PDA

View Full Version : Raad nodig van een ervaren gitarist (ESP Eclipse)



schoolprisoner
30 april 2007, 19:56
Hallo,
Ik wil beginnen met een elekrische gitaar te spelen.
Ik heb al ervaring met piano (8 jr).
Ik zou liedjes willen spelen van Metallica, Guns N R, ...

Ik heb wel nog een paar vraagjes:
- Is het beter als ik begin met een akoestische gitaar?

- welke gitaar rond de 1000 euro? ECLIPSE-II VB (1100 euro), Jackson Mark Morton Dominion (1050 €) of een andere?

- Wat moet ik er nog bij kopen? Wss een versterker? Wat zou je aanraden?
iets van rond de 300 euro. Kan ik ook gewone boxen gebruiken? We hebben nog grote boxen van pioneer die we kunnen aansluiten op de tv via een rode en zwarte kabel?

Alvast bedankt.

Nickname
30 april 2007, 19:59
Hallo zeg.. als je wilt beginnen met elektrische gitaar te gaan spelen zou ik geen gitaar van 1000 euro+ beginnen. Kijk eerst eens naar een leuke gitaar van max 300 euro en een oefenversterkertje (roland cube bijvoorbeeld) Op gewone boxen kan je zonder versterker niet spelen. :satisfie:

schoolprisoner
30 april 2007, 20:01
Ik wil een gitaar van 1000 euro, omdat ik weet dat als ik 1 koop van 300 euro, dan koop een een jaar later toch een duurderen.
Ik zie het dus als een investering :satisfie:

Rinze
30 april 2007, 20:03
Hoi,

je kunt net zo goed op elektrische gitaar beginnen, als je dat toch van plan bent.

Qua versterker hangt het ervan af waar je hem voor gaat gebruiken, bijv. thuis spelen, oefenen met bandje of optreden.

Gewone (hifi) spullen klinkt kut, tenzij je er een digitale modeller tussen zet, die dan weer de versterker simuleert.

Als je meteen een goede gitaar koopt moet je er eigenlijk ook een goeie versterker bij hebben. Als je iets minder aan de gitaar uit zou geven kun je wat meer voor een versterker reserveren. Het is moeilijk om zo maar iets aan te raden, hangt er toch ook vanaf waar je het spul voor gaat gebruiken.

Als het alleen is om in je eentje te spelen kun je misschien eerst gewoon een POD of iets dergelijks kopen, dat is een versterkersimulator met ingebouwde effecten, kun je aansluiten op de stereo maar je kunt er ook met een koptelefoon over spelen.

schoolprisoner
30 april 2007, 20:07
Ik zal eerst zelf spelen.
Mss later in een band.
Bedankt voor de snelle replys.

LaurentB
30 april 2007, 20:09
Hallo,
Ik wil beginnen met een elekrische gitaar te spelen.
Ik heb al ervaring met piano (8 jr).
Ik zou liedjes willen spelen van Metallica, Guns N R, ...

Ik heb wel nog een paar vraagjes:
- Is het beter als ik begin met een akoestische gitaar?

- welke gitaar rond de 1000 euro? ECLIPSE-II VB (1100 euro), Jackson Mark Morton Dominion (1050 €) of een andere?

- Wat moet ik er nog bij kopen? Wss een versterker? Wat zou je aanraden?
iets van rond de 300 euro. Kan ik ook gewone boxen gebruiken? We hebben nog grote boxen van pioneer die we kunnen aansluiten op de tv via een rode en zwarte kabel?

Alvast bedankt.


Als je nummers wilt spelen die op electrische gitaar gespeeld worden, zoals van Metallica en Guns 'n Roses moet je ook gewoon een electrische gitaar kopen.

Wat de gitaar en de versterker betreft: verdeel je geld wat anders, en schuif wat meer naar de versterker toe, ongeveer 50/50 zou ik zeggen als je 1300 euro te besteden hebt. Dat loont zich in het geluid veel meer dan de gitaar, en bij 650 euro kom je echt in de wat betere versterkerklasse terecht. De gitaar bepaalt als het ware het karakter van het geluid, maar de versterker de kwaliteit voor het grootste deel.
Ga maar eens lekker proberen in de muziekwinkel, en luister wat een verschil de versterker maakt!

En nee, je kunt geen gewone boxen gebruiken. Zowel versterkers als luidsprekers voor electrische gitaar hebben een heel ander karakter dan HiFi-versterkers en -boxen.

