PDA

View Full Version : Bestaat zo een effectpedaal?



Snarx
3 mei 2007, 21:42
Vraagje,

Ik ben de laatste tijd aan het prutsen met mijn sound.
Ik gebruik nu sinds kort beide kanalen van mijn amp, telkens met een overdrive pedaal ervoor (ZW-44). Nu als ik op Clean Channel speel met de ZW-44 ervoor is alles goed, maar als ik switch naar OD Channel van de amp klink alles dof, je hoort verschil tussen hoge en lage tonen (gewoon alle 6 de snaren los strummer). Nu zou ik dit graag anders horen, dat je echt alles goed hoort en niet met een doffe onderklank. Dit is vooral als ik akkoorden speel.

Dus, om een lang verhaal kort te maken, ik wil dat bij het spelen van akkoorden (Crazy Train voornamelijk) de akkoorden beter uitkomen en niet een pot geluid zijn met lichte verandering van toon.

Ik wil wel dat mijn tone behouden word, mag wel iets veranderen, maar niet totaal.
Zelf had ik gedacht aan de MXR Smart gate of MXR Supercomp (ja, ik ben een MXR aanhanger :p)
Zou dit iets zijn, of raden julie iets anders aan

hookedonred
3 mei 2007, 22:01
Volgens mij omschrijf jij nu precies het geluid van een overstuurd kanaal dat je voedt met een overstuurd geluid.

Don't shoot the bassplayer, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je het gitaarsignaal twee keer om zeep helpt met overdrive/distortion. Dan hou je inderdaad weinig dynamiek en definitie over. Als je het effect van één van beide niet voldoende vindt, kun je beter effe gaan knutselen met de knoppen (drive, gain, level en dat soort parameters).

Ash ketchum
3 mei 2007, 22:06
idd, gain van je amp of pedaal omlaag. Als je de gain van je pedaal omlaag doet en de level aanpast werkt je pedaal als booster. Zo gebruikt Zakk h'm ook. Dus niet als een echte overdrive, eerder als een tone-booster.

Snarx
3 mei 2007, 22:11
Volgens mij omschrijf jij nu precies het geluid van een overstuurd kanaal dat je voedt met een overstuurd geluid.

Don't shoot the bassplayer, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je het gitaarsignaal twee keer om zeep helpt met overdrive/distortion. Dan hou je inderdaad weinig dynamiek en definitie over. Als je het effect van één van beide niet voldoende vindt, kun je beter effe gaan knutselen met de knoppen (drive, gain, level en dat soort parameters).

Inderdaag ja, ik voed het overstuurd kanaal met een overstuurd geluid. Dat gebruik ik voor mijn Pich Harmonics beter te laten uitkomen. Ik gebruik dat kanaal niet continu, meestal speel ik over het Clean Channel met OD pedaal, maar als ik het andere kanaal gebruik zijn het wel nummers van een aantal minuten, en om steeds voor 1 enkele pinch harmonic om de zoveel seconden te switchen van Clean naar OD, dan kan ik beter vragen aan mijn buurmeisje om telkens op de knop te komen drukken, anders sta ik niets anders te doen. Ook hoor je het te goed als je in het middan van het nummer switch van kanaal.

Dat knutselen met de knopjes heb ik al gedaan, en daardoor heb ik nu dat geluid, veel beter krijg ik het niet, is mis nog een klein beetje van de dynamiek en defenitie zoals je zegt.


idd, gain van je amp of pedaal omlaag. Als je de gain van je pedaal omlaag doet en de level aanpast werkt je pedaal als booster. Zo gebruikt Zakk h'm ook. Dus niet als een echte overdrive, eerder als een tone-booster.

Oke, kan ik eens proberen.
Bedankt

the feable
3 mei 2007, 22:11
Waarschijnlijk verdrink je nu in je Gain en wordt het inderdaad een ongedefineerde zooi! Als dat niet het geval is en het echt dof klinkt terwijl je het pedaal zoals hierboven beschreven ( dus als booster) gebruikt, zou je een equalizer kunnen gebruiken om er weer wat hoog of mid bij te draaien!
Wat voor amp gebruik je?

Snarx
3 mei 2007, 22:17
Waarschijnlijk verdrink je nu in je Gain en wordt het inderdaad een ongedefineerde zooi! Als dat niet het geval is en het echt dof klinkt terwijl je het pedaal zoals hierboven beschreven ( dus als booster) gebruikt, zou je een equalizer kunnen gebruiken om er weer wat hoog of mid bij te draaien!
Wat voor amp gebruik je?

Ik gebruik een Marshall Valvestate 230 (en ja, ik ben er tevreden over)

EuroCinema
4 mei 2007, 10:37
Inderdaag ja, ik voed het overstuurd kanaal met een overstuurd geluid. Dat gebruik ik voor mijn Pich Harmonics beter te laten uitkomen.

Ik zou daarvoor eens een compressor proberen in plaats van van kanaal te switchen. Dynacompje? :)

vinni
4 mei 2007, 10:45
Kan me wel voorstellen dat die ZW44 het veel beter doet met een buizenbak....Zo doet Zakk het ook....

overigens de overdrive met de meeste dynamiek is de Fulltone OCD....
Maar moet eerlijk bekennen dat ik de ZW44 nog nooit zelf heb getest.

Vinni

Snarx
4 mei 2007, 17:13
Ik zou daarvoor eens een compressor proberen in plaats van van kanaal te switchen. Dynacompje? :)

En de vraag is: wat doet zo een Dynacomp. Uit de bespreking op de Dunlop site word ik niet echt veel wijzer.

Mitch
4 mei 2007, 18:50
Oeh, een VS is geen makkelijke amp wat dat betreft. Maar er zijn heus pedalen zat die dat goed kunnen hoor, i heb zelfs wel eens een el cheapo Onerr Carbon X gehoord die dit prima kon: als drive dienen op het cleane kanaal en als boost dienen voor het drive kanaal.
Dit soort dingen blijft gewoon domweg een kwestie van uitproberen. Algemene tip: zet je toon iets scherper (dan je normaal gesproken zou doen op het cleane kanaal) op het drive pedaal dat je uitprobeert, dan matcht -ie iets makkelijker met het drive kanaal van de amp.