PDA

View Full Version : Bevochtiging?



Bernie
27 april 2007, 08:55
Goedemorgen,

Zijn er hier mensen diie op de een of andere manier de ruimtelucht bevochtigen, ter voorkoming uitdroging van je gita(a)r(en)? En zo ja, hoe doe je dat dan?

Ik denk zelf dat het op dit moment nog niet echt nodig is. Overdag daalt de relatieve luchtvochtigheid buiten wel tot onder de 30% (volgens weeronline.nl voor Eindhoven) maar 's avonds loopt'ie al weer flink op (70% - 80%). Nou heb ik (nog) geen hygrometer met min./max. geheugen dus ik heb geen idee wat de luchtvochtigheid binnenshuis doet. Ik kan me voorstellen dat de luchtvochtigheid binnenshuis overdag flink kan dalen. Maar wat het effect hiervan op een gitaar is weet ik niet.

Wat is jullie visie hierop? En vooral, op welke manier bevochtigen jullie? Ik heb hier wel eens iets gelezen over een plantenspuit maar er zijn ook ultrasoon bevochtigers en stoombevochtigers.

Alvast bedankt.

Enra
27 april 2007, 09:12
Ik doe niets!!! Hygrometers in mijn werkplaatsen zakken tot 55 a 60. Vind ik best. Overgangen zijn nog relatief mild, dwz, wisselingen zijn niet echt plotseling. Een beetje gitaar kan zich gemakkelijk aanpassen aan deze wisseling.

Kim Wilson
27 april 2007, 09:17
Binnenshuis heb je een constantere temperatuur, dus ook een constantere luchtvochtigheid. Luchtvochtigheid is relatief. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Dus bij dezelfde hoeveelheid vocht kan de luchtvochtigheidsgraad verschillen. Binnen in huis heb je niet zulke temperatuursverschillen, dus heb je ook niet zulke extreme verschillen in luchtvochtigheid.

Als je het gevoel hebt dat het te droog is binnen, kun je altijd een paar schoteltjes of bakjes water in de vensterbank zetten.

northernlake
27 april 2007, 09:57
Mijn hygrometer geeft binnen eigenlijk altijd tussen de 45% en de 60% aan en dat zijn voor zover ik weet veilige waarden.

chris c
27 april 2007, 10:56
Ik zou op sommige momenten eerder een luchtdroger dan een luchtbevochtiger moeten hebben. Ik merk ook een verschil binnenshuis naargelang van de kamer. De keuken/eetplaats heeft bijna geen fundering en 3 buitenmuren, en is veel vochtiger dan de rest van het huis.

shidan
27 april 2007, 11:35
A. Vertrouw niet blind op een hygrometer. De meeste in de markt zijn niet betrouwbaar.

B. Ik durf rustig te stellen dat we met ons maritieme-klimaat. Absoluut geen rekening hoeven te houden met de luchtvochtigheid. Met dien verstande dat hierdoor absoluut geen structurele schade aan een instrument kan ontstaan.
(hals of fretjes die anders meekrimpen noem ik geen schade)

C. Enig beleid.
Niet bij het raam in de zon of bij een koude brug of sterke warmtebron.
Frisse lucht in huis is goed voor de mens en ook geen probleem voor het instrument.

D. Conclusie.
Een vochtigheidsregime in huis vind ik meer religieus symbolisch.


P.S. Spaanse gitaren zijn misschien iets gevoeliger (maar die heb ik niet)
P.S. Een winkelier die in strenge winters (wanneer was dat ook al weer?) met luchtbevochtiging bezig is. Kan je verstandig noemen. :hippie:

Pais
27 april 2007, 11:50
Ik heb in de winter mn luchtvochtigheid rond de 25% gehad. Dat werd me iets te funky, ook zelf voelde ik me daar niet lekker bij.

