PDA

View Full Version : Nwe elementen in me strat



gitaarTijntje
9 januari 2003, 19:18
ha mense

Ik ben van plan om een nieuw element in me strat te laten zetten. kwou eerst een nwe gitaar kope maar dat liet me bankrekening nie toe. Dus dan dan maar nwe elementen. Ik wil d'r graag een humbucker in hebben om ook es een beetje te kunnen scheuren. nu hebk een paar vraagjes aan jullie:

ten eerste: welke humbucker klinkt leuk in een stratocaster? heeft iemand hier ervaring mee? Budget (200 pleuro max.)

ten tweede: ik heb gehoord dat je een humbucker in een strat, zo kunt schakelen dat ie in de bovenste stand van de 5-punts switch (<--hoe heet dat ding :razz:) de humbucker(Brug) gebruikt en in die stand ervoor de middelste en een spoel van de humbucker, zodat het geluid van de strat tog een beetje bewaard blijft. is dit ook egt mogelijk?!?

ten derde: heb iemand ervaringen met een winkel waar ze dit kunnen/willen doen? (utrecht en nabije omgeving) en wat kost het om ze d'rin te late zetten?

b.v.d.

Tijn

Negative K3 fan
9 januari 2003, 19:21
in bijna elke winkel willen ze het wel alten doen en dat met die schakelingen valt ookt e regelen met de winkel, de vraag is alleen of je een humbucker in single coil vorm wilt of gewoon een full size model.

gitaarTijntje
9 januari 2003, 19:23
kwil gwoon een full-size humbucker, dus d'r zal een groter gat in me slagplaat moete komen

gitaarTijntje
9 januari 2003, 19:24
zijn er dan humbuckers in single-coil formaat? en klinken die dan precies etzelfde?! of moek dan egt veel betalen?

gjlp
9 januari 2003, 19:30
Check op de site van Seymour Duncan de little '59 en de hot rails eens. Dit zijn HB's in SC formaat en ze klinken als een full size HB. En ze zijn nog SC te schakelen ook. Succes ermee

Robert.

gitaarTijntje
9 januari 2003, 19:32
maarreuh heb d'r niemand echt zelf ervaringen met een humbucker die later in een strat is gekomen??

Negative K3 fan
9 januari 2003, 19:33
Op 2003-01-09 19:24, schreef gitaarTijntje:
zijn er dan humbuckers in single-coil formaat? en klinken die dan precies etzelfde?! of moek dan egt veel betalen?


ja, ja en ja, maar niet meer dan de full size variant.

Gearjunkie
9 januari 2003, 20:07
Hoe moet het uiteindelijk gaan klinken? (of als wie)?

Stitch
9 januari 2003, 20:22
Op 2003-01-09 19:23, schreef gitaarTijntje:
kwil gwoon een full-size humbucker, dus d'r zal een groter gat in me slagplaat moete komen


En waarschijnlijk in je body...tenminste kweet niet wat voor gitaar het is (en of het uberhaupt het geld/de moeite waard is)

koen_V
9 januari 2003, 20:27
ik denk niet dat je met 200€ gaat toekomen voor een HB als die ook nog uitgefreesd moet worden, is niet zo goedkoop dat frezen...
Ik denkt dat voor 200€ het niet de moeite is voor de elementen te vervangen...

BLOK182
9 januari 2003, 20:29
naja, of je moet een hotrail kopen, dies zo'n 120 euro in Nederland (Duitsland iets goedkoper) en dan komt er zo'n 20-25 euro bij voor inbouwen.

gitaarTijntje
9 januari 2003, 20:59
Op 2003-01-09 20:22, schreef Stitch:
En waarschijnlijk in je body...tenminste kweet niet wat voor gitaar het is (en of het uberhaupt het geld/de moeite waard is)


Ik vind het zeker de moeite waard want ik ben deze gitaar nog lang niet zat. Hij was nie zo gek duur maar hij speelt egt als een trein. dus kwil d'r gwoon een HB inhebben omdak gwoon steviger wil scheuren. :smile:

gitaarTijntje
9 januari 2003, 21:00
Op 2003-01-09 20:27, schreef koen_V:
ik denk niet dat je met 200€ gaat toekomen voor een HB als die ook nog uitgefreesd moet worden, is niet zo goedkoop dat frezen...
Ik denkt dat voor 200€ het niet de moeite is voor de elementen te vervangen...


wat kost een beetje HB, en wat kost dat fresen dan? dat fresen is tog et ptobleem nie zouk zo zegge : x

gitaarTijntje
9 januari 2003, 21:02
Op 2003-01-09 20:29, schreef BLOK182:
naja, of je moet een hotrail kopen, dies zo'n 120 euro in Nederland (Duitsland iets goedkoper) en dan komt er zo'n 20-25 euro bij voor inbouwen.


en wat moek me voorstelle bij een hotrail? moet ie gwoon op dezelfde plaats as een gwoon element? is tie net zo groot as een HB of een SC? en as tie anders is krijg je daar dan ook hetzelfde gluid mee as met een HB???

