PDA

View Full Version : stugge hals



niekb
28 april 2007, 10:49
Hallo allemaal, na een tijd niet gebouwd te hebben heb ik afgelopen weken veel werk kunnen doen. De hals van mn lp dc project is klaar en zit inmiddels in de body. Heb al ff wat gepingeld en er zit n sustain! in:)


Ik heb m op spanning staan maar de hals is stug en buigt niet door de snaarspanning, ik heb m al wat dunner gemaakt omdat ie redelijk aan de dikke kant was maar er gebeurd nog niet zo heel veel. De truss rod zit er nu gewoon los in...

Moet ik nog wat geduld hebben en m op spanning laten?
Ik heb m al gefret...maar wellicht is het handig om die weer te verwijderen en de hals te vlakken zoals GG dat gedaan heeft bij zn neckthrough stratje en dan weer opnieuw fretjes erin te kloppen..

Wat denken jullie?? (zal es kijken of ik nog een pic kan posten)

G.G.
28 april 2007, 17:12
Ik heb m al gefret...maar wellicht is het handig om die weer te verwijderen en de hals te vlakken zoals GG dat gedaan heeft bij zn neckthrough stratje en dan weer opnieuw fretjes erin te kloppen..

Wat denken jullie?? (zal es kijken of ik nog een pic kan posten)

Dat was bij mijn strat (de neckthrough) echt de enige optie, maar die hals was ook echt wel heel erg dik.

Om dit te voorkomen gebruik nu de hotrod van StewMac. Die kan twee kanten op buigen.

Als ie na een paar dagen nog geen holle vorm heeft, dan denk ik toch echt dat je opnieuw moet vlaken.

no 1 hops
28 april 2007, 17:34
zover ik Dan Erlewine geloven mag heeft de ' tang' dikte van de fret ook te maken met stijfheid van de neck.
door juist een dikkere soort te gebruiken gaf hij juist extra stijfheid aan een slap halsje dat juist met de halspen niet recht te krijgen was.
misschien waren de fret gleuven te nauw?

in hoeverre zou hem mechanish iets de goede richting induwen verkeerd zijn?

G.G.
28 april 2007, 17:49
misschien waren de fret gleuven te nauw?


Denk ik ook, want kan wordt de hals op 21, 22 of 24 plekken lichtjes opengedrukt door de frets. Ik heb het toen opgelost door de hals bol te vlakken, en daarna de sleuven met dezelfde breedte opnieuw in te zagen. Iets breeder zaagje kan helpen, maar als dat het niet is? Wat dan?

Ik zaag mijn fretsleuven tegenwoordig na met een junior zaagblad waarvan ik de zijkanten lichtjes bijgeschuurd heb. Is nu precies de juiste breedte voor een fretsleuf (iets ruimer dan Stewmac ze voorzaagd.

G.G.
28 april 2007, 17:50
in hoeverre zou hem mechanish iets de goede richting induwen verkeerd zijn?

Zou ik niet aan willenbeginnen, want hij buigt dan gewoon weer terug.

niekb
28 april 2007, 20:10
Dat was bij mijn strat (de neckthrough) echt de enige optie, maar die hals was ook echt wel heel erg dik.

Om dit te voorkomen gebruik nu de hotrod van StewMac. Die kan twee kanten op buigen.

Als ie na een paar dagen nog geen holle vorm heeft, dan denk ik toch echt dat je opnieuw moet vlaken.

Ik heb me ook al bedacht dat ik voor een volgend project ook een dual action rod ga gebruiken om dit soort narigheid te voorkomen..

Ik kijk het nog even aan, zeker omdat ik veel in D stemming speel moet ie wel genoeg holling hebben. Heb de snaren nu aardig aangespannen, ik ben benieuwd.

Misschien maak ik de hals nog wel wat dunner (kan nog zat af en ik vind m denk ik zowieso iets te dik) wellicht dat dat dan ook nog helpt, voordat ik de frets er weer af ga halen.

no 1 hops
28 april 2007, 20:11
mijn idee erbij was dat je dan het hout in wezen wat bij de frets indrukt, dat wat dus de snaarspanning niet lukt.
maar zeg eerlijk dat ik geen idee heb of dit werkt.
wat je wel kan doen is de 'tang'van de frets wat afplatten

erlewine geeft volgend advies
ebony boards us a tang wich is.001" larger than the slot
rosewood boards us a tang that is 002"larger than the slot
maple boards, use the same tang ( maybe bigger) that you'd use for rosewood

met daarbij dat als je een neck stijver wilt maken je dus de tang nog wat groter moet hebben.

wat hij doet om de tang wat kleiner te maken is twee kleine stukken ijzervijl.
klem die in een bankschroef met de gewenste dikte voelermaat tussen de beide in.
dan heb je aan de bovenkant de ruimte om de tang op breedte te vijlen door hem erdoorheen te halen