Mijn luchtbevochtiging was simpelweg mn wasgoed niet in de droger gooien, maar in mn kamer laten drogen. Met mn vochtigheidsmetertje in het oog (met een afwijkingspercentage van 3% shidan, een luchtvochtigheidsmeter is meer dan een ruwe schatting. En het natuurkundig principe is zo simpel, dat ze haast een prestatie zou zijn om een slechte luchtvochtigheids meter te maken) zorg ik dat de relatieve luchtvochtigheid rond de 50%-60% blijft.

shidan
27 april 2007, 12:05
:hippie:
Mijn luchtbevochtiging was simpelweg mn wasgoed niet in de droger gooien, maar in mn kamer laten drogen. Met mn vochtigheidsmetertje in het oog (met een afwijkingspercentage van 3% shidan, een luchtvochtigheidsmeter is meer dan een ruwe schatting. En het natuurkundig principe is zo simpel, dat ze haast een prestatie zou zijn om een slechte luchtvochtigheids meter te maken) zorg ik dat de relatieve luchtvochtigheid rond de 50%-60% blijft.[/QUOTE]

Pais op zich vindt ik dat je gelijk hebt. Maar in de branche van bouwers is het een absoluut gegeven dat die huis tuin en keuken dingen 'crap' zijn.
Kon je ze zelf dan nog maar afstellen met een door en door vochtige theedoek op 100.

Heb jij een hygrometer van paardenhaar trouwens? :hippie:

Pais
27 april 2007, 12:31
Pais op zich vindt ik dat je gelijk hebt. Maar in de branche van bouwers is het een absoluut gegeven dat die huis tuin en keuken dingen 'crap' zijn.
Oke, misschien zijn die digitale hygrometers van een tientje niet zo best, maar er zijn digitale hygrometers op de markt met een afwijking van max 1%



Heb jij een hygrometer van paardenhaar trouwens? :hippie:

Ik heb er 2, een analoge van paardenhaar en een digitale op halfgeleiders. Het nadeel is dat de analoge niet helemaal lineair is bij extreme omstandigheden. En om de fout binnen de marge te houden, mij hij regelmatig worden geijkt.


Edit - die digitale heb ik trouwens een keer mee lopen klooien op school. Het was geen probleem hem op 100% te krijgen, maar in vacuum gaf hij 4% aan. Of ie lineair is - geen idee.

Enra
27 april 2007, 13:04
A. Vertrouw niet blind op een hygrometer. De meeste in de markt zijn niet betrouwbaar.

B. Ik durf rustig te stellen dat we met ons maritieme-klimaat. Absoluut geen rekening hoeven te houden met de luchtvochtigheid. Met dien verstande dat hierdoor absoluut geen structurele schade aan een instrument kan ontstaan.
(hals of fretjes die anders meekrimpen noem ik geen schade)

C. Enig beleid.
Niet bij het raam in de zon of bij een koude brug of sterke warmtebron.
Frisse lucht in huis is goed voor de mens en ook geen probleem voor het instrument.

D. Conclusie.
Een vochtigheidsregime in huis vind ik meer religieus symbolisch.


P.S. Spaanse gitaren zijn misschien iets gevoeliger (maar die heb ik niet)
P.S. Een winkelier die in strenge winters (wanneer was dat ook al weer?) met luchtbevochtiging bezig is. Kan je verstandig noemen. :hippie:

Reactie op :
A) Hygrometers moet je afstellen. In een vochtige doek wikkelen en laten oplopen tot tegen de 100%. Dan ophangen of plaatsen op de gewenste plek. De waarden die de hygrometer dan aangeeft is nagenoeg nauwkeurig.
Dit kan je eventueel na verloop van tijd nog eens doen. In ieder geval geven mijn drie hygrometers nagenoeg hetzelfde aan.

B) Als gitaarbouwer krijg ik toch steeds weer onder bepoaalde omstandigheden gitaren binnen met droogtescheuren. Kortom, in elk klimaat moet je opletten.

C) Oppassen met snelle wisselingen is relevant.

