PDA

View Full Version : Wat gaat een '72 mustang nu.



ccc
29 april 2007, 12:33
Ik kocht ze in de jaren '80, heeft de nodige "battle-scars", mooi vergeeld, was origineel wit, is volledig origineel. Ze is beloofd aan iemand (dit is geen advertentie).

Maar ik had toch wel eens de waarde willen weten.

Orpheo
29 april 2007, 12:36
ik heb eens een ouwe mustang gezien, ook ongeveer uit de jaren 70, die ging voor iets minder dan 1000. imo beetje overdone, maar is denk ik wel een goeie indicatie.

ccc
29 april 2007, 17:42
Een crappy fotootje,
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/huis002.jpg

Ik kreeg 750 €, dan deed ie wel een koopje..

Micro-e
29 april 2007, 18:41
mits volledig orgineel, tussen de 600-800 €

750 is wel een nette prijs denk ik..

Tupelo
30 april 2007, 16:16
Het is dat ik voldoende gitaren heb en er voorlopig gewoon geen geld aan uit moet geven - gaan we al, ik andere prioriteiten heb, nylon & een stage piano -, maar ik zou er wel € 750,- voor over hebben onder andere omstandigheden.

Ben best een Mustang liefhebber, heerlijk om Blixa Bargeld alike slide werk op te verrichten.
Dan ook nog een '72-er USA.
Bij Maxguitars bieden ze een MIJ RI aan voor € 595,- & een USA 77-er voor € 995,-.

hansoonk
30 april 2007, 19:54
Vorig jaar zelf nog 900 Euro betaald voor een '71 competition Orange Mustang. Vond ik een hele goede prijs, want mooie, orginele Fenders uit eind 60-er, begin '70-er jaren worden schaars.
Deze Mustang is niet meer origneel (de pickups zijn dat in ieder geval niet). Als de pickups vervangen zijn, kan er van alles mee zijn gebeurd. Mustangs zijn vaak gemod met humbuckers, waarbij de oude pickups en ook de pickguard verloren is gegaan. Dus misschien even goed om onder de slagplaat te kijken om te zien wat de schade is (b.v. frezingen en niet originele pots). Afhankelijk daarvan zou je 650-850 voor deze gitaar kunnen vragen.

zoon van Piet
30 april 2007, 20:13
Vorig jaar zelf nog 900 Euro betaald voor een '71 competition Orange Mustang. Vond ik een hele goede prijs, want mooie, orginele Fenders uit eind 60-er, begin '70-er jaren worden schaars.
Deze Mustang is niet meer origneel (de pickups zijn dat in ieder geval niet). Als de pickups vervangen zijn, kan er van alles mee zijn gebeurd. Mustangs zijn vaak gemod met humbuckers, waarbij de oude pickups en ook de pickguard verloren is gegaan. Dus misschien even goed om onder de slagplaat te kijken om te zien wat de schade is (b.v. frezingen en niet originele pots). Afhankelijk daarvan zou je 650-850 voor deze gitaar kunnen vragen.

De pu's kunnen eventueel nog wel origineel zijn, maar de kapjes zijn verdwenen.
Je verhaal over modden en humbuckers maakt een oude herinnering/trauma in me wakker, terwijl ik zo mijn best heb gedaan er nooit meer aan te denken. Mijn allereerste fender was een mustang en ten tijde van de opkomst van de eerste vervangende elementen moesten er humbuckers in...
Spijt? ach, hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze ooit een beitel hebben gezet in een L-serie Fender?

ccc
30 april 2007, 21:12
Vorig jaar zelf nog 900 Euro betaald voor een '71 competition Orange Mustang. Vond ik een hele goede prijs, want mooie, orginele Fenders uit eind 60-er, begin '70-er jaren worden schaars.
Deze Mustang is niet meer origneel (de pickups zijn dat in ieder geval niet). Als de pickups vervangen zijn, kan er van alles mee zijn gebeurd. Mustangs zijn vaak gemod met humbuckers, waarbij de oude pickups en ook de pickguard verloren is gegaan. Dus misschien even goed om onder de slagplaat te kijken om te zien wat de schade is (b.v. frezingen en niet originele pots). Afhankelijk daarvan zou je 650-850 voor deze gitaar kunnen vragen.


