PDA

View Full Version : Digitech & Pod: versterker vervangen ?



M Kactus
28 april 2007, 16:24
Het is zover, mijn oude getrouwe oefenamp heeft de geest gegeven. Het was al een oud gevalletje, maar nu is er niets meer aan te doen...

Maar nu komt het. Ik moet mijn versterker dus vervangen. Eerst dacht ik aan een Roland Cube, maar dankzij de search van dit forum ben ik op een betere oplossing uitgekomen, denk ik.

Aangezien ik op een flat woon, wil ik de buren niet te veel pesten, en ik merk dat ik nu al via die oefenversterker uitsluitend met koptelefoon speel. Daarom leek het me wel goed om niet meer het geld in een versterker te steken, maar in een vervanger ervoor. In zoiets als een PodXT, of iets dergelijks.

Nu ben ik gisteren gaan testen in de KeyMusic, en daar ben ik een paar van die modellers gaan uitproberen. De Pod2.0 viel voor mij al meteen af, en de zoom9.2 en de Boss GT konden ook niet overtuigen. Maar nu bleven nog de PodXT en de Digitech GNX4 over.

Om een lang verhaal kort te maken: Is die digitech multifx even goed om een versterker te vervangen als je door de hoofdtelefoon wilt spelen, of is de Pod daarin beter ? Of kan ik het toch maar beter op een versterker en een koptelefoon houden ?

Owja, en de stijlen die ik speel zijn Classic Rock, Metal en akoestisch.

no 1 hops
29 april 2007, 19:49
heb je de floorpod plus al geprobeert?

heb zelf een gnx1 en sinds kort een gnx3
speel alleen maar via hoofdtelefoon, de stereo via de aux in en je kan lekker meespelen met je favoriete muziek.
vind de pc edit een geweldig iets om instellingen te veranderen en de software die je van internet kan halen daarmee kun je zelfs bepaalde patches van bv een gnx3 naar een gnx1 patch brengen of andersom.

als je eenmaal gewend bent aan een floor multieffect dan wil je bijna niet meer anders.(werkend met hoofdtelefoon)
mijn favoriete patch gaat van heerlijk clean fender over naar highgain marshall met alles ertussenin via de volume/warp/wah pedaal.
je hebt voor de toekomst de mogelijkheid een target systeem te kiezen.
dwz je speelt direckt bv opname of PA, via een combo via een stack.
de gnx zal dan zijn uitgangsignaal /sound daarin aanpassen.

de leertijd is wel hoog, maar als je de patch zip bestand met alle patches download, heb je genoeg om met die patches te gaan tweaken voor jouw sound.
nee ik werk niet voor dit bedrijf, maar na de korg 100 vond ik de gnx1 klassen beter

M Kactus
30 april 2007, 08:49
heb je de floorpod plus al geprobeert?
als je eenmaal gewend bent aan een floor multieffect dan wil je bijna niet meer anders.(werkend met hoofdtelefoon)
mijn favoriete patch gaat van heerlijk clean fender over naar highgain marshall met alles ertussenin via de volume/warp/wah pedaal.
je hebt voor de toekomst de mogelijkheid een target systeem te kiezen.
dwz je speelt direckt bv opname of PA, via een combo via een stack.
de gnx zal dan zijn uitgangsignaal /sound daarin aanpassen.

de leertijd is wel hoog, maar als je de patch zip bestand met alle patches download, heb je genoeg om met die patches te gaan tweaken voor jouw sound.
Nee, de Floorpod Plus heb ik nog niet geprobeerd. Naar wat ik lees is het ook een pod2.0, op de vloer. Dan zou ik misschien eerder kijken naar een XT-Live... Maar om eerlijk te zijn is een floorboard echt geen must. Ik zie er het voordeel niet van in (behalve een wah-pedaal), of mis ik iets ? Live wel, maar in de woonkamer niet, toch ?
De GNX lijkt me op dit moment erg veelzijdig, erg goed. Misschien té veelzijdig voor wat ik nodig heb. Da's dan weer mijn gadget-freak die naar boven komt... Daarvoor voolstaat de PodXT mss wel, voor het oefenen en een klein beetje home-recording om liedjes op te slaan.

Maar zo te horen zijn beide dus puur door de hoofdtelefoon te gebruiken. Daar dienen ze allebei voor, toch ?

Op een ander forum (stompbox) raden ze nog een derde aan (keuzes, keuzes): De Rocktron Utopia G100, iemand ervaring mee ?

no 1 hops
30 april 2007, 09:58
de utopia kun je geloof ik niet via de pc tweaken
de floorpod plus is wat veelzijdiger dan de normale floorpod en kan geloof ik ook via de pc getweaked worden.

de GNX en line6 floor modellen hebben het voordeel dat je tijdens spelen van preset kunt switchen terwijl je je handen vrij houd voor de gitaar.
onderschat het volume pedaal met zijn extra functies niet.
je kunt mate van allerelei instellingen daarmee traploos regelen.

