PDA

View Full Version : Compensatie van de zadelbrug



Liefhebber
30 april 2007, 22:50
Ik kwam vandaag terug van koneginnedag in Amsterdam. Onderweg wat bandjes gezien. Kijkt mijn vriendin naar het brugzadel van een van mijn akoestische gitaarjes. Zegt zij: waarom zit dat witte ding daar schuin? Zij bedoelde de zadelbrugkam. Ik zeg: verdomd, heel goede vraag ,dat jij dat ziet!!
Ik zeg nogmaals: heel goeie vraag, daar kan ik van alles over vertellen! Maar hoe leg ik dat nou uit?
Ik zeg: dat ga ik eens aan de forumleden van gitaarnet voorleggen! Vond zij wel een goed idee!

glasbier
30 april 2007, 22:51
zeg toch gewoon dat het voor de sier is....

Liefhebber
30 april 2007, 22:57
zeg toch gewoon dat het voor de sier is....
Nee!

Ik wil het haar gewoon goed uitleggen anders begrijpt ze er echt niets meer van!

glasbier
30 april 2007, 23:03
maar wat is een 'brugkam'?

Picker
30 april 2007, 23:22
Het heeft met twee dingen te maken:

1. Als je een snaar indrukt, neemt de spanning in de snaar toe (de snaar wordt immers een beetje uitgerekt). Daardoor klinkt de toon iets te hoog. Om dat te compenseren, wordt de totale lengte van de snaar iets langer gemaakt. Omdat de dikke snaren meestal wat verder van de brug liggen dan de dunne, en dus meer worden uitgerekt bij het indrukken, moeten die iets meer gecompenseerd worden.

2. Door de stijfheid van de snaar zal bij de brug en bij de kam de snaar heel iets in zijn buiging (trilling) belemmerd worden. Daardoor is het voor de trilling net of de snaar effectief iets korter is dan zijn eigenlijke lengte, en ook daardoor klinkt hij iets te hoog voor zijn lengte. Ook omdat te compenseren wordt de snaar iets langer gemaakt, door de afstand brug-kam te verlengen. Omdat de stijfheid van de snaar groter is bij een dikkere kerndraad, en de kerndraad voor de lage snaren dikker is, moet daar ook meer gecompenseerd worden. Ook hier dus een bijdrage aan de schuine stand van het brugstukje.

Als je vriendin het echt precies weten wil, moet ze dit verhaaltje (http://www.eltjohaselhoff.com/Resource-3006/String%20Equations.pdf) even lezen wat ik geschreven heb.

lvercaut
30 april 2007, 23:27
Het heeft met twee dingen te maken:

1. Als je een snaar indrukt, neemt de spanning in de snaar toe (de snaar wordt immers een beetje uitgerekt). Om dat te compenseren, wordt de totale lengte van de snaar iets langer gemaakt. Omdat de dikke snaren meestal wat verder van de brug liggen dan de dunne, en dus meer wordne uitgerekt bij het indrukken, moeten die iets meer gecompenseerd worden.

2. Door de stijfheid van de snaar zal bij de brug en bij de kam de snaar heel iets in zijn buiging (trilling) belemmerd worden. Daardoor is het voor de trilling net of de snaar effectief iets korter is dan zijn eigenlijke lengte. Ook omdat te compenseren wordt de snaar iets langer gemaakt, door de afstand brug-kam te verlengen. Omdat de stijfheid van de snaar groter is bij een dikkere kerndraad, en de kerndraad voor de lage snaren dikker is, moet daar ook meer gecompenseerd worden. Ook hier dus een bijdrage aan de schuine stand van het brugstukje.

Als je vriendin het echt precies weten wil, moet ze dit verhaaltje (http://www.eltjohaselhoff.com/Resource-3006/String%20Equations.pdf) even lezen wat ik geschreven heb.


simpel toch ???

LaurentB
30 april 2007, 23:28
(...)

Als je vriendin het echt precies weten wil, moet ze dit verhaaltje (http://www.eltjohaselhoff.com/Resource-3006/String%20Equations.pdf) even lezen wat ik geschreven heb.

Hahaha, als die vriendin dat soort verhaaltjes las zou ze de vraag niet gesteld hebben.