Mja, en gitaren: met jouw budget heb je een duizelingwekkende keuze! (Epiphone, Fender, PRS, Ibanez...) Je zult je niet snel een buil vallen aan de kwaliteit, dus denk eens goed na wat voor gitaar je mooi vindt klinken (en uitzien!), neem bij voorkeur iemand mee die al gitaar speelt en hem voor je kan testen.

Kaboemba
30 april 2007, 20:09
Ik wil een gitaar van 1000 euro, omdat ik weet dat als ik 1 koop van 300 euro, dan koop een een jaar later toch een duurderen.
Ik zie het dus als een investering :satisfie:

Je wilt een gitaar van 1000 euro en dan eventueel spelen over gewone boxen ?
en een gitaar van 1000 euro is een investering en 1 van 300 euro niet.
Okee dat er kwaliteits verschil in zit is vaak zo maar een gitaar van 1000 euro is over een paar jaar geen 1200 euro waard maar eerder 500 euro. Dus GEEN investering.
Verder zit er veel heel veel tussen de 300 euro en 100 euro in. Geloof mij zoek iets van een 600 euro (godin freeway b.v.) en koop voor net zo'n bedrag ook een versterker. Dan ga je jezelf een groot plezier doen.

bass blom
30 april 2007, 20:12
ik zou ook eerst een goedkoopje proberen
als je er 1 van 1000 koopt en er over een half jaar toch misschien niets aan vindt ben je geheid 3 tot 500 armer, afhankeliujk van het merk..
een plankje van dik 100 verlies je niet veel aan en wil je later toch een dure kan je die inruilen.

schoolprisoner
30 april 2007, 20:18
Dat van die boxen vroeg ik me maar af of dat zou lukken.
Maar dat van dat een gitaar later maar de helft van waard is, wist ik nog niet.
Ik verkoop mijn piano toch, dus het moet geen probleem die 1000 euro. De piano is iets van 4000 euro waard.
Ik ga toch liever 1 kopen van 1000 euro, ik had hetzelfde meegemaakt met die piano: eerst een goedkoperen, dan later een duurderen.

Heeft er iemand een goeie site waar je elektrische gitaren kunt kopen?
Anders via de winkel, maar via internet is goedkoper meestal.

bass blom
30 april 2007, 20:25
worden we in de maling genomen?

CardioClash
30 april 2007, 20:25
Via internet gitaren kopen is niet slim, je kan ze dan niet uitproberen enzo en je kan ze all1 beoordelen op hun looks terwijl dat niet het belangrijkste is...

schoolprisoner
30 april 2007, 20:27
Ik denk ook dat ik het ga kopen via de winkel.
Kwestie van uitproberen en raad vragen.
En ik neem jullie niet in de maling.
Ik zie ook geen voordelen in tabs tov noten. Of vergis ik me?

CardioClash
30 april 2007, 20:30
ja, persoonlijk vind ik tabs veel handiger... en als je muziek zoekt zijn er op internet (veel) meer tabs te vinden dan gewone noten.

Orgasmocaster
30 april 2007, 20:33
niet verstandig om gelijk 1000 uit te geven.. Je moet je stijl en voorkeuren nog ontwikkelen, dus je kunt op dit moment nooit weten wat je echt wil.

De hals alleen al is zo verschillend, en heeft echt niet alleen te maken met de grootte van je hand. ik heb het dan over neck profiel/dikte, de maat frets, fretbord radius, nut width, mensuur, enzz..
alle gitaristen kunnen met de meeste maten en opties wel spelen, maar als je wat meer geld gaat investeren dan zijn dit toch belangrijke factoren.

Dus mijn advies, koop een goedkopie squier en speel daar voor een jaar of 2 op, ga dan naar de gitaren boer en probeer er zoveel mogelijk uit, dan merk je vanzelf wat het beste bij je past

schoolprisoner
30 april 2007, 20:36
Is het de moeite die ESP Eclips 2?
Ik zal waarschijnlijk voor deze gaan. Dat was een aanrader van een vriend van mij. Ik moet dus ook een goeie versterker kiezen.
Mijn vriend was ook direct begonnen met een duurdere gitaar en hij is er nog altijd tevreden over.

Ik weet nu genoeg.
Bedankt voor replys

Kaboemba
30 april 2007, 23:31
Waarom vraagt iemand hier advies, ALS JE TOCH NIET WIL LUISTEREN.:sneaky:

harrie-beton
30 april 2007, 23:51
Als je niet kunt gitaarspelen zou ik niet beginnen met electische gitaar. Eerst een akoestische met nylon snaren en daar 1 jaar goed op oefenen. Dan verder kijken of je talent hebt en er nog lol in hebt.
Eerst kruipen dan lopen vind ik.

