PDA

View Full Version : Ik weet het totaal niet meer... een goede Les Paul tot 700 euro



E-J
29 april 2007, 12:38
Ik ben al een tijdje op zoek naar een Les Paul:

- Goldtop of een witte/zwarte Custom
- (Paf-achtige) humbuckers, niet teveel output
- tot 700 euro, meer wil ik echt niet uitgeven want er moet ook nog een versterker komen (Marshall DSL of TSL)

http://images.music123.com/products/thumbs/Gibson%20Custom/405695.jpghttp://www.soundcontrol.co.uk/images/img_prod/large/large_1.1.1.1.1-10-969.jpghttp://www.fuda123.com/upfile/prodmpic/109787139751530.jpg

Epiphone's kunnen me niet behagen, Gibsons zijn te duur. Ik heb reeds gekeken om een Edwards uit Japan te halen, maar dan kan je a) die gitaar niet uitproberen waardoor je straks zit met een gitaar die je niet mag en b) er zijn onzekerheden met invoerheffingen, belastingen, premies etc. Al lijken ze toch wel aardig goed te zijn, die Edwardsen!

Een Burny leek me vervolgens wel wat, maar ik heb nog geen goede gevonden tot op heden. Tokai is helaas ook te duur. Kortom, ik heb geen flauw idee meer.

Wie o wie heeft een goed idee?

steph
29 april 2007, 12:41
Les paul faded special met humbuckers? Moet denk ik net kunnen...

stefke_m
29 april 2007, 12:42
ik zou volledig gaan voor een gitaar van de Jack & Danny Brothers!!!

Wouter J
29 april 2007, 12:48
Wouter J to the rescue:

Toevallig was ik gister in Amsterdam en bij Dirk Witte hangt een tweederhands Gibson Les Paul studio voor 595 Euro een echte Amerikaan. Aleen hij is aan de voorkant gestript dus je moet hem wel van een nieuw laagje lak aan de voorkant voorzien, ik zou zeggen koop dat ding en koop gelijk een busje goudlak en daar heb je je Goldtop on a budget.

Chris Winsemius
29 april 2007, 13:01
Met wat geduld en 'n aantal proberen: 2e hands Gibson Les Paul Studio.

Herman
29 april 2007, 13:46
Een Ibanez Les Paul dan?? Die kopieën schijnen erg goed te zijn en ze hebben ook nog van die LP-custom binding volgens mij...lijkt me zeker goed spul, en zag er laatst een op marktpalats voor €550,- geloof ik.

smandert
29 april 2007, 13:46
Les paul faded special met humbuckers? Moet denk ik net kunnen...
Die heeft natuutlijk geen goldtop of zwarte/witte top.
Ben het wel met je eens dat je veel gitaar voor je geld krijgt bij dit model.
Heb zelf de special faded in worn cherry.

Tupelo
29 april 2007, 13:56
Ik zou naar WouterJ luisteren.

grayfink
29 april 2007, 14:18
Ik heb zelf ook een Epiphone gehad, die was goed, maar niet geweldig. Ik snap dat Epiphone je daarom niet kan bekoren, maar.... De Epiphone Custom, made in Korea, die is helemaal goed. Tenminste, die ene die ik in handen had.
Anders: Een Gibson LP studio.

Debaser
29 april 2007, 14:53
Wouter J to the rescue:

Toevallig was ik gister in Amsterdam en bij Dirk Witte hangt een tweederhands Gibson Les Paul studio voor 595 Euro een echte Amerikaan. Aleen hij is aan de voorkant gestript dus je moet hem wel van een nieuw laagje lak aan de voorkant voorzien, ik zou zeggen koop dat ding en koop gelijk een busje goudlak en daar heb je je Goldtop on a budget.

dat was mijn 2e optie als de studio die ik donderdag heb gekocht niet door zou gaan .... :)

Thunders1988
29 april 2007, 16:43
ik heb nog wel iets waar ik van af wil...
http://s179.photobucket.com/albums/w298/Thunders1988/

glasbier
29 april 2007, 16:49
al eens gedacht aan een PRS SE Singlecut?
zijn echt fantastisch!

