PDA

View Full Version : Gain ?



Mrblomme
27 april 2007, 18:48
Hoi ik heb dus sinds gisteren mijn nieuwe versterker:

http://images.musicstore.de/images.php?src=artikelbilder/GIT/GIT0006/GIT0006531%2D001/GIT0006531%2D001.tif&tmp=images400&path=Pfad%201

maar nu vraag ik mij af, hoe zet ik de versterker eiglijk echt goed om stevig metal of rock geluid te krijgen?

ik speel nu momenteel zombie van the cranberries, en ik klooi veel met mijn gain etc maar lijkt er totaal niet op (en ik speel het goed lol)

:hippie:

skabouter
27 april 2007, 18:54
felici met je nieuwe amp.....ik zou zeggen..blijf aan de knoppen draaien, maar als de sound er niet inzit, helaasch dan niet. kijk ff op internet naar de gear van de gitaristen van je inspiratie en probeer erbij in de buurt te komen. maar als he tniet lukt, niet getreurd.........waarom zou je precies die sound moeten hebben voor het spelen van hun nummers. richt je gewoon vooral op je eigen spel en je eigen sound.

Mrblomme
27 april 2007, 18:59
felici met je nieuwe amp.....ik zou zeggen..blijf aan de knoppen draaien, maar als de sound er niet inzit, helaasch dan niet. kijk ff op internet naar de gear van de gitaristen van je inspiratie en probeer erbij in de buurt te komen. maar als he tniet lukt, niet getreurd.........waarom zou je precies die sound moeten hebben voor het spelen van hun nummers. richt je gewoon vooral op je eigen spel en je eigen sound.

Nja heeft wel genoeg gekost vind ik dus zou der wel moeten inzitten, en nja als je een song wil coveren wil je graag zo dicht mogelijk bij de originele komen he :)

skabouter
27 april 2007, 19:15
ja ok......maar houd er rekening mee dat je een "relatief" goedkope amp hebt. je idolen spelen wsl op amps met 10x die nieuwaarde, en dan nog een hoop randgear erbij. je krijgt t nooit precies zo. en om nou eenzelfde bedrag uit te gegven aan diezelfde set voor DIE sound voor die paar nummers die je wilt meespelen........

mijn advies: let it go man:) draai lekker aan je knoppen, en kijk wat er mogelijk is. en probeer verder je eigen sound en ding te doen

X-Rated
27 april 2007, 19:16
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de prijs van de amp niet meteen een garantie is dat je ook het geluid van bekende gitaristen kan krijgen...

Mrblomme
27 april 2007, 19:18
hehe ok thx manne, dan ga ik nu gaan klooien met mn knoppe :B

skabouter
27 april 2007, 19:19
absoluut. meeste sound zit in de gitaar en in je vingers. als jij sounds van een LP-gitarist met een marshall wil nadoen op een strat met een fender amp dan lukt t je nooit niet, dure set of niet!

daarom: kijk naar de gear van je idolen. als het echt zo belangrijk voor je is, koop hetzelfde of iets wat erop lijkt. of probeer geen onzin na te streven en zoek lekker iets wat je leuk vind :D

Squier4ever
27 april 2007, 19:21
zet eens alle knoppen van je volume precies op 12 uur... dus alles in het midden.

ga dan spelen en luisteren, teveel hoog draai je treble weg, te weinig bas doe je die er wat bij, te weinig gain voeg je wat toe (teveel maakt over het algemeen een kutsound)....

vooral je oren gebruiken

Kaboemba
27 april 2007, 19:27
typisch een geval van kopen zonder te weten wat, het kleurtje zal het geweest zijn en de prijs.
Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks.

Niet lullig bedoelt hoor, maar informeer de volgende keer vooraf hij dat ding is, beter nog gaat eerst luisteren.

Mrblomme
27 april 2007, 19:29
typisch een geval van kopen zonder te weten wat, het kleurtje zal het geweest zijn en de prijs.
Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks.

correctie: vriend van mij heeft net dezelfde en is er zeer tevreden over

glasbier
27 april 2007, 19:41
typisch een geval van kopen zonder te weten wat, het kleurtje zal het geweest zijn en de prijs.
Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks.

Niet lullig bedoelt hoor, maar informeer de volgende keer vooraf hij dat ding is, beter nog gaat eerst luisteren.

-sorry,maar ik ben het niet met je eens.
het kleurtje zal wel niet belangrijk zijn maar de prijs zal zeker meetellen.

