PDA

View Full Version : Voor wie even wil genieten :) (Andy McKee)



JasperSteenbergen
28 april 2007, 10:47
Ik kwam via via op een filmpje uit van Andy McKee op Youtube. Ik heb wat filmpjes geluisterd... lekker genieten is dit! (ritmisch ook zeer sterk)

Had nooit van hem gehoord:
http://www.youtube.com/watch?v=3K5qLF9qzZo

... en dan even wat door de filmpjes rechts neuzen...

Buzz
28 april 2007, 11:35
Heee!!!!


Heeft Mohammed B. gitaarles gehad in de bajes??

JasperSteenbergen
28 april 2007, 11:39
http://www.youtube.com/watch?v=TaHksHbJdu4

Dan heeft hij ook zijn haar geblondeerd zeker :)

Blend
28 april 2007, 17:53
Wel knap, maar ik kan nou niet zeggen dat ik het echt mooi vind......

MarkNijland
28 april 2007, 17:59
vet he! je moet "Driftin'" van hem zien, geweldig!

GunMetalBlue
28 april 2007, 18:24
Ik kan het voor geen méter volgen, maar mooi is het wel!

shidan
28 april 2007, 19:12
Ik kwam via via op een filmpje uit van Andy McKee op Youtube. Ik heb wat filmpjes geluisterd... lekker genieten is dit! (ritmisch ook zeer sterk)

Had nooit van hem gehoord:
http://www.youtube.com/watch?v=3K5qLF9qzZo

... en dan even wat door de filmpjes rechts neuzen...

:hippie:

Laat ik genuanceerd beginnen en eindigen.

A. Wat is dat voor een ontstane hype van kijk eens wat ik op you-tube voor een fragment heb gevonden?

B. Inhoudelijk over deze John Ross adept c.q. weer zo'n pruttelaar figuur. (Ik weet zeker dat ze allemaal uit het zelfde Wakitaki dorp uit de zuidelijke staten komen)

C. Dit zijn ambachtelijke gitaar aanstuurders die 5 minuten doorpruttelen op een thema die alleen in de eerste 30 seconde eventueel boeit. Zit geen lijn en geen muzikaal idee achter (alleen technisch frobelen met een gitaar)

D. Er zijn heel weinig gitaristen die ook musici zijn (vooral bij gitaristen is dit een zeldzame combinatie)

E.Wie mogen dit dan in godsnaam wel zijn?

Overstijgende gitaristen zijn op een paar handen te tellen (makkelijk te onthouden)

Als je dit leuk vondt probeer in dit 'astrale' sfeertje dan eens Michael Hedges.
Voor postmodern klassiek gitaar natuurlijk een duitser Peter Finger.
Tribal music en oerdansen Tommy Emmanuel.
Rag en Joodse traditie's Tim Sparks. Folklore linking Franco Morone.
Op volle toeren van hollandse bodem bijvoorbeeld Erik visser (vertelt tenminste een verhaal) Eltjo Haselhoff gerafineerd toepgepaste technieken en stijlen.

Ja, dit laatste was weer behoorlijk genuanceerd en opbouwend. :hippie:

AutoStatic
28 april 2007, 19:41
:hippie:

Laat ik genuanceerd beginnen en eindigen.

A. Wat is dat voor een ontstane hype van kijk eens wat ik op you-tube voor een fragment heb gevonden?
Welkom bij Web 2.0!


B. Inhoudelijk over deze John Ross adept c.q. weer zo'n pruttelaar figuur. (Ik weet zeker dat ze allemaal uit het zelfde Wakitaki dorp uit de zuidelijke staten komen)
Never judge a book by its cover.


C. Dit zijn ambachtelijke gitaar aanstuurders die 5 minuten doorpruttelen op een thema die alleen in de eerste 30 seconde eventueel boeit. Zit geen lijn en geen muzikaal idee achter (alleen technisch frobelen met een gitaar)
Heb met plezier gekeken en geluisterd naar dit filmpje. Zit zeker wel een lijn in. Maar ik houd dan ook van muziek die wordt omschreven als "repetition has never been so substantial" (http://www.google.nl/search?q=%22repetition+has+never+been+so+substanti al%22).