Orpheo
29 april 2007, 16:56
al eens gedacht aan een PRS SE Singlecut?
zijn echt fantastisch!

moah moah...ik zou dan eerder gaan voor een burny of tokai ofzo. tis gewoon effe goed zoeken. of een 2ehands LP studio van gibson...

Wimvdb
29 april 2007, 17:01
Mijn tip : Hagstrom swede ( zowel in ebony , gold en white te verkrijgen ) , is goedkoop en héél degelijk , en met coiltap !

glasbier
29 april 2007, 17:10
moah moah...ik zou dan eerder gaan voor een burny of tokai ofzo. tis gewoon effe goed zoeken. of een 2ehands LP studio van gibson...

-mijn ervaring:
heb járen op fenders gespeelt,ibanezzen en gibsons gehad maar was niet echt tevreden.
totdat ik mijn PRS SE Custom tegenkwam.
ik stond versteld van het geluid,afwerking en bespeelbaarheid!
ik adviseer:probeer ze eerst eens uit en oordeel zelf....

Orpheo
29 april 2007, 17:14
-mijn ervaring:
heb járen op fenders gespeelt,ibanezzen en gibsons gehad maar was niet echt tevreden.
totdat ik mijn PRS SE Custom tegenkwam.
ik stond versteld van het geluid,afwerking en bespeelbaarheid!
ik adviseer:probeer ze eerst eens uit en oordeel zelf....

allang gedaan natuurlijk. in ruime mate :)

Thunders1988
29 april 2007, 17:36
Burny is idd goed, Orpheo...

Axelll
29 april 2007, 17:44
Hoeveel vraag je voor je Burny?

DeiDRagonas
29 april 2007, 18:00
Ik zou ook gaan voor een 2e hands... Gewoon even geduld hebben en veel uitproberen. Ben wel met Glasbier eens dat die PRS SE's errug de moeite van het bekijken waard zijn!!

Succes met je keus!

grt, Roy.

iwamoto
29 april 2007, 18:01
Mijn tip : Hagstrom swede ( zowel in ebony , gold en white te verkrijgen ) , is goedkoop en héél degelijk , en met coiltap !
mee eens, waarschijnlijk beter als een gibson...

glacius
29 april 2007, 18:11
Wouter J to the rescue:

Toevallig was ik gister in Amsterdam en bij Dirk Witte hangt een tweederhands Gibson Les Paul studio voor 595 Euro een echte Amerikaan. Aleen hij is aan de voorkant gestript dus je moet hem wel van een nieuw laagje lak aan de voorkant voorzien, ik zou zeggen koop dat ding en koop gelijk een busje goudlak en daar heb je je Goldtop on a budget.

en een setje dincans en je hebt een mega gitaar ;)

Orgasmocaster
29 april 2007, 18:35
Ik zou een Agile proberen.. waar anders krijg je tegenwoordig een gitaar onder de 700 met:
SD JAZZ & 59
3/4" maple cap
Triple bound body, nek en headstock
Ebony board en abalone inlays
Boner Nut
Hand geveilde frets

http://www.rondomusic.net/photos/electric/al4000hsbduncan1.jpg
http://www.rondomusic.net/photos/electric/al4000hsbduncan6a.jpg

glacius
29 april 2007, 18:38
Ik zou een Agile proberen.. waar anders krijg je tegenwoordig een gitaar onder de 700 met:
SD JAZZ & 59
3/4" maple cap
Triple bound body, nek en headstock
Ebony board en abalone inlays
Boner Nut
Hand geveilde frets

http://www.rondomusic.net/photos/electric/al4000hsbduncan1.jpg
http://www.rondomusic.net/photos/electric/al4000hsbduncan6a.jpg

gast, dit is geen lp ..

rjong999
29 april 2007, 18:39
zonder duncans trouwens ook. Ik was al een tijdje op zoek naar een backup voor mijn oude dame en had verschillende epi's geprobeert, was niet wat. Uiteindelijk een PRS SE Standard erbij genomen. Wel OK, mooi scherp, heel eigen geluid, maar geen LP. TOt ik een tweedehands LP Studio op de kop kon tikken voor heel weinig - die is het dus wel! Heerlijke gitaar, speelt en klinkt als een Les Paul. De stock elementen zijn prima. Verder strak afgewerkt, kwaliteitsgitaar met een overbekende klank, voor niet te duur.

