PDA

View Full Version : Alarm Alarm we gaan richting 30



shidan
3 mei 2007, 20:51
:hippie:

Gevaar Gevaar ja echt waar. Door lang aanhoudende droogte gaat de luchtvochtigheid in sommige gebieden naar de 30. Dit is zeer uitzonderlijk en kan mogelijk structurele schade aan je akoestische gitaar als gevolg hebben.

Gelijk zo'n transcedent clupje in de polder heen en weer hopt.

Kunnen de leden van dit forum nu buiten een langdurige regendans uitvoeren. Pas stoppen bij signalering regendruppels. Deze dans zal waarschijnlijk tot maandag duren. :hippie:

chris c
3 mei 2007, 22:26
Heb dat ook gemerkt, die droge lucht.
Deze ochtend alvast mijn gitaar mee onder de douche genomen... kwestie van ze wat te bevochtigen en een beetje begeleiding te hebben bij het zingen :)

shidan
4 mei 2007, 01:08
:hippie: Jolly Good! :hippie:

Yamhammer_71
4 mei 2007, 07:28
dit kan van mij part op een slotje...maar wie ben ik :rockon:

Picker
4 mei 2007, 08:29
Niks slotje! De opmerking is terecht. Het is al lange tijd erg droog in Nederland en hier in het zuiden is de luhctvochtigheid al twee weken rond de 30%. Al mijn gitaren liggen met een damp-it in hun koffers, en de luchtbevochtiger draait op volle toeren!

LaurentB
4 mei 2007, 08:49
Zeg, kan dat gezever over slotjes op onderwerpen door niet-moderatoren eens ophouden? Het doet me sterk denken aan van die voetballers (ook wel matennaaiers genoemd) die aan de scheidsrechter gaan vragen iemand anders een gele kaart te geven.
Als een onderwerp je niet interesseert lees je het toch gewoon niet? Jezus...

peter_heijnen
4 mei 2007, 09:01
Zeg, kan dat gezever over slotjes op onderwerpen door niet-moderatoren eens ophouden? Het doet me sterk denken aan van die voetballers (ook wel matennaaiers genoemd) die aan de scheidsrechter gaan vragen iemand anders een gele kaart te geven.
Als een onderwerp je niet interesseert lees je het toch gewoon niet? Jezus...
Idd, opmerkingen mbt slotjes => pm!

En ook idd: matennaaiers => bah...., dus als een onderwerp je niet boeit, sla je dat lekker over.

peter_heijnen
4 mei 2007, 09:06
dit kan van mij part op een slotje...maar wie ben ik :rockon:
Iemand die wel de moeite heeft genomen over het topic na te denken?

peter_heijnen
4 mei 2007, 09:11
Niks slotje! De opmerking is terecht. Het is al lange tijd erg droog in Nederland en hier in het zuiden is de luhctvochtigheid al twee weken rond de 30%. Al mijn gitaren liggen met een damp-it in hun koffers, en de luchtbevochtiger draait op volle toeren!
Picker, is zo'n dampit echt een aanrader?

Buzz
4 mei 2007, 09:14
Wat is het toch heerlijk om slechts 1 km van zee te wonen!

Hier niks aan de zeis, rel. luchtvochtigheid nog altijd 50-55% :D

Bernie
4 mei 2007, 09:21
Mij lijkt dat met zo'n dampit de kans bestaat dat je te veel bevochtigt, of valt dat wel mee? Daarom zou ik eerder gaan voor een luchtbevochtiger die de hele ruimte bevochtigt.

Blend
4 mei 2007, 09:48
Ach, met 'n vochtige doek wat inwrijven is toch voldoende lijkt me?

-Yves-
4 mei 2007, 09:57
Of langs het klankgat een emmertje lauw water ingieten en een uurtje laten trekken. Opgepast, geen koud water gebruiken! Heb horen zeggen dat dit slecht kan zijn voor de stemschroeven...
:chicken:

NB: Door de endpin te verwijderen kan het water er nadien makkelijk weer uit.

Don Capo
4 mei 2007, 10:00
Of langs het klankgat een emmertje lauw water ingieten en een uurtje laten trekken. Opgepast, geen koud water gebruiken! Heb horen zeggen dat dit slecht kan zijn voor de stemschroeven...
:chicken:

NB: Door de endpin te verwijderen kan het water er nadien makkelijk weer uit.

