PDA

View Full Version : rondzingen semi-acoustic



-=JEROEN=-
28 april 2007, 13:56
ik heb een LAG semi-acoustic (Franse makelarij), én zo'n klankgat opvuller, maar als ik dat ding in de oefenruimte over de PA aansluit, dan kan ik nauwelijks het volume openzetten of hij begint al rond te zingen

wat kan ik hier nog meer aan doen?

is er misschien een mogelijkheid om een kastje te kopen dat ik tussen mn gitaar en een gitaarversterker zet, waardoor hij wel goed klinkt (of tussen gitaar en PA waardoor hij niet meer rondzingt)

semi-acoustic over electrisch gitaar versterker klinkt meestal voor geen meter (behalve als de versterker er speciaal voor gemaakt is)

Harald
28 april 2007, 16:43
Piezo zou normaal best wat moeten kunnen hebben voordat hij rondzingt. Misschien dat het bovenblad snel mee gaat trillen, of dat jullie gewoon akelig hard spelen. Het kan zijn dat de gitaar op bepaalde frequenties erg gevoelig is. Die zou je dan misschien met een (parametrische) EQ kunnen onderdrukken. Dat is dan even kijken bij welke tonen het het snelst rondzingt.

OJJVZ
28 april 2007, 16:57
Kan ook ongeveer met een normale EQ, was geloof ik van links bij mijn 7bands ongeveer de 5e band, bijna helemaal wegdrukken
(past je geluid wel wat aan, klinkt ietsje minder)
misschien werkt beter met een parametrische zoals voor mij gezegd :P of 1 met meer bands.

-=JEROEN=-
28 april 2007, 19:28
bedankt voor de tip ;)

nog andere ideeën

Kaboemba
28 april 2007, 21:16
Ik heb ook een LAG welke direct over de p.a. gaat maar dat probleem heb ik niet. Zorg er iig voor dat je achter de boxen zit/staat en verder een kwestie van afstellen.

-=JEROEN=-
29 april 2007, 01:08
en als het nou niet aan de instellingen enzo ligt

wat zijn er dan nog voor oplossingen te verzinnen?

LaurentB
29 april 2007, 02:30
en als het nou niet aan de instellingen enzo ligt

wat zijn er dan nog voor oplossingen te verzinnen?

Het enige wat ik dan kan bedenken is inderdaad een equalizer ertussen. Of aan je hoog-laag knopjes op de gitaar draaien. Maar net zo'n feedbackbuster in je klankgat is het toch vreemd dat je zo snel feedback krijgt. Dat zou ik inderdaad denken dat of het volume te hoog is, of je te dicht bij een luidspreker staat.

Harald
29 april 2007, 07:44
Extreme mogelijkheid maar misschien helpt het, probeer eens de kast van binnenuit te dempen, met een t-shirt of zo. Er zijn ook externe preamps met notch filters etc. Wat zit er voor element in die gitaar? Zit er een microfoon bij?

Eko
29 april 2007, 08:35
Een klein beetje spelen met de gitaar wil ook nog wel eens helpen. Zet het volume niet helemaal open maar knijp een beetje. Ga niet recht voor de speaker van een p.a. zitten. Speel alleen in barree en lift je vingers direct na het accoord. Als je een ervaren p.a. artiest hebt kan die heel wat wegfilteren door inderdaad met de e.q. te spelen.
Het beste advies.......volume omlaag in de oefenruimte.

Kaboemba
29 april 2007, 09:54
Extreme mogelijkheid maar misschien helpt het, probeer eens de kast van binnenuit te dempen, met een t-shirt of zo. Er zijn ook externe preamps met notch filters etc. Wat zit er voor element in die gitaar? Zit er een microfoon bij?

als het het standaard element van de lag is dan is het een piezo met een shadow e.q. volume deel.

Harald
29 april 2007, 10:41
Speel alleen in barree en lift je vingers direct na het accoord. Het beste advies.......volume omlaag in de oefenruimte.

Hoeft niet alleen barree, maar goed dempen is idd een hele goede. Kan ook heel goed met linker duim over de hals voor de bas snaren, en de rechterhand, tussen het spelen door.

Ed deijkers
29 april 2007, 10:42
en als het nou niet aan de instellingen enzo ligt

wat zijn er dan nog voor oplossingen te verzinnen?

De fase omdraaien helpt!!! laten we zeggen de + en - omdraaien.


Groet

Ed

-=JEROEN=-
29 april 2007, 11:27
kijk dat zijn nog eens een berg tips, geweldig :hippie:

ik sta niet te hard, eerder te zacht

en de hele tijd gedempt spelen met een akoestische gitaar vind ik een ietwat onzinnige opmerking, tis juist zo mooi om met open snaren te spelen

maar goed, ik ga dat van die equalizer, fase omkering en klankkast vullen eens proberen, jullie horen nog van me 8-)

bedankt