E-J
29 april 2007, 19:08
Ik ben er even niet en iedereen begint spontaan te praten :) Bedankt!


Ik heb zelf ook een Epiphone gehad, die was goed, maar niet geweldig. Ik snap dat Epiphone je daarom niet kan bekoren, maar.... De Epiphone Custom, made in Korea, die is helemaal goed. Tenminste, die ene die ik in handen had.
Anders: Een Gibson LP studio.

Ik heb in een winkel in Heerlen zo'n Epi LP Custom uitvoerig getest, maar hij viel me echt tegen! Klonk niet lekker vet en best karakterloos... kunnen de pickups zijn. Speelde ook voor geen meter, maar dat zal wel aan de winkel liggen. Slecht afgesteld lijkt me... een Gibson LP Studio is leuk, maar voor het merendeel toch nog een tikkeltje te duur. Tenzij iemand er één heeft die in mijn budget past. Al bestaan die niet in Goldtops of 'Custom' vorm?

Een PRS SE Singlecut lijkt me eerlijk gezegd niet echt iets, vind hem vergeleken met een 'normale' Les Paul behoorlijk lelijk, finish is niet mijn smaak. Maar ik kan ze altijd uitproberen lijkt me :)


ik heb nog wel iets waar ik van af wil...
http://s179.photobucket.com/albums/w298/Thunders1988/

Mooi ding (zag je mail) ! Heeft deze de bekende VH-1 pickups?


Mijn tip : Hagstrom swede ( zowel in ebony , gold en white te verkrijgen ) , is goedkoop en héél degelijk , en met coiltap !

Deze gitaar lijkt me inderdaad echt te gek :) Hele goede verhalen over gehoord, en hij is ook als Goldtop verkrijgbaar! Hmm... ik moet maar eens een lijstje gaan maken.


Ik zou een Agile proberen.. waar anders krijg je tegenwoordig een gitaar onder de 700 met:
SD JAZZ & 59
3/4" maple cap
Triple bound body, nek en headstock
Ebony board en abalone inlays
Boner Nut
Hand geveilde frets

Toevallig keek ik gisteren nog op hun website. Maar... je zit dan weer met importeren uit de VS etc. :(

Orgasmocaster
29 april 2007, 19:09
gast, dit is geen lp ..

tja, een burny, prs en hagstrom ook niet..

E-J
29 april 2007, 19:11
tja, een burny, prs en hagstrom ook niet..

Hoeft ook niet :) Tenzij het maar een beetje klinkt als een Les Paul... doet een jaren '70-'80 Ibanez Artist dat ook toevallig? Lijken me ook wel wat!

Orgasmocaster
29 april 2007, 19:18
Toevallig keek ik gisteren nog op hun website. Maar... je zit dan weer met importeren uit de VS etc. :(

Ze hebben toch vast wel een importeur in Europa?

Orgasmocaster
29 april 2007, 19:28
Hoeft ook niet :) Tenzij het maar een beetje klinkt als een Les Paul... doet een jaren '70-'80 Ibanez Artist dat ook toevallig? Lijken me ook wel wat!

Geen idee van de Ibanez Artist.. hun LPs zijn over het algemeen wel heel fijn..
Die van mij klinkt als een klok.. onversterkt klinkt ie als een semi...
kan misschien komen door de brass nut en brug in combinatie met de birch top..

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/guitars0105031.jpg

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/guitars0105032.jpg

E-J
29 april 2007, 19:32
Geen idee van de Ibanez Artist.. hun LPs zijn over het algemeen wel heel fijn..
Die van mij klinkt als een klok.. onversterkt klinkt ie als een semi...
kan misschien komen door de brass nut en brug in combinatie met de birch top..