Is dit serieus?? Je ziet mij toch echt geen emmertje water in mijn gitaar gooien hoor.Ik laat haar gewoon lekker in de koffer

Flipkoos
4 mei 2007, 10:00
Is wel grappig.
Zodra Shidan iets plaatst...hup daar vliegt men elkaar in de haren.
Maar inderdaad, dit is een redelijk zinvol onderwerp lijkt me.
Ik ben zelf voornamelijk organist, maar met dit weer strooit de koster van onze kerk elke week een paar honderd liter water tussen de banken van de kerk en bij het orgel ter verhoging van de luchtvochtigheid en ter bescherming van de houten pijpen.
(jaja, alle orgels hebben houten pijpen...maar ze staan bijna nooit vooraan dus je ziet ze niet...)
Ook 's winters als de kachels hoog worden gestookt gebeurt dit.
Mijn Ovation-bovenblad is nog niet van zijn ronde bowl geschoven...en ik kan nog niet door de lakscheurtjes (die er al zaten) naar binnen kijken, dus het gaat nog goed. Maandag regen hoorde ik. Niet alleen goed voor de instrumenten maar ook zeker voor ons tuintje.

Yamhammer_71
4 mei 2007, 16:21
Ik vind het topic nergens over gaan.
We speculeren of de klimaatverandering (negatieve) invloed heeft op de toon en kwaliteit van een gitaar, want daar draait het uiteindelijk om: AFWACHTEN DUS.

Een jaar verder zou dit topic meer van nut zijn; we kunnen immers niet in de toekomst kijken.

Gevolgen van de klimaatverandering zijn nog echt niet merkbaar, dat zit tussen de oren. De hals zal echt niet binnen een paar maanden kromtrekken en dat soort onzin en ZEKER NIET als je de gitaar gewoon in de koffer houdt. Koffers zijn juist tegen temperatuurwisselingen gemaakt, dus mocht je klachten hebben over de klimaatverandering: koop een koffer van 300 euro, heb je geen problemen.

Picker
4 mei 2007, 16:29
Ik vind het topic nergens over gaan.
We speculeren of de klimaatverandering (negatieve) invloed heeft op de toon en kwaliteit van een gitaar, want daar draait het uiteindelijk om: AFWACHTEN DUS.

Een jaar verder zou dit topic meer van nut zijn; we kunnen immers niet in de toekomst kijken.

Gevolgen van de klimaatsverandering zijn nog echt niet merkbaar, dat zit tussen de oren. De hals zal echt niet binnen een paar maanden kromtrekken en dat soort onzin en ZEKER NIET als je de gitaar gewoon in de koffer houdt. Koffers zijn juist tegen temperatuurwisselingen gemaakt, dus mocht je klachten hebben over de klimaatverandering: koop een koffer van 300 euro, heb je geen problemen.Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Je hebt geen klimaatverandering nodig om droge lucht in huis te hebben. Elke gitaar die langer dan een paar dagen in lucht met minder dan 40% luchtvochtigheid zit, heeft daar in principe van te lijden. Gaat het richting 30%, zoals de laatste twee weken, dan heb je een serieuze kans dat er een barst in je boven- of achterblad blad trekt, of dat je frets lostrekken en scherpe randen krijgen omdat de toets krimpt.

Inderdaad, de gitaar in je koffer laten is dan heel verstandig. De meeste koffers houden een relatieve vochtigheid van zon 45-50% heel lang (vele weken) vast. Een aardappel erbij in de koffer en je zit helemaal safe.

bert k
4 mei 2007, 16:39
Yammerdrammer zit weer eens te zeuren. Man, het is gewoon een heel concrete waarschuwing dat het de komende dagen droog en warm wordt. Dat betekent dat je akoestische gitaren risico lopen.

En jij begint over klimaatsverandering? Jongen, als je niet begrijpt waar een topic over gaat, post dan lekker helemaal niet.

Wokkie
4 mei 2007, 16:47
Wat ook helpt om je raam dicht te houden. Hierbinnen is de luchtvochtigheid 43% buiten 31%, maar zodra ik de raam open doet gaat de vochtigheidsgehalte ook naar 31

Yamhammer_71
4 mei 2007, 16:52
Leg dan ook meteen uit watvoor risico's de gitaren oplopen in dezer dagen?

Het is leuk dat we zo'n weer hebben, maar % en economie houd ik er even buiten. Ik houd het puur bij gitaren, niet bij economie.

Oke er is een heus alarm, goed jongens. Ik zal de gitaren uit de koffers halen en in de huiskamer/slaapkamer zetten en over een paar dagen zal ik een reviewtje doen.

Dan zal ik meteen erbij zetten hoeveel barsten en neck-cracks erbij gekomen zijn. ALARM, OEI ALARM.

shidan
4 mei 2007, 17:07
:hippie:


Leg dan ook meteen uit watvoor risico's de gitaren oplopen in dezer dagen?

Het is leuk dat we zo'n weer hebben, maar % en economie houd ik er even buiten. Ik houd het puur bij gitaren, niet bij economie.

Oke er is een heus alarm, goed jongens. Ik zal de gitaren uit de koffers halen en in de huiskamer/slaapkamer zetten en over een paar dagen zal ik een reviewtje doen.

