PDA

View Full Version : Zoek een mooie ronde overdrive



Kim Wilson
26 april 2007, 10:15
Ik ben een beetje aan het oriënteren in de overdrive markt. Ik ben namelijk niet helemaal tevreden over mijn Boss Bluesdriver, en zoek eigenlijk iets anders.

De Bluesdriver heb ik al vrij lang, en ik vond het altijd een erg fijn pedaal. Maar op mijn Bandmaster matcht het op één of andere manier niet lekker. De BMSTR geeft vrij veel tophoog, waardoor de BD-2 wat krasserig/korrelig klinkt. Vooral als je met weinig gain en weinig input speelt, merk ik dat er iets oversturing ("korrelige toevoeging) op komt, wat vrij snel uitsterft. Het klinkt gewoon niet echt natuurlijk. Ook de Boss overdrive (de gele, volgens mij de OD-3) was niet dusdanig spectaculair anders of beter dat ik daarin wil investeren.

Wat ik zoek is een mooie ronde overdrive. Hij moet wel het geluid in tact laten, lekker transparant klinken. Hebben jullie tips welke pedalen ik zou moeten proberen?

Chris Winsemius
26 april 2007, 10:23
Hoi Hans

Gezien je speelstijl en versterker/speakers zou ik zeker even 'n Ibanez TubeScreamer gaan proberen.

Rutger
26 april 2007, 10:28
Of een van de vele versies van een Tubescreamer. Klinkt heel afgezaagd maar wat Chris zegt, t past wel helemaal bij je gear en stijl.

Gebruik m met een klein beetje gain en voor volume naar smaak om de eindtrap van je amp te boosten, je zult versteld staan... :)

NB: ligt die overmaat aan tophoog niet aan je speakers?

E-J
26 april 2007, 10:31
Je kan ook je Blues Driver naar Keeley of Analogman sturen... die halen dat krassige eruit ;) Staat de standaard Blues Driver om bekend trouwens.

Kim Wilson
26 april 2007, 10:34
Mwoah, de G12H30 staan volgens mij niet bekend als speakers met veel tophoog. Ik heb de oude 55 Hz versie.

Maar ik zal iig de Tubescreamer eens aan de tand voelen. Ik vond het nogal cliché, maar het zal wel niet voor niks zijn dat "iedereen" zo'n ding heeft. :D

Nog adviezen voor types? Er zit nogal wat prijsverschil tussen de één en de ander. Zijn de 808 en de 9 ook daadwerkelijk zoveel beeter dan de andere versies?

Rutger
26 april 2007, 10:45
Ik gebruik zelf de MI Audio Blues Pro (808 clone), erg fijn ding met voldoende laag, de midknop is zeer functioneel. Heb verder nooit naar een andere hoeven te zoeken, gewoon dik tevreden mee :)
En ik was helemaal geen tubescreamer fan, maar met zulke gear kun je er gewoon niet omheen... het haalt het beste uit je Fenderamp+strat!

Ja, had je al verteld, maar k vroeg me af of je die cab met de originele speakers nog gebruikte.

t Kan geen kwaad om je amp wat warmer te laten voicen. Heb ik ook gedaan, met erg goed resultaat! :)

pol
26 april 2007, 11:00
de blues pro is geen 808 kloon, komt op sommige instelling wel in de buurt van een tubescreamer, maar heeft toch niet die mids.

Ik zou de ts9 nooit gebruiken als overdrive op een cleane amp, daar klinkt die te dun voor.

Rutger
26 april 2007, 11:07
de blues pro is geen 808 kloon, komt op sommige instelling wel in de buurt van een tubescreamer, maar heeft toch niet die mids.
Ja oke, maar hij is er wel op gebaseerd. MI Audio heeft er, zoals vele anderen, alleen zijn eigen ideeen op los gelaten om met een zoveelste 'verbeterde' TS te komen. In mijn geval ben ik t met m eens ;)


Ik zou de ts9 nooit gebruiken als overdrive op een cleane amp, daar klinkt die te dun voor.
Mee eens. Je gebruikt m dan ook voornamelijk als boost, met wat extra gain naar smaak

Mitch
26 april 2007, 11:15
Of DOD250 als 't ronder mag. Ik zit even te denken, je hebt natuurlijk een strat met vrij veel output en een amp met een goede portie laag en hoog.... ik weet niet in hoeverre je met je toonpot speelt op de gitaar, maar die zou wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen als je gaat zoeken naar een goeie drive.
De Carl Martin pedalen zijn trouwens ook mestal best warm gevoiced. Als je toch nog eens met Harry afspreekt voor de gelegenheidsband kun je hem eens vragen zijn te koop staande HD'nB te proberen.

