PDA

View Full Version : Hardcore/punk amp gezocht



Sora
30 april 2007, 20:41
Waarschijnlijk de 163546435ste topic hierover, maar de zoekfunctie leverde niets bruikbaars op.

Ik ben dus op zoek naar een amp om goed mee te scheuren, voor hardcore, punk en aanverwanten dus. Ik weet wel min of meer welke merken daarvoor in aanmerking komen, maar het blijft toch allemaal een beetje onduidelijk.
Ik speel ondertussen zo'n 3,5 jaar en ik ben nog maar 18 dus het budget is ook nogal beperkt, zo'n 500-600 euro ongeveer. Het moet niet per se een buizenbak zijn, alles wat goed is in die prijsklasse komt in aanmerking, zolang hij luid genoeg is om boven een drummer uit te komen :)
Het geluid dat ik zoek gaat van gewone old school punk als de Sex Pistols tot Rancid, Strung out, Refused en Hatebreed. Er moet dus genoeg laag inzitten om een redelijke hardcoresound te krijgen, maar gewoon leuke punkrockdeuntjes dus ook.

Dank op voorhand en liefst geen antwoorden in de trant van "voor punk maakt het niet uit" of "als het maar luid is".

Dankjewel :)

chennie
30 april 2007, 20:55
Randall maakt goede betaalbare bakken voor flinke scheur en flinke bodem laag zeg maar. Marshalls jcm 800 zal ook wel goed doen, alhoewel ik niet echt een marshall mannetje ben. Maar veel bands (die je noemt en aanverwanten) zie ik nog wel eens daarmee.

Voor meer zwaarder raad ik je peavey 5150 aan, een ENGL of een MESA, maar ik denk dat die allemaal boven je budget zitten.

Nogmaals, Randall. Maar ze hebben verschillende uitvoeringen en ik weet zo even niet op welke ik allemaal gespeeld heb.

StereoX
30 april 2007, 21:35
randall rh100 top en een (2e hands) speakerkast. beste wat je kan krijgen voor het geld imo.

AART
30 april 2007, 22:21
Mesa Boogie Caliber .50+ met EQ?
Crate Blue Voodoo 60/120.
Randall RH100?

Zoeits moet wel lukken.

dr.distortion
30 april 2007, 22:26
Naast bovenstaande amps: de London City Bulldog, ook een prima amp voor jouw genre!

DaveItUp
1 mei 2007, 06:49
Neem een jcm800! Ultieme (hc)punk amp. Vergeet al die high gain shit.

EpiCenturiesAWAy
1 mei 2007, 09:39
Of een oude london city met een pedaaltje ervoor!!
Ik heb een 5150 en een LC amp, LC is meer vintage voiced, dat wel maar die is wel 'cleaner' voor te spelen, laat meer foutjes door maar daarom klinkt die voor mij beter. Wat organischer!
Maar als je wat gain wil zit je ook gebakken met een 5150!
Klinkt heel lekker zwaar en met weinig gain ook nog altijd zwaar en gedefinieerd.

DaveItUp
1 mei 2007, 11:44
Ik gebruik een superlead met een pedaaltje voor m'n hc punkband. Ga wel switchen naar een silverface bassman of een ac30.

Sora
1 mei 2007, 12:39
Bedankt voor alle reacties :)

Zo'n JCM 800 heb ik vroeger al eens over zitten denken, maar blijkbaar zijn daar ook nog een hoop verschillen in enz, welke jcm 800 is dan "de beste"?

yhcmarc
1 mei 2007, 13:17
Bedankt voor alle reacties :)

Zo'n JCM 800 heb ik vroeger al eens over zitten denken, maar blijkbaar zijn daar ook nog een hoop verschillen in enz, welke jcm 800 is dan "de beste"?

De 1 kanaals versies. Dus 2203/4 of 1959/87 . Verder, een oude London city doet het ook altijd wel goed. En idd, ik ga mee met DaveItUp, die high gay amps laten staan.

chennie
1 mei 2007, 14:14
De 1 kanaals versies. Dus 2203/4 of 1959/87 . Verder, een oude London city doet het ook altijd wel goed. En idd, ik ga mee met DaveItUp, die high gay amps laten staan.