D. Er zijn heel weinig gitaristen die ook musici zijn (vooral bij gitaristen is dit een zeldzame combinatie)
Ik vind dit best wel een muzikaal nummertje. Hij kent z'n pappenheimers en probeert een bepaalde sfeer op te roepen, niks mis mee.


E.Wie mogen dit dan in godsnaam wel zijn?

Overstijgende gitaristen zijn op een paar handen te tellen (makkelijk te onthouden)

Als je dit leuk vondt probeer in dit 'astrale' sfeertje dan eens Michael Hedges.
Voor postmodern klassiek gitaar natuurlijk een duitser Peter Finger.
Tribal music en oerdansen Tommy Emmanuel.
Rag en Joodse traditie's Tim Sparks. Folklore linking Franco Morone.
Op volle toeren van hollandse bodem bijvoorbeeld Erik visser (vertelt tenminste een verhaal) Eltjo Haselhoff gerafineerd toepgepaste technieken en stijlen.
Ken ze allemaal niet, misschien is dat wel mijn manco. Of juist niet ;)

chris c
29 april 2007, 00:23
Ben het wel met :hippie:Shidan:hippie: eens.
Tapping is een hype, onder meer op YouTube. Wil je veel bekeken worden, doe dan aan tapping... gegarandeerd succes !
Andy Mc Kee valt nog mee vind ik, hij speelt met gevoel. Ik heb hem eens live gehoord toen hij nog lang haar had en geen baard (en allicht minder problemen bij controles in luchthavens :sneaky:).
Maar inderdaad, qua compositie, inspiratie, muzikaliteit, kan hij niet tippen aan mensen als Michael Hedges, Peter Finger, Tim Sparks, Jacques Stotzem...

Blend
29 april 2007, 23:13
:hippie:

Laat ik genuanceerd beginnen en eindigen.

A. Wat is dat voor een ontstane hype van kijk eens wat ik op you-tube voor een fragment heb gevonden?

B. Inhoudelijk over deze John Ross adept c.q. weer zo'n pruttelaar figuur. (Ik weet zeker dat ze allemaal uit het zelfde Wakitaki dorp uit de zuidelijke staten komen)

C. Dit zijn ambachtelijke gitaar aanstuurders die 5 minuten doorpruttelen op een thema die alleen in de eerste 30 seconde eventueel boeit. Zit geen lijn en geen muzikaal idee achter (alleen technisch frobelen met een gitaar)

D. Er zijn heel weinig gitaristen die ook musici zijn (vooral bij gitaristen is dit een zeldzame combinatie)

E.Wie mogen dit dan in godsnaam wel zijn?

Overstijgende gitaristen zijn op een paar handen te tellen (makkelijk te onthouden)

Als je dit leuk vondt probeer in dit 'astrale' sfeertje dan eens Michael Hedges.
Voor postmodern klassiek gitaar natuurlijk een duitser Peter Finger.
Tribal music en oerdansen Tommy Emmanuel.
Rag en Joodse traditie's Tim Sparks. Folklore linking Franco Morone.
Op volle toeren van hollandse bodem bijvoorbeeld Erik visser (vertelt tenminste een verhaal) Eltjo Haselhoff gerafineerd toepgepaste technieken en stijlen.

Ja, dit laatste was weer behoorlijk genuanceerd en opbouwend. :hippie:

Shidan, jij verwoort perfect wat ik dacht! :hippie:
Ik had even geen zin om er 'n preek over te schrijven, dat deed jij maar voor mij;

Zie mijn post even terug. Het is ongetwijfeld knap, maar mooi? Ik vind 't nergens naar klinken. Ook kan ik er idd ook niet echt 'n lijn in vinden qua melodie, ritmisch is het niet altijd even perfect, en af-en-toe zit er 'n vals nootje bij (oei, hier moest ik wel goed voor luisteren, meestal hoor ik 't meteen! :satisfie: )

Niettegenstaande toch knap dat Mohammed B zo goed kan spelen.

Yamhammer_71
30 april 2007, 00:07
Andy McKee is een brok muzikaliteit. Zijn muziek getuigd van waanzinnig veel ritme-gevoel die veel gitaristen niet op zo'n manier kunnen brengen.