Rutger
26 april 2007, 11:19
Om eens een heel ander pad in te slaan: een attenuator is misschien ook een idee?

duckman
26 april 2007, 11:23
http://www.8thstreet.com/images/Bixonic.Expandora.jpgik vind dit een hele mooie ronde overdrive :hippie:

maar even serieus, dit is wel een van de betere TS clones. Ik heb versie 1 gehad.

Kim Wilson
26 april 2007, 11:26
Nee, een attenuator is niet nodig. In een live situatie kan ik de amp wel genoeg op zijn falie geven dat ie gaat oversturen. En ik moet ook een degelijk clean bewaren voor een aantal nummers. Ik wil gewoon een soepele overdrive die mijn amp een extra schop onder de kont kan geven, met een goeie gain en compressie, zonder dat het schreeuwerig en krasserig wordt. Snappie?

dr.distortion
26 april 2007, 11:39
Misschien als alternatief voor de (dure) ts9 en 808: de TS7, kost geen drol en je hebt er zowel een ts9 modus als een ts9-met-gainkick modus op.

Ash ketchum
26 april 2007, 11:41
Marshall bluesbreaker MKI, eerste / zwarte versie dus. Lekkere drive, mooie compressie (wordt nog beter met 1 diode vervangen door een draadbrug) en most important; GEEN OVERVOLLE MIDS
Helaas een beetje laag aanbod, maar als je er 1 vindt probeer h'm.
Wat ik overigens over de BD-2 vindt op op fora, is dat hij beter bruikbaarder is met humbuckers dan met singlecoils.

Kim Wilson
26 april 2007, 11:47
...
Wat ik overigens over de BD-2 vindt op op fora, is dat hij beter bruikbaarder is met humbuckers dan met singlecoils.
Ik heb zelf ervaringen met HB's én singlecoils, en ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat dat absoluut niet zo is. HB's hebben meestal zoveel output, dat het signaal heel erg platgedrukt wordt zodra het pedaal aan staat. Alle bas verdwijnt, echt te erg. Met mijn Strat klinkt ie iig veel transparanter, meer hetzelfde als de cleane situatie.

Ash ketchum
26 april 2007, 11:49
ok, maar vergeet niet een bluesbreaker te proberen ;)

Kim Wilson
26 april 2007, 11:52
Ik zal hem meenemen in mijn queeste naar de ultieme overdrive. Thanx voor het meedenken. :)

Allemaal trouwens bedankt voor de reacties. Heb ik iig weer wat om me op te richten. :)

E-J
26 april 2007, 12:09
Ik heb zelf ervaringen met HB's én singlecoils, en ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat dat absoluut niet zo is. HB's hebben meestal zoveel output, dat het signaal heel erg platgedrukt wordt zodra het pedaal aan staat. Alle bas verdwijnt, echt te erg. Met mijn Strat klinkt ie iig veel transparanter, meer hetzelfde als de cleane situatie.

Laat die Blues Driver modden!!! Dan verdwijnt die krasserigheid etc.

Kim Wilson
26 april 2007, 12:11
Dat is ook wel een goed idee. Effe iemand mailen. :)

Speeddemon
26 april 2007, 13:09
Hans, zet gewoon de Tone van de BD-2 lager dan '10 uur'.
Ik kan er zo een heel overtuigende AC/DC sound uit krijgen, zonder het 'icepick' hoog.

Kim Wilson
26 april 2007, 13:15
Hans, zet gewoon de Tone van de BD-2 lager dan '10 uur'.
Ik kan er zo een heel overtuigende AC/DC sound uit krijgen, zonder het 'icepick' hoog.
Dat heb ik al geprobeerd, maar dat is niet echt de oplossing. Dan wordt ie weer veel te dof. Hij staat nu al op ca. 10 uur, nog lager vind ik niet mooi. En het korrelige verdwijnt niet...