Het probleem is, vind ik dat die minder hi gain versterkers wel leuk zijn enzo voor dergeljk geluidjes, maar dan moet ik hem goed over de nek krijgen. Bij higain versterkers kan ik hem iets terug draaien en zo alsnog het geluid krijgen.

Oftewel, met higain vind ik het iets makkelijk/praktischer voor punk/hardcore

treblemaster
1 mei 2007, 16:49
Zoals je al merkt Sora, is het heel persoonlijk ;). Ik ben zelf ook meer het type van less gain is better (zoals Daviditup and Yhcmarc) en hou ervan om flink te werken (lees hard aanslaan) om een lekkere overdrive/distortion met veel dynamiek te krijgen. Maar ik hou dan weer niet zo van de meer 'modernere' sound dat meer richting metal gaat (veel laag, strak, veel gain).
Ik denk dat je je goed moet afvragen wat jij het belangrijkste vind, want de bands die je noemde verschillen aardig qua geluid. Voor de sex Pistols, Rancid etc (en Refused ook in mindere mate) heb je weinig gain nodig en moet je geluid vooral lekker rauw zijn. Hatebreed, Strung Out vraagt weer om een strakker geluid met gedefinieerd laag.

DaveItUp
1 mei 2007, 16:55
Ligt er ook maar aan wat je onder hc punk verstaat he. De bands waar ik van hou hebben toch relatief weinig gain in hun gitaarsound.

Realeigo
1 mei 2007, 16:57
Zoals je al merkt Sora, is het heel persoonlijk ;). Ik ben zelf ook meer het type van less gain is better (zoals Daviditup and Yhcmarc) en hou ervan om flink te werken (lees hard aanslaan) om een lekkere overdrive/distortion met veel dynamiek te krijgen. Maar ik hou dan weer niet zo van de meer 'modernere' sound dat meer richting metal gaat (veel laag, strak, veel gain).
Ik denk dat je je goed moet afvragen wat jij het belangrijkste vind, want de bands die je noemde verschillen aardig qua geluid. Voor de sex Pistols, Rancid etc (en Refused ook in mindere mate) heb je weinig gain nodig en moet je geluid vooral lekker rauw zijn. Hatebreed, Strung Out vraagt weer om een strakker geluid met gedefinieerd laag.

+123456789

Ibanez RuleZ
1 mei 2007, 17:30
sowieso zouden veel metalbands al beter klinken IMO als er minder gain werd gebruikt. klinkt vetter, zelfs strakker als je meerdere lagen over elkaar opneemt. geldt niet alleen voor de meer vintage amps zoals een JCM800 (tja, is meer dan 20 jaar oud = vintage :p) als high gain amps als een rectifier.

als ik mijn mesa quad (bijna vintage, nog 2 jaar) op relatief weinig gain zet op lead 2 kan dat superlomp klinken... lijkt me altijd wel handig voor HC.

dus nog iemand hier voor de JCM800 series.

Harrald

caliban
1 mei 2007, 18:56
Eergisteren nog op een jcm 800 gespeeld en dat is toch wel echt té weinig gain.
Die caliber of wat was het die aart zei lijkt me geen slecht idee. En 5150 is ook niet verkeerd voor de eerder oldschool-hc, vroeger speelde een gast van the setup erop als ik het niet verkeerd had.

DaveItUp
1 mei 2007, 19:34
Ik zou the setup nou niet bepaald classificeren als oldschool hc(holle term sowieso). Ik denk dan aan minor threat, black flag, dat soort werk. Aangezien je nick caliban is....

Daarbij jcm800 te weinig gain? Hatebreed gebruikt ze ook tegenwoordig geloof ik, alle oude metalbands, Slayer....

Extra op z'n flikker geven met een boostertje..

Ik kan me niet voorstellen wat je met meer gain moet.

