PDA

View Full Version : 5150 vraagje



Soulflyhigh
1 mei 2007, 18:03
Hoi jongens ik heb even een vraagje,

Ik heb een 5150 (combo) en ik gebruik een Boss Noise supressor. Werkt op zich prima. Maar laatst in de oefenruimte flink geblazen en als m'n amp stil wil houden krijg ik toch last van een gigantische ruis die een beetje als de zee klinkt. Nou moet ik over een maandje optreden en vind ik dit tussen de nummers toch niet zo professioneel staan. Zou ik als ik die noise reduction in m'n loop gooi dit probleem kunnen verhelpen of weten jullie een andere manier?

Alvast bedankt

Soulflyhigh
1 mei 2007, 19:48
Geen 5150 experts???

gradje pbc
1 mei 2007, 20:59
die ruis dan duiden op een slechte voorversterkerbuis op de V1,
maar kan net zo goed aan de kabels of je gitaar liggen.

X-Rated
1 mei 2007, 21:23
Njah ik neem dan aan als je tussen je gitaar en de versterker die noise supressor hebt en het blijft na meerdere kabels proberen nog steed ruizen, dan zal het idd wellicht aan de versterker zelf liggen (lees: buizen).

hidde630
2 mei 2007, 10:12
gebruik je batterijen of een adapter voor die noise supressor? met een adapter heb je vaak ruis en als je een batterij gebruikt niet. Althans zo werkt dat met boss od/sd bakjes.

swift05
2 mei 2007, 12:31
een gigantische ruis die een beetje als de zee klinkt

Dat is nu eenmaal de 5150...

Bins
2 mei 2007, 12:38
Dat is nu eenmaal de 5150...

Yup.. Mark je tijdens optredens zga. niks van hoor.

Wat je kan doen is tussen nummers door ff op je stemapparaat stampen.. als het je echt stoort.

anibal
2 mei 2007, 12:45
Hoi jongens ik heb even een vraagje,

Ik heb een 5150 (combo) en ik gebruik een Boss Noise supressor. Werkt op zich prima. Maar laatst in de oefenruimte flink geblazen en als m'n amp stil wil houden krijg ik toch last van een gigantische ruis die een beetje als de zee klinkt. Nou moet ik over een maandje optreden en vind ik dit tussen de nummers toch niet zo professioneel staan. Zou ik als ik die noise reduction in m'n loop gooi dit probleem kunnen verhelpen of weten jullie een andere manier?

Alvast bedankt

SoulF,

Slechte nieuws voor je ! 5150 combo is en lawaai machine, dit was mijn reden toen on die van mij te verkopen en naar een top te gaan, die zijn stiller.

Je kan dit wel verhelpen door die in je loop te plaatsen idd, maar goede/dure kabels verminderen je ruis. Probeer ook niet te veel gain te gebruiken.

Rocketman
2 mei 2007, 13:01
Ik heb een 5150 combo gehad en geen noemenswaardige ruis. Ook niet met de gain helemaal open. En ik heb er ook mee in een studio gestaan dus het is niet dat ik doof ben of zo.

Swan
2 mei 2007, 13:16
ruist ie ook zo hard op t 'rythm' kanaal? die van mij is daarop behoorlijk stil...

Soulflyhigh
2 mei 2007, 15:10
ruist ie ook zo hard op t 'rythm' kanaal? die van mij is daarop behoorlijk stil...
Als ik rythm intrap dan is ie eigenlijk helemaal stil. Nou heb ik het rythm kanaal ook clean ingesteld en m'n lead volle bak metal. Ja de oplossing is idd even op de footswitch trappen. Ik vroeg me alleen af of het gebruikelijk was want ik heb er dus wel een noise-reduction tussen hangen. Ik zal binnenkort toch maar eens op zoek gaan naar nieuwe buizen of eventueel de top want ik weet nu al dat de 5150 het helemaal voor mij is.

anibal
2 mei 2007, 15:12
Als ik rythm intrap dan is ie eigenlijk helemaal stil. Nou heb ik het rythm kanaal ook clean ingesteld en m'n lead volle bak metal. Ja de oplossing is idd even op de footswitch trappen. Ik vroeg me alleen af of het gebruikelijk was want ik heb er dus wel een noise-reduction tussen hangen. Ik zal binnenkort toch maar eens op zoek gaan naar nieuwe buizen of eventueel de top want ik weet nu al dat de 5150 het helemaal voor mij is.