Ik kocht deze eind '70s, voor zover ik weet was alles toen origineel, de tuners zijn veranderd, maar de originele zitten er bij. Eind jaren '70 was het niet zo gebruikelijk om pickups en zo te wijzigen als nu, er waren nauwelijks producenten, dus ik ga er van uit dat voor de prijs die ik toen betaalde (9000 B fr - 225 €) er niets ge-upgraded was.

hansoonk
30 april 2007, 21:31
Ik kocht deze eind '70s, voor zover ik weet was alles toen origineel, de tuners zijn veranderd, maar de originele zitten er bij. Eind jaren '70 was het niet zo gebruikelijk om pickups en zo te wijzigen als nu, er waren nauwelijks producenten, dus ik ga er van uit dat voor de prijs die ik toen betaalde (9000 B fr - 225 €) er niets ge-upgraded was.

In ieder geval zijn de pick-ups niet origineel. Mustangs zijn altijd geleverd met gesloten kapjes. Misschien dat de kapjes eraf zijn, maar dan kun je ze herkennen aan de pole-pieces die niet boven de plastic dingen die ze op de plaats houden uitsteken. Zat ook naar de pickguard te kijken, want de meeste Mustangs na de competition-serie hebben geen pearloid pickguard meer, maar wit en vanaf 1976 zwart. Vond echter ergens op het web dat pas ergens in 1973 het pearloid vervangen is, dus je pickguard kan de originele zijn. Op e-bay in USA is recent een soortgelijke verkocht. Heb je meteen een indicatie van marktprijs. http://cgi.ebay.com/Vintage-1972-Fender-Mustang-Guitar-USA-w-Case_W0QQitemZ280107160414QQihZ018QQcategoryZ33039 QQrdZ1QQcmdZViewItem

Chris Winsemius
30 april 2007, 23:34
Ik zag laatst 'n eind jaren 70 Mustang te koop in 'n winkel, overgespoten (en lelijk), zwaar en weinig tone... 900 euro, ben maar vriendelijk gebleven.

Originele Mustangs, DuoSonics en MusicMasters zijn behoorlijk zeldzaam omdat ze nog vaker gemod werden dan Strats en Teles. Heb zelf 'n MM uit '64 gehad.

vulvasonic
1 mei 2007, 03:20
Ik zie hier al een paar keer bedragen langs komen van 750, 800 euro. Realiseer je dat een vintage dealer voor jouw gitaar eerder iets van 1200, 1300 zou vragen. De marges zijn dus nogal ruim. Als het MIJN gitaar was (en ik zou 'm niet willen houden - en dan lieg ik, want ik zou 'm juist graag willen hebben.....), zou ik er 1000 euro voor vragen.

En dat bedrag is zo gek niet. Zeker niet voor iemand die er naar op zoek is. En als je weet dat je een nieuwe, Mexicaanse Mustang voor 800 nog wat euro kunt kopen, dan is een originele met enige vintage waarde toch zeker die 1000 euro waard, toch?

Luke-wannabe
1 mei 2007, 10:29
Ik weet niet, vulv maar ik vind 1000 wel veel.
Ik zou het er niet voor betalen in ieder geval. Eerder 800, 900 euro ofzo. Het blijven studenten-(=budget) gitaartjes heh.

hansoonk
2 mei 2007, 09:15
Ik weet niet, vulv maar ik vind 1000 wel veel.
Ik zou het er niet voor betalen in ieder geval. Eerder 800, 900 euro ofzo. Het blijven studenten-(=budget) gitaartjes heh.

Ik vind dat gedoe over studentengitaartjes grote onzin. In de jaren '50 hebben Fender en Gibson een goedkopere serie uitgebracht van hun high-end gitaren. Gibson kwam met de Junior en de Special als goedkoper alternatief voor de standaard LP, Fender met de Duo-Sonic en Music Master als goedkopere versies van de Stratocaster. De term 'studentengitaar' is van de marketingafdeling van beide bedrijven een halve eeuw geleden. In feite zijn het prima gitaren zonder de fancy maple top van een LP, met minder pick-ups (is de Tom DeLonge strat een studie-gitaar??), geen tremelo en soms met kortere mensuur (Veel mustangs hebben een 24" mensuur, bijna net zolang als vrijwel alle Gibsons). Inmiddels zijn we er achter dat eenvoudiger gitaren hun eigen charme hebben en net zoveel bestaansrecht als gitaren met 180 schakelmogelijkheden, AAAAAA+++++-tops, mussen op de hals, duiven op de pickguard en een paar kilo staal bij de brug. Dus om de LP junior of een mustang na 50 jaar nog steeds te diskwalificeren als 'maar een studiegitaar' gaat wel heel ver.