Sora
1 mei 2007, 20:44
IS er nog een andere manier dan internet om aan zo'n jcm 800's te geraken, want ik ken zo niet meteen winkels die vintage versterkers verkopen.

en treblemaster: ik weet dat die band secht wel verschillen van geluid, het probleem is alleen dat ik die muziek allemaal graag hoor en speel, ik heb het nogal moeilijk om te kiezen ^^
Anyway, zo'n jcm ziet er dus wel een interessante keuze uit. Slayer vind ik ook super, het geluid van slash (die speelde er ook op dacht ik?) is ook geweldig en als je er ook iets anders dan overdreven distortion uit kan halen ziet het er wel leuk uit :)

gradje pbc
1 mei 2007, 20:52
slayer speelt op dit moment met een uberschall van bogner
slash op een silverjubilee

hardcore kun je met elke versterker wel spelen...

DaveItUp
1 mei 2007, 21:47
Vandaar dat kerry king een signature jcm800 heeft nu? ;) Volgens mij speelt die kerel al sinds jaar en dag op een 2203. Misschien staat er iets backstage, maar dat is giswerk natuurlijk.

Gielz
2 mei 2007, 08:08
Ik zou the setup nou niet bepaald classificeren als oldschool hc(holle term sowieso). Ik denk dan aan minor threat, black flag, dat soort werk. Aangezien je nick caliban is....

Daarbij jcm800 te weinig gain? Hatebreed gebruikt ze ook tegenwoordig geloof ik, alle oude metalbands, Slayer....

Extra op z'n flikker geven met een boostertje..

Ik kan me niet voorstellen wat je met meer gain moet.

Hatebreed gebruikte vorige week zaterdag een combinatie van Marshall DSL's en TSL's, maar dat kan natuurlijk ook alleen live zijn.

DaveItUp
2 mei 2007, 09:16
In Europa? If so dat kan t verklaren. Huuramps.

Sora
2 mei 2007, 10:55
Hatebreed gebruikte vorige week zaterdag een combinatie van Marshall DSL's en TSL's, maar dat kan natuurlijk ook alleen live zijn.

Hmmm Groezrock ^^

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstrumenten_gitaren_elektrisch/c748.html

is dit bijvoorbeeld een goeie dan? En wat is er dan beter, een 1x12 of 2x12?

AART
2 mei 2007, 12:26
Het igt echt aan de soort H/C die je speelt.

High gain amps in de moderne punk kan heel goed.

Ik gebruik zelf een M/B Mark IV, en er zijn er veel die recto's en 5150's gebruiken.
Het hoeft niet je smaak te zijn, maar het komt veel voor en als je alleen maar Marshall's zou gebruiken werd het erg saai in Punk/HC land.

Ik vind zelf Marshall scheur gewoon niks, dus ik zou zeggen: Zoek een leuke medium/high gainer, heb je ook geen pedaaltjes/loadbox/doofheid nodig die bij een jcm 800 horen.

Gielz
2 mei 2007, 12:41
In Europa? If so dat kan t verklaren. Huuramps.

Een van hun gitaristen wordt al door Marshall endorsed sinds ze in de mainstream geraakt zijn, die speelt altij op TSL's, die andere weet ik niet, speelde toen op een DSL, en dat klonk lang niet gek, beter dan die TSL ook

DaveItUp
2 mei 2007, 13:16
Het igt echt aan de soort H/C die je speelt.

High gain amps in de moderne punk kan heel goed.

Ik gebruik zelf een M/B Mark IV, en er zijn er veel die recto's en 5150's gebruiken.
Het hoeft niet je smaak te zijn, maar het komt veel voor en als je alleen maar Marshall's zou gebruiken werd het erg saai in Punk/HC land.

Ik vind zelf Marshall scheur gewoon niks, dus ik zou zeggen: Zoek een leuke medium/high gainer, heb je ook geen pedaaltjes/loadbox/doofheid nodig die bij een jcm 800 horen.