D) Ik monitor de luchtvochtigheid in mijn werkplaatsen en huis nauwkeurig en zal zeker maatregelen nemen als waarden te laag worden. Daar is wat mij betreft niets 'Religieus symbolisch' aan.

sanderz
27 april 2007, 14:34
Door middel van een digitale Venta hygrometer meet ik de waarden in huis. De relatieve luchtvochtigheid schommelt in mijn huis (een betrekkelijk zongelegen appartement) tussen de 40% en 55%.

Ik merk dat zodra de zon in woonkamer komt, dat de luchtvochtigheid in enorm tempo daalt.

Om de lucht te bevochtigen gebruik ik een Venta LW24. Dit apparaat bevochtigd niet alleen de lucht, maar reinigt deze ook.

Het is niet alleen beter voor je gitaar - die naar mijn bescheiden mening 'lekkerder' klinkt als de luchtvochtigheid redelijk op orde is - maar ook voor ons zelf is een luchtvochtigheid tussen de 45% en 55% gezonder.

-Yves-
27 april 2007, 17:20
Heb je hier niet nodig.
Gevoelige instrumenten reageren wel degelijk op vochtigheid en temperatuur maar op deze plaats op onze aardbol is dit niet van die aard dat er extra bevochtiging of iets dergelijks nodig is.
Laat je geen spullen aanpraten die niet voor hier bedoeld zijn.

Wokkie
28 april 2007, 01:00
Heb je hier niet nodig.
Gevoelige instrumenten reageren wel degelijk op vochtigheid en temperatuur maar op deze plaats op onze aardbol is dit niet van die aard dat er extra bevochtiging of iets dergelijks nodig is.
Laat je geen spullen aanpraten die niet voor hier bedoeld zijn.

inderdaad hier ben ik het mee eens. Binnenshuis heb je meestal een constante vochtigheidsgraad rond de 50% en meestal een constante temperatuur, dus ideaal lijkt me, tenzij je een gitaar in een schuur ofzo opslaat, maar dat zou niet slim zijn

Ed deijkers
28 april 2007, 01:53
Reactie op :
A) Hygrometers moet je afstellen. In een vochtige doek wikkelen en laten oplopen tot tegen de 100%. Dan ophangen of plaatsen op de gewenste plek. De waarden die de hygrometer dan aangeeft is nagenoeg nauwkeurig.
Dit kan je eventueel na verloop van tijd nog eens doen. In ieder geval geven mijn drie hygrometers nagenoeg hetzelfde aan.

B) Als gitaarbouwer krijg ik toch steeds weer onder bepoaalde omstandigheden gitaren binnen met droogtescheuren. Kortom, in elk klimaat moet je opletten.

C) Oppassen met snelle wisselingen is relevant.

D) Ik monitor de luchtvochtigheid in mijn werkplaatsen en huis nauwkeurig en zal zeker maatregelen nemen als waarden te laag worden. Daar is wat mij betreft niets 'Religieus symbolisch' aan.


Ik heb een tweedehands laboratorium hygrometer voor twee tientjes op marktplaats gekocht, prima ding. Echter, paardenhaar meters zijn niet lineair, de elektronische: blijf met je tengels van de sensors af!!! beetje vet en ze zijn gelijk ontregeld. Alcohol cq, Amonnia gebruiken om te ontvetten, dit helpt.

Overigens, blijft een lastig probleem, stop de gitaar die de moeite waard is om te vrijwaren van droogte scheuren, iedere dag in zijn kistje..met een bevochtiger. Stuur Taylor maar een email voor advies...ik ben een fan

groet

Ed

Enra
28 april 2007, 07:41
Ik heb een tweedehands laboratorium hygrometer voor twee tientjes op marktplaats gekocht, prima ding. Echter, paardenhaar meters zijn niet lineair, de elektronische: blijf met je tengels van de sensors af!!! beetje vet en ze zijn gelijk ontregeld. Alcohol cq, Amonnia gebruiken om te ontvetten, dit helpt.

Hé Ed,

Ik weet niet precies wat je nu met lineair bedoelt, maar ik neem aan dat je duidelijk probeert te maken dat ze op zich zelden echt accuraat zijn.
nouja, een afwijking van een paar procent boeit in dit kader niet. Mijn drie hygrometers geven alle drie waarden aan binnen een onderlinge marge van vijf procent.