EuroCinema
26 april 2007, 14:25
Het klinkt misschien gek, maar probeer zeker ook eens een proco rat met de drive laag. Rats staan bekend als scheurpedalen, maar op lagere settings geven ze heel mooie overdrivesounds (luister maar eens naar Jeff Beck, David Gilmour of mijn favoriet John Scofield). Mijn rat komt heel dicht bij een bluesdriver, maar zonder die lompe "boink" op double stops en met wat minder aggressief hoog.

Kim Wilson
26 april 2007, 14:30
Het klinkt misschien gek, maar probeer zeker ook eens een proco rat met de drive laag. Rats staan bekend als scheurpedalen, maar op lagere settings geven ze heel mooie overdrivesounds (luister maar eens naar Jeff Beck, David Gilmour of mijn favoriet John Scofield). Mijn rat komt heel dicht bij een bluesdriver, maar zonder die lompe "boink" op double stops en met wat minder aggressief hoog.
De RAT heb ik ook gehad, maar ook dat was niet mijn ding. Dat was echt meer een distortion dan een overdrive.

drap
26 april 2007, 15:44
De RAT heb ik ook gehad, maar ook dat was niet mijn ding. Dat was echt meer een distortion dan een overdrive.

Jaja, die heb ik nu :D Maar ik begrijp het noemen van de Pro Co Rat wel. Op lagere standen kan je een heel lekker kabbelig bluesgeluidje uit dat ding krijgen, zonder dat ie krasserig wordt. Beetje experimenteren met de filterfunctie en hij kan heel warm klinken.

Het is jammer dat je niet op de meeting komt, anders had je mijn Digitech DF-7 eens kunnen proberen. Als je die op de tubescreamerstand zet en flink met de knoppen draait, kan je een heel lekker warm, rond geluid krijgen die niet meer te vergelijken is met de TS9. Boostertje ervoor en hij begint nog op een aangename manier te compressen ook.

Kim Wilson
26 april 2007, 15:47
Jaja, die heb ik nu :D Maar ik begrijp het noemen van de Pro Co Rat wel. Op lagere standen kan je een heel lekker kabbelig bluesgeluidje uit dat ding krijgen, zonder dat ie krasserig wordt. Beetje experimenteren met de filterfunctie en hij kan heel warm klinken.

Het is jammer dat je niet op de meeting komt, anders had je mijn Digitech DF-7 eens kunnen proberen. Als je die op de tubescreamerstand zet en flink met de knoppen draait, kan je een heel lekker warm, rond geluid krijgen die niet meer te vergelijken is met de TS9. Boostertje ervoor en hij begint nog op een aangename manier te compressen ook.
Ik probeer nog wel te komen, er komen steeds meer goeie redenen om wel te gaan. En dan wil ik dolgraag een aantal pedaaltjes proberen. En ook de RAT, kijken wat die op mijn huidige setup doet.

G.G.
26 april 2007, 17:10
Hoi Hans

Gezien je speelstijl en versterker/speakers zou ik zeker even 'n Ibanez TubeScreamer gaan proberen.

Zat ik ook aan te denken. Strat, dikke Fender buizenbak en een tubescreamer (of 2 achter elkaar)(fuzz en een wah erbij...... eh.. wie had dat ook alweer :cooler: ??) Mooie combinatie denk ik als je een TS tussen je gitaar en amp zet

Rinze
26 april 2007, 18:47
Misschien zoiets? :satisfie:

http://img127.imageshack.us/img127/5092/tsrondml4.jpg

hugo123
26 april 2007, 19:04
Hahahahaah, die is mooi :) !


hugo

ExRxIxC
26 april 2007, 22:45
Rinze.......


als iemand een geintje maakt is het leuk. Als iemand anders dan precies hetzelfde geintje maakt is het opeens behoorlijk flauw. Hoe kan dat nou?

vinni
26 april 2007, 22:50
Heb al bergen krijs-pedaaltjes gehad en getest....
Beste was toch wel de Fulltone OCD.
Veel dynamiek ook.....

Ga zelf nog de BYOC screamer bouwen met wat mod's.

Vinni

Rinze
26 april 2007, 23:10
Rinze.......