En vriendinnen die dat soort verhalen lezen zijn zeldzaam. In mij eerste jaar werktuigbouw zat 1 meisje. Op 150 jongens. Het jaar daarvoor nul. Toen kwam er een medische afstudeerrichting bij (kunsthartkleppen en kniëen en zo) en hadden we het astronomische getal van zes meisjes in één jaar. Waarvan de helft alweer afgevallen was na zes maanden.

LaurentB
30 april 2007, 23:37
maar wat is een 'brugkam'?

Zoiets als een 'topzadel'.

glasbier
30 april 2007, 23:38
Zoiets als een 'topzadel'.

hahaha!!!!!

Liefhebber
1 mei 2007, 00:25
maar wat is een 'brugkam'?
Tja, wat is een brugkam?
Je hebt twee brugkammen op een gitaar: een brugkam(bij de kop) en een zadelbrugkam. Ik weet ook niet waarom iemand ooit deze termen bedacht heeft!
Een feit is dat het twee punten zijn waar de snaar duurzaam afgeklemd wordt.
Een brugkam(diewelke bij de kop aanwezig is) heeft meestal inkepingen, een zadelkam niet.
Maar waarom zit dat zadelkambrugje schuin bij staal akoesten? En waarom wordt er soms op hoogte van de zadelkam gekompenseerd (snaar 2)?
Bij klassieke twaalffets (nijlonsnaren)zie je dit niet!
Bij staalsnarigen 12 frets zie je dit wel, zei het wel bescheiden!
Leg dit maar eens uit aan een leek of een beginnende gitarist!

Liefhebber
1 mei 2007, 02:30
hahaha!!!!!
Hah glas bier,

Waarom ben jij na 30 lange jaren.... van Fender af?

LaurentB
1 mei 2007, 10:08
Tja, wat is een brugkam?
Je hebt twee brugkammen op een gitaar: een brugkam(bij de kop) en een zadelbrugkam. Ik weet ook niet waarom iemand ooit deze termen bedacht heeft!
Een feit is dat het twee punten zijn waar de snaar duurzaam afgeklemd wordt.
Een brugkam(diewelke bij de kop aanwezig is) heeft meestal inkepingen, een zadelkam niet.
Maar waarom zit dat zadelkambrugje schuin bij staal akoesten? En waarom wordt er soms op hoogte van de zadelkam gekompenseerd (snaar 2)?
Bij klassieke twaalffets (nijlonsnaren)zie je dit niet!
Bij staalsnarigen 12 frets zie je dit wel, zei het wel bescheiden!
Leg dit maar eens uit aan een leek of een beginnende gitarist!

Ja, het is gewoon het omgekeerde van de Belastingdienst: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker! Wil je vriendin het nu ja of nee begrijpen? Zo ja, dan zal ze er even goed over na moeten denken:

De b-snaar heeft de meeste stijfheid t.o.v. het gewicht van de snaar (bij omwonden g-snaar, althans). Gewicht verlaagt de frequentie van de snaar, stijfheid verhoogt die (en maakt hem in feite een beetje vals), zoals Picker al uitlegde. Daarom zijn de lagere snaren omwonden: om het gewicht van de snaar toe te laten nemen zonder de stijfheid ervan te verhogen. Dus juist de b-snaar heeft de meeste neiging om te hoog te klinken als je hem indrukt, omdat-ie licht én relatief stijf is. Daarom is die vaak extra gecompenseerd.
Nylon snaren hebben lang niet zo'n hoge spanning en stijfheid als stalen snaren, dus is de toename van de spanning in de snaar veel minder als je hem indrukt.

glasbier
1 mei 2007, 12:10
Hah glas bier,

Waarom ben jij na 30 lange jaren.... van Fender af?

-tja,fender strats vind/vond ik altijd de mooiste gitaar en heeft een fantastisce klank!
maar omdat ik in een symfo-rockband speel,had ik toch een ander geluid nodig,daar ontkwam ik niet aan.
na allerlei gitaren uitgeprobeert te hebben(ibanezzen,gibsons,etc) kwam ik uit bij een PRS SE Custom.
deze is iets helderder dan gibson en donkerder als fender.
heeft een snellere hals(voor mij althans) dan fender.
ook heb ik een PRS USA uitgeprobeert,maar vond weinig verschil in klank(en was vele malen duurder).
dus vandaar dat ik fender-af ben!
(en geen spijt!).

