PDA

View Full Version : Roland JV1010 ism Behringer 1010



remcol
2 mei 2007, 09:41
De toetsenist van onze band zit met het volgende probleem(en wij dus ook):

Omdat onze band veel verschillende stijlen spelen, heeft onze toetsenist een midi patch kastje gekocht. Het is de Roland JV1010 geworden.
Klinkt fantastisch, en is helemaal wat wij zochten.

Echter, in sommige nummers moet hij schakelen van de ene preset naar de andere.
Hiervoor hebben wij dus de midi floorboard controller aangeschaft van Behringer.
Het schakelen tussen presets hebben wij met pijn en moeite voor elkaar gekregen, maar er zit een ontzettende vertraging in!
We hebben er al heel wat uurtjes aan besteed, veel topics doorgenomen en gezocht, maar jammergenoeg niks gevonden....

We hebben het geheel als volgt aangesloten: Digitale stage piano ----> FCB1010 ---->Roland JV1010 ---->PA

Wie zou ons kunnen helpen!?!?!

Raffel
2 mei 2007, 10:42
het ligt in ieder geval niet aan de FCB. Die schakelt heel rap. Waarom sluit je het precies zo aan zoals je gepost hebt? Het midi signaal loopt als het goed is toch van FCB >>> JV1010 >>> Piano?

remcol
2 mei 2007, 11:58
Wij hadden de piano altijd aangesloten via de midi out van de piano op de midi in van de JV1010.

En in de nieuwe situatie, van de midi out van de piano, naar de midi in op het floorboard, signaal vervolgens mergen, en dan van de midi out op de fcb naar de midi in op de JV1010.

Het is trouwens niet een vertraging in het schakelen, maar een vertraging in het spelen, een soort van latency. Misschien had ik dat wat duidelijker moeten zeggen.

rjong999
2 mei 2007, 12:07
probeer eens: fcb > piano > jv1010

Ik denk dat de fcb geen echte midi thru doet, en er dus vertraging van de midi tussen de piano en de midi out van de fcb ontstaat.

Eigenlijk zou je met een midi patcher moeten werken:

fcb > patcher \
> jv1010
piano > patcher/

Raffel
2 mei 2007, 12:21
idd, het lijkt mij dat de FCB sowieso vooraan moet aangezien deze de patches aanstuurt. Iig zou het met FCB midi out naar beide andere apparaten een heel eind moeten komen.

remcol
2 mei 2007, 12:35
Oke, bedankt jongens!

Gaan we vanavond meteen proberen! Alvast super bedankt!

remcol
9 mei 2007, 23:01
Vanavond geprobeerd, maar het is net alsof het signaal vanaf het keyboard niet door verzonden word naar het patchkastje(jv1010)

Verschillende instellingen mbt midi geprobeerd op het keyboard, maar helaas werkt het nog steeds niet...
wanneer we de FCB direct aansluiten werkt het wel, maarja, dan weer die vervelende latency/vertraging.

Iemand nog een idee?


(edit, voor de duidelijkheid, nu als volgt aangesloten: FCB1010 midi out --> Technics P50 midi in --> Technics P50 midi out --> Midi in JV 1010 en vervolgens naar PA)

piezo
9 mei 2007, 23:53
Vanavond geprobeerd, maar het is net alsof het signaal vanaf het keyboard niet door verzonden word naar het patchkastje(jv1010)
Dat kan ook niet. Signalen die binnenkomen op een MIDI IN gaan normaal gesproken nooit naar de MIDI OUT maar worden (analoog) wèl gekopieerd naar de MIDI THRU. En daarmee ben je nog niet geholpen want de MIDI boodschappen van de piano gaan wèl naar de MIDI OUT. Je oorspronkelijke routing is de enige mogelijke hier, tenzij je een MIDI MERGE box of MIDI patchbay gebruikt. Maar waarom verstuur je de program changes voor de JV-1010 niet rechtstreeks vanuit de piano, of schiet die daarin tekort?

De vertraging zit ook zeker niet in de JV-1010. Die van mij schakelt reuze snel tenminste (Roland spullen volgens mij altijd trouwens)

Je toetsenist kan zich voor MIDI vragen ook wenden tot synthforum.nl. Daar zit meer MIDI ervaring dan hier.

rjong999
10 mei 2007, 11:40
Zoals al eerder gezegd, een midi patcher (of eigenlijk, een merger) is de enige oplossing. 95 euro bij Peter Verspuy.

Edit: 65 euro bij Thomann - http://www.thomann.de/de/midi_solutions_merger.htm

remcol
10 mei 2007, 14:27
Hoi Jongens! Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb vanochtend een 'expert' op het gebied van MIDI om hulp gevraagd, en hij heeft mij allemaal netjes uitgelegd dat het floarboord na de piano moet en er niet voor.
Hij dacht dat het probleem ligt bij het floarboard. Of de processor is niet toerijkend omdat de piano teveel data door zou sturen waardoor de buffer volloopt, of een nieuwe firmware proberen.
Ik wil in elk geval proberen om een goedkoop midi keyboard aan te sluiten wat wij hebben er nog hebben liggen, dan kunnen we in elk geval de datastroom van de piano uitsluiten. (plus dat het dan wel aan ehet floarboard moet liggen)

Ik zal het binnenkort weer een keer uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte! en ondertussen vast even op dat andere forum rondneuzen;)

(edit: mocht dit allemaal niet voldoende zijn, dan idd met een merger)

rjong999
10 mei 2007, 17:11
Dat had je toch al uitgeprobeert? En dat gaf juist het probleem. Ik kan nergens een firmware upgrade voor de FCB vinden die dat probleem zou fixen, Hij doet, zoals eerder gezegd, een software midi merge en die is langzaam. Dat is voor channel selects etc niet zo'n probleem maar voor note data (en dat komt uit je piano) natuurlijk wel. Ik heb het even geprobeert en heb met mijn fcb trouwens hetzelfde probleem, en die zit op patch level 2.5 - de laatste, volgens Behringer. Maar omdat ik al een midi merger gebruikte ben ik er nooit tegenaan gelopen.

remcol
10 mei 2007, 22:16
Oke, super bedankt!

Ik wilde het trouwens met een andere midi piano proberen, er is mij vanochtend verteld dat de datastroom van de technics te groot is voor de FCB.

Maargoed, veel opschieten doen we er niet mee. Eens kijken of we aan zo een merger kunnen komen!