Inloggen

View Full Version : Nieuwe geluidskaart.... of toch niet?



JeffChefke
28 april 2007, 11:32
Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met wat dingetjes opnemen en ben nu een beetje aan het uitzoeken wat ik allemaal nodig zou hebben.

Het idee is om niet met modellers te gaan werken of iets dergelijks, maar gewoon een microfoon voor de versterker te zetten>naar de computer en zo op te nemen. Mijn computer heeft niet echt een professionele geluidskaart maar wel een hele zooi ingangen, incl XLR voor de microfoon en nu is mijn vraag of ik toch een nieuwe geluidskaart nodig zou hebben ivm bijgeluiden van de computer oid? (Latency lijkt me niet echt een probleem omdat ik mezelf hoor via de versterker, opnemen en afspelen hoeft niet tegelijk, of mis ik nu iets?)

Setup zou dan worden:
Versterker>Shure Sm57 oid*>XLR ingang van de computer

*(heb geen fantoomvoeding dus condensator mic gaat niet geloof ik)

Alvast bedankt :)

bert k
28 april 2007, 12:12
Vertel eens wat meer over je computer? XLR ingang voor de mic klinkt toch behoorlijk professioneel, ik ken geen computers die dat standaard hebben.

JeffChefke
28 april 2007, 13:34
Mja, ik heb nog maar eens gekeken en het is wel een XLR ingang, maar eentje met 5 pinnen, dus dat gaat toch niet passen geloof ik :chicken:
Als ik het passend zou willen maken wordt het dan een verloopstukje erop zetten en naar de normale mic-ingang zeker? Dus XLR mannetje 3pin naar mini jack.
Wordt het toch nog ingewikkelder dan ik dacht. :satisfie:

Anyhoe, het is zo'n multimedia PC met 1001 aansluitingen, maar dan wel met een onboard AC97 geluidskaart.

bert k
28 april 2007, 14:59
5 pins? Dat klinkt eerder naar een Din-ingang, of een Midi-aansluiting. Zou ik even goed uitzoeken voor je er wat op aansluit.


On Topic: een nieuwe geluidskaart is nooit weg natuurlijk. Je kan twee kanten op: een interne kaart, in een PCI-slot of een externe doos via de USB. Kan allebei, klinkt net zo goed, het is maar wat je makkelijk vind.
Intern noem ik de Audiophile 2496 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=101033)die is goed, en extern bijvoorbeeld de Tascam US 122 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=US122L) die is ook goed. Maar er zijn er nog veel meer, keus genoeg.

JeffChefke
28 april 2007, 15:48
Geen idee waar die aansluiting voor is, zal het wel gewoon met rust laten :hippie:

Die kaart en die Tascam zien er goed uit voor het geld, lijkt me ook een stuk beter/betrouwbaarder dan een zooi verloopstukjes, bedankt voor het advies!

bert k
29 april 2007, 00:09
Die links die ik gaf waren van de site van Feedback (http://www.feedback.nl), daar hebben ze nog veel meer kaarten, in alle prijsklassen. Het meeste is wel bij iedere grote muziekhandel te krijgen.

Han S
29 april 2007, 17:36
De XLR is wat groter dan de DIN welke ook voor midi wordt gebruikt en de XLR5 of 7 wordt gebruikt voor bizondere toepassingen als een kabel van de voeding naar de buizenmicrofoon bijvoorbeeld.

Ik verwacht geen XLR op een geluidskaart, het zal dus de midi aansluiting zijn. Die heb je nodig als je met externe geluidsapparatuur werkt, waarbij je de programma's als Cubase en Adobe via Midi Tijd Code synchroon kunt laten lopen aan bijvoorbeeld een taperecorder.

bert k
29 april 2007, 18:15
Midi poorten vind je eigenlijk ook nooit op een moderne computer. Zou het misschien een s-vhs aansluiting zijn, de tv-uit? Dat is ook zo'n rond 5-polig busje.

JeffChefke
29 april 2007, 19:44
Ja nu ben ik ook nieuwsgierig geworden :D, ik ga het even uitzoeken.

Roman
1 mei 2007, 08:31
Klinkt idd als een MIDI poort, hoewel een onboard AC97 deze niet heeft (zal de eerste keer zijn dat ik dat zie)
Daarbij zal een XLR connector te groot zijn om in te bouwen (PCI slot is te smal daarvoor).

Vergeet die onboard kaart, het is leuk om een mp3 mee af te spelen maar niet om serieus op te nemen. Latency is slechts 1 van de argumenten om te switchen.

Een vriend van me heeft van't weekend de nieuwe EMU 0404 gekocht, slecht 120 euro! Dit is een standalone USB2 audio interface met 2x XLR, balanced jacks in/out, SPDIF en een MIDI interface. Leuk ding, kost weinig. Of't wereld schokkend is wil ik niet beweren, maar voor't geld is het zeer interessant.

www.emu.com geloof ik :)

edit: dit is'm http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15185

bert k
1 mei 2007, 12:11
Ziet er goed uit. Betere specs dan mijn Tascam US-122, maar dit is dan ook een veel nieuwer model.

JeffChefke
1 mei 2007, 15:34
€120? Ik zie em alleen maar voor ~€200, dan zou die dus meer in het straatje van de Tascam US144 vallen of niet?

Roman
2 mei 2007, 10:51
Klopt, online kom ik'm ook steeds voor 190 euro tegen. Toch is'tie aangeschaft voor 120 euro :)

(music store, leeuwarden)