Lexvandoef
1 mei 2007, 00:21
Daar ben ik het niet mee eens, hij wil graag 'elektrische gitaar muziek' spelen. Dan zal hij veel gemotiveerder zijn om op een elektrische gitaar te spelen dan op een spaanse akoestische.

Ik ben zelf ook begonnnen op een elektrische gitaar, en ik heb daar nooit last van ondervonden, ik ben daardoor juist gemotiveerder geworden om verschillende stijlen en soort gitaren te leren, ook spaanse gitaar. En bovendien zie ik die gitaar niet als opstartje maar als een heel apart instrument.

Timotio
1 mei 2007, 00:29
Een gitaar kopen van 1000 euro als beginner zou ik echt niet doen. als je dan bij elkaar dan toch al 1000 euro (of meer?) wil uitgeven, koop dan een iets mindere gitaar (je hebt nog zat keuze als je er 500 van maakt) en een goeie versterker en evt . een x aantal effecten.

als je een supergoeie gitaar hebt, maar een bagger versterker, dan klinkt het nog kut. Terwijl je met een goeie versterker, en evt. effecten, een gitaar van 150 euro nog mooi kan laten klinken. koop dus vooral een goeie versterker

Damius
1 mei 2007, 00:33
Hoezo koop je een piano (die nu 2e hands nog 4000 euro waard is) en doe je hem nu weg? Als je hetzelfde met je gitaar doet, dan kun je beter niet eens beginnen met spelen.

Damius
1 mei 2007, 00:37
Als je niet kunt gitaarspelen zou ik niet beginnen met electische gitaar. Eerst een akoestische met nylon snaren en daar 1 jaar goed op oefenen. Dan verder kijken of je talent hebt en er nog lol in hebt.
Eerst kruipen dan lopen vind ik.

Dit slaat nergens op. acoustisch en elektrisch zijn beiden compleet verschillende instrumenten, en vereisen beiden ook compleet verschillende technieken. Geen punt om meteen met elektrisch te beginnen dus. Vergelijk het maar met djembé spelen of drummen in een band. Er zijn natuurlijk een aantal overeenkomsten - vooral de basis - maar die leer je in beide gevallen.

Je hebt geen akoestisch nodig om elektrisch te kunnen spelen, noch andersom.

DeiDRagonas
1 mei 2007, 02:23
@ Schoolprisoner: PM me ff zodra je die gitaar weer weg wil doen voor de helft van de prijs...

LaurentB
1 mei 2007, 11:52
Als je niet kunt gitaarspelen zou ik niet beginnen met electische gitaar. Eerst een akoestische met nylon snaren en daar 1 jaar goed op oefenen. Dan verder kijken of je talent hebt en er nog lol in hebt.
Eerst kruipen dan lopen vind ik.

Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. En als iemand al goedkoop akoestisch zou willen beginnen door geen versterker aan te hoeven schaffen zou ik altijd een staalsnarige aanraden, omdat dat qua speelwijze dichter bij electrisch ligt, ook al omdat het spelen met plectrum erop beter gaat.

Nylonsnarige gitaar is een heel specifiek instrument met heel specifieke toepassingen, waaronder nu juist niet pop, rock of blues, dat klinkt voor geen meter daarop, en ik begrijp nooit waarom men juist die steevast als beginnersgitaar gebruikt, tenzij het heel jonge kinderen betreft die nog niet voldoende kracht in de vingers hebben.

harrie-beton
1 mei 2007, 11:59
Ik zal het verduidelijken dat het wel ergens op slaat.

Een akoestische gitaar is in essentie hetzelfde instrument als een electrische gitaar maar dan met alle overbodige ballast eraf. Hout en 6 snaren.

De leercurve van gitaarspelen is stijl in het begin. Voor iemand die niet kan spelen is het beter om je alleen bezig te moeten houden met de hals, snaren, grepen plus vingerzettingen.
Met een electrische verzuipt een beginner in bijzaken zoals elementen, versterkers en effecten.

Als je na 1 jaar de basis onder de knie hebt (als je geluk hebt) dan is het misschien leuk om over te stappen naar een electrische en dan zeker niet van 1000 euro.

bert k
1 mei 2007, 12:08
Nee, vind ik niet. Als beginner moet je toch spelen op het instrument wat je het liefste wilt spelen. Goed voor de morivatie.