Ik bedoelde eigenlijk een andere Artist:
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afbeeldingen/artist.jpg

Die met 'echte' Les Paul vorm heb ik nog niet vaak gezien! Die van jou is echt prachtig!

iwamoto
29 april 2007, 19:33
tering zeg, wees zuinig op dat ding, heeeel zuinig, en als je hem ooit wegdoet, geef me dan een seintje, wow, wat een stuk :D

Kim Wilson
29 april 2007, 19:37
Dit topic lijkt verdacht veel op een verkapte "Gezocht: Les Paul tot €700" topic. :D

nautic3l
29 april 2007, 20:18
Hagstrom Swede is idd een fijne gitaar. Ik heb zelf een reissue SuperSwede. Deze is mooi afgewerkt, ligt lekker in de hand, klinkt akoestisch erg goed en heeft heel veel sustain. Maar ik vind de pups wat tegen vallen. In vergelijking met mijn 1979 Hagstrom Swede met DiMarzio SuperDistortions, klinken die van de SuperSwede dof en hebben weinig definitie. Het kan ook een kwestie van goed afstellen zijn, waar ik nog steeds geen tijd voor heb gehad. Zit er nu wel aan te denken om er Bare Knuckle Mules in te zetten.

Succes met de zoektocht!

Naut

zeppo
29 april 2007, 20:58
In vergelijking met mijn 1979 Hagstrom Swede met DiMarzio SuperDistortions
Grappig, mijn oude SuperSwede heef ook SuperDistortions erin zitten

Ik heb wel begrepen dat de stock pickups helemaal niet zo slecht zouden zijn:

Volgens mijn contact bij Musik-Meyer:

The pickups are in fact very, very good. We had Micky Moody (Ex-Whitesnake) demonstrating Hagstrom at the Musikmesse in Frankfurt and I offered him a Swede, a Super Swede and a Deluxe - each model in two different versions:
1. equipped with the orginal pickups
2. equipped with Seymor Duncan Pearly Gates
He chose a Super Swede with Pearly Gates and the Deluxe with the original pickups. According to his comments there is almost no difference between these pickups.

The Underdog
29 april 2007, 21:16
Pickups zijn een kwestie van smaak en merkensletterij.

nautic3l
29 april 2007, 21:23
Dat is idd grappig Zeppo :). We moesten maar eens een Hagstrom dagje houden :p. Maar het is idd een kwestie van smaak en zoals gezegd moet ik nog mijn nieuwe SuperSwede af laten stellen. Dus eerst ga ik dat doen en dan misschien nieuwe pups erin.

Naut

Yamhammer_71
29 april 2007, 23:59
Thunder, hoeveel vraag je voor je Burny?????

LaurentB
30 april 2007, 02:07
Is de topicstarter eigenlijk al een stap verder, of heeft deze inmiddels een multiple personality disorder ontwikkeld ten gevolge van de vele adviezen?

Speeddemon
30 april 2007, 02:37
tja, een burny, prs en hagstrom ook niet..
Die Burny WEL.

Een LP is namelijk een MODEL, niet het merk. En die Burny Super Grade IS een Les Paul Model. Die PRS en Hägstrom zijn wezenlijke andere modellen.

Einzeln
30 april 2007, 08:25
Die Burny WEL.

Een LP is namelijk een MODEL, niet het merk. En die Burny Super Grade IS een Les Paul Model. Die PRS en Hägstrom zijn wezenlijke andere modellen.
Daar dachten ze bij Gibson anders over.

Blend
30 april 2007, 08:50
Mss een domme vraag hoor :chicken: , maar wat is nou precies het verschil tussen een Gibson LP Studio, Faded en Standard? (Behalve de prijs en het uiterlijk)

Iedereen gooit maar met die termen, maar ik heb nog nooit op 1 van alle gespeeld :) .