Dan zal ik meteen erbij zetten hoeveel barsten en neck-cracks erbij gekomen zijn. ALARM, OEI ALARM.
:hippie:


Dankjewel Yanhammer voor je inbreng je geeft in je benadering los van % en economie over gitaren een heerlijke psychologische inkijk. Ik geniet hier met volle teugen van en het ontstane traanvocht in lachbuien is weer heel goed voor mijn gitarenklimaat. :hippie:

P.S. Over interpretatie.
Dit is allemaal zeer positief bedoeld en heeft voor mij niks met modder te maken. Hoe 'eerlijker c.q. directer' men reageerd hoe waardevoller!

P.S. II Ik merk bij gitaristen wel dat het 'Ego' bovengemiddeld gevoelig is en dat is 'humoresque' en absoluut geen probleem. Alleen dient daar meer van genoten te worden! :hippie:

Don Capo
4 mei 2007, 17:10
Boze modstem:mensen met modder gooien mag in off topic. Laten gewoon dit draadje gebruiken voor nuttige informatie.

Picker
4 mei 2007, 17:21
Boze modstem:mensen met modder gooien mag in off topic. Laten gewoon dit draadje gebruiken voor nuttige informatie.Wordt lastig, met modder gooien. Ik heb alleen maar droog zand in mijn achtertuin. Komt door die lage luchtvochtigheid hè? ;)

@Yamyammer, kijk hier eens naar: http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Humidity_1_High.wmx,

en http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Humidity_2_High.wmx

Don Capo
4 mei 2007, 17:45
topic opgeschoond

Blend
4 mei 2007, 17:52
@Shidan: Héél taktisch om dan zo'n opmerking te maken! :chicken:

Yamhammer_71
4 mei 2007, 18:10
Hahaha juist, misschien zou een regenbui niet verkeerd zijn..lol.

Picker, ik heb de video-clips van de Taylor smakelijk en vol interesse bekeken.
Het laat inderdaad duidelijk zien hoeveel invloed vocht en droogte op een gitaar kunnen hebben. Verbazingwekkend om te zien dat de cracks d.m.v het experiment na een aantal dagen nauwelijks meer te zien zijn en goed 'dichtgetrokken' zijn.

Heel mooi.

Don Capo
4 mei 2007, 18:12
Shidan als je vind dat er slecht gemod wordt kan je mij of een andere moderator of in het uiterste geval gitaarnet zelf, een pm sturen met inhoudelijke argumenten. Dit slaat nergens op en ik verwijder dan ook je post.

shidan
4 mei 2007, 18:32
Shidan als je vind dat er slecht gemod wordt kan je mij of een andere moderator of in het uiterste geval gitaarnet zelf, een pm sturen met inhoudelijke argumenten. Dit slaat nergens op en ik verwijder dan ook je post.


:hippie:

I fight my 'Battle's' 'au Naturel'. Dit is voor de hele gemeente het meest inzichtelijk en volgens mij hebben mensen daar recht op. :hippie:

P.S. Wederom uiterst positief bedoeld.

peter_heijnen
4 mei 2007, 18:44
en volgens mij hebben mensen daar recht op.
Haha, ik kan er eigenlijk best om lachen.....

De mods houden hier nu eenmaal orde, en het zou nogal snel een zootje worden als iedereen hier in het openbaar zomaar voor eigen rechter ging spelen. Mss wel een leuk idee voor een toekomstig en positief bedoeld hippieforum?

Don Capo en ik vinden allebei dat je met je uitlatingen op de rand balanceert van wat kan hier op het forum. Je strooit oa met zalvende woorden maar in de tussentijd gooi je ook olie op het vuur. Het is aan jou of DC en ik onze stalinistische neigingen gaan onderdrukken of niet.

Don Capo
4 mei 2007, 18:48
Dat je een 'battle fight' zegt meer over jou dan over mij ben ik bang. Ik heb het over beschaafde communicatie. Je hebt nog nooit aangegeven waar je je aan stoort, geen enkele argument. Dit is het akoestische forum en daar behoren onderwerpen in te staan over akoestische gitaren.

shidan
4 mei 2007, 18:49
:hippie:
Jezus(aanroeping) wat gebeurt hier?

Alea iacta est . Qui custodiet ipsos custodies.

Dit is voor de duidelijkheid de latijnse remedie tegen lage luchvochtigheid. :hippie:

jasper159
4 mei 2007, 19:04
:hippie:
Jezus(aanroeping) wat gebeurt hier?

Alea iacta est . Qui custodiet ipsos custodies.

Dit is voor de duidelijkheid de latijnse remedie tegen lage luchvochtigheid. :hippie:
De teerling is geworpen. Die zal beschermen, zelf jou beschermen ?

Zoiets? :)

Don Capo
4 mei 2007, 19:06
Goed, ook deze gaat weer op slot. vragen of opmerking PER PM!!!!!