Je kunt het ook zo bekijken dat deze McKee van origine een fantastische drummer was en dit wilde uiten op een gitaar. Dan krijg je Andy.
Ik vind het bijzonder muzikaal in ieder geval. Hij slaagt erin melodielijnen met verscheidene technieken te combineren met drums (via zn eigen gitaar).

Ik heb veel ritme-gevoel en ben behoorlijk muzikaal, maar dit doe ik hem niet na in ieder geval.

Cheers.

Cees Donker
30 april 2007, 01:46
De ervaring leert dat veel mensen beter kritiek kunnen geven dan spelen...

Cees

Flipkoos
30 april 2007, 08:05
Zodra iets iemand makkelijk afgaat wordt hem/haar gebrek aan muzikaliteit verweten. Dat gaat zo met alle instrumentalisten, van organisten tot gitaristen, van pianisten tot fluitisten. Een virtuoos heeft geen gevoel ofzoiets. Volgens mij heeft het alles met jaloezie te maken. Wie alle filmpjes van Andy McKee heeft bekeken weet dat hij zeer zeker muzikaal is. Dat kun je ontkennen maar dan sla je volgens mij de plank mis.
Bovendien kan hij prima adagio spelen. Dat schijnt ook zo'n graadmeter te zijn...als ze mooi rustig kunnen spelen zijn ze goede gitaristen. Als ze alleen snel spelen niet.

Andy McKee is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van iemand die een fantastische techniek met een enorme hoeveelheid muzikaliteit weet te combineren.
Wanneer komt die gast in NL?
Ik ben er.

Picker
30 april 2007, 10:36
Ik begrijp eigenlijk beide kanten van de reacties in deze thread. Naarmate ik meer gitaristen leer kennen, valt het me steeds meer op dat de muziek die ten grondslag ligt aan de uitvoering cruciaal is. Met name belangrijk daarbij zijn de melodie en de harmonischen daaromheen (zeg maar: het accoordenkanaal waar de melodie doorheen wordt geleid). Wat dan precies "goede muziek" is levert een discussie op waar je nooit uitkomt, maar iedereen is het over één ding wel eens: er is een heleboel "niet goede muziek".

Bij de uitvoering van de muziek komt het neer op techniek (toon, nauwkeurigheid, groove, timing, effecten, en natuurlijk ook virtuositeit). Heb je deze laatste zaken allemaal perfect of zelfs spectaculair in orde, maar de muziek die je ermee speelt is nog steeds - voor de luisteraar - "niet goed", dan gaat de boel al snel vervelen, en krijg je het soort discussies als in deze thread. Dat heeft niet per se met a-muzikaliteit te maken.

Wel heeft het te maken met het feit dat de rol van de muziek zelf, sec, dikwijls wordt onderschat. Eén van de redenen van Tommy's populariteit is de zeer overwogen keuze van de muziek die hij kiest, zowel voor zijn repertoire als voor zijn inspiratie.

AutoStatic
30 april 2007, 11:16
Shidan, jij verwoort perfect wat ik dacht! :hippie:
Ik had even geen zin om er 'n preek over te schrijven, dat deed jij maar voor mij;

Zie mijn post even terug. Het is ongetwijfeld knap, maar mooi? Ik vind 't nergens naar klinken. Ook kan ik er idd ook niet echt 'n lijn in vinden qua melodie, ritmisch is het niet altijd even perfect, en af-en-toe zit er 'n vals nootje bij (oei, hier moest ik wel goed voor luisteren, meestal hoor ik 't meteen! :satisfie: )

Niettegenstaande toch knap dat Mohammed B zo goed kan spelen.

Nu word ik toch wel nieuwsgierig naar die andere namen die genoemd zijn.
Ritmisch is het niet perfect en af en toe zit er een vals nootje tussen.Daaruit blijkt al dat Blend er op een hele andere manier naar luistert dan ik zelf doe. Of misschien kun je in plaats van luisteren beter zeggen analyseren. En dat is denk ik ook een van de redenen waarom de een het wel kan waarderen en de ander niet. De techneutici analyseren, de musikalo's luisteren.

Flipkoos
30 april 2007, 12:35
De techneutici analyseren, de musikalo's luisteren.

Volgens mij valt dat uitstekend te combineren.