-je zei:"Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks."
ben ik ook niet met je eens;zelfs al koop je precies dezelfde gear als je favoriete gitarist,dan krijg je meestal nog niet dezelfde sound.
de meeste hebben hun apparatuur gemod en ook hun gitaar heeft een aantal aanpassingen waardoor je hun geluid hooguit kunt benaderen.
verder zit je sound ook voor een belangrijk gedeelte in je vingers(erg cliché,maar wel waar).
als voorbeeld:Jeff Beck zat vlak voor een optreden met een kapotte gitaar en heeft toen een hele goedkope gitaar gepakt;hij klonk echt als...uuuh....hemzelf!
dus:hoezo kleur en prijs......???

Mrblomme
27 april 2007, 19:49
-sorry,maar ik ben het niet met je eens.
het kleurtje zal wel niet belangrijk zijn maar de prijs zal zeker meetellen.

-je zei:"Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks."
ben ik ook niet met je eens;zelfs al koop je precies dezelfde gear als je favoriete gitarist,dan krijg je meestal nog niet dezelfde sound.
de meeste hebben hun apparatuur gemod en ook hun gitaar heeft een aantal aanpassingen waardoor je hun geluid hooguit kunt benaderen.
verder zit je sound ook voor een belangrijk gedeelte in je vingers(erg cliché,maar wel waar).
als voorbeeld:Jeff Beck zat vlak voor een optreden met een kapotte gitaar en heeft toen een hele goedkope gitaar gepakt;hij klonk echt als...uuuh....hemzelf!
dus:hoezo kleur en prijs......???

Idd jah natuurlijk speelt de prijs parten jah ik ga nog niet gaan werken etc ... volg school dus het geld komt niet zo makkelijk binnen.
Maar het kleur :s wat heeft dat er nu mee te maken, hij was btw in 2 kleuren dusja :s

glasbier
27 april 2007, 19:52
Idd jah natuurlijk speelt de prijs parten jah ik ga nog niet gaan werken etc ... volg school dus het geld komt niet zo makkelijk binnen.
Maar het kleur :s wat heeft dat er nu mee te maken, hij was btw in 2 kleuren dusja :s

mooie versterker hoor!
gefeliciteerd ermee!
en geniet er vooral van!

Brord
27 april 2007, 19:56
tien tekens

glasbier
27 april 2007, 20:02
kop!
jij pech!

Kaboemba
27 april 2007, 21:38
correctie: vriend van mij heeft net dezelfde en is er zeer tevreden over

Het gaat er toch niet om dat hij er zeer tevreden mee is maar jij. Als jij dan hier komt met de mededeling dat hij niet brengt wat je verwacht had dan lijkt mij dat je beter niet via internet had kunnen bestellen (neem aan dat dat het geval is) maar ergens waar je kan testen en luisteren.
Je bent niet de enige en het kan erger, pas nog iemand die vroeg waar de overdrive of gain op de G-major ziet (die zit er dus niet op).

Kaboemba
27 april 2007, 21:41
-sorry,maar ik ben het niet met je eens.
het kleurtje zal wel niet belangrijk zijn maar de prijs zal zeker meetellen.

-je zei:"Wel jammer dat mensen dat doen, uiteindelijk heb je niks."
ben ik ook niet met je eens;zelfs al koop je precies dezelfde gear als je favoriete gitarist,dan krijg je meestal nog niet dezelfde sound.
de meeste hebben hun apparatuur gemod en ook hun gitaar heeft een aantal aanpassingen waardoor je hun geluid hooguit kunt benaderen.
verder zit je sound ook voor een belangrijk gedeelte in je vingers(erg cliché,maar wel waar).
als voorbeeld:Jeff Beck zat vlak voor een optreden met een kapotte gitaar en heeft toen een hele goedkope gitaar gepakt;hij klonk echt als...uuuh....hemzelf!
dus:hoezo kleur en prijs......???

Ja ja allemaal dingen die al honderd keer langs zijn gekomen, het zit in je vingers. Ja idd voor een enkeling. Dat neemt echter nog steeds niet weg dat als je iets besteld en het voldoet niet aan de verwachtingen en het bovendien een B emrk is dat je uiteindelijk niks hebt.
Volgens jouw woorden maakt het dus niets of niet veel uit wat voor apparatuur je hebt. Dat likt mij zeer vreemd aangezien sommigen er duizenden euro's aan uitgeven.
Je zit gewoon te vaak dat iemand zomaar wat koopt en dat is jammer, vooral voor hem.
Leuk verhaal van Jeff Beck, enig idee waar hij de keer daarna mee speelde ?

