PDA

View Full Version : Preamps en eindtrappen



Maiden Michiel
9 januari 2003, 16:01
Kan iemand mij misschien eens een beetje duidelijk uitleggen wat dit precies zijn. Ik heb er al een hoop over opgezocht en gevraagd maar het is me nog steeds niet duidelijk...
Kun je dat gebruiken ipv een top bijvoorbeeld?

Slowhand41
9 januari 2003, 16:05
Een top is een preamp en eindtrap in één behuizing.

Franc
9 januari 2003, 16:15
De preamp is 'de eerste helft' van het versterken.
Hier gebeurt het volumeregelen, toonregeling, keuze uit meerdere kanalen etc.
Bovendien is de versterking in deze strap laag.
De eindtrap is eigenlijk een vrij dom ding. Doet gewoon een hele hoop versterking van het signaal dat uit de voortrap (=preamp) komt.
Hier sluit je dan ook je speaker/cabinet op aan.

jaymz74
9 januari 2003, 20:00
Dus als ik het goed voor heb zit in een versterker zowel een voorversterker als een eindtrap. waarom kun je dan ook nog apart voorversterkers kopen (zoals de jmp-1)???

Gearjunkie
9 januari 2003, 20:10
Omdat je ook aparte eindtrappen kan kopen en die vervolgens in je rack schroeft.

Franc
9 januari 2003, 20:16
Inderdaad. Zo kun je combineren wat je wilt.
En zelfs de hybrides maken van een voortrap met buizen en een eindtrap met torren of andersom.
Bovendien kun je met 1 en dezelfde voortrap eindtrappen van verschillende vermogens combineren zodat je feitelijk voor iedere situatie een andere amp in elkaar kunt zetten.

jpb
9 januari 2003, 20:45
Op 2003-01-09 16:15, schreef Franc:
De preamp is 'de eerste helft' van het versterken.
Hier gebeurt het volumeregelen, toonregeling, keuze uit meerdere kanalen etc.
Bovendien is de versterking in deze strap laag.
De eindtrap is eigenlijk een vrij dom ding. Doet gewoon een hele hoop versterking van het signaal dat uit de voortrap (=preamp) komt.
Hier sluit je dan ook je speaker/cabinet op aan.


De eindtrap is wel degelijk belangrijk. Goede eindbuizen en een goede uitgangstrafo bepalen je geluid ook in belangrijke mate, zeker wanneer je de eindtrap overstuurt (= versterker op 10).

Franc
9 januari 2003, 21:00
De eindtrap is wel degelijk belangrijk. Goede eindbuizen en een goede uitgangstrafo bepalen je geluid ook in belangrijke mate, zeker wanneer je de eindtrap overstuurt (= versterker op 10).


Ik zei ook niet dat de eindtrap onbelangrijk was! Maar het is een vrij rechttoerechtaan deel van de versterking, terwijl de voortrap alle toeters en bellen heeft en de knopjes :smile:

jpb
9 januari 2003, 21:29
Op 2003-01-09 21:00, schreef Franc:
Ik zei ook niet dat de eindtrap onbelangrijk was! Maar het is een vrij rechttoerechtaan deel van de versterking, terwijl de voortrap alle toeters en bellen heeft en de knopjes :smile:


Ik weet ook wel dat jij dat wel weet (wat een zin!)

Franc
9 januari 2003, 21:36
Ooo dan is t goed.
Dan weet ik ook dat jij ook weet dat ik dat ook wel weet!
Als jij niet zou weten dat ik dat weet en ik weet dat dan weer niet....dan zou ik het ook niet meer weten :razz:

Nocki
9 januari 2003, 22:04
je hebt combo's
voor, eind versterker + box in een.
top/head & cabinet
voor en eind in een kastje met losse speakers
Rack
alles appart maar te vergelijken met een zelf bouw top en je kan er fx enzo in hangen.
voordeel hiervan is dat hje niet steeds hoeft te zoeken welk draadje waar hoort en dat j geen 5 uur bezig bent met aansluiten. maar uiteindelijk loo je je toch rot met dozen...
ik ben wel blij met mn rack en boxen maar het leukst is het nog steed om ergens te komen met een combo en een gitaar. en dan 5 kanalen te hebben (mesa mark IV) en lekker te spelen over een klein ampje en iedereen wegblazen.
5 x zo snel alles aansluiten en al aan het spelen zijn als iedereen nog zn doosjes aan get aansluiten is,..\

Nocki

Maiden Michiel
10 januari 2003, 13:16
Owkeej, ik snap het, thnx

Pickled Promking
10 januari 2003, 15:35
het is als het ware het verschil tussen een stereotorentje, of een instalatie met losse componenten

sommige mensen houden van de eenvoudigheid van alles-in-een

anderen bepalen liever zelf wat er in hun installatie komt te zitten

vulvasonic
10 januari 2003, 15:42
Ik weet nu in ieder geval dat Franc weet dat jpb weet dat Franc het allemaal wel weet.

Maiden Michiel
20 januari 2003, 11:22
Een MEsa Boogie 50/50, is dat een eindtrap?

Ibanez RuleZ
20 januari 2003, 11:35
ja

Franc
20 januari 2003, 12:56
Kijk en *dat* weet ik dan weer NIET.
jpb?

Maiden Michiel
20 januari 2003, 14:07
Thanx, it all gets clearer now...

jpb
20 januari 2003, 16:58
En ik weet *dat* ook niet, maar ik weet wel dat franc *dat* ook niet weet......
Het is denk in ieder geval een trap :wink:

Franc
5 februari 2003, 13:01
Een rotschop dus eigenlijk :wink: