PDA

View Full Version : Marshall DSL401 volumeverschil od1/od2



Jim Haagmans
26 april 2007, 18:06
Hey,

ik heb sinds een paar maanden een marshall dsl401, fantastische versterker echt waar. Probleem dat ik heb (en ook het enige) is het volumeverschil tussen overdrive1 en overdrive2. Overdrive 2 heeft meer gain en is daarom dus wat harder, maar de volumeknop op het overdrive kanaal geldt voor od1 én od2, net als de gain. Je hebt dus eigenlijk geen mogelijkheden om het volume van die twee een beetje naar elkaar toe te draaien.

zie ik iets over het hoofd? of is het gewoon pech hebben :(

a darker shade of grey
26 april 2007, 19:40
Je zegthet zelf al, je kunt er niks aan doen. Je zult een balans moeten vinden tussen de twee gains van het overdrive kanaal en het volume.

Misschien kun je de gain wat lager zetten totdat je een goed volume hebt en dan een tubescreamertje erbij kopen om hem op zn staart te trappen zonder een volumestijging...

Squier4ever
26 april 2007, 21:37
lijkt mij dat od2 bedoelt is al boost voor od1
dus automatisch harder gaat...

Rude Perception
27 april 2007, 10:59
hier een mede dsl-bezitter. Wat je zegt klopt helemaal. het is moeilijk om od1 en od2 goed afgesteld te hebben met dezelfde instellingen. Waar ik wel achter ben gekomen is dat de instellingen van de pre-amp gewoon versterkt worden. Dus heb je veel volume en weinig gain op je pre-amp, zal je een groot volumeverschil hebben. De enige tip die ik je kan geven is dat je je pre-amp volume zo laag mogelijk moet houden voor een minimaal volumeverschil.

Mijn ervaring is alleen dat je ze beter niet bij elkaar kan gebruiken. Od2 klinkt in mijn ogen maar goed tot de gain op 3, als je hem hoger zet wordt het echt niet mooier. En de gain van od1 op 3 betekent een randje dat je net zo goed kan halen op je clean kanaal. Een knop om de heftigheid van de boost in te stellen zou een echte aanwinst zijn.

Voor soloboost vind ik het kanaal ook niet geschikt, want daar is de boost veel te extreem voor (punkbandje gain OD1 op 6 ongeveer).

a darker shade of grey
27 april 2007, 11:12
lijkt mij dat od2 bedoelt is al boost voor od1
dus automatisch harder gaat...

Ja...maar een TS heeft wel een eigen volumeknop ;)

Dus je kunt de gain omhoog draaien op je TS en het volume zo instellen dat het niks verandert...

Jim Haagmans
21 mei 2007, 00:45
hey sorry dat ik nu pas weer reageer,

was op vakantie gegaan en in de 2 weken daarna was ik het soort van vergeten dat ik dit onderwerp was gestart.

Dat idee van die tubescreamer is wel oke,

probleem is dan wel dat als je van clean naar je echte overdrive wil switchen (dus van clean naar od1+tubescreamer) je al een sprongetje zou moeten maken om en je marshall switch pedaal in te trappen en ook je tubescreamer. Ik ben daarbij ook nog eens lead zanger + lead gitarist dus voor mij zou dat helemaal een moeilijk trucje worden ;)

maargoed het is inderdaad jammer dan dat ze hier bij Marshall niet aan gedacht hebben, een preamp volumeknopje voor zowel od1 en od2 appart had alles opgelost. Zonde maargoed gekocht is gekocht en verder ben ik er harstikke tevreden over :)

Rormo
21 mei 2007, 12:22
Ik snap het probleem niet zo. Heb zelf ook een DSL, maar het is sowieso onmogelijk om lead en lead 2 in 1 nummer te gebruiken. Althans, normaal gesproken. Je zult toch op dat knopje moeten duwen want je hebt er geen footswitch voor. Als je op dat knopje drukt kun je ook wel ff aan de volume knop draaien lijkt mij.

Chroxy
21 mei 2007, 12:40
hij heeft het over de combo; hier kun je wel schakelen tussen lead 1 en lead 2..

zelf ervaar ik het volumeverschil niet zo als vervelend; het valt ook enorm mee bij mij. Ik gebruik lead 2 als main rhymngeluid en lead 1 voor de meer crunchy geluiden..