PDA

View Full Version : Materiaal van template



prs
29 april 2007, 16:38
Kun je beter een plexiglazen (acrylic) template kopen of gewoon eentje van hout? Ik kan me zo voorstellen dat plexiglas duurzamer is maar wel de neiging heeft om eventueel te kunnen smelten.
Wat is beter?

ernieman
29 april 2007, 16:45
Volgens mij zijn plexi templates enkel om af te tekenen, niet om langs te frezen, maar ik kan het mishebben. Gebruik je ze toch om te frezen dan zal zolang je zorgt dat je geleidingswieltje niet vastloopt er volgens mij niet echt veel warmte ontstaan om de template te doen smelten.
Houten templates zijn natuurlijk wat meer "deukgevoelig"
Je kunt natuurlijk altijd een gekochte template eerst eens overfrezen zodat je een nieuwe template krijgt die je dan ergens voor de toekomst bewaart, mocht je oude template stuk gaan.

G.G.
29 april 2007, 16:53
Van hout maken en bewaren tussen 2 planken met op de hoeken een bout en een vleugelmoer,blijven ze mooi en kunnen ze niet beschadigen.

prs
29 april 2007, 17:03
Dus als ik het goed begrijp is een template van plexiglas dus echt alleen geschikt om af te tekenen?

Mattia
29 april 2007, 17:08
Je kan er ook prima mee frezen, en het is doorzichtig, maar plexiglas is veeeel duurder dan MDF, en echte voordelen kan ik niet vinden.

Javaca
29 april 2007, 21:29
Ligt er vooral aan hoe lang en waarvoor je ze wilt gebruiken.

Plexiglas wordt veel gebruikt voor freestemplates (zie bijvoorbeeld stewmac).
De nadelen zijn vooral de prijs en bewerkbaarheid van het materiaal.

Mdf is wat minder duurzaam, maar significant goedkoper.

Wat is je doel met deze templates?
Heb je genoeg geld en wil je ze je hele leven blijven gebruiken, of kunnen ze na 1 keer gebruik de prullenbak in?
In het eerste geval zou ik ze van platina laten maken, in het laatste geval van spaanplaat.

no 1 hops
29 april 2007, 22:06
trespa is een geschikt materiaal voor templates te maken die je echt vaker wilt gebruiken.
maar is niet goedkoop

jan jansen
29 april 2007, 22:23
trespa is een geschikt materiaal voor templates te maken die je echt vaker wilt gebruiken.
maar is niet goedkoop


Och kijk eens op marktplaats,reststukken kosten niks....Nieuw is het per plaat idd krijtduur.
het spul zaagt alleen zo moeilijk...,

jj

Mattia
29 april 2007, 23:59
MDF is vooral makkelijk te bewerken; beetje goede triplex en je hebt een 'werktemplate' die de MDF 'master' onaangetast laat. Trespa lijkt me ook wel wat, als ik uiteindelijk wat 'definitieve' modellen heb....

no 1 hops
30 april 2007, 09:38
trespa is prachtig alleen bewerken een crime.
dus als je een perfecte mdf hebt of triplex en die dan 1 op 1 om kan zetten naar trespa zit je goed.
zover ik weet werkt het niet, niet gevoelig voor vocht en bikkelhard

jan jansen
30 april 2007, 11:03
trespa is prachtig alleen bewerken een crime.
dus als je een perfecte mdf hebt of triplex en die dan 1 op 1 om kan zetten naar trespa zit je goed.
zover ik weet werkt het niet, niet gevoelig voor vocht en bikkelhard


Er is een speciaal zaagje voor te krijgen,maar dan nog zaagt het moeilijk..,maar mischien een 4 mm plaat dat die wel makkelijk zaagt..?

JJ