PDA

View Full Version : Welke elementen in een SG plaatsen?



Speeddemon
26 april 2007, 13:33
Wat voor elementen geven een SG meer body en output, zonder de open-heid aan te tasten?
Een Duncan SH-11 Custom Custom bridge, is dat iets, of verlies je dan aan laag (wat een SG zeker niet mag missen)?

pol
26 april 2007, 13:46
ik heb een custom SH5 in mijn sg standard gehad, wel de gewone, en qua output en body vond ik die redelijk tegenvallen. Ze klinkt vetter met de originele 498T erin vind ik.
De custom custom zal wel anders zijn, geen idee hoe die erin klinkt.

Orpheo
26 april 2007, 13:57
gibson 490R en 490T. heb ik in mijn sg, en ik vind die echt GEWELDIG in een sg.

anders gewoon air nortons of superdistortions

The Underdog
26 april 2007, 13:58
GFS Fat PAF?

Speeddemon
26 april 2007, 14:16
Van die FAT Paf van GFS hoor ik nogal veel tegenstrijdige en slechte berichten. Dat ie TE modderig zou zijn enzo.

Hoe is de output van die Gibson pups? En hoe is de klank te beschrijven?

@Orpheo, heb je ondertussen ook al een Air Norton in de neck van 1 van je Les Pauls en zo ja, hoe is dat? Ik verwacht daar veel van, nl!

Orpheo
26 april 2007, 14:23
Van die FAT Paf van GFS hoor ik nogal veel tegenstrijdige en slechte berichten. Dat ie TE modderig zou zijn enzo.

Hoe is de output van die Gibson pups? En hoe is de klank te beschrijven?

@Orpheo, heb je ondertussen ook al een Air Norton in de neck van 1 van je Les Pauls en zo ja, hoe is dat? Ik verwacht daar veel van, nl!

ik heb dat al een jaar hoor, een air norton in de halspositie. dat is echt GEWELDIG. heel warm, maar toch transparant. ik zie t als een soort hotrodded paf. tis een van mijn favo hals elementen. ik heb in diezelfde gitaar btw ook een air norton in de brug. die gitaar is echt super. die LP, icm mijn zwarte, worden heb meest gebruikt.

de output is ongeveer te vergelijken met een air norton. qua sound... tja.. kom ik zo op terug ;) ik ga even spelen en wat gedetailleerder luisteren om t te beschrijven.

Wimvdb
26 april 2007, 14:30
ik heb dat al een jaar hoor, een air norton in de halspositie. dat is echt GEWELDIG. heel warm, maar toch transparant. ik zie t als een soort hotrodded paf. tis een van mijn favo hals elementen. ik heb in diezelfde gitaar btw ook een air norton in de brug. die gitaar is echt super. die LP, icm mijn zwarte, worden heb meest gebruikt.

de output is ongeveer te vergelijken met een air norton. qua sound... tja.. kom ik zo op terug ;) ik ga even spelen en wat gedetailleerder luisteren om t te beschrijven.


Kan je daar eens een soundfile'tje van maken ? Kzou die mischien in mijn sg willen steken binnenkort

Orpheo
26 april 2007, 14:36
ondanks dat mensen mij hier een tonedove ragmongool vinden, ga ik toch proberen te beschrijven hoe die pups in een sg klinken:

brug: warm, helder, lekker scherp, goeie harmonics, niet superhot, maar ook niet heel vintage. in vergelijking tot een LP met air nortons: de LP heeft meer output, is dikker, agressiever. de sg is opener, scherper.

in het laag is de LP duidelijker aanwezig, t laag is dikker dan bij de sg. de mids knallen uit de LP, en het hoog is lekker afgerond. de sg is een blok mids, warm en mild laag, en lekker pittig maar niet 'telecasterlike' hoog, maar scherper hoog dan de LP.

@ speeddemon: kom anders een keer testen. ik heb zoveel elementen/gitaren, je krijgt vast wel n goeie indruk.

Orpheo
26 april 2007, 14:37
Kan je daar eens een soundfile'tje van maken ? Kzou die mischien in mijn sg willen steken binnenkort

air nortons in n sg heb ik niet, en sorry, ik ben te lui om ze effe heen en weer te solderen :chicken:

Wimvdb
26 april 2007, 14:39
Kon het maar vragen ;)

Als je je eens zit te vervelen ...

Speeddemon
3 mei 2007, 13:51
Effe voor de duidelijkheid;
hoe karaktiseert een 'kale' SG zich qua toon?

Een Les Paul bijvoorbeeld, daar kun je beter geen bass-heavy elementen in doen, want dan wordt 't één en al modder. Vandaar dat ik een Duncan '59 in de halspos. ook té vond. Maar hoe is een SG van zichzelf? midheavy of trebly?

Ik heb ook een beetje naar de Bareknuckles zitten kijken (volgens mij zouden die Riff Raffs wel wat zijn), maar fuckin' prijzig.
Ik snap de vergelijkingen met DiMarzio's en Duncans ook niet, want die scoor je week in, week uit voor 50-60 euro op Ebay. En 300 euro voor een setje BK's is andere koek.

drap
3 mei 2007, 14:35
Een SG is zowel midheavy als trebly, dat is typisch SG. Ook het laag is behoorlijk aanwezig, maar dat is een heel ander laag dan die van een Les Paul.

De 490R/490T elementen in een standard zijn opzich hele lekkere elementen, alleen bijna niet clean te krijgen. Daar zijn in ieder geval de BKS 'Mules' behoorlijk in het voordeel in mijn SG en die kanik je zeker aanraden. Vergis je ook niet in de low output van die elementen, je kan er mee scheuren als een dolle.

Ik heb trouwens bij lange na geen €300,- betaalt voor een setje BKS. Effe Haar mailen welke je wil hebben en je bent gegarandeerd goedkoper uit.

Speeddemon
3 mei 2007, 15:06
Volgens mij zit ik met hetzelfde als jou, drap...

Mijn elementen in m'n SG klinken waanzinnig lekker open, maar ze fluiten snel bij high gain geluiden, en ze zouden iets meer kloten/output mogen. Ik wil echter nog wel goeie cleane sounds blijven behouden. De DC weerstanden waren bridge 7.9k (beetje laag) en neck 7.8k (vintage correct zeg maar).

Ik zoek iets met voldoende body, maar HEEL erg open sound (speel er veel AC/DC, bluesrock/classic rock/hard rock achtige dingen op), die fijn werkt met zowel distortion als clean.

drap
3 mei 2007, 15:20
De Gibson P100 wellicht? P90 gevoicede humbuckers, dat moet toch aardig in de buurt komen van jouw wens denk ik. Ik denk alleen dat die weer wel vrij prijzig zijn.

Speeddemon
3 mei 2007, 16:02
Maar verlies ik dan geen punchyness voor de heftigere rock/metal?

drap
3 mei 2007, 17:01
Maar verlies ik dan geen punchyness voor de heftigere rock/metal?

Met een P90 achtig element? Ik zeg van niet, anderen weer van wel. Ik zeg dat dat een hoop afligt van wat je gebruikt aan pedalen en je versterker. Zo'n beetje elke singlecoil kun je zo vet krijgen als wat, maar het grote voordeel is toch het cleane dat dan gewoon veel transparanter is (of je moet al jazzgitarist zijn).