Ik had die andere niet gezien, sorry hoor...
Jij bedenkt je commentaar niet eens zelf :cooler:

ExRxIxC
26 april 2007, 23:47
Ik had die andere niet gezien, sorry hoor...
Jij bedenkt je commentaar niet eens zelf :cooler:
:seriousf: ik dacht al dat je die andere niet had gezien, maakt verder niet uit hoor, maar ik moest gewoon even die qoute erbij zetten.
(ik heb ook zo af en toe mijn zeik momenten :sssh: )

new deep
27 april 2007, 00:06
kan eveneens de Blues pro en de OCD aanbevelen. De eerste misschien meer voor typische bluessounds maar wel vol, krachtig en transparant maar de OCD weer vetter en veelzijdiger.

intervine divention
27 april 2007, 00:24
ik heb sinds een maand de Fireball 3 van Banzai. begonnen als Fulldrive-kloon maar inmiddels zijn eigen karakter, en wat mij betreft wel in de buurt komend van de ultieme tubescreamerachtige. Heeft oa regelbare mid, tone + compressie en een boost, daar moet wel een rond geluidje uit te halen zijn:)

alfred
27 april 2007, 07:31
Barber LTD eens proberen !, of mischien voor wat meer gain een Barber Direct Drive

Kim Wilson
27 april 2007, 08:36
Zat ik ook aan te denken. Strat, dikke Fender buizenbak en een tubescreamer (of 2 achter elkaar)(fuzz en een wah erbij...... eh.. wie had dat ook alweer :cooler: ??) Mooie combinatie denk ik als je een TS tussen je gitaar en amp zet
Allemaal bedankt voor de adviezen.

Maar een fuzz en een wah, 2 ts-en achter elkaar? Ik ben geen SRV of Hendrix. :D
Luister naar onze muziek op onze site, dan weet je wat voor muziek we spelen. Ik wil geen vette scheur, ik zoek een lekker volle smooth overdrive. Geen hi-gain.

hoofd
27 april 2007, 09:06
Of DOD250 als 't ronder mag. Ik zit even te denken, je hebt natuurlijk een strat met vrij veel output en een amp met een goede portie laag en hoog.... ik weet niet in hoeverre je met je toonpot speelt op de gitaar, maar die zou wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen als je gaat zoeken naar een goeie drive.

Op de een of andere manier kwam die 250 ook als eerste in mij op, dat of de MXR Distortion +, wat basically hetzelfde pedaal is. De Gier Gitaarbouw (.nl) verkoopt de BYOC ervan, voor maar 61 euro. Lijkt mij wel de moeite waard op te proberen, als je kan solderen..

Verder was ik ook erg te spreken over die nieuwe juniors van Toadworks, de Leo jr. en de John Bull jr.. Kan ik zeker aanraden om te proberen!

Bouke
27 april 2007, 09:08
Hans, check inderdaad even de Barber LTD, low-gain pedaal voor tube-amp overdrive op laag volume of je schopt de versterker onder z'n hol als het ietsje harder mag.

Waar ik zelf momenteel het meest gebruik van maak is de Red Snapper icm. de GE7 van Boss. Niet te veel bite op de Red Snapper zetten, gain op 10 uur, bite tussen 9 en 10, volume al naar gelang je de amp wilt duwen. De GE7 gebruik ik dan als boost in de frequenties die ik nodig heb op dat bepaalde podium, dat verschilt wel een beetje.

Als we echt zacht moeten doe ik alles met de LTD en dan de Snapper als boost.

Gebruik niet te veel hoog van je amp (treble staat bij mij op de Super Reverb op hooguit 5 icm. de Snapper etc.) en de brightswitch staat bij mij op off. Dan kom je al een eind in de goede richting. Maar nu heb ik dan ook een Tele met vrij heftige output, krachtiger dan mijn strat iig.

Zowel de Snapper als de LTD zijn (verre) familie van de TS9/808 dus je zit in dezelfde hoek met deze pedaaltjes.

Bouke

Mitch
27 april 2007, 09:09
Ik probeer nog wel te komen, er komen steeds meer goeie redenen om wel te gaan. En dan wil ik dolgraag een aantal pedaaltjes proberen. En ook de RAT, kijken wat die op mijn huidige setup doet.