Bovendien de Mustang is door Fender nooit bedoeld als studiegitaar maar een gitaar die kwa mogelijkheden en prijs tussen de duo-sonic en de stratocaster inlag.

Luke-wannabe
2 mei 2007, 10:37
Nou ja ik vind het wel een in ieder geval een budget gitaar.
Dit omdat de gewoon alle gebruikte onderdelen inferieur zijn/waren aan zijn toenmalige duuderde broers (strat, tele).
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel erg gave gitaartjes, maar Strats en Teles klinken nou eenmaal beter en zijn ook vele malen beter geproduceerd.
En ik ga geen 1000 euro voor een mustang betalen als je voor 1200 euro een strat of tele uit dezelfde periode kunt kopen. En velen met mij denk ik zo.

AutoStatic
2 mei 2007, 10:43
En ik ga geen 1000 euro voor een mustang betalen als je voor 1200 euro een strat of tele uit dezelfde periode kunt kopen. En velen met mij denk ik zo.

€1200,- voor een Strat of Tele uit '72? Waar kan je die krijgen? ;)
Ben geen Mustang kenner, maar €1000,- voor een merkgitaar van 35 jaar oud lijkt me niet eens zo bizar.

hansoonk
2 mei 2007, 10:52
Nou ja ik vind het wel een in ieder geval een budget gitaar.
Dit omdat de gewoon alle gebruikte onderdelen inferieur zijn/waren aan zijn toenmalige duuderde broers (strat, tele).
En begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel erg gave gitaartjes, maar Strats en Teles klinken nou eenmaal beter en zijn ook vele malen beter geproduceerd.


Da's echt onzin. Ik heb een 1964 en een 1971 Mustang. De 1964-er is echt een fantastische gitaar (ook de 1971 is gewoon goed), een zeer resonant stuk hout voor de body, en een heel mooi donker (bijna zwart) stuk pallissander op de hals (volgens kenners Braziliaans). Tuners, pots en electronica zijn identiek aan die van Tele's en Strats uit dezelfde periode. Verder gewoon nitro-lak. Brug is speciaal ontworpen voor de Mustang en complexer dan de stratbrug (en ook duurder). Elementen zijn iets anders (korte pole-pieces) om de closed covers mogelijk te maken, maar niet slechter dan die van een Tele of strat. Eén van de meest helder en fel klinkende gitaren die ik heb gezien. Dus mag je me uitleggen op welke punten de gitaar inferieur is.



En ik ga geen 1000 euro voor een mustang betalen als je voor 1200 euro een strat of tele uit dezelfde periode kunt kopen.

Een begin zeventiger jaren Strat of Telecaster heb je echt niet meer voor 1200 Euro ... kijk maar eens rond op www.gbase.com of www.ebay.com. Daar moet je tegenwoordig een dikke € 2500-3000 voor neertellen als hij in eenzelfde staat is als de Mustang waar deze thread mee begon.

Dirkdewaard
2 mei 2007, 10:54
8 a 900 is een goede prijs. Voor 1200 zou ik een 1965er kopen.
Het zijn opzich wel leuke gitaartjes, ik heb een 1965er gehad. Hals is alleen echt te klein voor me.Ik zou hem gewoon proberen te verkopen en kijken wat de reacties zijn van de geinteresseerden.

hansoonk
2 mei 2007, 11:32
8 a 900 is een goede prijs. Voor 1200 zou ik een 1965er kopen.
Het zijn opzich wel leuke gitaartjes, ik heb een 1965er gehad. Hals is alleen echt te klein voor me.Ik zou hem gewoon proberen te verkopen en kijken wat de reacties zijn van de geinteresseerden.

In de jaren '60 waren er twee halslengtes, 24" (22 frets, die ervaar ik zelf niet als vervelend kort) en 22 1/2" (met 21 frets. 22 1/2" vind ik zelf ook erg kort). Misschien dat je een gitaar met 22 1/2" hals hebt gehad. Is trouwens wel iets waar je op moet letten als je een oudere Mustang koopt.

Dirkdewaard
2 mei 2007, 12:00
In de jaren '60 waren er twee halslengtes, 24" (22 frets, die ervaar ik zelf niet als vervelend kort) en 22 1/2" (met 21 frets. 22 1/2" vind ik zelf ook erg kort). Misschien dat je een gitaar met 22 1/2" hals hebt gehad. Is trouwens wel iets waar je op moet letten als je een oudere Mustang koopt.

Dat is leuk om te weten, maakten ze de jaguars ook in 2 verschillende halslengtes?

