PDA

View Full Version : Stemmen



Pais
1 mei 2007, 15:32
Hoe stem jij je gitaar als je alleen speelt??


Ik frustreer me steeds vaker dat ik een stemapparaatje nodig hebt om mn gitaar echt goed te stemmen. Als ik het op gehoor doe, klinkt het in mijn oren wel prima, maar toch loopt mn leraar dan aan mn mechanieken te draaien tijdens les.
Mijn gehoor is sowieso niet al te best, maar ik heb me voorgenomen mn stemapparaatje alleen nog te gebruiken, als ik eerst een paar minuten heb zitten spelen met een stemvork.

Voor degenen die op gehoor stemmen, hoelang heeft het voor jullie geduurd dat het mogelijk werd om een gitaar zonder problemen zuiver te krijgen?

hendrix2
1 mei 2007, 15:37
Ik speel nu ongeveer 12 jaar en ik kan een gitaar ondertussen vrij gemakkelijk helemaal op het gehoor stemmen.
Als ik een noot hoor dan weet ik gewoon of die juist is of niet... Da's lang oefenen om dat te bereiken, en ook niet iedereen kan het.

Ik zou je aanraden om de lage E met je stembakje te doen en van daaruit proberen de overige snaren te stemmen. De 5de fret van de lage E snaar moet identiek klinken aan de A snaar, de 5de van de A snaar klinkt identiek aan de D snaar...enz.

Een goed trucje om je gehoor te verbeteren is om te proberen dat introstukje van Nothing else matters in je hoofd te horen. Probeer dan je gitaar te stemmen en speel dat stukje (4 losse snaren, dat kan iedereen) en luister of je in de buurt bent of niet...
Misschien een wat vage uitleg, maar zo heb ik het uiteindelijk geleerd.

Als je met akkoorden bezig bent, kan je ook op akkoorden gaan stemmen. Toen ik nog gitaarles had deed mijn gitaarleraar dat steeds (nochtans een klassieke gitarist). Hij speelde altijd een Am, en daaran kon hij horen welke snaren niet juist stonden gestemd. Ikzelf vind dit iets moeilijker. Ik hoor dat er iets fout in zit, maar weet niet direct waar.

Een stemvork is inderdaad ook een goede oplossing.

jasper159
1 mei 2007, 15:52
Ik speel nu iets meer dan 2 jaar gitaar, een ik doe het ook zo.
De lage E stemmen en de rest van de snaren daarop verderstemmen, proberen toch. Dat lukt wel ongeveer, maar nie precies precies zoals het zou moeten klinken met stemkastje

Kim Wilson
1 mei 2007, 15:55
Ik stem ook eerst de E met een stemkastje of iets anders wat de E aangeeft, daarna d.m.v. flageoletten de rest. Ik heb dus ook altijd een stemkastje nodig, en dat is idd lastig.

Kun je bij elke muziekzaak een stemvork kopen?

Gitaro
1 mei 2007, 16:13
Meestal doe ik het met 'relative pitch' zoals ze dat noemen... vanaf de lage E de rest van de gitaar afwerken. De E haal ik wel uit een midi of wellicht m'n tuner... precies hetzelfde als werken met een stemvork dus, alleen zijn die doorgaans A440. De handigste stemmanier vind ik flageolettten. (Tip: flageolet 7 op E voor de open B-snaar, en 5 voor de hoge e-snaar)

En als ik gefrustreerd raak of m'n intonatie kut is pak ik gewoon m'n tuner erbij en plug ik m'n gitaar even in. No problemo.

Rutger
1 mei 2007, 16:16
Hangt er vanaf hoe lui ik ben (om mn tuner aan te sluiten). Meestal op t gehoor dus. Maar als ik mn pedalboard ertussen heb staan is het net zo makkelijk om mn tuner even in te trappen.

Pais
1 mei 2007, 16:34
Vanaf de Lage E stemmen (E 5th fret = A etc) lukt eigenlijk best goed, maar het is 'maar' een trucje. Wanneer ik een paar akkoorden pak, kan ik echt niet horen of de gitaar ietsjes ontstemd of gewoon zuiver is.

Mijn stemvork is inderdaad een A en die klinkt veel hoger dan de A snaar. Daarnaast - als ik de Asnaar goed heb, is het een heel gedoe voor mij om de lage E ook goed te krijgen. Op octaven stemmen lukt me tot nu toe gewoon niet. Bij iemand herkenbaar?


Een goed trucje om je gehoor te verbeteren is om te proberen dat introstukje van Nothing else matters in je hoofd te horen.
Dit vind ik eigenlijk een hele goede. Ik heb sommige simpele tokkelstukjes zo vaak gespeeld, dat ik door dat te spelen veel beter een ontstemde snaar in de gaten heb, dan wanneer ik akkoorden gebruik.


@ Kim Wilson - het lijkt me wel, maar ikzelf heb een paar van mn school meegenomen.

Lossesnaar
1 mei 2007, 16:46
als ik alleen speel puur gehoor, maar niet zo absoluut als hendrix2 zegt, wil dat nog wel s onder de knie krygen, maar de snaren onderling kryg ik goed op gehoor gestemd, speel anderhalf jaar nu.

gr marco

appyhaan
1 mei 2007, 18:33
Ik heb zelf soms rare stem periodes. Laten we het stemmingswisselingen noemen. De ene maand doe ik alles met de stemvork, de andere maand met stemapparaat. Elektrisch doe ik overigens bijna altijd met stemapparaat, en werk daarna met gehoor alles af zoals ik denk dat ie "perfect" is. Blijft op een gitaar toch vaak een kweste van compromissen sluiten, helemaal 100% is toch haast onmogelijk. Alhoewel... ik heb er wel eens een disscussie over gehad met mijn gitaarleraar. Soms heb je van die dagen dan pak je de gitaar, en echt alles klopt, stemming/intonatie, speelbaarheid, en de volgende dag is alles complete ruk zeg maar(enigszins overdreven). Dat zijn rare dingen, maar de conclusie zit het hem waarschijnlijk gewoon in het feit dat een gitaar "leeft". Een gitaar bestaat voor een heel groot gedeelte uit hout en dat is nou eenmaal altijd in beweging, ook andere onderdelen van je gitaar staan onder invloed van de elementen zoals het weer/vochtigheid enz. Conclusie is volgens mij toch op een gegeven moment gewoon spelen. Probeer gewoon je eigen methode uit te vinden door middel van diverse dingen te proberen van bestaande methodes. Uiteindelijk is een goed instrument en snaren enz. + een goed gehoor, zeer belangrijk voor het stemmen van je instrument.

lja
3 mei 2007, 09:55
ik stem vooral vanaf mn lage e snaar. Het is zoals iemand anders al zei niet zo zuiver als stemkastje, maar over het algemeen wel acceptabel. het moment dat ik mee wil gaan spelen met muziek vind ik het toch wel fijn om even het stemkastje te gebruiken. Na een week kan het namelijk toch al een beetje de verkeerde kant op zijn gegaan.

Kim Wilson
3 mei 2007, 10:04
Als ik stem vanaf de E, met flageoletten (5e fret op E = 7e fret op A), is mijn gitaar misschien wel zuiverder dan met een stemkastje. Zo gauw het geluid niet meer "golft", staat ie absoluut zuiver. Mits goed geïntoneerd, uiteraard. En de E moet dan wel zuiver goed zijn (of de A, afhankelijk waar je vanuit gaat).

heinz3110
3 mei 2007, 10:12
..Gewoon op gehoor. Mijn ervaring is: hoe meer je het doet,des te preciezer en sneller zal je daarin worden.

Ik stem vaak "driedubbel" : in kwarten, kwinten, octaven én met flageoletten, dit ook omdat je met een gitaar eigenlijk compromissen moet sluiten-aard van het beestje-, wat met een stemkastje vaak niet gaat, is mijn ervaring.

De nacheck zijn een paar barreakkoorden (A , 5e positie, D 5e positie ) en het "gewone" C akkoord om te kijken of daar de tertsen wel een zuiver zijn.
Als de tertsen niet klinken check ik de b en g nog even overnieuw.
Dit vaak in een klein minuutje, dus de noodzaak voor een stemapparaatje heb ik nooit zo gehad. Wel altijd een stemvork bij me.

(ik doe ook vaak hoofdrekenen ipv met een calculatortje en zet nog koffie met de hand, dus ik zal wel ouderwets zijn :) )

M@rtijn
3 mei 2007, 10:39
Ik speel iets meer dan een jaar en ik stem eigenlijk heel vaak op gehoor, meestal in iedergeval. Dat heb ik vanaf het begin aangeleerd. Ik weet altijd de lage E snaar precies goed te krijgen op gehoor en vandaaruit ga ik de rest van de snaren stemmen. Het stemkastje gebruik ik af en toe om te controleren of mijn gehoor het goed doet. En voordat ik naar les ga, want midden in een stuk erachterkomen dat hij niet goed gestemd is is zeer irritant :P

Ook wil ik nogwel eens alle snaren appart op gehoor stemmen, dit gaat ook wel redelijk goed. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van oefenen, netzoals jij zegt Heinz, je moet het gewoon vaak doen.


Martijn :soul:

-=JEROEN=-
3 mei 2007, 11:16
een leuke tip:

stem je A snaar af op de kiestoon van je telefoon

(die zoem als je de hoorn opneemt)




de rest doe je met flagio's

E snaar flagio 5e fret = A snaar flagio 7e fret
A snaar flagio 5e fret = D snaar flagio 7e fret
D snaar flagio 5e fret = G snaar flagio 7e fret
E snaar flagio 7e fret = B snaar open
A snaar flagio 7e fret = hoge E snaar open

Pais
3 mei 2007, 11:54
een leuke tip:

stem je A snaar af op de kiestoon van je telefoon

(die zoem als je de hoorn opneemt)


:nervous:

En als je je schoonmoeder op dr tenen trapt, krijg je een hoge E?