Is waar. Ieder z'n ding en diversiteit is goed. En ach zoveel marshall zie je eigenlijk niet echt vind ik. Het word zeker diverser. Paar jaar terug was t enkel gibsons en rectifiers. Nu durft men al met strat's t podium op :D

Gielz
2 mei 2007, 19:23
d8 nog net aan een Marshall JCM900 SL-X, die past in het budget en geeft een vette HC sound. ( correct me if i'm wrong )

Pickslide
2 mei 2007, 20:35
Eergisteren nog op een jcm 800 gespeeld en dat is toch wel echt té weinig gain.
Die caliber of wat was het die aart zei lijkt me geen slecht idee. En 5150 is ook niet verkeerd voor de eerder oldschool-hc, vroeger speelde een gast van the setup erop als ik het niet verkeerd had.

High gain als in een 5150 of JCM 900 e.d wordt in opinie een zwaar overrated qua scheur, je hebt mss distortion maar het "draagt" voor geen meter. Ik heb menigmaal een JCM 800 de 900' s of 5150's eruit horen blazen wat betreft body. Luister es naar de amp als je er niet met je bakkes recht voor staat.

Ratdawg
2 mei 2007, 20:45
Als je toch in de richting van JCM800 aan het denken bent, Laney GL100/50? Wat meer gain aan boord ook.

AART
2 mei 2007, 20:46
d8 nog net aan een Marshall JCM900 SL-X, die past in het budget en geeft een vette HC sound. ( correct me if i'm wrong )

Hmm, heb er eeen gehad. Leuke rockamp, maar voor HC komt het tekort bij de palmmutes.

@ Pickslide:

Dat is een kwestie van instellen.
Veel noobs draaien de gain van de 5150 ver boven de 6 en de mid op 2...

Zo'n 800 is gewoon schel of scheller...

ben vanhoof
2 mei 2007, 21:14
[QUOTE=AART]Hmm, heb er eeen gehad. Leuke rockamp, maar voor HC komt het tekort bij de palmmutes.

QUOTE]

Valt wel mee hoor, ik heb 2 weken geleden een hardcore bandje (www.angelskin.be) gezien, en een van de gitaristen speelde ermee. Ik vond het beter klinken dan van die mega overstuurde amps, die klinken te overdonderend. En de palm mutes gaven toch vrij goed mee, maar wel niet extreem.

Ratdawg
2 mei 2007, 21:20
[QUOTE=AART]Hmm, heb er eeen gehad. Leuke rockamp, maar voor HC komt het tekort bij de palmmutes.

QUOTE]

Valt wel mee hoor, ik heb 2 weken geleden een hardcore bandje (www.angelskin.be) gezien, en een van de gitaristen speelde ermee. Ik vond het beter klinken dan van die mega overstuurde amps, die klinken te overdonderend. En de palm mutes gaven toch vrij goed mee, maar wel niet extreem.
Wederom, hangt er vanaf wat je onder hardcore verstaat.

Ik zelf speel hardcore à la Blood For Blood, gewoon clean kanaal van JCM900, gain op max en Bad Monkey ervoor. Klinkt niet super slecht.

DaveItUp
2 mei 2007, 22:10
Dat angelskin durf ik geen hc te noemen, maargoed het einde is sowieso al zoek vandaag de dag.

Ratdawg
2 mei 2007, 22:40
Dat angelskin durf ik geen hc te noemen, maargoed het einde is sowieso al zoek vandaag de dag.
Beatdown HC. Moet kunnen.:D

Hardcore kan meer naar metal neigen en meer naar punk(-rock).

Mr.Bluesbreaker
2 mei 2007, 22:58
Zoals mijn naam doet vermoeden heb ik de ballen verstand van hardcore/punk/aanverwante genres. Alhoewel, kan dr wel wat zinnigs over zeggen. Heb een clipje opgenomen met een Marshall met betrekkelijk weinig gain (pre amp op kanaal 3 op 4, gain boost uit) met een PRS CE24 in drop C ofzoiets, midi drums en baspartijtje erbij. Vergelijkbaar met een 2203 met een booster, alleen dan met een high power 150 watt Celestion.

http://rapidshare.com/files/28877522/Marshall_6101_ch._3.wav.html

Ik vind het best wel lekker vette braggel:D
Onderschrift aangepast voor de spampolitie btw.

