PDA

View Full Version : Verschil tussen Mexicaanse strat en USA strat?



FooFoo
1 mei 2007, 22:55
Ik vroeg mij af wat het verschil was tussen een Mexicaanse stratocaster en een USA stratocaster, behalve dat hij in mexico/usa is gemaakt en de Mexicaanse versie de helft goedkoper is. ik zit er over te denken om een allround eclectische gitaar te kopen want speel nu al een tijdje op mijn akoestische gitaar en wil toch wel een keer hard scheuren :satisfie:

glasbier
1 mei 2007, 23:08
scheuren met een strat?
geintje!

als je mex koopt,neem dan die reissue modellen want die zijn vaak wel goed.
tenminste dat zegt 'men'(recensies).
ik heb een 50'reissue(mex),een '62 reissue(jap),een'70reissue(mex),een '82 Dan Smith(usa),een '96 plus deluxe(usa) en een stuk of 30 standards gehad.
de enige echte goede strat was die Dan Smith!
(maar die heb ik ook al niet meer!)

FC Spoiler
1 mei 2007, 23:25
scheuren met een strat?

Scheuren met een Strat (http://youtube.com/watch?v=4PUXhdX_qdU&mode=related&search=) :rockon: :D

The Underdog
1 mei 2007, 23:57
Ik vroeg mij af wat het verschil was tussen een Mexicaanse stratocaster en een USA stratocaster, behalve dat hij in mexico/usa is gemaakt en de Mexicaanse versie de helft goedkoper is. ik zit er over te denken om een allround eclectische gitaar te kopen want speel nu al een tijdje op mijn akoestische gitaar en wil toch wel een keer hard scheuren :satisfie:

Het verschil zit vooral in de gebruikte stemmechanieken, electronica, pickups, tremolo,... Naar het schijnt zijn de mexicaanse strats gemaakt vanaf 2006 heel erg goed.

Orgasmocaster
2 mei 2007, 00:10
Dit geldt niet voor alle mex strats denk ik, wel voor de basis modellen:

Ietsje dunnere body
Inferieur hout (Poplar ipv Ash of Alder)
Slechte (goedkopere) Lak op de nek (dit is voor mij het meest merkbare verschil)
Mindere kwaliteit Hardware en Electronics

Er zijn vast ook beter Mexicaantjes voor wat meer geld..

Wabbie
2 mei 2007, 00:17
IK denk dat het bij mex strats heel erg van het model afhangt hoe goed hij is. Ik heb zelf een oude mex strat uit '90. Die heeft een enorm dikke hals en een alder body. Klinkt en speelt als een strat moet klinken en spelen. Ik heb hem vaak genoeg naast amerikaanse strats gehouden en die vergelijking doorstond hij prima. Enige minpuntjes zijn/waren de crappy elektronica ( die het toch 16 jaar heeft uitgehouden voordat ik het vervangen heb) en de tremolo die niet op stemming blijft.
Een huisgenoot van mij heeft een mex strat van een paar jaar later, en die heeft iig een andere brug ( geen massieve zadels zoals de mijne) en een dunnere hals. Maar klinkt ook nog steeds als een strat, alleen ik vind de hals wat minder fijn spelen.

Ik heb nog niet de nieuwste mex strats aan de tand gevoeld, maar de verhalen zijn erg goed over de reissue series. Ik denk dat het gewoon weer neerkomt op het eeuwenoude gitaarnet advies: Testen testen en nog eens testen!

FooFoo
2 mei 2007, 00:19
ja maar ik zoek een gitaar ronde 500 als ik wat meer geld doe kan ik net zo goed een echte fender halen, wil ook nog een leuke amp halen die zal ook wel ronde de 300 euro gaan kosten. ben een arme student moet dus wel beetje op mijn centen letten :D



*lang verhaal*
Ik ga hem ook zeker testen, maar de verkoper in de winkel wil natuurlijk wel iets verkopen en gaat dan niet uitgebreid vertellen wat er slecht is aan de gitaar

fred dons
2 mei 2007, 07:57
de mex wordt door mexicanen in mexico gebouwd, de US door mexicanen in amerika.
hout varieert, er is een tijd poplar gebruikt op de solid colour versies (maar dat werd ook gebruikt op de US versie, geen slecht hout tis alleen niet zo mooi) de sunburst versies in de reissues serie hebben in ieder geval elzen en ash (70ties) en geen poplar

hardware is van ping (gotoh op de amerikaanse reissues)
ik heb zelf een mex 50ties reissue gehad en dat was een erg prettige gitaar
dus ik kan het je zeker aanraden (de highway is dan wel "US" maar die heeft de zelfde goedkopere hardware als de Mex)

a darker shade of grey
2 mei 2007, 10:06
Scheuren met een Strat (http://youtube.com/watch?v=4PUXhdX_qdU&mode=related&search=) :rockon: :D

Ja maar bedenk wel, dat die ESP met EMG's die erbij staatook een groot aandeel heeft in de sound én dat die strat twee humbuckers heeft.

Zeker kan je scheuren met een strat (Iron Maiden, Jimi, Kravitz, Bon Jovi) alleen niet death metal...