Maar afstellen door voor korte tijd een zeer hoge luchtvochtigheid te suggereren kan met alle hygrometers

shidan
28 april 2007, 09:35
:hippie:
Ik heb met het aantrekkken en afstoten van zo'n 200 gitaren nog nooit iets van een probleem gehad op bouwtechnisch gebied. Dus is het lastig om hier een probleem te ervaren.

P.S.

'Mijn huis staat in het Oosten van het land' :hippie:

Oja, Laatst wel bewust een Larrivee L-05 aangeschaft die uiteindelijk waarschijnlijk door de winkelier zelf was verkloot (koudebrug werking van een enkelsteens buitenmuur in een bovenvertrek zonder directe verwarming). Gevolg licht wijkende kam en 'witspin' cultuur. Maar voor de helft meegenomen en thuis vertroeteld. Bij Larrivee kom ik dit in de californische periode wel vaker tegen een niet goed verlijmde kam. Maar ach vroeger wou ik een Larrivee amper aanraken. Nu 'doen' ze het tenminste. :hippie:

P.S. II Voor mij persoonlijk blijft dit luchtvochtigheid's topic in nederland een pseudo religieus verschijnsel. Logisch natuurlijk met die ontstane gapende leemte van ontkerkelijking. :hippie:

Don Capo
28 april 2007, 11:39
Man doe nou eens rustig aan met die LSD joh, kan nooit goed voor je zijn!

:hippie:


Stiekem vind ik je best grappig :D

Bernie
28 april 2007, 13:58
Voor mij persoonlijk blijft dit luchtvochtigheid's topic in nederland een pseudo religieus verschijnsel.

Nou, dat het geen structureel probleem is ben ik zonder meer met je eens, maar ik was wel benieuwd naar wat men deed op die sporadische dagen dat het wel vrij droog is. En de antwoorden varieren van "ik doe niets, daar kan een gitaar wel tegen", via "ik hang de was op op een wasrek in plaats van in de droger" tot "ik heb een luchtreiniger die bevochtigt".

Vooralsnog sluit ik me bij het eerste antwoord aan, maar ik ga wel een hygrometer kopen die ook mininmale en maximale waardes kan bijhouden.

Al is het alleen al omdat dat gewoon cool is om te hebben. 8-)


Trouwens, wacht even, ik heb helemaal geen droger, dus dan val ik automatisch onder antwoord twee...

3chordman
29 april 2007, 00:14
Op onderstaande link staan interessante video's.

http://www.taylorguitars.com/see-hear/

Voor meer vochtigheid, check:

Performance Tips/Maintenance

449
29 april 2007, 11:17
Op onderstaande link staan interessante video's.

http://www.taylorguitars.com/see-hear/

Voor meer vochtigheid, check:

Performance Tips/Maintenance

Bedankt voor de link, zeer informatief. Wel een beetje lang.

Van antieke meubels heb ik wel gehoord dat de meeste huizen, zeker met CV te droog zijn. In de winter als de CV aan staat zou de luchtvochtigheid te laag zijn.

In de koffer van mijn klassieke gitaar heb ik een zeepdoosje met gaatjes in de deksel. In het zeepdoosje zit een vochtige spons.
Mijn akoestische hofner archtop is van begin jaren 60 heeft dit niet. Deze heeft zeer waarschijnlijk altijd zonder enige bevochtiging in huis gestaan en hier is niets aan te zien dat de gitaar te droog is geweest.

Wat de noodzaak is om gitaren te bevochtigen en hoe dit te meten blijft voor mij een vraag.

northernlake
29 april 2007, 13:50
Mocht je voor thuis of op vakantie toch nog een bevochtiger in je gitaarkoffer willen stoppen dan heb je hier een how-to voor een prima huis, tuin en keuken oplossing:
http://www.bryankimsey.com/humdifier/index.htm