PDA

View Full Version : Goede Jazz-bak?



erwin_ve
27 april 2007, 12:21
Beste Forumdudes,

Recent speel ik weer wat meer jazz en wil daarom weer aan de jazzbak. Heb ooit al een goede jazzers gehad. (L5 kopie, Ibanez GB10)

Nu heb ik her en der al wat gitaren uitgeprobeerd in winkels, Epi's, Ibanez e.d. echter kom ik niks goeds tegen onder de 1200 euro.

Is er nog iets goeds te vinden rond of onder genoemde prijsklasse?

Alvast bedankt!

Erwin

fred dons
27 april 2007, 12:38
de ibbi artcore serie, rond de eur 700 en hele leuke gitaren
dit is de mijne
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=69&page=9&ktw=06362da4bc72b25760f58902b80df9af
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=76&page=10&ktw=4d3b38953e9bfa40b6720c321ab81d12

de nieuwste versie heeft rosewood binding en quilted top, back and sides
(zijn inclusief koffer)

erwin_ve
27 april 2007, 12:57
Thnx Fred!
Ben daar opzich wel benieuwd naar. Van dezelfde serie heb het 335 model geprobeerd, was akoestisch goed, goede, fijne hals. Zodra ik deze gitaar over een versterker zette was het geluid oerlelijk, conclusie: slechte elementen die het karakter vh instrument teniet doen.

Maar misschien is deze qua elementen beter uitgevoerd?

fred dons
27 april 2007, 13:07
ja dit is de meer luxe variant met betere pups (super 58 geloof ik)
er is ook een versie met single floating pup en die klonk akoestisch beter maar deze is wat veelzijdiger
ik heb er flatwounds opzitten maar hij klinkt nog steeds helder in de nekpositie zonder dun te worden

guitartub
27 april 2007, 16:39
Ik heb dezelfde als Fred (onlangs geruild tegen een stratocaster om dezelfde reden als jezelf) en kan zijn beoordeling volledig onderschrijven. Bij mij zit er een houten brug op en ik besnaar hem met roundwounds. Maar die Super 58's maken dat hij ook Super!! klinkt. (Deze elementen zitten niet voor niks ook op de Scofield Metheny en Benson gitaren.)

EuroCinema
27 april 2007, 16:53
Ik heb een Wasburn J6 Montgomery, zelfde prijsklasse. Speelt super, de sound is mooi maar mist een beetje ballen, wellicht een pickupskwestie ook. Maar 700 euro plus de kosten van een paar nieuwe pickups is nog steeds goedkoop voor een leuke jazzbak.

guitartub
27 april 2007, 19:17
Ook de Washburn J serie is een beste aanrader. Niet te vergelijken met de Ibby, want totaal andere sound en feel. Heb zelf de Washburn HB15 en voor minder dan €300,- is dit gewoon een goede studiegitaar. Het grote verschil met de Ibby is dat de Washburns veel meer een open sound hebben die versterkt redelijk blijft staan. Echter de versterkte sound van die Ibby (de Super 58's dus) is in deze prijsklasse niet te verslaan. Ook mijn Gretsch Synchr 3967 is onversterkt mooier en luider maar kan versterkt niet op tegen de Ibby.

Orgasmocaster
27 april 2007, 19:31
Heb je al aan een Xtone (ESP) gedacht? schijnen ook goed te zijn en betaalbaar..

erwin_ve
27 april 2007, 20:57
Ook de Washburn J serie is een beste aanrader. Niet te vergelijken met de Ibby, want totaal andere sound en feel. Heb zelf de Washburn HB15 en voor minder dan €300,- is dit gewoon een goede studiegitaar. Het grote verschil met de Ibby is dat de Washburns veel meer een open sound hebben die versterkt redelijk blijft staan. Echter de versterkte sound van die Ibby (de Super 58's dus) is in deze prijsklasse niet te verslaan. Ook mijn Gretsch Synchr 3967 is onversterkt mooier en luider maar kan versterkt niet op tegen de Ibby.
Heb de washburn HB serie getest; was er niet kapot van...wellicht de J-serie maar is proberen...

