PDA

View Full Version : Combo samenstellen (hout/speaker/oude amp/19"preamp)



G.G.
2 mei 2007, 16:57
Heb recent wat spul verzameld waar een leuk combootje van te maken is:

* Peavey Backstage Plus versterkertje. Clean klinkt ie heerlijk. Gebouwd als een tank, onverwoestbaar. Nadeel: 10" speaker

* Celestion G12 8 Ohm speaker

* BBE 651 preamp (19") incl. Footswitsch met 5 schakelaars.

Het spul heeft me geen ruk gekost, en nu dacht ik: als ik alles nou in 1 behuizing zou proppen. De combinatie klinkt prima, dat heb ik met de losse delen aan elkaar verbonden al getest. Leuk oefenversterkertje.

Heb een tekeningetje gemaakt van de Backstage Plus (zij aanzicht) en een schetsje van hoe de combo eruit kan zien.

Hier een tekeningetje:

http://img394.imageshack.us/img394/4558/peaveybackstageplusontwyy2.jpg

Het probleem is dat ik het niet mooi kan krijgen omdat de preamp 19" is en de versterker smaller.

De preamp moet bovenop, omdat onder de versterker allerlei kastjes vastzitten aan het chasis.

Het versterker gedeelte rechtop, aan de achterkant van de combo en de preamp vooraan is ook geen optie, want dan kom je niet uit met de pluggen aan de achterkant van de preamp.

Qua ontwerp zit ik dus helemaal vast.

Dit is de Peavey en de preamp (zoals je ziet is de versterker een stuk smaller dan de preamp:

http://img387.imageshack.us/img387/343/p1000478nj2.jpg

Ik moet dus een houten behuizing maken die breed genoeg is voor 19".

Wat het mooist zou zijn is wanneer het peavey gedeelte niet echt zichtbaar is vanaf de voorkant, maar het 19" gedeelte wel. Zo kan ik de afmetingen en materiaal gebruiken van deze fender zodat ze er min of meer hetzelfde uitzien:

http://img394.imageshack.us/img394/9794/p1000476ei9.jpg

Snapt iemand het probleem en heeft iemand een suggestie?

Toch het versterkergedeelte rechtop aan de achterkant, en dan alle aansluitingen aan de achterkant van de preamp verlengen met kabeltjes en op een plaatje aan de achterkant monteren? Andere ideeën? Want ik weet het niet meer.

MichaelSS
2 mei 2007, 17:53
Ik weet niet of je er wat aan hebt,

Maar ik heb hier nog een behuizing staan. Leeg. Als je hem wilt hebben moet je hem maar ophalen. Weet niet of de maten overeen komen met jouwn fender.

Hier een foto.

http://members.home.nl/gscheper/kamer/IMG_0056.jpg

Vandaag is hij letterlijk doorgebrand. Lag aan de transistor die dus kapot is. Mag je erbij hebben, speaker haal ik eruit. Verder zit er nog een ILP ding in.

Woon in meppel.

Het gaat dus om het cabinet onder de fender..

G.G.
2 mei 2007, 18:00
Hey Michael, heel tof dat aanbod, maar het knutselen is juist de helft van de pret, en Meppel is wel erg ver weg. Maar wel bedankt, erg tof van je.

Noid
2 mei 2007, 23:09
http://img394.imageshack.us/img394/4558/peaveybackstageplusontwyy2.jpg
Wat het mooist zou zijn is wanneer het peavey gedeelte niet echt zichtbaar is vanaf de voorkant, maar het 19" gedeelte wel. Andere ideeën? Is het niet mogelijk om de preamp aan de voorkant te bouwen en de peavey aan de achterkant? Dus zo gestapeld als je hem nu hebt in die tekening (preamp boven de peavey) maar dan die peavey horizontaal 180 gr gedraaid? Zoals ik het zie kun je met die preamp alle basalle functies (volume, toonregeling) regelen. De peavey gebruik je alleen maar als eindversterker, dus eenmaal afgesteld zul je niet meer bij die knoppen hoeven komen lijkt me. Kun je anders die voorversterker van die Peavey ook omzeilen, zodat je alleen nog maar de eindtrap gebruikt? De BBE is immers al een voortrap. Zit er op die Peavey een "pre amp out"?