DaveItUp
3 mei 2007, 09:37
Hahaha leuk onderschrift :P

AART
3 mei 2007, 11:19
Zoals mijn naam doet vermoeden heb ik de ballen verstand van hardcore/punk/aanverwante genres. Alhoewel, kan dr wel wat zinnigs over zeggen. Heb een clipje opgenomen met een Marshall met betrekkelijk weinig gain (pre amp op kanaal 3 op 4, gain boost uit) met een PRS CE24 in drop C ofzoiets, midi drums en baspartijtje erbij. Vergelijkbaar met een 2203 met een booster, alleen dan met een high power 150 watt Celestion.

http://rapidshare.com/files/28877522/Marshall_6101_ch._3.wav.html

Ik vind het best wel lekker vette braggel:D
Onderschrift aangepast voor de spampolitie btw.

Clipje is redelijk traag. Voor trage metal werkt dit, maar voor snelle H/C en zeker de punkvarant is het geluid niet strak genoeg en gaat het toch power missen.

Mr.Bluesbreaker
3 mei 2007, 12:16
Weer wat geleerd!:)
Ik zal vanmiddag eens een geluid eruit proberen te persen wat hier bedoeld wordt.

caliban
3 mei 2007, 13:20
Ik zou the setup nou niet bepaald classificeren als oldschool hc(holle term sowieso). Ik denk dan aan minor threat, black flag, dat soort werk. Aangezien je nick caliban is....

Daarbij jcm800 te weinig gain? Hatebreed gebruikt ze ook tegenwoordig geloof ik, alle oude metalbands, Slayer....

Extra op z'n flikker geven met een boostertje..

Ik kan me niet voorstellen wat je met meer gain moet.
Zonder pedalen bedoelde ik. Niks boven gain die helemaal uit je versterker vanzelf komt. En dat over die oude metalbands. Het geluid dat metallica had ten tijde dat ze nog jcm800 gebruikten was veel minder goed dan het geluid van master of puppets bijvoorbeeld. Je hoort de booster keihard op het geluid van de versterker liggen bij ride the lightning. Allemaal smaak denk ik.

DaveItUp
3 mei 2007, 13:50
En hoe denk je dat die monsterlijke hoeveelheid oversturing in high gain versterkers word gecreeerd?

Nee geef mij maar een od(volume open, gain dicht) met een oude buizenbak. Het is ook smaak, zeker maar het gaat hier over hardcore punk en niet over slechtgespeelde metal waar ze dat mee verwarren tegenwoordig :P

caliban
3 mei 2007, 18:44
Die oversturing wordt gecreëerd door een heel aantal buizenvoortrappen achter elkaar te plaatsen om zo veel gain te kunnen ontwikkelen.
Ik vind dat je nogal bepekt bent met een jcm800. Veel beter een versterker waaruit je meer gain kan halen, dan kan je nog altijd je gain weinig open zetten. De topicstarter moet natuurlijk weten waarvoor hij is, een jcm800 heeft een typisch geluid en als je dat alleen wilt, zal je daar tevreden mee zijn.

treblemaster
3 mei 2007, 19:05
Sora,
Zoek je eigenlijk een versterker waar je ook mee gaat optreden en of is het voor thuis gebruik? Wil je een top met kabinet of een combo? Ik geloof dat dat nog niet helemaal duidelijk was (anders heb ik het gemist). Dat beperkt je keuze al enigzins.

Zoals je hebt gemerkt zijn er eigenlijk 2 'mogelijkheden', ofwel een versterker met redelijk wat gain die je wat terug draait (bijv. met gitaar volume) als je minder gain nodig hebt voor Sex Pistols achtig dingen oa. Ofwel een versterker met weinig gain, die je 'boost' (overdrive ervoor) op het moment dat je meer nodig hebt. Het is helemaal je persoonlijke smaak wat je zelf het lekkerst vind. Ik zweer bij optie 2 en anderen bij 1. Het voordeel van 2 is wel dat je relatief goedkoop een oude, goede buizenbak kunt vinden (Marshall wordt misschien wat lastig, maar Laney, sommige Fenders, Sound City etc....is meer een kwestie van goed zoeken). Ik heb het jaren zo gedaan en kocht versterkers van 300-450 euro (Fender bassman silverface, Sound city, nu een Laney) met een danelectro daddy'o overdrive ervoor (mijn favoriet ;)). Gouden combinatie en ik wil niet meer anders! Ik moet wel zeggen dat ik vooral oude hardcore, punk, garage punk speel....Ik heb ook in een noise achtige hardcore band gespeeld (die sommigen screamo zouden noemen) en daar ging het ook perfect (we hadden wel 2 gitaristen.......de ander had een Orange met een metalzone :sssh: ).