Natuurlijk gaat de noisegate helpen in de loop, maar ook goede kabels en misschien eurotubes kunnen het voor je maken, voor mij heeft deze combinatie het goed grmaakt ;-)

http://www.eurotubes.com/

Dick Wolkendeck
3 mei 2007, 14:07
Ik neem aan dat je de boss noise suppressor in de effectsloop zet? Dan moet de ruis toch weg zijn. En inderdaad, zoals Bins zegt, tussen de nummers door muten of naar clean schakelen. En als het heel erg veel ruis is, kan een ander type voorversterkerbuis (minder gain) wel helpen. Minder gain is minder ruis, maar gain heb je toch teveel op de 5150 (vind ik).

peter_heijnen
3 mei 2007, 15:41
De gate moet sowieso in de loop als je de gain uit de preamp van je amp haalt. Daar, in de preamp dus, wordt de ruis gegenereerd door de hoge gainstanden van de preamp.

Als je de gate tussen gitaar en amp zet, zit de gate dus vóór de ruis waardoor de ruis vrij spel heeft. Zet je de gate in de loop, waardoor de gate na de ruis komt te zitten, dan kun je de ruis gaan gaten.

Swan
3 mei 2007, 15:47
volgens mij kan je beter tussen de nrs door naar t rythm kanaal schakelen, geen gedoe met pedaaltjes, die filteren altijd iets weg...

peter_heijnen
3 mei 2007, 16:26
Heel grof genomen: een echte gate filtert niet maar gaat net als iedere normale poort alleen of open of dicht. Het moment van openen/sluiten bepaal je dmv het instellen van de treshhold (=drempel). Blijft het volume van het signaal beneden die ingestelde drempel, dan blijft de gate dicht en laat ie geen enkel signaal door. Daarboven gaat ie open en laat ie wel alle signaal door.

Eventuele aantasting van het brongeluid zal afhangen van de kwaliteit van het audiopad van de gate.

Misery Signals
3 mei 2007, 18:09
Ik heb ook een 5150 II head en met een boss tuner en noise suppressor ervoor tussen gitaar en amp.

zette ik de noise suppressor voor de tuner dan had ik ook enorm veel ruis bij stil houden. zet ik echter na de gitaar eerst de tuner en dan de noise suppressor heb ik dat veel minder...

Jimwoud
4 mei 2007, 10:43
Hoe zit het met de inpendatie van de 5150 combo. Als je de interne speakers NIET wil gebruiken kun je dan een 16 of 8 Ohms cab op aansluiten?? Ik zit namelijk met het idee om er een losse top van te maken.

Alvast bedankt.

Soulflyhigh
4 mei 2007, 15:31
De gate moet sowieso in de loop als je de gain uit de preamp van je amp haalt. Daar, in de preamp dus, wordt de ruis gegenereerd door de hoge gainstanden van de preamp.

Als je de gate tussen gitaar en amp zet, zit de gate dus vóór de ruis waardoor de ruis vrij spel heeft. Zet je de gate in de loop, waardoor de gate na de ruis komt te zitten, dan kun je de ruis gaan gaten.
Haha ik heb echt geen verstand van pedaaltjes en vind ze meer een noodzakelijk kwaad. Ik heb mijn noise-reduction dus nog niet in de loop gehangen. Ik schaam me diep. Weet iemand hoe ik het dan moet schakelen. Ik heb een chorus, een wah en dus die noise reduction.

Alvast bedankt

Bins
4 mei 2007, 15:38
Mij is altijd verteld dat een wah het best tussen gitaar en amp kan... Dan krijg je dus:

gitaar ---> wah---> input 5150 ---> fx loop ---> chorus ---> gate --> fx loop

Toch?

Soulflyhigh
5 mei 2007, 17:06
Ik heb nu gewoon alles tussen m'n gitaar en amp liggen. Niet ideaal maar het werkt wel. Werkt die noise reduction nou beter door de effects loop. Ik ga het vanavond even proberen.