Ik had wel de 24". De hals was niet alleen kort maar ook heel smal ofzo ik weet het niet maar ik kon er helaas niet zoveel mee.

Altijd goed proberen dus. Goede herinneringen, mijn eerste oude gitaartje.........

hansoonk
2 mei 2007, 13:14
Dat is leuk om te weten, maakten ze de jaguars ook in 2 verschillende halslengtes?

Ik had wel de 24". De hals was niet alleen kort maar ook heel smal ofzo ik weet het niet maar ik kon er helaas niet zoveel mee.

Altijd goed proberen dus. Goede herinneringen, mijn eerste oude gitaartje.........

Volgens mij is de Jaguar altijd 24".

Dat van die breedte kan kloppen. Mijn 64-er heeft ook een A-hals (41 mm breed bij de nut). Vind ik zelf wel fijn. Mijn 71-er heeft een normale breedte (43 mm). Overigens is zo'n A-hals niet specifiek Mustang, maar zijn er in die periode ook strats gemaakt met een A-hals.

Over korte en lange hals. Het is niet alleen de mensuur die dat bepaalt, maar meer het hele ontwerp van de gitaar, dus ook de positie van de brug ten opzichte van je buik. Zo speelt de Gibson Firebird bijna als een bas, met de eerste frets heel ver weg. Toch heeft die gitaar de normale (24 3/4") Gibson-mensuur, dus wat korter dan Fender. Ten opzichte van een strat is de hals van een 24" mustang maar heel ietsjes korter en heeft een normaal aantal frets. De kortere mensuur wordt vooral verkregen doordat de brug wat dichter bij de hals zit.

ccc
2 mei 2007, 17:59
De gitaar verdiende toch een beter plaatje :

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/fender-bass001.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/fender-bass002.jpg

Het is wel degelijk de lange versie 24 inch.

Ik kocht er deze mee :
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/fender-bass007.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/fender-bass008.jpg
Hamer usa cruise bass van '95 en heb nog wat zakgeld over...

Luke-wannabe
3 mei 2007, 01:09
Da's echt onzin. Ik heb een 1964 en een 1971 Mustang. De 1964-er is echt een fantastische gitaar (ook de 1971 is gewoon goed), een zeer resonant stuk hout voor de body, en een heel mooi donker (bijna zwart) stuk pallissander op de hals (volgens kenners Braziliaans). Tuners, pots en electronica zijn identiek aan die van Tele's en Strats uit dezelfde periode. Verder gewoon nitro-lak. Brug is speciaal ontworpen voor de Mustang en complexer dan de stratbrug (en ook duurder). Elementen zijn iets anders (korte pole-pieces) om de closed covers mogelijk te maken, maar niet slechter dan die van een Tele of strat. Eén van de meest helder en fel klinkende gitaren die ik heb gezien. Dus mag je me uitleggen op welke punten de gitaar inferieur is.

Ja het zal vast wel een goede gitaar zijn, maar ik durf te wedden dat strats en tels uit de zelfde tijd beter zijn!
Brug is gewoon kut, die ontstemt als een malle, is mijn ervaring.
En de klank die jij helder noemt noem ik iel en dunnetjes.




Een begin zeventiger jaren Strat of Telecaster heb je echt niet meer voor 1200 Euro ... kijk maar eens rond op www.gbase.com of www.ebay.com. Daar moet je tegenwoordig een dikke € 2500-3000 voor neertellen als hij in eenzelfde staat is als de Mustang waar deze thread mee begon.
En ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt, maar 70's strats komen op marktplaats gewoon voor 1200-1500 langs..

hansoonk
3 mei 2007, 14:02
Ja het zal vast wel een goede gitaar zijn, maar ik durf te wedden dat strats en tels uit de zelfde tijd beter zijn!
Brug is gewoon kut, die ontstemt als een malle, is mijn ervaring.
En de klank die jij helder noemt noem ik iel en dunnetjes.

En ik weet niet waar jij die prijzen vandaan haalt, maar 70's strats komen op marktplaats gewoon voor 1200-1500 langs..

Je gaf in een eerdere post aan dat de Mustang op alle onderdelen inferieur is uitgevoerd. Dat is simpelweg niet waar. Je kunt hooguit discussieren over elementen en brug. Misschien is de brug kut, maar dan vooral omdat het een nieuw ontwerp was en in de praktijk voor jou blijkbaar niet uitpakt. Het was zeker geen budget-alternatief voor een stratbrug. En geluid is inderdaad een kwestie van smaak, maar geen goede indicator voor 'budget'. Ik heb Jaguars gehoord die veel dunner klonken dan mijn Mustang ... en da's toch geen budget-gitaar.