Pickslide
4 mei 2007, 13:51
@ Pickslide:

Dat is een kwestie van instellen.
Veel noobs draaien de gain van de 5150 ver boven de 6 en de mid op 2...

Zo'n 800 is gewoon schel of scheller...

Een JCM 800 schel? das een kwestie van instellen.
Veel noobs........
(toevallig heb ik op mijn JCM 800 met een SG eerder teveel laag dan teveek schelle tonen)


Die oversturing wordt gecreëerd door een heel aantal buizenvoortrappen achter elkaar te plaatsen om zo veel gain te kunnen ontwikkelen.
Ik vind dat je nogal bepekt bent met een jcm800. Veel beter een versterker waaruit je meer gain kan halen, dan kan je nog altijd je gain weinig open zetten. De topicstarter moet natuurlijk weten waarvoor hij is, een jcm800 heeft een typisch geluid en als je dat alleen wilt, zal je daar tevreden mee zijn.

Het is idd zo dat je je geluid enigsinds beperkt met een JCM 800, maarja als het precies het geluid is dat je zoekt is dat juist te gek! (lang net gek voor punk/hardcore ;)
Ik ben het niet met je eens dat een versterker met meer gain die minder open staat hetzelfde klinkt als een versterker met minder gain die wel vol open staat. High gain blijft high gain klinken ook al draai je er gain uit.

spanky_franky
4 mei 2007, 13:52
Waarschijnlijk de 163546435ste topic hierover, maar de zoekfunctie leverde niets bruikbaars op.

Ik ben dus op zoek naar een amp om goed mee te scheuren, voor hardcore, punk en aanverwanten dus. Ik weet wel min of meer welke merken daarvoor in aanmerking komen, maar het blijft toch allemaal een beetje onduidelijk.
Ik speel ondertussen zo'n 3,5 jaar en ik ben nog maar 18 dus het budget is ook nogal beperkt, zo'n 500-600 euro ongeveer. Het moet niet per se een buizenbak zijn, alles wat goed is in die prijsklasse komt in aanmerking, zolang hij luid genoeg is om boven een drummer uit te komen :)
Het geluid dat ik zoek gaat van gewone old school punk als de Sex Pistols tot Rancid, Strung out, Refused en Hatebreed. Er moet dus genoeg laag inzitten om een redelijke hardcoresound te krijgen, maar gewoon leuke punkrockdeuntjes dus ook.

Dank op voorhand en liefst geen antwoorden in de trant van "voor punk maakt het niet uit" of "als het maar luid is".

Dankjewel :)
JCM-800+overdrive pedaal

=

ROCK 'N ROLL BABY!

geen gedoe, mooie punchy clean, prachtig beuken met tonnen druk... en betaalbaar.

spanky_franky
4 mei 2007, 14:14
Een JCM 800 schel? das een kwestie van instellen.
Veel noobs........
(toevallig heb ik op mijn JCM 800 met een SG eerder teveel laag dan teveek schelle tonen)

Precies. Ik heb er een, en ik moet (LP, dus kun je nagaan) echt de treble op 7-8 uur zetten en de bas op 3 uur

Pun
4 mei 2007, 19:20
Clipje is redelijk traag. Voor trage metal werkt dit, maar voor snelle H/C en zeker de punkvarant is het geluid niet strak genoeg en gaat het toch power missen.

Punk hoeft niet per se snel te zijn.
Luister maar naar bands als Flipper en The Wipers.

DaveItUp
5 mei 2007, 16:11
Daar noem je eff 2 gave bands!

Pun
6 mei 2007, 20:57
Daar noem je eff 2 gave bands!

Zeker :)

Ze zijn echt geweldig!