G.G.
3 mei 2007, 08:40
Noid, dat zou wel kunnen en is bestr een goed idee. Ga ik eens over nadenken. Nadeel is dat die knoppen (pushpull voor fat en bright) dan bijna niet meer bereikbaar zijn.

Ik ga een kijken of ik dat front van die peavey misschien 90 graden kan openvouwen.

G.G.
4 mei 2007, 00:10
Vandaag een grenen tafelblad gevonden voor 5 euro. Is 25 mm dik, maar die haal ik in stroken door de van dikte bank. Genoeg om het hele combootje van te maken, en net zo low budget als de rest van de spullen.

Moet ook nog een footswitch bouwen. Iemand een leuke suggestie voor de behuizing?

interessander
4 mei 2007, 12:32
Moet ook nog een footswitch bouwen. Iemand een leuke suggestie voor de behuizing?

Die 10" speaker die je toch niet gaat gebruiken, omgekeerd op de grond ;)

G.G.
4 mei 2007, 12:35
Die 10" speaker die je toch niet gaat gebruiken, omgekeerd op de grond ;)

Huh........?

interessander
4 mei 2007, 12:37
Leek me wel passen bij de algehele low budget bouwwijze, maar ik zie net dat je de 5 switch footswitch bedoelt of niet? Ik dacht aan een enkele....

G.G.
7 mei 2007, 16:00
Als we dan toch low budget bezig zijn...... voor €5 een grenen tafelblad gehaald via marktplaats. Bij de Gamma 4 wieltjes, waarvan 2 met rem, en zagen maar.............

http://img261.imageshack.us/img261/4813/p1000488bh7.jpg

http://img256.imageshack.us/img256/5360/p1000490qw0.jpg

G.G.
7 mei 2007, 16:02
Leek me wel passen bij de algehele low budget bouwwijze, maar ik zie net dat je de 5 switch footswitch bedoelt of niet? Ik dacht aan een enkele....

Ik bedoelde een dubbele. Maar ik heb nog wat hout en een mooi stukkie traanplaat. Moet wel wat van te maken zijn, in de stijl van deze versterker.

forceps
7 mei 2007, 19:14
Godsamme, wat heb jij er toch altijd een werktempo in zitten zeg! Ik ben al 5 jaar bezig om een Ibanez body te refinishen, vorig weekend aan begonnen.... hehe....
maar ziet er al goed uit, ga je hem ook tolexen of gewoon zwart verven?

G.G.
7 mei 2007, 19:36
Godsamme, wat heb jij er toch altijd een werktempo in zitten zeg! Ik ben al 5 jaar bezig om een Ibanez body te refinishen, vorig weekend aan begonnen.... hehe....
maar ziet er al goed uit, ga je hem ook tolexen of gewoon zwart verven?

Tsja... wat is snel? Heb gewoon een middagje flink doorgewerkt.

Het gedeelte van de Peavey hangt er nu ook al in. Reverb is netjes aan de achterkant op de bodem gemonteerd.

http://img387.imageshack.us/img387/7754/p1000492hv1.jpg

Tolex of zwartverven? Ik weet het nog niet. Weet niet waar ik 1, 2, 3 zo snel hier ergens tolex kan krijgen en of het gemakkelijk te verwerken is.

Dacht zelf aan glasvezelbehang, en dan zwart verven. Heb in het verleden ook wel het een en ander bekleed met skai. Zou dat ook werken?

no 1 hops
7 mei 2007, 21:09
even over die peavy.
kanj edie niet iets naar achteren plaatsen en dan een schanierende klep ervoor met speakerstof bekleed.
moet je erbij ' klep ' open ( net als bij de tandarts)
nog een tip maak aan de voorkant een 9volt uitgang voor een evt pedaal.
hoe je niet met losse adapter te werken

G.G.
8 mei 2007, 07:24
even over die peavy.
kanj edie niet iets naar achteren plaatsen en dan een schanierende klep ervoor met speakerstof bekleed.
moet je erbij ' klep ' open ( net als bij de tandarts)


Shit.... daar kom je net te laat mee, wel een waanzinnig goed idee.