ze zijn niet perce voor alleen de hoofdtelefoon.
als je een versterker hebt dan kun je hem ook ervoor zetten.
het mooie van de gnx is dat je dus als target>doel in kunt stellen wat voor versterker/speaker het uiteindelijke geluid zal weergeven.
en je kunt je voorstellen dat een PA, combo of stack elk hun eigen geluid al hebben.
dus dan stel je hem daarvoor in en past hij de sound aan.
de GNX4 is misschien in jouw situatie overkill, een GNX1 heeft o.a de recorder functie niet en geen spdif out.
maar aan de anderekant heb ik juist de GNX3 gekocht vanwege de mic in.
kan ik gitaar en stem tegelijk opnemen.
(het enige nadeel is de beperkte opslagruimte (max 128MB)met een waardeloos geheugen.
smartmedia card, de GNX4 heeft geloof ik wat anders.)
maar ik neem vaak gewoon een stukje op via de hoofdtelefoon uitgang rechtstreeks in een normale minidisk of pc te pluggen en luister dan via de uitgang van dat apparaat.

M Kactus
30 april 2007, 15:44
de utopia kun je geloof ik niet via de pc tweaken
de floorpod plus is wat veelzijdiger dan de normale floorpod en kan geloof ik ook via de pc getweaked worden.

Bedankt voor de uitleg, no 1 hops. Ik had eigenlijk niet verwacht van veel antwoorden te krijgen, omdat het een vraag is die vaker voorkomt, maar bedankt om er even de tijd voor te nemen!

Ik ga zeker nog eens naar die GNX-lijn kijken. Die 4 lijkt me inderdaad overkill, daar zijn we uit ;) Maar die Rocktron vind ik toch ontzettend veelbelovend. Ja, ik voel het, de GAS borrelt weer op...

Het gemis van een USB-poort zal hopelijk niet al te zwaar doorwegen. Net als de kleine gebruikersgroep, eigenlijk. Dat zijn de twee grootste nadelen van de Rocktron, als je het mij vraagt.

Op dat gebied kan een GNX het toch nog wel halen, zeker door die verschillende manieren van outputs die je aanhaalde. Was wel weg van dat geluid. Misschien weet er iemand uit het hoofd waar ik zo'n rocktron kan uitproberen ? In de buurt van Antwerpen, of Hasselt (België, dus:))

Ibanez RuleZ
1 mei 2007, 11:23
wat me opvalt bij modellers is dat de headphone uit altijd ruk klinkt als je die gelijk naar een koptelefoon stuurt. echter, stuur je het signaal via je computer en dan naar de koptelefoon (al dan niet via een versterker en dan koptelefoon), dan klinkt dat al vele malen beter. mogelijk dat die zoom dan in ene veel beter gaat klinken. daarom ook nooit testen over de koptelefoon, maar aansluiten op een amp zoals dat de bedoeling is.

Harrald

M Kactus
1 mei 2007, 14:12
daarom ook nooit testen over de koptelefoon, maar aansluiten op een amp zoals dat de bedoeling is.
Harrald

Ik ga er in ieder geval wel van uit dat ik iets verkeerd heb gedaan met bv de Zoom en de Boss, want het zijn dure toestellen die heel wat te bieden hebben volgens veel mensen, en waarvan ik goede soundclips had gehoord. Het zijn vast erg goeie apparaten, maar het is niet mijn bedoeling om via een amp te luisteren. Het is mijn bedoeling om over de koptelefoon te spelen. Maar bedankt voor de tip, ik zal zeker proberen of het met een stap ertussen (bv laptop) beter gaat klinken!

no 1 hops
1 mei 2007, 22:56
wat me opvalt bij modellers is dat de headphone uit altijd ruk klinkt als je die gelijk naar een koptelefoon stuurt. echter, stuur je het signaal via je computer en dan naar de koptelefoon (al dan niet via een versterker en dan koptelefoon), dan klinkt dat al vele malen beter. mogelijk dat die zoom dan in ene veel beter gaat klinken. daarom ook nooit testen over de koptelefoon, maar aansluiten op een amp zoals dat de bedoeling is.

Harraldde headphone uit klinkt via een hoofdtelfoon gewoon goed als je een goede hoofdtelefoon hebt.
heb een sennheiser hd 202 gehad, veel bas zompig die klonk echt niet, de hd320 was wat opener en toch ook miste ik de sparkle.
de hd 435 vega doet het nog altijd perfect.

wist je dat je bv de rp50 in kan stellen speciaal voor hoofdtelefoon?

Jimwoud
2 mei 2007, 10:42
Probeer voor de lol ook eens die behringer v-amp2, dat is een pod clone. Vind hem voor thuis wel prima. Maar een podXT zal nog een stuk beter klinken.

succes

M Kactus
2 mei 2007, 11:31
Probeer voor de lol ook eens die behringer v-amp2, dat is een pod clone. Vind hem voor thuis wel prima. Maar een podXT zal nog een stuk beter klinken.

succes

Ja, de PodXT klonk inderdaad beter, maar de Behringer was zeker niet slecht. Toch niet op gebied van de amp-sims. De effecten vond ik danig minder, maar daar maal ik niet zo heel erg om. Hij heeft ook een tijdje op mijn lijstje gestaan (langer als ik verwacht had, moet ik zeggen!), maar uiteindelijk kon hij me niet echt overtuigen. Het blijft erg subjectief, de goede klank vinden...