Trouwens bruggen ontstemmen niet. Dat is vooral te wijten aan een combinatie van topkam en tuners. Die zijn exact dezelfde, op de (duurdere!) knoppen na, als die van een Tele of Strat uit dezelfde tijd.

Voor prijzen is een wereld van verschil tussen vroege 70-ers en late 70-ers. Een '79-er heb je nog wel voor het bedrag dat je noemt. Vroege 70-ers in goede staat gaan al voor belangrijk veel meer weg. Klik op www.gbase.com maar eens op 'advanced search' en zoek op telecasters of stratocasters uit de periode 1971-1973.

Luke-wannabe
3 mei 2007, 17:23
Ja misschien heb je gelijk dat het gewoon goede onderdelen zijn, maar ik doel meer op het feit dat ik Strats en Tele's beter vind qua constructie. En ik denk gewoon wél dat het is omdat er besparingen moesten worden gedaan op materiaal (hardware).

zoon van Piet
3 mei 2007, 17:33
Inferieur..? Ik heb heel wat jaguars gezien die uitegrust werden met de mustangbrug - ene hele verbetering tov dat originele kreng. De Pu's van mijn 64 mustang heb ik nog heel lang in een 70's strat gehad, ze klonken aanmerkelijk beter dan de originele. Mustangs hadden halzen van hetzelfde hout als de duurdere modellen. De 'dunnere' sound is volgens mij meer te wijten aan de schaal dan aan de kwaliteit van hout of electronica.

Maar het imago van de mustang is inderdaad eh.. beginnersgitaar, niet professioneel, zeg maar. Ik wist dat vroeger niet en speelde met plezier op jag en mus. Pas later ontdekte ik dat de een top en de ander bijna bottom of the line was. Ik zou dat zelf nooit ontdekt hebben, de jag is niet wezenlijk luxer - en de trem is heel wat kutterder zelfs...

vulvasonic
3 mei 2007, 23:16
Toch was het de strategie van Leo Fender zelf om met een ontwerp te komen dat door moest gaan als de meest verfijnde en veelzijdige studentengitaar op de markt.

Eigenlijk zit dat 'studenten-idee' alleen nog maar in het feit dat men koos voor een kortere mensuur, waardoor de gitaar meer geschikt zou zijn voor beginnende gitaristen. De Mustang werd aangeboden met twee halslengtes. In de praktijk is de kortste mensuur-variant nauwelijks verkocht.

Saf
4 mei 2007, 21:52
niet te veel afgeven op de budget gitare nvan fender he. anders word ikke boos. heb zelf twee lefty fender musicmaster bassen een uit '73 en een uit '74 en ja het zijn geen uitgebreide/full optiion bassen maar die poes pas heb ik toch niet nodig. (mijn zelfbouw bas (bo diddley model met musicmaster hals heeft alleen maar volume pot) De 2 om 2 brug is misschien naar huidige maatstaven minder wat betreft intonatie etc. maar dat hadden oude fender ook.

Het is misschien budget maar niet te vergelijken met huidige budget lijnen.

Tupelo
5 mei 2007, 00:52
Onvergefelijke handel dit eigenlijk. :sneaky:

grayfink
5 mei 2007, 01:07
Onvergefelijke handel dit eigenlijk. :sneaky:

Hoezo?



"onvergevelijke" spel je trouwens zonder f. Maar ach, het is je vergefen :-). Sorry. moest er efen uit.

Tupelo
5 mei 2007, 14:26
Ik weet dat ik nog twijfelde, maar ach... loop toch met wat braindamage rond deze week dus.. tja..

Maar die Mustang, voor een bas... en dan die bas... toch zonde.

Pepe
5 mei 2007, 16:39
de mustangs, bronco's, duo sonics en musicmasters zijn goeie gitaren maar toch is ut het net niet he, ze hebben noch de belletjes van de strat noch de stalen twang van de tele of de dramatiek van de jazzmaster. De meeste gitaristen, ik incl. kiezen dan toch voor 1 van die drie als het een fender moet zijn.
Dat merk je vooral als je ze wil verkopen. Een '59 musicmaster heb ik uiteindelijk bij Sacksionie kunnen ruilen met een Fender Reverb (na ettelijke advertenties en een dag leuren in Veenendaal... en met hangen en wurgen 2 early seventies Mustangs voor 500 de deur uit kunnen bonjouren dus de liefde houd op bij de portomonee blijkbaar