Toevallig gisteren een vintage Rat geprobeerd. Voor slag/lichte drive vond ik 't niet zo geweldig, maar zeker niet slecht. Met iets meer drive was -ie echter perfect voor leads, was absoluut een verrassing hoe goed eigenlijk...

jimihattricks
27 april 2007, 09:30
Waar ik zelf momenteel het meest gebruik van maak is de Red Snapper icm. de GE7 van Boss. Niet te veel bite op de Red Snapper zetten, gain op 10 uur, bite tussen 9 en 10, volume al naar gelang je de amp wilt duwen. De GE7 gebruik ik dan als boost in de frequenties die ik nodig heb op dat bepaalde podium, dat verschilt wel een beetje.

GE-7; beste pedaal dat ik ooit gekocht heb.. heb er nu zelfs twee in mn setup.. imo de ideale toneshaper/boost icm een TS-9.. beide pedalen (TS-9 + GE-7) kun je samen tweedehands wel voor 100 euro scoren..

Kim Wilson
27 april 2007, 09:33
GE7 heb ik al, dus dat scheelt. :)

EuroCinema
27 april 2007, 10:39
Allemaal bedankt voor de adviezen.

Maar een fuzz en een wah, 2 ts-en achter elkaar? Ik ben geen SRV of Hendrix. :D
Luister naar onze muziek op onze site, dan weet je wat voor muziek we spelen. Ik wil geen vette scheur, ik zoek een lekker volle smooth overdrive. Geen hi-gain.


Weet je, ik heb even geluisterd en ik vind je sound met die bluesdriver eigenlijk heel lekker. Je kan ook overwegen om er een equalizerpedaaltje voor te zetten als boost en om dat hoog te fixen, of een compressor ervoor. Een MXR dynacomp haalt sowieso wat hoog weg en geeft meer sustain, dus dat zouden twee vliegen in 1 klap kunnen zijn.

En nog 1 ding over die Rat: vergeleken met bijvoorbeeld een TS is de gainknop bizar gevoelig. De overdrivesounds zitten tussen 6 en 9 uur. En het filter maakt ook veel verschil, afhankelijk van de gain setting. Kortom: experimenteren is zeker de moeite waard.

Kim Wilson
27 april 2007, 10:44
Weet je, ik heb even geluisterd ...
Let er wel op dat de solo's door onze andere gitarist worden gespeeld. Met een ES135 (P90's) en een Tubescreamer over een ouwe buizenamp. :)


En BTW, ik heb geen last van het hoog, ik heb last van het krasserige en korrelige van de bluesdriver. Ik heb soms het gevoel dat het meer een distortion is dan een overdrive. Snap je?

the feable
27 april 2007, 11:22
Fulltone OCD?

Speeddemon
27 april 2007, 11:23
Trouwens, ik bedenk me ineens HET pedaal voor Kim Wilson!

http://www.activemusician.com/images/store/small/EM_OD-3.gif

Lang niet zo krasserig als een BD-2, veel meer laag, output en drive dan een SD-1, klinkt zowel geweldig als TS-achtige boost als stand-alone overdrive.
Ook door vele 'pro's' gezien als een 'sleeper'. Zelfs ongemod vind ik 'm super.
Da's er nou typisch eentje die Boss wel goed gedaan heeft van de overdrives.

Kim Wilson
27 april 2007, 11:29
Hey Speed,

Die heb ik al getest in een a/b test met de BD2. Ik vond hem niet spectaculair beter om daar nou voor te investeren.

Kim Wilson
27 april 2007, 13:38
Nog even een vraagje. Ik zit even te kijken bij Musik Produktiv, bij de Tubescreamers, en ik zie de TS9 en de TS808 staan. De TS9 is €129, en de TS808 is €189.

Is die 808 nou ook die €60 beter, of zijn de verschillen marginaal?

drap
27 april 2007, 14:45
Toevallig gisteren een vintage Rat geprobeerd. Voor slag/lichte drive vond ik 't niet zo geweldig, maar zeker niet slecht. Met iets meer drive was -ie echter perfect voor leads, was absoluut een verrassing hoe goed eigenlijk...

En dan nog ff een cleane booster en een TS9 like pedaal ervoor and you're in toneheaven. De mooiste scheur wat mij betreft.

Ash ketchum
27 april 2007, 14:48
Een paar onderdeeltjes van plusminus 30 cent is het grote verschil tussen die 2 (chip niet meegerekend). Als je een goedkope 808 wilt neem dan de maxon versie bij feedback. Die is goedkoper en van de originele fabrikant, in tegenstelling tot de reissue 808 van Ibanez.
De 808 heeft een iets afgeronder geluid, de ts9 klinkt iets scherper.

