PDA

View Full Version : Check out deze gitarist: François Sciortino!



Picker
2 mei 2007, 17:26
Ik ontmoette deze man afgelopen weekend tijdens mijn concert in Frankrijk. Wat een fantastische gitarist zeg! Fingerpicker in hart en nieren, met een zeer cleane sound, waanzinnige licks als het moet, en erg leuke en originele composities. De Franse Chet Atkins, zeg maar.

Hieronder een hele berg samples. Zeer de moeite waard om eens te beluisteren!

http://perso.orange.fr/f.sciortino/cd.htm

Harald
2 mei 2007, 18:29
Yes, Francois is een aanrader. Met name zijn laatste twee cd's (en als je dan nog moet kiezen, de laatste 'Chez Francois' nemen) zijn erg goed. Leuke nummers, en uitstekend gespeeld. Zouden hem toch eens een keer naar Nederland moeten halen! Hij heeft ook een paar filmpjes op YouTube staan.

LaurentB
2 mei 2007, 19:52
ERG goed inderdaad! Mooie nummers, schitterend geluid en perfecte techniek, wat wil je nog meer?

Het doet me ook wel aan jouw muziek denken, Eltjo.

hendrix2
2 mei 2007, 20:53
http://www.youtube.com/watch?v=nBL_SWWCmtQ

geweldig

Picker
2 mei 2007, 21:46
Fantastische timing. Echt klasse!

Blend
2 mei 2007, 22:28
'n soort Gert de Meijer 2?

Hij is zekers wel goed iig!

Harald
2 mei 2007, 22:51
Niet echt Gert, toch wel een andere stijl, meer richting Chet Atkins, maar ook goed met celtic. Idd meer een soort Picker (al maakt Francois al langer cd's dan picker) Maar een beetje omgedraaid qua verhoudingen. Francois speelt vooral Chet Atkins achtig werk (waarschijnlijk een beetje geinspireerd door Marcel Dadi, als fransman) met hier en daar een meer Celtisch stukje.

Picker
2 mei 2007, 22:54
Idd meer een soort Picker (al maakt Francois al langer cd's dan picker)Nee hoor! Met mijn debuut CD was ik al in 1979 begonnen! Toen de CD nog uitgevonden moest worden! Ik ben dus al vééééél langer dan François bezig met CDs maken! ;)

chris c
3 mei 2007, 11:35
De Franse Chet Atkins, zeg maar

Hola, jij vergeet Marcel Dadi ! Was een goede vriend van Chet Atkins, heeft met hem gespeeld enz. Sinds zijn debuut begin jaren 70 heeft Dadi een enorme invloed gehad in Frankrijk en daarbuiten, niet in het minst omdat hij een van enigen was die gratis tablaturen bij zijn LP's voegde. F. Sciortino is net als vele Fransen zeker in de eerste plaats door hem beïnvloed, en via hem, door C Atkins. Een beetje zoals vele mensen nu Chet Atkins via Tommy Emmanuel leren kennen.

In Frankrijk is die stijl van fingerpicking trouwens nog altijd razend populair, net als de Ovation gitaren waar Dadi op speelde.

Ik ben zelf oorspronkelijk Franstalig, en toen ik in de jaren 80 gitaar begon te spelen was mijn enige "voer" het tijdschrift "Guitare Magazine" (bestaat niet meer), en het bleek al gauw dat Dadi dé figuur was waar alles om draaide in het Franse picking-wereldje.
Maar ik moet bekennen dat ik het wel gehad heb, hoe goed die gitaristen ook zijn... voor mij niet te veel boom-chick meer ! :)

prullos
7 mei 2007, 01:17
http://www.youtube.com/watch?v=nBL_SWWCmtQ

fucking briljant :O