Het was trouwes best een vet liedje totdat die vent eroverheen begon te schreeuwen alof ie zn organen moest uitspugen vóór het einde van het liedje. Haat aan de grunt :sneaky:

Rocketman
2 mei 2007, 10:25
Ik heb zelf al een jaar of 12 een USA strat maar ik vind de Mexico strats die ik sindsdien heb bespeeld net zo goed spelen en klinken. Ik zou nu zeker geen USA strat meer kopen, lijkt me echt nergens voor nodig. Mocht je toch perse een USA strat willen hebben is het volgens mij nu wel het moment om er een te kopen want volgens mij zijn ze momenteel behoorlijk goedkoop.

Overigens heb ik mijn strat al 2 jaar niet meer aangeraakt aangezien ik de afgelopen jaren op een EPI Sheraton II speelde (die ik fijner vond spelen en beter vond klinken voor mijn genre) en sinds een half jaar op een '67 Gretsch Tennessean. Sinds ik die laatste heb wil ik mijn strat wel even over zijn bolletje aaien als ik m even verplaats maar daar heb je ook alles mee gezegd.

bass blom
2 mei 2007, 10:36
ik heb 1 van de eerste mex stratjes en die is fantasties!
toen ik hem net had ging ik ermee naar een vriend die heel trots was op zijn blade actief van 2800 gulden en mijn mex klonk beter :D

ga gewoon een winkel in en probeer eerst een gewone usa, een highway?
pak dan een mex en eventueel nog een andere usa en weer die of een andere mex.
laat het uiterlijk eerst buiten beschouwing, kijk goed hoe de giitaar is afgewerkt en luister goed hoe hij klinkt.

Yamhammer_71
2 mei 2007, 11:23
Nja, ik vind het ongeveer hetzelfde als gitaristen beweren dat hun Gibson uit Korea komt...zo'n gitaar wil ik bij voorbaat al niet.
Ik zou geen mexicaanse strat willen, wel USA. Zou best goede kwaliteit kunnen zijn die mexicaanse (en er zullen vast ook hier weer gitaristen zeggen dat ze beter zijn dan hun amerikaanse broertjes..jaja), maar het gaat me bij dergelijke gitaren ook om een stuk waarde, geschiedenis en naam. USA dus.

Ik speel gewoon veel beter als ik weet dat mn gitaar in de USA gemaakt wordt...

smandert
2 mei 2007, 11:39
Nog nooit zulke bull gehoord zeg. Merkensletterij noem ik dat.
Ik heb een mex, uit '96 geloof ik, en die doet het meer dan prima.

rocker_71
2 mei 2007, 11:41
Ik speel gewoon veel beter als ik weet dat mn gitaar in de USA gemaakt wordt...

Dat is ironisch bedoeld neem ik aan.

dr.distortion
2 mei 2007, 11:45
Dat is ironisch bedoeld neem ik aan.

Dat denk ik niet hoor! Ik speel ook altijd beter met een geel plectrum dan met een rode!

smandert
2 mei 2007, 11:46
Ik hoop het maar.

Wabbie
2 mei 2007, 11:51
Dat denk ik niet hoor! Ik speel ook altijd beter met een geel plectrum dan met een rode!

ja terwijl je met een rood plectrum wel weer sneller kunt spelen, alleen dat gaat dan wel ten koste van je mojo-tone he ;)

Yamhammer_71
2 mei 2007, 11:52
Nja, ik bedoel het alleen bij de grotere namen die voorheen normaliter in de USA werden gemaakt, zoals Gibson en Fender.
Ik heb toch liever een Fender of Gibson uit de USA, tenzij er aanwijzingen zijn dat de mexicaanse, koreaanse, chinese nou echt BETER zijn.

''Bang for the buck'' telt voor mij niet. Ik wil niet zozeer goedkoper uit zijn bij de aanschaf van een high end gitaar...liever fors geld uitgeven aan een goede gitaar waarbij je weet wat je kan verwachten, dan minder geld aan een 'uitschietertje'.

dr.distortion
2 mei 2007, 11:54
ja terwijl je met een rood plectrum wel weer sneller kunt spelen, alleen dat gaat dan wel ten koste van je mojo-tone he ;)

Ligt eraan: als ik daarbij mijn flower power hemd aantrek krijg ik best een vintage vibe :D

Excuses voor het offtopic geouwehoer....maar een van de hierboven gemaakte uitspraken is nou eenmaal als treurig en erg Yammer te bestempelen...

fred dons
2 mei 2007, 12:00
maar die flower shirt is dan wel in een westers land gemaakt ?
anders heeft tie geen vintage vibe :D

merkengeil is 1 ding maar je kunt ook overdrijven ;)

almarvk
2 mei 2007, 12:01
En daarom stoppen we nu ook daarmee! :)

LaurentB
2 mei 2007, 12:19
Nja, ik bedoel het alleen bij de grotere namen die voorheen normaliter in de USA werden gemaakt, zoals Gibson en Fender.
Ik heb toch liever een Fender of Gibson uit de USA, tenzij er aanwijzingen zijn dat de mexicaanse, koreaanse, chinese nou echt BETER zijn.