Kim Wilson
27 april 2007, 14:55
...
De 808 heeft een iets afgeronder geluid, de ts9 klinkt iets scherper.
Ja, precies. Als ik dit lees, dan moet ik eigenlijk toch een 808 hebben.

Die Maxon, klinkt ie ook (bijna) net zo als de 808?

Tristan
27 april 2007, 15:05
Ik vind die Maxon beter klinken dan de Ibanez, net iets opener, minder neuzig en korrelig...
Het antwoord op jouw vraag is natuurlijk de Klon, precies wat je zoekt volgens mij, alleen vindt je die waarschijnlijk veel te duur...
Ik weet niet of er ergens bij je in de buurt een goed gesorteerde winkel te vinden is, kijk anders even op www.haarguitars.nl bij dealers, misschien kan je dan wel een winkel vinden die een aantal van de genoemde pedaaltjes op voorraad heeft...

Ash ketchum
27 april 2007, 15:09
Maxon maakte de originele 808, ik mag wel hopen dat de huidige die ze nu maken hetzelfde klinkt anders snijden ze zichzelf wel heel erg in de vingers.
Linkje;http://www.feedback.nl/?id=55&b=MAXOD808
Zelf heb ik een ts10 die is gemod naar 808 spec. Klinkt lekker om door de mix mee te prikken (veel mid).

EuroCinema
27 april 2007, 15:26
Ik hoorde weinig tot geen verschil tussen de Ibanez en de Maxon 808. Volgens mij betaal je bij de Ibanez vooral voor de retro vormgeving. Voor slag zou ik uberhaupt goed nadenken voor je een ts-achtige gebruikt: laagverlies en midboost zijn okee voor solo's, maar slag gedijt er aanzienlijk minder goed bij. En als je leadgitarist er dan ook nog 1 heeft zitten jullie elkaar straks lelijk in de weg als je niet uitkijkt.

Kim Wilson
27 april 2007, 15:30
Ik hoorde weinig tot geen verschil tussen de Ibanez en de Maxon 808. Volgens mij betaal je bij de Ibanez vooral voor de retro vormgeving. Voor slag zou ik uberhaupt goed nadenken voor je een ts-achtige gebruikt: laagverlies en midboost zijn okee voor solo's, maar slag gedijt er aanzienlijk minder goed bij. En als je leadgitarist er dan ook nog 1 heeft zitten jullie elkaar straks lelijk in de weg als je niet uitkijkt.
De leadgitarist heeft een heel andere gitaar, dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar ik speel idd veel slagpartijen, dus daar moet ik idd even op letten. Nu moet ik ook geen vrachten laag in mijn geluid hebben, want dan zit ik de pianist en de bassist weer in de weg.

drap
27 april 2007, 15:32
Voor slag zou ik uberhaupt goed nadenken voor je een ts-achtige gebruikt: laagverlies en midboost zijn okee voor solo's, maar slag gedijt er aanzienlijk minder goed bij. En als je leadgitarist er dan ook nog 1 heeft zitten jullie elkaar straks lelijk in de weg als je niet uitkijkt.

Dat ervaar ik juist anders. Veel mid snijdt door de algehele mix en is dus wat mij betreft juist heel erg geschikt voor slag. Daarom hoor je ook (vooral live) geen hol terug van die 'nu metal' gitaristen, omdat ze zowat alle mid eruit draaien. Het enige kleine nadeel van een TS9 (naast dat je niet een erg origineel geluid hebt met een TS9) is dat het signaal heel erg afgerond is en dat is weer niet erg bevordelijk voor slag. Daarom zou ik er ook altijd een booster voor zetten om die pieken er wat meer uit te krijgen.

Ash ketchum
27 april 2007, 15:32
Ik hoorde weinig tot geen verschil tussen de Ibanez en de Maxon 808. Volgens mij betaal je bij de Ibanez vooral voor de retro vormgeving. Voor slag zou ik uberhaupt goed nadenken voor je een ts-achtige gebruikt: laagverlies en midboost zijn okee voor solo's, maar slag gedijt er aanzienlijk minder goed bij. En als je leadgitarist er dan ook nog 1 heeft zitten jullie elkaar straks lelijk in de weg als je niet uitkijkt.
+10, als enige elektrische gitarist in de band (zoals ik) kan je er nog wel mee wegkomen.