Harald
1 mei 2007, 15:20
[OFF TOPIC]

-tja,fender strats vind/vond ik altijd de mooiste gitaar en heeft een fantastisce klank!
maar omdat ik in een symfo-rockband speel,had ik toch een ander geluid nodig,daar ontkwam ik niet aan.

Gelukkig heeft niemand dat ooit aan David Gilmour verteld ;)
[/OFF TOPIC]

glasbier
1 mei 2007, 22:58
[OFF TOPIC]


Gelukkig heeft niemand dat ooit aan David Gilmour verteld ;)
[/OFF TOPIC]

da"s een goeie!
maar ook David speelt niet alleen op strats hoor......
hij is ook liefhebber van humbuckergitaren.....
als je gewoon een vettere sound nodig heb,moet je humbuckers nemen.
om in een strat humbuckers te plaatsen red je het net niet....het hout speelt ook een belangrijke factor!

Jedeel
2 mei 2007, 00:09
Zegt zij: waarom zit dat witte ding daar schuin? Zij bedoelde de zadelbrugkam. Ik zeg: verdomd, heel goede vraag ,dat jij dat ziet!!

Of helt de brugkam achterover (dus schuin) richting de pins?
(Dat kan ook nog namelijk om meer druk en trilling op het bovenblad te creëren.)

Liefhebber
2 mei 2007, 23:02
Het heeft met twee dingen te maken:

1. Als je een snaar indrukt, neemt de spanning in de snaar toe (de snaar wordt immers een beetje uitgerekt). Daardoor klinkt de toon iets te hoog. Om dat te compenseren, wordt de totale lengte van de snaar iets langer gemaakt. Omdat de dikke snaren meestal wat verder van de brug liggen dan de dunne, en dus meer worden uitgerekt bij het indrukken, moeten die iets meer gecompenseerd worden.

2. Door de stijfheid van de snaar zal bij de brug en bij de kam de snaar heel iets in zijn buiging (trilling) belemmerd worden. Daardoor is het voor de trilling net of de snaar effectief iets korter is dan zijn eigenlijke lengte, en ook daardoor klinkt hij iets te hoog voor zijn lengte. Ook omdat te compenseren wordt de snaar iets langer gemaakt, door de afstand brug-kam te verlengen. Omdat de stijfheid van de snaar groter is bij een dikkere kerndraad, en de kerndraad voor de lage snaren dikker is, moet daar ook meer gecompenseerd worden. Ook hier dus een bijdrage aan de schuine stand van het brugstukje.

Als je vriendin het echt precies weten wil, moet ze dit verhaaltje (http://www.eltjohaselhoff.com/Resource-3006/String%20Equations.pdf) even lezen wat ik geschreven heb.


Nou Picker, thank you voor je verhaaltje...,lekker om op in te slapen, eindelijk is my question solved... l'amie de liefhebber

Liefhebber
2 mei 2007, 23:18
-tja,fender strats vind/vond ik altijd de mooiste gitaar en heeft een fantastisce klank!
maar omdat ik in een symfo-rockband speel,had ik toch een ander geluid nodig,daar ontkwam ik niet aan.
na allerlei gitaren uitgeprobeert te hebben(ibanezzen,gibsons,etc) kwam ik uit bij een PRS SE Custom.
deze is iets helderder dan gibson en donkerder als fender.
heeft een snellere hals(voor mij althans) dan fender.
ook heb ik een PRS USA uitgeprobeert,maar vond weinig verschil in klank(en was vele malen duurder).
dus vandaar dat ik fender-af ben!
(en geen spijt!).
Als ik je goed begrijp heb je een PRS gekocht(kan ik begrijpen, ik vind dat ook heel mooie gitaren en inderdaad wat donkerder) maar ben je nog steeds een Fender strat liefhebber(mooiste gitaar). Ik speel zelf heel bewust elektrisch alleen op strato's en tele's. Dat na vele probeersels van andere merken!
Maar zullen we dit zijstraatje maar af sluiten? Op dit forum gaat het over akoesten en dat is nog mooier!

glasbier
2 mei 2007, 23:23
okay!
in een ander topic kunnen we hier verder over mijmeren!