PDA

View Full Version : Ouwe Archtop ombouwen tot Jazzbak.. de moeite waard? en hoe?



Orgasmocaster
30 april 2007, 21:11
Y'hello,

ik zit er serieus over na te denken om mn '50 (of '51) Silvertone om te bouwen naar een electische hollow body..

Ten eerste speelt ie beter dan mn moderen accoustische gitaren, en ten tweede denk ik dat ie goed gaat klinken als Jazz gitaar. hij heeft nu al een fijne toon.

Hoe pak ik dit het beste aan? wat voor elementje (alleen een bij de nek dacht ik persoonlijk) zou het beste geschikt zijn? Hoe kan ik het beste de electronica instaleren? Slaag plaatje zoeken en daar de knoppen op?
Welke veranderingen moet ik verder nog rekening mee houden?
alvast bedankt!!

http://m4rk0.tx.googlepages.com/vakansieglenrosemei05030.jpg/vakansieglenrosemei05030-full.jpg

LaurentB
2 mei 2007, 16:45
Is dat niet HEEEEEL erg zonde, om zo'n oude, originele en in zo'n mooie conditie zijnde gitaar te modificeren?

polysix
4 mei 2007, 13:25
Je kan ook de hele electronica op aan de slagplaat doen, krijgt je gitaar enkel wat schroefgaatjes voor de bevestiging er van.

MarkNijland
4 mei 2007, 13:50
zonde van die mooie gitaar, hij is in geweldige staat voor zo'n leeftijd!
dat moest ik even zeggen, sorry dat ik je niet verder kan helpen

Johannes
4 mei 2007, 14:17
Allereerst: mooie gitaar!

Ik denk dat je er best een jazzer van kan maken, en dat het ook te doen is zonder te schroeven, hakken, boren of frezen. Als je een zwevend element aan de toets kan lijmen, of misschien bevestigen met dubbelzijdig (foam)tape, scheelt dat in iedergeval al de nodige schroeven. Misschien kun je onder het element (ik weet niet hoeveel ruimte je daar hebt) een behuizinkje plaatsen met daarin je volume en tone regeling (mocht je die nodig hebben). De input zou je ook in datzelfde kastje kunnen bouwen. Een andere optie is zoals al gezegd een slagplaat met daarop/onder alle elektronica, die moet met wat slimmem trucjes ook wel zonder schroeven te bevestigen zijn.

dunnoaname
4 mei 2007, 15:22
Misschien is voor de jack-uitgan een endpin-jack zoals vaak te zien om semi-akoestische gitaren een goed idee.

http://www.schattendesign.com/Product_Images/RG%20Pics/resostrapbutt.jpg

zo'n soort dus

Saf
4 mei 2007, 21:57
ik zou idd zoals al aangegeven voor de slagplaat optie gaan. je gitaar ziet er echt nog ontzetten goed uit voor z'n leeftijd. (heeft er geen slagplaat opgezeten zodat je de oude schroefgaatjes kunt hergebruiken) silvertone heeft deze gitaren ook gemaakt met slagplaten even op ebay kijken voor een voorbeeld dan maak je hem hetzelfde na. blijf je wel in de juiste stijl.

Javaca
4 mei 2007, 22:36
Het is eeuwig zonde om in deze gitaar te gaan boren en hakken.
Niets aan doen dus.
Je hebt elementen die je met een klem aan de hals kunt bevestigen.

B_2_the_a
4 mei 2007, 23:21
k zou er gewoon een paar gaten in hakken!!


humbuckers erop
2x volume
2x tone
3 way switch
outputje

en natuurlijk een bigsby

kassie
5 mei 2007, 00:58
k zou er gewoon een paar gaten in hakken!!


humbuckers erop
2x volume
2x tone
3 way switch
outputje

en natuurlijk een bigsby

de koude rillingen lopen over m'n rug

B_2_the_a
5 mei 2007, 08:11
En vergeet natuurlijk niet de pinstripe vlammen :

daisho
5 mei 2007, 12:45
neeeee!!!!!

kassie
5 mei 2007, 20:02
En vergeet natuurlijk niet de pinstripe vlammen :

dan wordt het een echte 'hotrod' gitaar.

B_2_the_a
6 mei 2007, 01:59
http://www.briansetzer.com/GUITGALL/guit13.003.jpg

zoiets :D
brian setzer ole ole

wietse
6 mei 2007, 05:49
Misschien kun je onder het element (ik weet niet hoeveel ruimte je daar hebt) een behuizinkje plaatsen met daarin je volume en tone regeling

dat kan wel eens erg krap worden, er zit zo te zien verdomd weinig ruimte daar je hebt al een erg plat element nodig wil het passen volgens mij.
zit zelf met dat probleem bij een oude 50's hofner van een vriend van me die wil er ook een elementje op hebben hij had nog een schaller setje uit die tijd liggen.
zou prachtig ogen als dat paste maar helaas .

zonniewiw
6 mei 2007, 21:10
Je kan ook de hele electronica op aan de slagplaat doen, krijgt je gitaar enkel wat schroefgaatjes voor de bevestiging er van.


+1 en dan een floating (benedetto pickup) ofwel een fishman achtop bridgepickup das een piezzo in je brug

Ik zou proberen het op een manier te doen zodat je het instrument steeds terug in zijn originele staat kunt bouwen

tis een beauty

Orgasmocaster
7 mei 2007, 15:58
Bedankt voor het advies zo ver!
Ik denk dat ik inderdaad voor zo'n floating (Bennedeto?) pickup ga, met de electronica in de slagplaat.

Het is trouwens best een low budget gitaartje hoor :) de burst en het hout zijn erg mooi gebleven, en hij speelt heel fijn,
maar de binding en de inlays zijn er bijvoorbeeld gewoon op geverft.. :)
Hij is in het geheel van Birch gemaakt, en daardoor (denk ik) heeft ie een hele mooie tone..