''Bang for the buck'' telt voor mij niet. Ik wil niet zozeer goedkoper uit zijn bij de aanschaf van een high end gitaar...liever fors geld uitgeven aan een goede gitaar waarbij je weet wat je kan verwachten, dan minder geld aan een 'uitschietertje'.

Maar zo'n echt, Amerikaans merk garandeert ook niet alles hoor. En zeker bij Fenders vind ik het heel vaag; de Stratocasters en Telecasters zijn ontworpen als goedkoop te fabriceren instrumenten die toch goed functioneren. Dat kan tegenwoordig net zo goed in Mexico of Korea gebeuren. En de Japanners bleken het gewoon beter te doen dan de Amerikanen zelf, dus die mogen het land daar niet meer uit.

bass blom
2 mei 2007, 12:33
Yamhammer je was weer van mijn negeerlijstje, maar dat mocht iet langer dan een uur duren, doei.

rocker_71
2 mei 2007, 12:37
Okee jongens, ontopic dan maar weer?

Hoewel orgasmacaster (what's in the name) het al wel goed heeft verwoord.

FooFoo
2 mei 2007, 13:46
ik snap nu de verschillen beter ja dank u, dank u, dank u !!!

Ga toch voor een mexicaan probeer hem natuurlijk wel even uit :B

dr.distortion
2 mei 2007, 13:50
Uiteraard uitgebreid proberen....laat ze maar voor je rennen :) Wel na aankoop een uitgebreid reviewtje hier svp....ik wil er ook ooit nog een...

Yamhammer_71
2 mei 2007, 13:56
mod edit: dan stuur je maar een PM.

rocker_71
2 mei 2007, 14:05
iGa toch voor een mexicaan probeer hem natuurlijk wel even uit

Succes. Het ligt ook aan je nivo, maar het zullen best wel lekkere gitaartjes zijn. Ze zitten een beetje tussen Squier en USA zeg maar (heel grof gesteld dan).
En bedenk wel dat je zaken als pickups en mechanieken altijd alsnog kan (laten) vervangen.

Yamhammer_71
2 mei 2007, 14:15
Foofoo, gewoon een Amerikaanse naast een Mexicaanse stratocaster bespelen. Ga op je gehoor af...hoor je geen belangrijke verschillen, dan kun je altijd voor de Mexicaanse gaan omdat je het misschien fijn vindt dat ie goedkoper is.
Klinkt/Speelt de Amerikaanse beter, maar kost hij duurder, dan zou ik toch ff doorsparen. Dan heb je uiteindelijk wel wat je precies wilt :)

marter544
2 mei 2007, 14:37
Iets kost meer of hij is duurder. Het kost niet duurder. Sorry hoor, maar aan dat soort dingen erger ik me :stop: :chicken:

glasbier
2 mei 2007, 14:43
Iets kost meer of hij is duurder. Het kost niet duurder. Sorry hoor, maar aan dat soort dingen erger ik me :stop: :chicken:

-dan kan je hier,op dit forum,wel aan de gang blijven!

Yamhammer_71
2 mei 2007, 14:54
Hahah, altijd beter als stoppen met een forum :p

LOL...zoek de taalfouten.

bass blom
2 mei 2007, 14:55
Dag beste Bass,

Voor bezwaar a.u.b mailen.

Gelieve ontopic te blijven op forums,

Groet.
Yamhammer.

als je mod neigingen krijgt yammer, stuur een sollicitatie, ze zijn dol op je dat weet ik.
en je kan het vast regelen met de afdeling dat je af en toe de isoleercel uitmag ff.

Yamhammer_71
2 mei 2007, 14:57
als je mod neigingen krijgt yammer, stuur een sollicitatie, ze zijn dol op je dat weet ik.
en je kan het vast regelen met de afdeling dat je af en toe de isoleercel uitmag ff.

Voor bezwaar PM'en :)

almarvk
2 mei 2007, 15:04
Ik ben het weer 's zat. Nog één foute opmerking door wie dan ook en je hebt een week vakantie aan je broek!

@JammerDrammer: als je mod wilt worden moet je 's beginnen je anders te gaan gedragen. De mods hier (Bert en ik) kunnen het prima aan zonder jou inbreng. Gelieve je mond er dus over te houden!

@BassBlom: PM's hou je intern.

FooFoo
2 mei 2007, 18:04
Ik weet nog niet wanneer ik hem ga halen maar als ik hem heb zal ik paar foto's schieten

Orgasmocaster
2 mei 2007, 19:16
Okee jongens, ontopic dan maar weer?

Hoewel orgasmacaster (what's in the name) het al wel goed heeft verwoord.

Wat is er mis met mn naam? ik kan dr niks aan doen dat mn ouders me zo genoemd hebben ;)

FooFoo
2 mei 2007, 19:18
Wat is er mis met mn naam? ik kan dr niks aan doen dat mn ouders me zo genoemd hebben ;)

Houden je ouders wel van je?