Thunders1988
30 april 2007, 09:10
daar dachten ze bij gibson inderdaad anders over...
waarom denk je dat er ooit orville's of japanse epi's op de markt zijn gebracht in Japan??? was duidelijk een reactie tegen de veel te goeie kopies die in japan gemaakt werden rond de jaren '70...
orville is late '80 op de markt gebracht.
ach, gibson toch... hebberige mannen volgens mij, gunnen de kleine japanse man nix.
:satisfie:

Orpheo
30 april 2007, 09:52
Mss een domme vraag hoor :chicken: , maar wat is nou precies het verschil tussen een Gibson LP Studio, Faded en Standard? (Behalve de prijs en het uiterlijk)

Iedereen gooit maar met die termen, maar ik heb nog nooit op 1 van alle gespeeld :) .

faded: zonder maple top. dunne lak.
standard: met maple top, toffe inleg, binding, soms mooie flametop
studio: zonder binding, soms toffe inleg. veelal geen superfancy top.
standard faded: zie standard, maar dan met dunne lak.

maar lastig he, naar de site van gibson surfen, en dan naar de speclists kijken van de gitaren die jij noemt...

Franc
30 april 2007, 10:08
maar lastig he, naar de site van gibson surfen, en dan naar de speclists kijken van de gitaren die jij noemt...

Blijkbaar wel, want daar staat toch echt dat de faded een maple cap heeft :)

Agent_Smith
30 april 2007, 10:24
Ja uiteraard heeft een Faded een maple top. Anders zou het zowieso geen Standard zijn.

dimitri
30 april 2007, 10:25
thunders1988,

check je pm even :-)

dimitri
30 april 2007, 10:26
en on topic,

Ik zou een kijken voor een tokai of orville. hebben super gitaren voor een schappelijke prijs. Voor mij moet er zeker geen gibson opstaan!

Speeddemon
30 april 2007, 11:10
Daar dachten ze bij Gibson anders over.
Alle legal issues terzij, maar die Burny's zijn gewoon uiterlijke KOPIEËN van de Gibson Les Pauls. Daar kun je lang en breed over lullen, maar dat is zo.
Zo'n PRS SE is een wezenlijk ander model gitaar.

Kijk, Agile heeft ook een model wat op de Les Paul lijkt, maar echt geen 100% blauwdruk ervan is. En dat zijn die Burny's, oude Tokai's (die nieuwe hebben een lelijkere headstock en nog wat afwijkingen zoals een flauwere cutaway), Edwardsen, Greco's en Ibanezzen uit die tijd WEL. (of de kwaliteit even goed is als een goeie Gibson Les Paul, daar verschillen de meningen over. Maar met 3 Burny's in m'n kleine collectie kan ik daar i.i.g. wel voor spreken; die kwaliteit is vooralsnog VERREKTE goed. :satisfie: )

E-J
30 april 2007, 12:28
Is de topicstarter eigenlijk al een stap verder, of heeft deze inmiddels een multiple personality disorder ontwikkeld ten gevolge van de vele adviezen?

Nou... ik wil een aantal gitaren gaan testen deze week.

- Hagstrom (Super) Swede
- LTD EC-400 of EC-1000

Ik ben alleen bang dat deze toch behoorlijk anders geluid hebben dan hetgene waar ik naar op zoek ben (Gary Moore, Tom Scholz, Snowy White etc, toch het 'klassieke' Les Paul geluid).

Ook vind ik die Gretsch Duo Jet (Filtertron's) en Double Jet (minihumbuckers) heel mooi... maarja die zullen wel weer helemaal anders klinken... toch? Als laatste lijken me de Ibanez Artist (met 2 cutaways) en vooral die Burny me erg tof. Maar die zijn weer eens nauwelijks te vinden en bovendien dik 20 jaar oud... of kan ik dan beter wachten totdat op Ebay zich een Edwards laat verkopen in Europa?

Keuzes keuzes keuzes...

Tupelo
30 april 2007, 16:12
Ik denk dat je jezelf niet zo moet vastpinnen op 'ik wil', zeker omdat je veel van die gitaren nieteens ooit bespeeld hebt.
Hoe kun je weten wat je wil als je niet weet hoe het gaat klinken en spelen, enkel omdat een gitarist die jij waardeert op eenzelfde type speelt?

Als jij beter Blues Rock speelt op een Artist dan op een Les Paul, de sound & feel ervan je meer aanspreekt, wat heeft het dan nog voor betekenins dat Gary Moore Les Paul speelt?

