PDA

View Full Version : ezelsbruggetjes ladders uit het hoofd leren.



The_syphon
1 mei 2007, 16:30
Weet er iemand een makkelijk ezelsbruggetje om te onthouden hoeveel mollen en kruisen de mineurladder heeft.
Bij majeur doe ik altijd: Kruisen: Geef die arme een broodje fis ciska
Mollen: Friese boeren eten alle dagen gort
dus E majeur heeft 4 kruisen.
Wanneer ik op de notenbalk bijvoorbeeld 3 mollen zie staan, kijk ik naar de voorlaatste en weet ik dat het Eb-majeur is. Bij kruisen kijk ik naar het laatste kruis om te zien voor welke noot die het de leidtoon is. bij 3 kruisen is het laatste kruis een G#, en dit is de leidtoon voor A. Dus 3 kruisen is A-majeur.

Zijn er voor mineur ook soortgelijke ezelsbruggetjes?

appyhaan
1 mei 2007, 18:41
Hoezo, dat ben je dan toch niet nodig. Als je weet welke majeur toonladder hebt zoek je gewoon de parallelle mineur daarvan op. Vb. 1 kruis is G majeur maar kan ook E mineur zijn. Is steeds de 6e toon van de majeur ladder g a b c d e fis g. Nog een voorbeeld. Vijf mollen is des majeur, parallel van des is des es f ges as bes c des. Bes mineur dus. Conclusie dus: E mineur heeft 1 kruis, en bes mineur 5 mollen. Leer dus gewoon welke parallel bij de majeur ladder hoort en andersom. Gewoon even stampwerk. Ik ben niet zo'n fan van ezelsbruggetjes wat betreft het onthouden van hoeveel kruizen en mollen er in een toonladder zitten. Leer alle majeurtoonladders t/m 7 kruizen en mollen gewoon uit je hoofd. Hetzelfde geldt voor alle grote drieklanken. Heb je veel meer aan om ze uit je hoofd te kennen, duurt alleen even een weekje maar dan heb je gelijk alles paraat en dat scheelt heel veel ezelsbruggen en is veel sneller.

savecracker85
1 mei 2007, 18:55
de makkelijkste manier om het te onthouden is voor mij altijd dat je bij mineur er 3 mollen bij opteld (of 3 kruizen afhaald)..
Voorbeeld: F groot heeft 1 mol, F klein heeft er 4
Bij kruisen werkt het ook, bv in het geval van G groot die heeft 1 kruis, G klein heeft dan 2 mollen.. B groot 5 kruisen, B klein 2 kruisen (min 3 mollen)..etc...

The_syphon
2 mei 2007, 00:21
ok, bedankt. Ff gulden middenweg zoeken tussen blokken en ezelsbruggetjes :)