steph
27 april 2007, 21:48
Wellicht een erg dooie opmerking, maare doorsparen en voor een echte ES175 gaan?

erwin_ve
27 april 2007, 21:52
Wellicht een erg dooie opmerking, maare doorsparen en voor een echte ES175 gaan?
Dan spaar ik liever door voor een oude 2 de hands Ibanez GB10!

steph
27 april 2007, 21:58
Dan spaar ik liever door voor een oude 2 de hands Ibanez GB10!
Als dat is wat je wil, zou ik in jouw plaats daar voor gaan. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven, en pers. ben ik altijd gegaan voor wat ik echt wilde, ookal was het wachten vaak klote...

erwin_ve
28 april 2007, 08:40
Als dat is wat je wil, zou ik in jouw plaats daar voor gaan. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven, en pers. ben ik altijd gegaan voor wat ik echt wilde, ookal was het wachten vaak klote...
Heb een flink aantal jazz gigs binnenkort dus dat wachten is geen optie...

guitartub
28 april 2007, 16:26
Die GB is op de tweedehands markt best nog wel te krijgen, maar ik betwijfel of je dan onder de €1200,- uitkomt. Ik wil je niks aanpraten want op jazzgitaar gebied is zowel nieuw als tweedehands best veel te krijgen, maar persoonlijk vind ik die Artcore Custom dus een goede vervanger voor die Benson, en bovenal redelijk betaalbaar. Er is overigens een nieuwe Custom uit, de AF125 die niet veel duurder is dan de 105. Ik heb deze echter nog niet gezien.

shamehair
28 april 2007, 16:31
Ook een aanrader ... Fender '72 Telecaster Thinline

erwin_ve
13 mei 2007, 16:31
Gisteren een Ibanez Af105F aangeschaft, was echt het beste wat ik kon vinden voor de prijs, kreeg hetzelfde gevoel als bij de Ibanez Gb-10 destijds;gebalanceerd geluid, mooi tophoog voor een jazzer, heb specifiek voor het floating element gekozen, deze klonk wat meer naar hout(iets ronder) dan het type met de 2 geschroefde elementen.

Alle forummembers bedankt voor de tips!

Gr Erwin

guitartub
13 mei 2007, 19:24
Van Hartegefeliciteerd, uitstekende keuze. Die met floating pu klinkt inderdaad accoustischer. Ik heb er zelf twee met een floating pu dus ben vanwege de veelzijdigheid voor de super 58's gegaan. Tipje: zet er een houten brug op dan gaat ie nog jazzier klinken. Speel je overigens nog in de omgeving van Den Haag als je moet optreden, dan kom ik je ibby wellicht live bewonderen.

Yamhammer_71
13 mei 2007, 19:36
Doorsparen voor een Gibson ES 335 :rockon:

Mitch
13 mei 2007, 19:48
Had je het topic ook gelezen, Yam ?


Gefeliciteerd met de AF, erwin. Erg mooi ding !

guitartub
13 mei 2007, 19:49
Hij heeft al aangeschaft!!

erwin_ve
13 mei 2007, 21:59
Speel je overigens nog in de omgeving van Den Haag als je moet optreden, dan kom ik je ibby wellicht live bewonderen.

In de buurt:
1 juni Zwijndrecht(maar is waarschijnlijk besloten)
16 juni Noordwijk


ps. de houten brug zit er gewoon bij, je kan dus kiezen welke brug je er op zet:geniaal!

Oude Drummer
14 mei 2007, 18:52
Mijn Wasburn HB15 is net terug uit Vlaardingen van een afstelbeurt. Dikke (013) gladde Thomastik snaren erop. Speelt echt heel goed. Klinkt akoestisch erg fijn en dat voor nog geen € 300.
Ik heb op het punt gestaan een nieuwe Hofner New President te kopen, maar die speelde echt niet beter (akoestisch en in de winkel dan)
Overigens ben ik geen supergitarist, dus een kenner zou misschien tot een andere conclusie komen.