PDA

View Full Version : Rare duim?



Spitfire
2 mei 2007, 17:40
Ik weet wel zeker dat ik niet de enige gitarist ben met dit 'probleem': de duim van mijn linkerhand (die dus achter de hals zit bij het spelen) kan ik behoorlijk ver overstrekken. Nou heb ik er geen last van bij het spelen, maar kan ik hier later last van krijgen? Bijvoorbeeld dat hij nog verder naar achter gaat staan waardoor spelen lastiger wordt? Ik heb wel het idee namelijk (vooral bij mijn akoestische gitaar) dat ik te hard druk, maar als ik zachter druk klinken gefrette noten niet mooi.
Iemand ideeën?

krizz
2 mei 2007, 23:31
Ik drukte in het begin (met klassieke gitaar) ook te hard.

Ik heb toen een schuursponsje tussen de duim en de neck gezet en mezelf aangeleerd niet zo hard te drukken dat ik het compleet indrukte. Duurde een paar maanden --veel geduld en oefening dus-- maar toen was het wel weg.

M.a.w. leer af te hard te drukken. Is zeker handig als je nog ooit elektrisch gaat spelen met hoge frets.

My .02$

Spitfire
3 mei 2007, 07:42
Ik speel ook elektrisch

Azaruc
12 mei 2007, 18:22
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als Spitfire, m'n duim overstrekt redelijk ver als ik aan het spelen ben. Nu is het alleen zo dat het na een tijdje spelen pijn begint te doen. (gevoel van overbelasting)

Kan dit ook aan de dikte van je hals liggen? (dikkere hals= minder overstrekking?)

jaspie
12 mei 2007, 20:42
mijn duim is ook flexibel, gewoon zorgen dat je ontspannener speelt. Maar soms gaatie alsnog wat verder naar achter, maar boeit verder toch nie.