Kim Wilson
27 april 2007, 15:38
+10, als enige elektrische gitarist in de band (zoals ik) kan je er nog wel mee wegkomen.
Juist als je veel laag in je slagpartij hebt, verdwijn je in de mix, net wat Drap zegt. Veel mids, gewoon lekker in je eigen toongebied blijven.

EuroCinema
27 april 2007, 15:38
Dat ervaar ik juist anders. Veel mid snijdt door de algehele mix en is dus wat mij betreft juist heel erg geschikt voor slag. Daarom hoor je ook (vooral live) geen hol terug van die 'nu metal' gitaristen, omdat ze zowat alle mid eruit draaien.
Oh, dat die midscoopsounds live wegvallen is absoluut waar hoor. Het hangt erg van genre en bandsound af hoe prominent je slag moet zijn. Maar als vuistregel bij blues e.d. zou ik zelf zeggen: de lead meer geprononceerd in de mids en de slag lekker vlak en breed.

Kim Wilson
27 april 2007, 15:40
Oh, dat die midscoopsounds live wegvallen is absoluut waar hoor. Het hangt erg van genre en bandsound af hoe prominent je slag moet zijn. Maar als vuistregel bij blues e.d. zou ik zelf zeggen: de lead meer geprononceerd in de mids en de slag lekker vlak en breed.
We hebben ook een piano, dus dat brede hebben we wel. Ik hoef niet zoveel laag. Het moet wel "dik" klinken, maar niet laag. Ik heb de bass op de amp ook op 10 uur staan.

Tristan
27 april 2007, 16:10
Het hangt van de mids af, ik ben het met Eurocinema eens dat het middengebied van een TS9/TS808 nou niet bepaald optimaal is voor slaggitaarsounds...
Misschien toch op zoek naar een booster i.p.v. een overdrive?

Kim Wilson
27 april 2007, 16:12
Nee, ik moet wel een beetje gain hebben. Maar dat moet dus niet krassen.

Speeddemon
27 april 2007, 16:26
Zoom PD-01?

Ash ketchum
27 april 2007, 18:16
Op de site van keeley staat een mod beschreven voor de bd-2. Als je op het plaatje van de bd-2 klikt en dan helemaal naar beneden scrollt staat het beschreven.

Kim Wilson
19 mei 2007, 22:14
BUMP!

Ik heb vandaag even de Maxon OD808 en de MI Audio Blues Pro (?) van Helter mogen proberen. En ik ben tot de conclusie gekomen dat deze niet bij mij passen. Ze kleuren het geluid teveel IMO, en gek genoeg klinken ze gruiziger dan de BD2 die ik nu heb. De "problemen" met de BD2 verdwijnen volledig als er op flink volume wordt gedraaid. Dan wordt het een heerlijk boostpedaal, die alles nog een trapje nageeft.

Al met al weer een leerzame dag geweest, én geen last van GAS! :o

bluegate
19 mei 2007, 22:45
Heb je al eens de Fulltone OCD getest?
Vind ik nog steeds een van de betere pedalen.
Belangrijk is om de Tone & mini Toggle switch goed in te stellen.
Kan van subtiel randje tot behoorlijke overdrive.
En zeer goede dynamiek

Kim Wilson
20 mei 2007, 12:10
Nee, nog niet geprobeerd. En eigenlijk ook niet meer de behoefte aan. Normaal gesproken speel ik thuis, op laag volume. En dan reageert en klinkt alles heel anders dan wanneer alles op een goed volume staat. Gisteren heb ik voor het eerst de Bandmaster echt vrijuit kunnen proberen, en met die Bluesdriver ervoor was het voor mij één van de mooiste sounds die ik ooit heb gehoord.

Ik vind het eerst wel best zo. :)

Rinze
20 mei 2007, 12:43
Heb je gisteren harder gespeeld dan bij de band of heb je er nog niet mee gerepeteerd? Ik vond je Bandmaster erg mooi klinken ( dat ik zo'n ding had en verpatst heb is een nagel aan mijn doodskist). Ik had gelukkig ook geen GAS na afloop maar wel een baalgevoel dat ik die Bandmaster niet meer heb... Ik vond de oversturing trouwens ook niet scherp zoals je eerder omschreef, hij crunchte erg mooi. En mooi warm en helder... zucht....