MichaelSS
8 mei 2007, 07:52
Lijkt me niet erg functioneel.

G.G.
8 mei 2007, 08:24
Lijkt me niet erg functioneel.

Jawel hoor, want dit setje gebruik ik alleen voor de 3 geluiden die de BBE 651 preamp geeft (clean , crunch, en dist.) Verder klooi ik niet aan het peavey gedeelte.

no 1 hops
8 mei 2007, 09:15
Shit.... daar kom je net te laat mee, wel een waanzinnig goed idee.zag dit projectje ook nog maar net.
maar waarom te laat, je kan trouwens ook voor een mooi stukje bekleding van de kast kiezen en niet voor speaker doek

no 1 hops
8 mei 2007, 09:21
G.G
je houd wel van apart, dan zou je het ook nog anders op kunnen lossen.
neem een stuk regengoot, met een diameter die uitkomt op de totale breedte van dat stuk van de peavy..
zaag hem in de lengte doormidden zodat je een C of ( profiel krijgt.
het mooiste zou denk ik chrome zijn, maar dat zal wel niet lukken.
maar dan lijkt het een dikke chromen sierlijst, maar verbergt de peavy.
de bolling/holte geeft dan weer ruimte voor de potmetersknoppen

Kim Wilson
8 mei 2007, 09:21
Tsja... wat is snel? Heb gewoon een middagje flink doorgewerkt.

Het gedeelte van de Peavey hangt er nu ook al in. Reverb is netjes aan de achterkant op de bodem gemonteerd.

http://img387.imageshack.us/img387/7754/p1000492hv1.jpg

Tolex of zwartverven? Ik weet het nog niet. Weet niet waar ik 1, 2, 3 zo snel hier ergens tolex kan krijgen en of het gemakkelijk te verwerken is.

Dacht zelf aan glasvezelbehang, en dan zwart verven. Heb in het verleden ook wel het een en ander bekleed met skai. Zou dat ook werken?
Mooi projectje.

Maar het hoeft vanmiddag toch niet per se klaar? Ik zou bij Tonefactory tolex bestellen. Als je nu belt, kan het vandaag nog mee met de bestelling. Dan heb je het eind van de week binnen.

Heb je zelf niet het idee dat je door je snelheid en impulsiviteit dingen te snel klaar wil hebben? Het lijkt er bijna op dat je het af gaat raffelen omdat je het zo graag klaar wil hebben. Je hebt nog geen tijd om op tolex te wachten, terwijl dat misschien wel mooier zou zijn. En door je snelheid heb je meer dingen gemist, zoals het wegwerken van de Peavey.

Dit is geen aanval hoor, slechts iets wat me opvalt. :)

G.G.
9 mei 2007, 19:09
Ik was niet tevreden over o.a. het gewicht van de combo, dus gelijk maar vandaag een mini stack gebouwd. Dit bevalt me beter.

Nu nog leuke bekleding zoeken. Misschien wel leuk om iets heel anders te nemen dan normaal? jeans?

http://img364.imageshack.us/img364/8470/p1000493av2.jpg

peter_heijnen
9 mei 2007, 19:41
Misschien wel leuk om iets heel anders te nemen dan normaal? jeans?
Aftimmeren met schroten?

Haha zelf wil ik nog een keer zo'n kleine 5 watt buizenampkit van madamp in elkaar zetten. Mijn plan is om als behuizing een soort houten hans en grietje huisje te maken, en liefst met te sullige gordijntjes!!!

En dan scheuren met die handel.... :)

Btw, ik vond de combo eerlijk gezegd mooier, hoe zwaar was ie?

G.G.
9 mei 2007, 19:51
Aftimmeren met schroten?