AutoStatic
30 april 2007, 12:58
Mee eens. Ik stelde het alleen even heel zwart wit. Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit, alleen aan...

shidan
30 april 2007, 13:20
:hippie:

Hoe werkt selectie bij mensen praktisch in het oordelen over wat hij een 'interessante' gitarist vindt want dat is voor mij de criteria.

Ik beloon altijd graag de pioniers die een bepaald nieuw muzikaal veld blootleggen en ontginnen als eerste oftewel de ontdekkingsreiziger (deze worden gevoed door kenners en liefhebbers). Daarna komen er legers van interpretaten en 'toepassers' (deze worden gevoed door grotere massa's). Deze wetmatigheid is eigenlijk altijd waarneembaar.

Dus als connaisseur beloon ik en wordt ik beloond door dat kleine handjevol vernieuwers. En heb ik tevens respect voor de 'mindere goden' die er iets bruikbaar voor zichzelf uithalen.

Want we zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat het om ieder's persoonlijke en unieke muziekproces gaat en dat dit proces het liefst een leven lang mag c.q. moet duren. :hippie:

LaurentB
1 mei 2007, 00:57
(... )

Bij de uitvoering van de muziek komt het neer op techniek (toon, nauwkeurigheid, groove, timing, effecten, en natuurlijk ook virtuositeit). Heb je deze laatste zaken allemaal perfect of zelfs spectaculair in orde, maar de muziek die je ermee speelt is nog steeds - voor de luisteraar - "niet goed", dan gaat de boel al snel vervelen, en krijg je het soort discussies als in deze thread. Dat heeft niet per se met a-muzikaliteit te maken.

Wel heeft het te maken met het feit dat de rol van de muziek zelf, sec, dikwijls wordt onderschat. Eén van de redenen van Tommy's populariteit is de zeer overwogen keuze van de muziek die hij kiest, zowel voor zijn repertoire als voor zijn inspiratie.

Gedeeltelijk off-topic, maar ook gedeeltelijk parallel aan dit:

In de tijd dat de CD geïntroduceerd werd, halverwege jaren tachtig, ontstond er nogal een hype over wat nu de perfecte geluidskwaliteit zou geven voor af te spelen muziek. De een vond de nieuwe digitale techniek perfect, de ander toch weer een perfect opgenomen en dito geperste vinylplaat, enzovoorts. De musicassette (zoals het kreng officieel heette) kon al helemaal niet meer.

Waar luistert men tegenwoordig naar? Naar de mp3. Via Internet of de i-pod of wat dies meer zij. De geluidskwaliteit is beter dan die van de cassette, maar niet echt beter dan de goeie oude vynilplaat.
En wat blijkt? Het doet er niet zoveel toe. Er geldt precies wat Picker zegt: het gaat om de muziek zelf. Goede geluidskwaliteit is best leuk, en niet echt onbelangrijk, maar de inhoud moet om te beginnen goed zijn.
Ik zat zelf zojuist via YouTube naar wat jeugdsentiment (Genesis, in mijn geval) te luisteren met de meest afgrijselijke geluidskwaliteit, en ik hoor weer elk nootje en akkoord dat me vijfentwintig jaar geleden zo in vervoering bracht. "Als ik DAT toch eens kon spelen" dacht ik toen...

peter_heijnen
1 mei 2007, 07:55
Ik zat zelf zojuist via YouTube naar wat jeugdsentiment (Genesis, in mijn geval) te luisteren met de meest afgrijselijke geluidskwaliteit, en ik hoor weer elk nootje en akkoord dat me vijfentwintig jaar geleden zo in vervoering bracht.
Ik zat laatst net zo op YT oude, nooit eerder geziene filmpjes van Rush uit 76 te bekijken en had precies dezelfde reactie: vervoering! En volgens mij is dat het grote toverwoord, en leiden daar vooral -en gelukkig- vele wegen naartoe, voor zowel de vertolker als voor de luisteraar.

Wokkie
10 mei 2007, 01:50
Ik vind die Andy Mckee geweldig, vooral dit nummer

http://www.youtube.com/watch?v=T4Igb5Yors4

Heb ook een cd van hem, Gewoon geniaal! Persoonlijk gezegd één van de betere gitaristen van deze tijd. Doen wienig mensen hem na :dontgeti: