PDA

View Full Version : Instructie DVD's /video's



Peter van Gestel
26 april 2007, 12:20
Ik heb effe gesearched maar geen onderwerp over instructie-video's gevonden. (misschien zoek ik niet goed)
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen omtrend deze leuke wijze van licks leren, inspiratie opdoen en wijzer worden in de muziek/gitaar.

Ik zal zelf beginnen welke video's dvd ikzelf heb en wat ik er van vind.
Geef waardering van 1 naar 5

Steve Trovato - Country Rock Soloing concepts (REH)
5. Country solo's zoals het hoort. De man laat veel verschillende solo technieken zien die over simpele I-IV-V schema's heen lopen en legt ze technisch uit. Geen theorie, maar ja, dit is allemaal diatonisch...

Steve Trovato - Guitar Techniques Albert Lee (total accuracy)
4. Steve speelt 3 lange Albert Lee solo's en legt ze daarna technisch stukje
voor stukje uit. Leuke banjo-roll achtige solo's en goeie dubble stop ritmes.
Steve is een stuk ouder geworden en ziet er niet uit. Daarom
een 4.

Danny Gatton - Strictly Rhythm 1
5. Zeer bruikbaar. Danny Gatton (ja, de meester) gaat in op country - rock -
Billy - swing ritmes. Dit ondergeschoven kindje wordt inneens je
oogappel.

Danny Gatton - Hot Licks
3. Leuk om de meester bezig te zien. Maar vond het zelf niet zo bruikbaar.
Het zijn vooral zijn sound en orgel-immitaties die worden behandeld. Geen
makkelijke hap.

Brian Setzer - Hot Licks
5. Rock-a-Billy. Gewoon een genot om 'm bezig te zien. Naast een dosis
stoere licks is het enthousiasme en de humor van de man erg inspirerend.
Ook erg fijn om je begeleiding wat verve te geven.

Richie Kotzen - Rock Chops
2. Wel knap allemaal. Maar totaal niet bruikbaar. Vooral (heeeeel snel) legato
werk. Tapping en solo's die je niet aan je moeder wil laten horen.

Paul Gilbert - intens rock 1 + 2
4. Deze shredder is dan weer wel heel leuk. En toch wel bruikbaar. Hij laat
veel "3 noten per snaar" licks de revue passeren. In Mineur zowel en blues
en pentatonisch. Dit alles met veel humor, want in tegenstelling tot
Malmsteen, Vai of Angelo neemt hij zichzelf vooral niet te serieus.

Don Mock - The blues from rock to Jazz
5. Hier wordt uitgelegd hoe je "outside" speelt. Zowel technisch als
theoretisch. Don benadert dit vanuit 7- akkoorden in simpele blues
schema's. Veel aan gehad. Is voor beginners niet echt te begrijpen denk
ik, maar als je klaar bent voor "hippere" solo's is dit je video.

Jimmy Bruno - no nonsens Jazz
5. Ja ook een vijf, maar het is niet mijn dvd. Dit is eigenlijk de totaal andere
kant van Jazzbenadering als die van Don Mock. Jimmy doet alles via II-V-I
(als je dit niet snapt moet je nog niet aan deze DVD beginnen) Als je
echt JAZZ wil leren, pak deze DVD, want dit is hardcore "Ja, je moet maar
gewoon horen dat dit outside is, en geen theorie bij bedenken" -jazz les.
Tikkeltje arrogant is hij wel, die Jimmy, maar zijn New-Yorkse working-
class accent maakt dat goed.

Robben Ford - The blues and Beyond
4. Roben Ford laat zien hoe je wat jazz in je blues kunt invoeren. Een beetje
zoals de Don Mock DVD. (zie hierboven) Hij Legt alleen net iets minder uit
dan Don Mock. Don is dan ook echt een leraar, en Robben een echte
speler. Het voordeel van deze DVD (vind ik) is dus dat je door Robbens spel
meer geinspireerd raakt. Hoogtepunt: zijn uitvoering van 'Revelations'.
Mjam!

Heb er nog een aantal maar da's voor de volgende keer. Ik hoop dat jullie aanvulling hebben.

Peter van Gestel
27 april 2007, 00:42
hmmm, ben ik de enige guitar-instructievideo nerd? Oei...

Gitaro
27 april 2007, 10:23
Handig overzicht, als ik weer thuis ben post ik mijn mening over de video's die ik gezien heb.

Albert Lee is de man :)

Dirk_Hendrik
27 april 2007, 16:33
Twijfelachtig. Ik krijg erg het gevoel dat er in je beoordeling erg veel van je persoonlijke muzieksmaak zit. Verder vind ik wat ik aan mijn moeder wil laten horen geen criterium om een instructie DVD wel of niet goed te vinden. Wat ik er aan het eind van de rit van heb opgestoken en hoe ik dat in m'n eigen spel kan integreren wél.

Badman
27 april 2007, 17:28
Heb me de Blues en Rock-DVD's aangeschaft van de Rockhousemethod, mogen er ook best zijn. Heel duidelijk en die starten vanaf het absolute begin :)

Peter van Gestel
27 april 2007, 18:57
Twijfelachtig. Ik krijg erg het gevoel dat er in je beoordeling erg veel van je persoonlijke muzieksmaak zit. Verder vind ik wat ik aan mijn moeder wil laten horen geen criterium om een instructie DVD wel of niet goed te vinden. Wat ik er aan het eind van de rit van heb opgestoken en hoe ik dat in m'n eigen spel kan integreren wél.

Ik ben dan ook geen schijver van artikelen, maar iemand die zijn mening deelt. (let op de zin "Wat ik ervan vind")

Tristan
27 april 2007, 19:04
Ik weet het niet, ik heb er een paar staan hier...

Scott Henderson - Melodic Phrasing:
Fantastische video, zeer inspirerend, kan ik echt iedereen aanraden...
5

Scott Henderson - Jazz Fusion improvisation:
Ook een goede video, behandelt outside spelen, wel redelijk theoretisch...
Ik vind hem niet zo goed als Melodic Phrasing, maar de outside tips die hij geeft zijn echt heel erg goed en bruikbaar...
4

Steve Trovato - Hot Nashville Guitar:
Niet echt een goede video, gewoon een aaneenschakeling van licks over een typisch Country akkoordenschema dat de gemiddelde gitarist toch nooit speelt, weinig uitleg over de gebruikte technieken als banjorolls e.d. die moeilijk uit te voeren zijn...
Uiteindelijk kan je heel misschien de licks spelen maar kan je er weinig mee en begrijp je nog steeds niet echt wat erachter zit...
2

Keith Wyatt - Jump Jive 'n' Swing Guitar:
Leuke beginnersvideo, wat gecoverd wordt is wel zo ontzettend simpel dat ik er weinig aan had, maar het wordt wel goed uitgelegd...
Leuk ook hoe hij dat met de band doet en de verschillende ritmes waarin de instrumenten elkaar aanvullen uitlegt, geeft duidelijk een meerwaarde aan deze video...
4

John Scofield - Jazz-Funk Guitar 1 & 2:
Geen geweldige video, leuk voor de liefhebbers, ben blij dat ik hem heb maar ik kan niet zeggen dat ik er veel van heb opgestoken...
Heeft voor een groot deel ook te maken met de format omdat een soort idioot de video leidt en vragen stelt aan Scofield, dat is eigenlijk de hele video...
2

John Scofield - On Improvisation:
De eerste van hem en veel beter dan Jazz-Funk Guitar, veel informatie en duidelijk gebracht, voor de Jazzmannen onder ons een aanrader...
4

Mike Stern - Guitar Instructional DVD:
Slecht, als je datgene wat hier behandeld wordt niet weet dan ben je op het gebied van Jazz echt een idioot...
Zeer weinig concepten waar je vanuit kan gaan, weinig info, slechte format, wederom zo'n debiel 'interview'...
1

Martin Simpson - Teaches Alternate Tunings:
Redelijk, niet heel veel info en de info is redelijk basic, komt meestal op hetzelfde neer, maar het is wel een leuk startpunt als je wat met open tunings wil gaan rommelen...
3

Don Mock - Jazz Guitar Rhythm Chops:
Redelijk, een beetje weinig ideeen waar je mee kan werken en voornamelijk voorbeeldsongs die je kan/moet instuderen...
Eigenlijk zoals de meeste instructievideo's dus, leuk als je een liedje of licks wil leren spelen maar als je de informatie wil toepassen in je eigen muziek is het een stuk moeilijker...
3

Peter J. Finlay - The Complete Fingerstyle Guitarist:
Leuk voor mensen die fingerpicking liedjes willen leren spelen, niet echt duur, niet slecht, leuke vent, maar niet echt iets voor mij...
3

Samengevat kan je zeggen dat ik de meer conceptuele video's beter kan waarderen dan de licks en/of liedjes video's...
Concepten kan je namelijk makkelijker toepassen in je eigen muziek, kunnen je inspireren tot iets nieuws en dat is waar ik deze video's voor koop...
Helaas zijn gemiddeld gezien de meeste video's meer gericht op de "jij leert dit en dan kan je het spelen" methode, niet echt iets voor mij...
Aangezien dat soort video's een beetje de gemene deler zijn krijgen ze meestal 3 punten van mij...
Veel video's worden ook misleidend gemarked heb ik het idee...
Ze doen net alsof alles geschikt is voor de gevorderde gitarist, op de Keith Wyatt en Mike Stern DVD had echt de term "For Beginners" moeten staan of iets dergelijks...

Bloodline
27 april 2007, 19:43
Heren !!!
Wat is er gebeurd met John Petrucci's - Rock Discipline !!
Die ontbrak nog als ik het goed heb

Peter van Gestel
28 april 2007, 00:43
Dank Tristan,

ik heb die John Scofield ook. Alleen had ik m nog niet bekeken.
Maar ga nu die video echt effe bekijken.

Ik denk dat ik toch wel wat heb aan licks overdracht, maar ik snap je bezwaar van die manier. Vaak speel ik dat dingen dan tot ik m topspeed kan, en dan, op een of andere manier, maak ik er een soort variatie van die eigen is. Maar, ik starte met dit onderdeel om gewoon te kijken wat mensen van bepaalde video's vonden, dus erg bedankt voor je bijdrage, ik ga zeker wat van die video's opzoeken.

En bloodline: Ja ik ken Rock Discipline van Petrucci. Is best goed. Kan er alleen niet goed een oordeel aan geven omdat het niet mijn manier van spelen is. Ben (misschien helaas) nogal een traditioneel spelende gitarist die qua metal en harde rock niet echt mee kan.

Tristan
28 april 2007, 01:39
Graag gedaan man, of moet ik zeggen medegitaarinstructieDVDnerd? :D
Mijn oordeel is misschien wel een beetje gekleurd wat betreft die Jazz-Funk Guitar video van Scofield hoor, maar ik had er zeker wel meer van verwacht, ook van die Mike Stern video...
Tsja, dat 'interview' format is gewoon een beetje onhandig gekozen...
Jazz-Funk Guitar 1 is een stuk beter dan Jazz-Funk Guitar 2 weet ik me nu weer te herinneren...
Die Mike Stern video is wel echt ruk, daar zit heel weinig informatie in en dan wordt hij ook nog eens in onverstaanbaar Engels 'geinterviewd' door een of andere vage Japanner, de audio daarvan is ook niet echt denderend, zeker geen aanrader dus...

Wat betreft dat licks gebeuren, ik heb er gewoon het tandvlees niet voor, ben er op de een of andere manier heel erg slecht in, daarom vind ik het altijd fijn als er een bepaald concept achter een lick zit, dan hoef je de lick per se te weten maar kan je zelf iets construeren vanuit die gedachte, dat werkt voor mij beter...
Topspeed zit er bij zowiezo al niet in met mijn technieken... :D
Vast ook de reden dat ik geen Metal kan spelen... :D