Kim Wilson
20 mei 2007, 13:21
Thanx, Rinze. Nee, we hebben sinds de aanschaf nog niet gerepeteerd. En ik heb gisteren idd harder (veel harder) gespeeld dan gebruikelijk, in die kleine kroegjes gaat het al gauw te hard. En echt tijd om je spul te testen heb je niet als je moet optreden. Zo'n meeting is daar dan een uitgelezen plek voor.

Helter Skelter
20 mei 2007, 13:25
BUMP!

Ik heb vandaag even de Maxon OD808 en de MI Audio Blues Pro (?) van Helter mogen proberen. En ik ben tot de conclusie gekomen dat deze niet bij mij passen. Ze kleuren het geluid teveel IMO, en gek genoeg klinken ze gruiziger dan de BD2 die ik nu heb. De "problemen" met de BD2 verdwijnen volledig als er op flink volume wordt gedraaid. Dan wordt het een heerlijk boostpedaal, die alles nog een trapje nageeft.

Al met al weer een leerzame dag geweest, én geen last van GAS! :o

klopt, die BD-2 is een prima pedaal!

Van alle low/mediumgain pedalen die ik heb gebruikt vind ik de Boss OD-3 toch de winnaar en de Fulltone Fulldrive als goede tweede. Alle pedalen 'kleuren' de sound maar de OD-3 is volledig transparant en houdt ook als enige het 'laag' intact. Vooral het niet kleuren van de sound is belangrijk voor mij omdat ik bijna altijd gitaren gebruik met zowel singlecoils als humbuckers (of met coiltap de HB's split) aan boord en alle TS-achtigen vind ik met humbuckers gewoon niet lekker klinken.

De Digitech Bad Monkey krigt ook een eervolle vermelding van mij, een goedkoop pedaal met een prima sound en toonregeling

De TS-808 gebruik ik trouwens uitsluitend om oude Marshall buizenbakken te pushen en de Blues Pro is van een bevriende gitarist :)

GuitarMaster
20 mei 2007, 14:00
Als je een pedaal zoekt die je sound totaal NIET kleurt moet je de Menatone Red Snapper eens proberen, heb het hele topic net even doorgelezen en denk dat die prima aan je eisen zou voldoen.

Mitch
20 mei 2007, 14:13
Hij zegt net dat het niet meer hoeft ;)

a darker shade of grey
20 mei 2007, 14:20
Hm...wat dacht je van een VoodooLab Sparkle Drive?
Mooie subtiele overdrive en je hebt de mogelijkheid om je cleane signaal door de drive heen te mixen, zou een mooie transparante overdrive moeten opleveren. En je hebt natuurlijk handmade in the usa superkwaliteit voor nietzo heel veel geld :)

Mitch
20 mei 2007, 15:53
Hij zegt net dat het niet meer hoeft





Verleid me nou niet tot een slotje
:seriousf:

a darker shade of grey
20 mei 2007, 17:34
Hij zegt net dat het niet meer hoeft





Verleid me nou niet tot een slotje
:seriousf:

nounou...rustig aan ;)

Mitch
20 mei 2007, 17:43
Het blijft leuk om te zien hoeveel mensen niet het topic lezen, maar alleen de titel, hooguit eerste paar posts en daarna reageren.
Enneh.... je was niet spuit elf, maar inmiddels spuit twaalf ;)

Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 18:48
Misschien is een Maxon OD808 wat voor je!?

Kim Wilson
20 mei 2007, 20:09
BUMP!

Ik heb vandaag even de Maxon OD808 en de MI Audio Blues Pro (?) van Helter mogen proberen. En ik ben tot de conclusie gekomen dat deze niet bij mij passen. Ze kleuren het geluid teveel IMO, en gek genoeg klinken ze gruiziger dan de BD2 die ik nu heb. De "problemen" met de BD2 verdwijnen volledig als er op flink volume wordt gedraaid. Dan wordt het een heerlijk boostpedaal, die alles nog een trapje nageeft.

Al met al weer een leerzame dag geweest, én geen last van GAS! :o
Dussssss...


Mag ik een slotje? :seriousf:

Mitch
20 mei 2007, 20:28
Heb je wel eens een Bluesdriver geprobeerd ?