Negative K3 fan
3 mei 2007, 12:16
ik stem mn gitaar eigenlijk al zolang als ik me kan herinneren op gehoord. Ik weet nu zelfs al vaak precies een zuivere E te stemmen omdat dat blijkbaar in mn hoofd zit.

Wat trouwens wel irritant is vind ik dat je gitaren nooit perfect geintoneerd kunt krijgen, dus daarom pas ik meerdere manieren van stemmen toe door elkaar om een compromis te krijgen.

Ik begin bijvoorbeeld eerst door de tonen van de open snaren goed te krijgen (geen zweving), daarna nog een keer met het vergelijken van open snaren en 5e fret, dan kwinten spelen en luisteren naar de zweving en als laatste nog een controle met octaven om hem écht goed te krijgen.

En als je dat allemaal hebt gedaan en je speelt een open A akkoord dan is die nóg niet zuiver.

misschien eens tijd voor een earvana nut en een strobostomp.

Guitarmania
11 mei 2007, 18:59
Je hebt 2 soorten mensen: zij die uit het hoofd een zuivere toon kunnen fluiten, en zij die dat niet kunnen. Van de eerste soort bestaan er maar weinig. De anderen hebben een ijkpunt nodig: ze moeten 1 zuivere toon oren (via stemapparaat of vork) en van daaruit kunnen ze de andere snaren stemmen.

Gehoor kun je trainen. Wat dat betreft kun je het beste een regelrechte gehoortraining volgen. Solfege heet dat. Dat is een vak apart. Luister niet naar hen die zeggen dat "ze het allemaal wel kunnen". Dat kunnen ze namelijk niet. Echte solfege leert je goed te luisteren.

Mocht je geen zin hebben om geluidstraining te volgen, dan moet je ook niet verwachten dat onze lieve heer je dat talent zomaar geschonken heeft. Voor gehoor geldt net als voor techniek: trainen, trainen, trainen.

In ieder geval geldt dit: Aandacht: luister naar de losse e-snaar. Laat hem tot je doorwerken. Proef hem en herkauw hem. Mensen met goed gehoor horen het verschil tussen een song in Bes of een song in C. Het zijn andere klankkleuren, hoewel de desbetreffende song relatief hetzelfde blijft.

jaspie
12 mei 2007, 11:38
gebruikte wel eens een stemapparaat maar raakte hem kwijt(voor de 2e keer) en nu geen zin meer om geld neer te lappen, dus gewoon op gehoor.

Pickslide
12 mei 2007, 12:28
Als ik stem vanaf de E, met flageoletten (5e fret op E = 7e fret op A), is mijn gitaar misschien wel zuiverder dan met een stemkastje. Zo gauw het geluid niet meer "golft", staat ie absoluut zuiver. Mits goed geïntoneerd, uiteraard. En de E moet dan wel zuiver goed zijn (of de A, afhankelijk waar je vanuit gaat).

Pcies zo doe ik het ook. In de oefenruimte stem ik vaak op een stemapparaatje omdat ik toch wel gelijk wil zitten met de bassist ;). Maar het is idd zo dat ik em daarna nog op gehoor bijstem omdat ik hoor dat een paar snaren gewoon niet lekker klinken (vaak de G of D snaar trouwens maar dat kan ook toeval zijn). Het zal em wel aan het goedkope stemapraatje liggen....

oorzaak
13 mei 2007, 23:50
Eigenlijk is de gitaar een K... instrument dat nooit zuiver is te krijgen. Daar schijnt een natuurkundige reden voor te zijn maar die kan ik niet uitleggen. En hoe beter je gehoor zich ontwikkelt, hoe langer het duurt voor je tevreden bent. Ik heb bijna altijd dat als hij klopt volgens het stemapparaat, dat ik een D-akkoord in de basispositie toch niet goed vind klinken.

Tegenwoordig stem ik naar een apparaat om gelijk te zijn met de andere instrumenten. Maar daarna blijf ik de eerste vijf minuten aan die dingen draaien. Op een gegeven moment zet het geheel zich, en/of ik raak ingespeeld op hoe ik sommige tonen moet compenseren en dan gaat het goed.

Als ik thuis in mijn eentje speel (dat was er oorspronkelijke vraag in dit topic) pak ik 'm op en stem op het gehoor een beetje bij.

En nu we het over stemmen hebben: speel eens mee in een klassiek ensemble. Heb ik laatst meegemaakt (ik speelde fretless bas bij gebrek aan een contrabassist). Iedereen houdt zijn kop en de leider van de eerste violisten komt bij je langs om aan jou zijn A door te geven. Als iedereen die heeft overgenomen, mag je individueel de rest van je snaren stemmen. Mijn stemapparaat kon ik dus thuislaten ;)

Groeten, Frits

Butcher
14 mei 2007, 07:52
Ik kan het op gehoor, en als ik thuis zit te klooien doe ik dat ook wel, en ik gebruik harmonics, maar in plaats van lage E-5e fret naar A-7e fret doe ik

E-12e fret -> A-7e fret
A-12e fret -> D-73 fret
D-12e fret -> G-7e fret
G-12e fret -> B-8e fret, gefret
B-12e fret -> hoge E-7e fret.