PDA

View Full Version : Battle of the little valve amps ...



Wimvdb
26 april 2007, 08:22
Welke is nu de beste ? Zou graag een buizencomboo'tje kopen voor max 200 € Enige voorwaarde is dat hij niet zo blikkerig mag klinken ...

Epiphone VJ
peavey royal 8
Ibanez Valvebee
Fender Champion 600
Fame GTA 15

Ook staat hier een behringer Bascab van 4x10 , zou ik daar zo'n VJ head probleemloos kunnen op aansluiten ?

Squier4ever
26 april 2007, 10:39
basspeakers houden niet zo van de hogere frequenties van el. gitaren, dus aan te raden is het IMO zker niet....

btw er zijn de afgelopen weken al een stuk of wat topic hierover geopend...

Kim Wilson
26 april 2007, 10:40
basspeakers houden niet zo van de hogere frequenties van el. gitaren, dus aan te raden is het IMO zker niet....

btw er zijn de afgelopen weken al een stuk of wat topic hierover geopend...
Mwoah, een VJ levert slechts 5 watt. Ik geef je geen garantie, maar ik geloof nooit dat het kwaad kan.

basswasp
26 april 2007, 10:56
Basspeakers kunnen daar prima tegen. In het geluid van een basgitaar zitten deze boventonen ook... Of het ook klinkt is een ander verhaal.

schwalbe
26 april 2007, 10:59
Het zijn de tweeters in bascabs die niet tegen overstuurde gitaargeluiden kunnen. Dus als de tweeter uitschakelbaar is dan is er geen probleem. Behalve dan dat basscabs vaak veel minder efficient zijn dan gitaarcabs en je dus minder volume krijgt.

Kim Wilson
26 april 2007, 11:02
Het zijn de tweeters in bascabs die niet tegen overstuurde gitaargeluiden kunnen. Dus als de tweeter uitschakelbaar is dan is er geen probleem. Behalve dan dat basscabs vaak veel minder efficient zijn dan gitaarcabs en je dus minder volume krijgt.
Dit klopt. Maar hebben alle bascabs een tweeter? Volgens mij niet. Maar wel goed om hier op te letten. Goeie tip!

jimihattricks
26 april 2007, 11:16
Welke is nu de beste ? Zou graag een buizencomboo'tje kopen voor max 200 € Enige voorwaarde is dat hij niet zo blikkerig mag klinken ...

Epiphone VJ
peavey royal 8
Ibanez Valvebee
Fender Champion 600
Fame GTA 15

Ook staat hier een behringer Bascab van 4x10 , zou ik daar zo'n VJ head probleemloos kunnen op aansluiten ?

Hier zijn idd al behoorlijk wat topics over geweest, maargoed, ik kan alleen mijn ervaringen spuwen over de Valve Junior;

5W is imo nog steeds te hard voor slaapkamerlevels.. en dat is jammer; dit versterkertje klinkt het best (imo) met de volumeknop rond 11-12u.. thuis gaat hij bij mij echter niet voorbij de 9u zonder dat de buren klagen

Hij mist wat laag en hoog, klinkt dus vrij midsy, maar dit regel ik m.b.v. een graphisch eq-tje ervoor. Je kunt hier goeie cleane geluiden uithalen (dan heb je wel een delay of reverb nodig om hem wat virtuele cabinet room te geven), blues klinkt ook ok, rock trekt hij nog net, maar metal niet.. dat heeft ongetwijfeld te maken met het kleine speakertje.. Nu denk ik ook dat dit vooral een versterkertje is dat vintage-georienteerde gitaristen aantrekt, metalheads zullen eerder elders kijken..

wat betreft de kwaliteitscontrole: mijn lokale muziekwinkel heeft er drie moeten bestellen, voordat ik er eentje had die het deed (iemand had z'n cup-a-soup niet gehad in de epiphone-fabriek).. de speaker lijkt wat te rammelen bij hoge volumes (niet echt hinderlijk).. voor de rest ziet ie er van buiten netjes uit

kijk, ik heb hier een berg effectpedalen liggen waarmee ik dat ding nog wel aan het klinken krijg, gitaar direct erin klinkt imo niet geweldig, maar de amp is voor mij een goed startpunt om thuis wat te pingelen

---

Wat betreft de Peavey > ik heb de vk112 (50W), en die bevalt zeer goed.. dit dingetje is natuurlijk heel anders (niet echt te vergelijken), maar heeft iig een tone-control.. deze ga ik ook s een keertje testen, ik vind die kleine amps zo cute! :chicken:

Wimvdb
26 april 2007, 12:36
Met zo'n epi JR head op een basscab ( de tweater is idd uit te schakelen ) moet lukken denk ik toch , maar qua omhage hoe zit dat bij zo'n epi ? , ik heb soms mijn peavey daar ook op aangesloten zonder probleem. Als ik zo'n VJ head neem heb ik nog aangenaam wat geld voor een OD ofzo ...

Nohead
26 april 2007, 14:12
Of misschien deze?
Zelfde als de Epi maar dan met tone control en goedkoper ;)

http://images4.thomann.de/pics/prod/107783.jpg

http://www.thomann.de/gb/harley_benton_ga5.htm

Rinze
26 april 2007, 15:02
Dat baskabinet kan het wel hebben, als er geen tweeter aan staat, het klinkt hoogstwaarschijnlijk nergens naar omdat basspeakers de hoge tonen van een gitaar niet goed/mooi weergeven.

vulvasonic
26 april 2007, 21:04
Ook leuk:

http://images4.thomann.de/pics/prod/109632_large.jpg