Een elektrische heeft dan ook als voordeel dat hij, door zijn dunnere snaren en gebogen toets, veel makkelijker speelt dan een Spaanse gitaar (hele brede vlakke toets, dat is hard werken).
En al die bijkomende zaken is in feite niet meer dan een snoer en een amp. Als het geluid je niet bevalt kan je aan allerlei knoppen draaien, dat levert best wel wat op. Als het geluid van een Spaanse gitaar je niet bevalt heb je gewoon vette pech.

Rinze
1 mei 2007, 12:26
Nou TS, je merkt het wel, iedereen heeft hier een mening en dat zul je weten ook.

Je kunt prima beginnen op elektrische gitaar hoor, laat je niet bang maken. Ik ben begonnen met twee jaar klassiek les, het heeft mij een hoop tijd gekost om mijn spel daarna aan te passen aan de elektrische gitaar. Gewoon doen waar je zin in hebt.

Als jij die Eclipse graag wilt kopen, dan doe je dat toch? Goeie gitaar, goed merk, die blijft echt wel wat waard. En voor metal kun je je aan een ESP geen buil vallen.

Desnoods koop je er als versterker voor thuis eerst een Roland Cube of zo'n kleine Vox Valvetronix bij.

En het gaat hier niemand een hol aan dat je je piano verkoopt. Ik geef je groot gelijk, gitaar is veel leuker :satisfie:

schoolprisoner
1 mei 2007, 13:17
@Rinze:
Ik denk ook dat ik genoeg gemotiveerd ben.
Ik bedoelde gewoon dat ALS ik die piano verkoop, dat ik zeker niet moet kijken naar het geld. Ik heb de laatste jaren een beetje gespaard.
Maar ik ga eerst kijken voor die versterker, later voor die gitaar.
Ik heb een leuk winkeltje gevonden dicht bij ons met vriendelijke mensen. Ik heb daar al genoeg info gevonden. En ik kan daar les volgen voor 50 euro voor 10 lessen. Een goede deal vind ik.

En elektrische gitaar vind ik ook mooier klinken dan een akoestische.

Blend
1 mei 2007, 13:36
Dat van die boxen vroeg ik me maar af of dat zou lukken.
Maar dat van dat een gitaar later maar de helft van waard is, wist ik nog niet.
Ik verkoop mijn piano toch, dus het moet geen probleem die 1000 euro. De piano is iets van 4000 euro waard.



Ho, waarom je piano verkopen? Ik speel ook piano, en ben later gitaar ERBIJ gaan spelen. Ik zou er gehaaid spijt van krijgen als ik m'n piano had verkocht voor 'n gitaar. Ik merk dat hoe minder ik piano speel, des te leuker ik het vind om er weer eens achter te kruipen. Ik heb ook een goed keyboard, maar qua sound haalt het niet bij een piano! Ik zou er eerst maar eens heel hard over na gaan denken wat je echt wilt. Maar je piano verkopen is als je het aan mij vraagt net zoiets als je hele gitaarcollectie verkopen.

schoolprisoner
1 mei 2007, 15:01
Dat is waar, dat ik er waarschijnlijk spijt van zal hebben als ik de piano zal doorverkopen. Het zal wel leuk zijn om er af en toe eens op te spelen.
Ik wou wat meer afwisseling, vandaar mijn zoektocht achter een nieuw instrument: Elektr gitaar. Ik verkoop hem alleen als ik echt in geldnood zit. Waarschijnlijk niet dus. Ik ga eerst een goeie versterker kopen en een iets mindere gitaar en later een betere gitaar.

vinni
1 mei 2007, 15:04
En dan ik.....

Ik WAS keyboardist.....
Twee racken vol, masterkeyboard.....werd er zo schijtziek van....alles verkocht......

En heb toen een hele goeie tele gekocht....omgerekend was deze meer dan Eur 1000......Maar liever een hele fijne waar je veel plezier van hebt dan een mindere waardoor je stopt.....
Inmiddels natuurlijk alweer 15 gitaren verder...:seriousf:

De Eclipse II heb ik ook gehad......een hele goeie gitaar.
Alleen de elementen (EMG) vind ik maar nix.

Ik zijn legitieme redenen zat om als beginner een gitaar te kopen van Eur 1000. Maar dr zijn ook zat redenen om dit niet te doen.....
Het beste kun je gewoon alle goedbedoelde adviezen op je in laten werken en dan zelf je keuze maken.....Even goede vrienden....

Groet,
Vinni

gerrekat
1 mei 2007, 15:35
Ik heb mijn ouwe Eclipse tweedehands al voor dan 1100 verkocht.....