PDA

View Full Version : hulp nodig;) voor kiezen van amp



Hallie
3 mei 2007, 19:23
hee

Ik heb een vraag en mischien kunnen jullie mij helpen.

ik wil graag een nieuwe versterker kopen.. maar ik heb nog niet echt een idee welke.
mijn Budget ligt rond de 500 euro.
ik wil graag een krachtige versterker die op zachter volume ook goed klinkt. maar hij moet ook voor kleinere optredens goed klinken, en/of geluidsopnamens.

eerst dacht ik aan amps met 1 buisje in de voorversterker.
later zag ik dat de peavey valveking ook wel een interessante amp is.
of de hiwatt

kortom.. wat is beter voor veel thuis gebruik, maar ook af en toe optreden, of opname?

Marshall Avt50
Hiwatt G100
peavey vavleking
andere adviezen...?

alvast bedankt;)
Gertjan

Jimwoud
3 mei 2007, 19:26
wat is je stijl en favo bands/ artiesten qua sound?

Hallie
3 mei 2007, 19:31
wat is je stijl en favo bands/ artiesten qua sound?


vooral soort van:

indie, experimental, rock, psychedelic.

artic monkies
jimi hendrix
wolfmother
we are scientists
ook speel ik graag Blues

Rocketman
3 mei 2007, 21:08
Even mijn feedback geven over de Vox AC15CC (die kan je ook voor 500 wel krijgen hier en daar, hoewel ie nieuw 600 is);

- Geluid: fantastisch, mooiste wat ik ken. Prachtige clean met een bite.
- Volume: er zit een master volume op maar als die niet voluit staat vind ik het geluid minder mooi worden en als ie wel voluit staat dan is ie gewoon snoeihard, ook al is het maar 15 watt. Hij kan wel zacht maar het geluid wordt ietsjes minder vind ik.
- Hendrix: omdat ik voorheen in een Hendrix band speelde heb ik hier ook even Hendrix op zitten raggen en dat gaat heel erg goed vind ik.
- Geschikt als monitor op een podium, ook buiten maar ik raad een standaard aan.
- Betrouwbaarheid: erm... Mijne schee er op het einde van het 3e optreden mee uit en helaas heb ik nog niet kunnen onderzoeken wat er aan de hand is. Maandag ga ik naar de repetitie met een stapeltje zekeringetjes. Er lijken meer issues met Vox ACxxCC amps te zijn, zie o.a. elders op dit forum.

Hallie
3 mei 2007, 21:32
Oke=), ik zat zelf ook wel eens aan een Vox te denken,, aan vox valvestate, maar ik heb niks met effecten uit een versterker.

maar 15 watt.. kan dat wel met Live optredens?

en mischien hebben jullie wat adviezen of opmerkingen tussen de keuze van deze:

Hiwatt G100
Peavey valveking

ik weet het... de 1 is trans, de ander buizen.. maar wat is dus beter voor mij?

kleine optredens
opnamens
band
maar ook zacht mooi

alvast bedankt;)

Rocketman
3 mei 2007, 22:23
Ik heb live opgetreden met een Vox 15R (135 euro) en een Vox AC15CC1. De AC15CC1 is hard genoeg voor een redelijk grote kroeg, zelfs zonder PA uitversterking. Met PA maakt het natuurlijk niet uit hoeveel watt je amp heeft. Hoewel je dan dus afhankelijk bent van de kunde van de geluidsman. Omdat ik daar niet meer op wil vertrouwen wil ik dus mijn eigen amp als monitor gebruiken. Dit gaat goed maar bij buitenoptredens (met wind en zo) adviseer ik om hem op een standaard te zetten gericht op je oren in plaats van op je voeten. Dan moet je wel af en toe weglopen omdat het soms veel te hard is bij harde stukken.

Dit alles ervan uitgaande dat je geen death metal of zoiets speelt, en ervan uitgaande dat je niet in een 12 koppige band speelt, en ervan uitgaande dat het geen band is waar de drummer zo hard slaat dat iedereen tegen elkaar gaat zitten opbieden in volume. Als dat alles niet zo is dan zijn de 2 door mij genoemde versterkers voldoende als monitor op het podium. En de AC15 staat nu eenmaal bekend als een uitstekende studio versterker en dat zocht je ook.

Ik heb ook een Peavey 5150 combo gehad. Die gaan voor ongeveer 700 euro. Dat ding gaat loei en loei en snoeihard en dat levert eigenlijk alleen maar klachten op. Sound niet om over naar huis te schrijven en niet te tillen.

De door jou genoemde amps ken ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat de peavey delta blues en de peavey classic 30 voldoen aan de door jou genoemde eisen en prijsklasse.

En als je solid state gaat heb je nog veel meer mogelijkheden maar ja buizen heerschen nu eenmaal. :rockon:

Rocketman
3 mei 2007, 22:35
oh ja en wat ik ook vind is dat als je met 2 gitaristen speelt dat het niet echt handig is om op dezelfde versterker te spelen. Dat is ook de reden dat ik destijds die Peavey kocht; de andere gitarist had een Marshall. En als het geluid van de 2 gitaristen zoveel op elkaar lijkt dan vind ik dat onhandig. Moeilijk om dan te onderscheiden wat jij en wat de ander doet, zeker in een live situatie. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook zat bands waar de gitaristen dezelfde amp hebben. Zeker vroeger; nu eigenlijk niet meer volgens mij trouwens.

Rocketman
3 mei 2007, 22:52
Oh ja en nog 1 ding:

Onze bassist heeft een amp van 300 watt. En wie denk je dat er het hardst gaat van ons 2en ? ik, met mijn lousy 15 watt. Apart he ?

Hallie
3 mei 2007, 22:59
haha nee dat had ik niet verwacht;)

bedankt voor je info enz:D

nog even kijken wat andere vinden.. dan maak ik wel een besluit

Rocketman
3 mei 2007, 23:14
ja en allerlaatste advies; het beste is zelf uitproberen. Dus los van wat anderen, of ik, zeggen. Ik vermoed dat in je plaatselijke store de door jouw genoemde amps jou het meest aanspraken, dus dat je het zachte geluid goed vond. Probeer met je winkelier een deal te sluiten dat je ze mag proberen met je band. Of dat je in ieder geval mag ruilen als het niet bevalt. Als je bij een repetitie in een niet al te kleine ruimte hard zat bent ten op zichte van de drums dan ben je ook hard zat voor een kleine gig en is je amp ook geschikt om als monitor te dienen als je een grote gig hebt met PA.

dr.distortion
3 mei 2007, 23:49
Hoi!

Ikzelf heb de peavey valveking 112 sinds 2 weken. Vanavond voor de 2e keer in de band gebruikt...hard zat en klinkt megalekker!! Ik vind het zeer zeker een dikke aanrader, en helemaal als je ziet wat ze kosten! Ik zou zeggen, neem hem gerust mee in je lijstje van te testen amps.

caliban
4 mei 2007, 17:06
vooral soort van:

indie, experimental, rock, psychedelic.

artic monkies
jimi hendrix
wolfmother
we are scientists
ook speel ik graag Blues
Een tweedehandse fender lampencombo.