Haha zelf wil ik nog een keer zo'n kleine 5 watt buizenampkit van madamp in elkaar zetten. Mijn plan is om als behuizing een soort houten hans en grietje huisje te maken, en liefst met te sullige gordijntjes!!!

En dan scheuren met die handel.... :)

Btw, ik vond de combo eerlijk gezegd mooier, hoe zwaar was ie?Hoe zwaar precies weet ik niet, maar hij was echt te zwaar en te groot. Dit is beter te hanteren.

no 1 hops
9 mei 2007, 20:18
G.G.

decoratieve verftechnieken, en jij bent toch wel met verf bezig gezien je vintage relic strat.
marmeren, houten, noem maar op is met speciale technieken heel mooi te doen op dat MDF.
maar waarom niet een versterker die past bij je vintage relic strat?
alleen eerst even over de kleur combinatie en speakerdoek of gril nadenken en relicen dat ding in blauw rose

interessander
9 mei 2007, 20:26
Ik heb eens een rock n roll 4x12 gezien die "geretolexed" was met kartonnen dozen, dat zag er heel grappig uit, alsof het een verhuisdoos met speakers was.

Kim Wilson
9 mei 2007, 20:31
Ik heb al eens een ouwe Peavey in tijgerprint gezien. Misschien is dat een idee. :)

In feite maakt het niet uit, alle stof en kunstleer kun je er omheen trekken, als het maar flexibel is. Hoe sterker het materiaal, hoe langer het heel blijft.

Noid
9 mei 2007, 21:13
Behanglijm: krantenpapier en daarna aflakken met een goede laklaag.

interessander
9 mei 2007, 21:28
.....of bubblewrap tegen beschadigingen.

G.G.
10 mei 2007, 09:05
He, allemaal toffe ideeen. Ga door....

almarvk
10 mei 2007, 09:08
Hoogpolig tapijt.

Gewoon naar een stoffen zaak gaan. Daar heb je genoeg inspiratie. Bijv. een foute kleur skai oid.

Kim Wilson
10 mei 2007, 09:11
Rood glimmend gordijn met rood-fluwelen patronen erop. Gouden piping, kroonluchter, spiegels en je hoerebak is klaar. :)

no 1 hops
10 mei 2007, 09:22
teddystof.
. een paar oren aan de top, de speaker is de bek,
en G.G
kan straks gewoon niet meer kiezen

G.G.
10 mei 2007, 09:22
Rood glimmend gordijn met rood-fluwelen patronen erop. Gouden piping, kroonluchter, spiegels en je hoerebak is klaar. :)

Voor piping kan je toch electriciteits draad verlijmen?

G.G.
10 mei 2007, 09:33
kan straks gewoon niet meer kiezen

Het wordt inderdaad al lastig. Ga zo even naar Rotterdam Noord. Op de Zwartjanstraat zitten een aantal stoffenzaken en een zaak met heel veel skai.

interessander
10 mei 2007, 10:33
Duct tape, lekker makkelijk en een scheurtje in je "tolex" plak je zo weer over.

G.G.
10 mei 2007, 11:20
Hoogpolig tapijt.

Gewoon naar een stoffen zaak gaan. Daar heb je genoeg inspiratie. Bijv. een foute kleur skai oid.

Heb een redelijke combinatie gevonden met een klassiek uiterlijk. Ik neem wel electyriciteitsdraad dat ik een tijdje in de thee zet om te verkleuren als piping. Alleen de hoeken zal lastig worden met skai (misschien met een fohn dat het beter gaat), maar daar zet ik dan wel metalen hoekdelen overheen.

http://img513.imageshack.us/img513/3775/p1000495xe5.jpg

Zit eraan te denken om de buitenkant met de donker bruine kleur te doen en het raam werk voor de speaker en het frontje van de top met de lichte kleur te doen.

Misschien een jute achtige stof voor voor de speaker om iets van dit te krijgen?:

http://www.johnnysguitars.com/images/59Vibrolg.JPG