glasbier
27 april 2007, 22:05
Ja ja allemaal dingen die al honderd keer langs zijn gekomen, het zit in je vingers. Ja idd voor een enkeling. Dat neemt echter nog steeds niet weg dat als je iets besteld en het voldoet niet aan de verwachtingen en het bovendien een B emrk is dat je uiteindelijk niks hebt.
Volgens jouw woorden maakt het dus niets of niet veel uit wat voor apparatuur je hebt. Dat likt mij zeer vreemd aangezien sommigen er duizenden euro's aan uitgeven.
Je zit gewoon te vaak dat iemand zomaar wat koopt en dat is jammer, vooral voor hem.
Leuk verhaal van Jeff Beck, enig idee waar hij de keer daarna mee speelde ?

ik geloof dat jij het niet WIL begrijpen,dus daar ga ik verder geen energie in stoppen;mijn verhaal lijkt me duidelijk.

Jimwoud
27 april 2007, 22:56
denk dat het andersom is. Met een vox ga ik geen moderne metalsound neer zetten als ik geen pedalen mag gebruiken.

Ik heb de fout ook gemaakt dingen te kopen die ik na een week niks vond, zit nog steeds met een gitaar van 1200 euro in mn maag.

shit happens

Kaboemba
28 april 2007, 11:53
ik geloof dat jij het niet WIL begrijpen,dus daar ga ik verder geen energie in stoppen;mijn verhaal lijkt me duidelijk.

Hoe kan ik je niet willen begrijpen als ik vind dat je fout zit. Tuurlijk staat het altijd heel goed om te roepen dat het in je vingers zit, als je het niet roept dan begrijp je het namelijk niet :???: .
Altijd klasse als mensen afhaken omdat een ander het niet eens is.

Waar het mij omgaat is dat ik te vaak zie dat mensen (vooral beginners) dingen kopen zonder dat ze weten wat het is. Dat snap ik niet, als je iets koopt dan wil je toch weten wat dat is. Later kan nog altijd blijken dat dat het niet was maar dan heb je er tenminste overnagedacht en er moeite voor gedaan.

En dat in je vingers zitten geldt al helemaal niet voor iemand die net begint.
Sound zit nog steeds niet in je vingers, gevoel techniek en timing wel (en ja dat is een deel van je sound/karakter maar ook niet meer dan dat).

glasbier
28 april 2007, 13:10
Hoe kan ik je niet willen begrijpen als ik vind dat je fout zit. Tuurlijk staat het altijd heel goed om te roepen dat het in je vingers zit, als je het niet roept dan begrijp je het namelijk niet :???: .
Altijd klasse als mensen afhaken omdat een ander het niet eens is.

Waar het mij omgaat is dat ik te vaak zie dat mensen (vooral beginners) dingen kopen zonder dat ze weten wat het is. Dat snap ik niet, als je iets koopt dan wil je toch weten wat dat is. Later kan nog altijd blijken dat dat het niet was maar dan heb je er tenminste overnagedacht en er moeite voor gedaan.

En dat in je vingers zitten geldt al helemaal niet voor iemand die net begint.
Sound zit nog steeds niet in je vingers, gevoel techniek en timing wel (en ja dat is een deel van je sound/karakter maar ook niet meer dan dat).

wist jij dan,toen je net begon,wat je precies moest hebben???
dacht van niet.....
en met 'het in je vingers hebben':ik denk niet dat je mij begrijpt→een prof(zoals Jeff Beck als voorbeeld)haalt uit een goedkope gitaar ook zijn eigen sound.
natuurlijk kun je dat van een beginner niet verwachten.
de TS kan niet het geluid uit zijn gear halen als hij graag zou willen;begrijpelijk lijkt mij.

AART
28 april 2007, 14:34
wist jij dan,toen je net begon,wat je precies moest hebben???
dacht van niet.....
en met 'het in je vingers hebben':ik denk niet dat je mij begrijpt→een prof(zoals Jeff Beck als voorbeeld)haalt uit een goedkope gitaar ook zijn eigen sound.
natuurlijk kun je dat van een beginner niet verwachten.
de TS kan niet het geluid uit zijn gear halen als hij graag zou willen;begrijpelijk lijkt mij.


Jeff Beck haalt zijn sound echt niet uit een Yamaha 10 W amp met behringer oefengitaartje hoor...

En metal met een Fender TR gaat ook niet....

Ik ben het met kaboembaa eens.

Timing en gevoel zit in de vingers, maar niet meer dan dat.

Je vingers gaan pas echte en grote rol spelen bij goed spul(semiprof/prof spul dus).