Gearjunkie
9 januari 2003, 21:07
Een hotrail is een humbucker in single-coil formaat.

Je hebt het steeds over een 'humbucker geluid', maar ook er zijn qua geluid ook verschillende humbuckers, zoals je ook verschillende s-c's hebt.

gitaarTijntje
9 januari 2003, 21:08
ya i know maar kan ik dat dan ook erges uittesten, lijkt me lastig

hoofd
9 januari 2003, 23:02
Voor stevig scheurwerk zit je met een HotRail gebakken (heb er zelf 2). Zijn makkelijk zelf ook in te bouwen, als je een beetje verstand van solderen hebt, en niet 2 linkerhanden hebt :wink:. Je kan ze ook gewoon splitten, dus dat je maar 1 spoel gebruikt (hum word singlecoil). Voor inbouwschema's moet je gewoon ff kijken op seymourduncan.com (fabrikant van de hotrails). Tevens kan je daar geluidsfragmenten horen van verschillende elementen, leef je uit zou ik zeggen :wink:.

Apello
9 januari 2003, 23:07
Ik heb de Hot Rails ooit in brugpositie gehad. Ik vond het element schel en neuzig klinken; leek nix op een fatsoenlijk Strat brugelement. Het ding gaf wel meer output. Momenteel staat ie in middenpositie en daar klinkt ie al wat beter hoewel het niet mijn favoriet is.

Ik testte ook een Jeff Beck in brug positie. Geen spectaculair geluid. Ik heb hem nu in de halspositie en I love it! Heerlijk warm bluesy geluid. Ik speel nu meestal over dit element.

Nu huist er een Trembucker in de brugpositie. Flauw element, heeft geen karakter.

Conclusie: de stacked humbuckers voor Fenders zijn vlees noch vis. Ze geven wat meer output, je bent de brom kwijt maar als een Gibson zullen ze nooit klinken.

gitaarTijntje
9 januari 2003, 23:10
Op 2003-01-09 23:07, schreef Apello:
als een Gibson zullen ze nooit klinken.


het is ook niet de opzet van een strat om met andere elementen as een gibson te gaan klinken. Hoeft van mij ook nie, maark ben nu onderhand die single wel zat. t is leuk hoor maar om een beetje te scheuren moet je tog egt iets anders hebben...
but thanx annyway :wink:

michielv
10 januari 2003, 08:47
Hey Tijntje, ik zou eens kijken op http://www.billawrence.com. Die elementen zijn beslist een heel stuk goedkoper dan Seymour Duncan en Dimarzio en zeker zo goed van kwaliteit.

Ik bedoel, het verschil tussen 50 dollar en 150 euro is nogal groot ... Daar wil ik best
een paar maandjes voor wachten..

Monteren is geen punt, die schema's haal je zo op bij Semour Duncan en erinsolderen doet
elke techneut voor een paar losse euro's.

Kun je gelijk al je elementen voor die 200 euro vervangen....

Negative K3 fan
10 januari 2003, 10:04
Op 2003-01-09 23:07, schreef Apello:
Nu huist er een Trembucker in de brugpositie. Flauw element, heeft geen karakter.


een trembucker is geen model, maar een wijdere soort humbucker van Seymour Duncan, de JB is ook als trembucker te krijgen dus dat zegt niks.

gitaarTijntje
10 januari 2003, 16:49
Op 2003-01-10 08:47, schreef michielv:

Ik bedoel, het verschil tussen 50 dollar en 150 euro is nogal groot ... Daar wil ik best
een paar maandjes voor wachten..



Waar wil je wel op wachten? moeten deze eerst besteld worden dan?

niels5150
14 januari 2003, 11:05
ik zou de Jeff Beck full sized humbucker van Seymour Duncan nemen! Die klinkt warm, vol vet, en heeft een mega sound!

poeyerke
14 januari 2003, 13:54
Met de lil'59 van Seymour Duncan kun je al een stuk beter scheuren, tevens klinkt deze clean ook niet onaardig.
Wil je nog meer output dan misschien de Hotrail, maar ik vind de lil'59 wel een prettige humbucker voor in een strat, een behoorlijk vetter geluid, en een lekkere scheur. Klinkt niet te schel en lekker warm.

Het element kun je zelf prima vervangen als je een beetje handig bent en met een soldeerbout overweg kan. Anders kun je het altijd laten doen, dat zal ook niet zoveel kosten, er hoeft niet voor gefreesd te worden. De humbucker is ook te splitten en je kan er een redelijk single coil geluid mee krijgen.

vulvasonic
14 januari 2003, 13:56
de little 59 rules!
;]

Lucky
14 januari 2003, 14:09
ik heb in mijn Warmoth strat een Seymour Duncan JB en dat bevalt mij erg goed

BLOK182
14 januari 2003, 15:41
Zat ook al aan een Jeff Beck voor mijn stratje te denken, moet ook nog eens een ander brugelement in.