Gewoon lekker uitproberen en je niet gek laten maken.
Ik vind dat je een mooie collectie gitaren als kanshebbers geselecteerd hebt en wanneer je die allemaal weet te proberen, dan zit er vast 1 bij die je voldoende aanspreekt die het wordt.

rjong999
30 april 2007, 19:11
Je wilt dus een Gibson Les Paul onder de 700 euro. Dat kan, als je een tweedehands studio koopt. Misschien is een Nighthawk of Blueshawk nog een alternatief ? Zeker als je een Gary Moore geluid zoekt, en die zijn vaak wel rond de 500-600 euro te koop.

E-J
30 april 2007, 19:16
Je wilt dus een Gibson Les Paul onder de 700 euro. Dat kan, als je een tweedehands studio koopt. Misschien is een Nighthawk of Blueshawk nog een alternatief ? Zeker als je een Gary Moore geluid zoekt, en die zijn vaak wel rond de 500-600 euro te koop.

Eigenlijk wil ik een Les Paul achtige, niet per se een Gibson :). Daarom zoek ik meer of meer een goedkoper alternatief, als je begrijpt wat ik bedoel! Het liefst een Goldtop of een witte/zwarte Custom :)

waikiki
30 april 2007, 21:00
WAAROM wil je een Les Paul?

LaurentB
30 april 2007, 21:06
faded: zonder maple top. dunne lak.
standard: met maple top, toffe inleg, binding, soms mooie flametop
studio: zonder binding, soms toffe inleg. veelal geen superfancy top.
standard faded: zie standard, maar dan met dunne lak.

maar lastig he, naar de site van gibson surfen, en dan naar de speclists kijken van de gitaren die jij noemt...

Daar hebben we jou toch voor? En bovendien heb JIJ er ook een hele zooi van bespeeld, da's wel zo handig! :-)

Luke-wannabe
30 april 2007, 21:11
WAAROM wil je een Les Paul?
Wat is dit nou weer voor een achterlijke vraag?

Speeddemon
30 april 2007, 21:54
Wat is dit nou weer voor een achterlijke vraag?
Die vraag is helemaal niet zo achterlijk.

Als je effe zwart-wit kijkt, zijn de grootste/bekendste 2 tegenpolen qua solidbody electrische gitaren de Strat en de Les Paul. En een hoop modellen zijn hiervan afgeleid.

Als je de Les Paul even bekijkt als dikke solidbody met een vol/rond/warm geluid, 2 humbuckers en geen trem, dan zijn er allerlei keuzes die daar ook aan voldoen, zoals de Dean Hardtails, PRS SE, etc.

Dus mogelijk bedoelde waikiki "waarom een Les Paul, als er meer _en misschien zelfs betere/betaalbaardere_ keuzes zijn, die toch de Les Paul als 'basis' hebben?"

Dat is namelijk wel een vraag die EJ NL aan 't denken zou kunnen/moeten zetten; waarom wel een Les Paul en geen Dean Hardtail (Select)?
Klinkt de Les Paul beter? Speelt ie fijner? Ziet ie er toffer uit?

Dusss.... :satisfie:

Luke-wannabe
30 april 2007, 22:03
Ooh op die manier.
Ik dacht van waarom een les paul in de zin van waarom geen strat. Dan denk ik: dan kun je die vraag wel blijven stellen.

Orpheo
30 april 2007, 22:57
Blijkbaar wel, want daar staat toch echt dat de faded een maple cap heeft :)

my bad; tot voor kort stond de special faded nog op de site. blijkbaar is ie discontinued.

Noid
30 april 2007, 23:22
Eigenlijk wil ik een Les Paul achtige, niet per se een Gibson :). Daarom zoek ik meer of meer een goedkoper alternatief, als je begrijpt wat ik bedoel! Het liefst een Goldtop of een witte/zwarte Custom :)

Je zou een Vintage Wilkinson v100 eens kunnen proberen, net zoals deze meneer deed:
http://www.crossroadguitars.com/vintage/images/jan%20akkerman%20v100.jpg
Een goldtop kost dacht ik zo rond de 300,-.