Kaboemba
28 april 2007, 15:08
wist jij dan,toen je net begon,wat je precies moest hebben???
dacht van niet.....
en met 'het in je vingers hebben':ik denk niet dat je mij begrijpt→een prof(zoals Jeff Beck als voorbeeld)haalt uit een goedkope gitaar ook zijn eigen sound.
natuurlijk kun je dat van een beginner niet verwachten.
de TS kan niet het geluid uit zijn gear halen als hij graag zou willen;begrijpelijk lijkt mij.

Nee dat wist ik niet maar ik had wel oren aan mijn hoofd en als ik iets wilde hebben dan wist ik van te voren wat het was en wat het kon. Ik vind het gewoon jammer dat veewl beginners eerst gaan kopen en dan gaan vragen.
Ik begrijp je best en heb die opmerking (in je vingers) al duizend keer hier langs zien komen en hij doet het elke keer weer goed. Tis net zoiets als roepen "uit onderzoek is bewezen" dan zeg ik meteen "welk onderzoek" en dan valt het stil. Tis een kreet die door velen geroepen wordt en maar ten dele en niet eens voor iedereen waar is. Ja je gaat beter spelen naar mate je meer oefend en meer speelt en ja je gaat ook beter spelen op slechte gitaren. Maar dat neemt niet weg dat je sound voor 80% (inschatting) gemaakt wordt door je gear. Zoals ik al ei je speel karakter en kwaliteiten die verander je er niet door, dat moet echt zelf doen.

glasbier
28 april 2007, 17:19
Nee dat wist ik niet maar ik had wel oren aan mijn hoofd en als ik iets wilde hebben dan wist ik van te voren wat het was en wat het kon. Ik vind het gewoon jammer dat veewl beginners eerst gaan kopen en dan gaan vragen.
Ik begrijp je best en heb die opmerking (in je vingers) al duizend keer hier langs zien komen en hij doet het elke keer weer goed. Tis net zoiets als roepen "uit onderzoek is bewezen" dan zeg ik meteen "welk onderzoek" en dan valt het stil. Tis een kreet die door velen geroepen wordt en maar ten dele en niet eens voor iedereen waar is. Ja je gaat beter spelen naar mate je meer oefend en meer speelt en ja je gaat ook beter spelen op slechte gitaren. Maar dat neemt niet weg dat je sound voor 80% (inschatting) gemaakt wordt door je gear. Zoals ik al ei je speel karakter en kwaliteiten die verander je er niet door, dat moet echt zelf doen.

-okay totzover ben ik het helemaal met je eens!
maar hoe verklaar je dan dat,terugkomende bij Jeff Beck,hij net zo goed klinkt op zijn strat en tele als op een goedkoop gitaartje?
lijkt mij dat geluid ook erg bepalend is of je het in je vingers hebt of niet...

Jimwoud
28 april 2007, 18:53
Omdat de rest van zn gear wel goed is, en met z'n fender zal het nog beter klinken.

Als je dat soort dingen wilt vergelijken moet je het a-b'en om dat goed te horen.

ColourofFire
28 april 2007, 21:45
Ben het wel met kaboemba eens dat veel beginners wel wat meer aandacht mogen besteden aan wat ze kopen voor ze kopen. Heb zelf ook eerst goed onderzocht wat ik wilde, en daarna pas veel geld uitgegeven. Lijkt me common sense om eerst te kijken wat je wilt voordat je ervoor gaat.

Kim Wilson
28 april 2007, 22:39
-okay totzover ben ik het helemaal met je eens!
maar hoe verklaar je dan dat,terugkomende bij Jeff Beck,hij net zo goed klinkt op zijn strat en tele als op een goedkoop gitaartje?
lijkt mij dat geluid ook erg bepalend is of je het in je vingers hebt of niet...
Geluid zit in je setup. De manier waarop je met dat geluid omgaat (stijl, techniek, timing e.d.) maakt de "sound" van een gitarist. JB kan op een crappy kutgitaartje zeker als hemzelf klinken, maar dat heeft met meer te maken dan alleen geluid.


De TS heeft trouwens een redelijk goed beeld van wat voor geluid hij zoekt. Dus vind ik ook dat hij best wat meer research heeft mogen doen. Natuurlijk verandert je behoefte, maar als ik een bluessound zoek, hoef ik niet bij een 5150 te kijken. Ik heb inmiddels ook een andere versterker dan toen ik begon, maar het zit allemaal wel in dezelfde hoek.

Jayjay
29 april 2007, 00:13
Ben heel benieuwd naar je gitaar!

Cranb gozert speelt volgens mij op een les paul/marshall.
Er is overigens een topic op dit forum.

http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-18345.html

SUC6

Jayjay
29 april 2007, 00:14
http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-18345.html
Hier kan je meer vinden over de spullen van de cranb. Wat voor gitaar heb je ?