PDA

View Full Version : hoe leren spelen?



Dave1989
25 april 2007, 21:16
heey,

ik vroeg me af hoe jullie gitaar hebben leren spelen.Hebben jullie het jezelf aangeleerd, heb je het van een vriend of vriend geleerd of ben je echt op gitaarles geweest op een muziekschool ofzo?? :soul:

Blend
25 april 2007, 21:28
Buy a guitar, and play it on the MTV, you get your money for nothing and chicks for free.

Met dat liedje in m'n hoofd ben ik fanatiek akkoorden gaan stampen.
Les sowieso niet, ik speel ook piano in 'n bandje, maar noten lezen kan ik niet. (lees: noten lézen wel, maar spélen: ho maar!)

Eko
25 april 2007, 23:51
Les nemen is het meest verstandig om meerdere redenen. De belangrijkste is dat het je dwingt om regelmatig te blijven oefenen. Ook leer je een goede techniek aan. Een beetje kennis van theorie is nooit weg. Het betekent echt niet dat eindeloos saaie dingen moet doen.

FruscianteFan
25 april 2007, 23:55
Les nemen is het meest verstandig om meerdere redenen. De belangrijkste is dat het je dwingt om regelmatig te blijven oefenen. Ook leer je een goede techniek aan. Een beetje kennis van theorie is nooit weg. Het betekent echt niet dat eindeloos saaie dingen moet doen.Je eerste argument is juist niet goed: blijven oefenen is iets wat je zelf moet doen, niet iets waar je toe gedwongen moet worden. Met een hele hoop dingen is dat anders, maar met gitaarspelen vind ik dat je er vooral plezier aan zou moeten beleven. Als dat lukt, gaat het 'regelmatig blijven oefenen' vanzelf ;)

Wokkie
26 april 2007, 02:10
Ik heb het mezelf aangeleerd. Heb dus nooit les gehad, maar ik denk dat als je begint met gitaar spelen dat het beter is om lessen te nemen om het sneller op te pakken, maar aan de andere kant kan je het jezelf ook aanleren en op internet staan veel goede lessen en zo lukt het ook wel, maar als je echt persoonlijke begeleiding erbij wil neem dan gitaarlessen

Ik speel elke dag 1 a 2 uur op mijn gitaar met plezier.

En als je er plezier in hebt en echt wil dan kom je vooruit. Het kost wel veel tijd, maar als je het leuk vind maakt dat niet echt uit (heej dat rijmt :satisfie: )

gr wokkie

AriaProII
26 april 2007, 09:00
Les is een goeie manier om de basis en de theorie te leren, maar sommige technieken leer je alleen door eindeloos te herhalen. Mijn tip om zgn. 'muscle memory' te kweken: neem je gitaar zonder versterking of wat dan ook op schoot op de bank, en ga naar iets geestdodends op tv kijken (lingo, nieuws, pauw&witteman, etc.). Ondertussen probeer je eindeloos dezelfde riffs of technieken uit, zonder er al te veel bij na te denken. Na een paar maanden zul je al heel redelijk kunnen tokkelen, muten, alternerend picken, etc.

Kim Wilson
26 april 2007, 09:04
Je eerste argument is juist niet goed: blijven oefenen is iets wat je zelf moet doen, niet iets waar je toe gedwongen moet worden. Met een hele hoop dingen is dat anders, maar met gitaarspelen vind ik dat je er vooral plezier aan zou moeten beleven. Als dat lukt, gaat het 'regelmatig blijven oefenen' vanzelf ;)
Met gitaarspelen is het niks anders dan alle andere dingen. Als je echt wil leren spelen, zul je daar voor moeten oefenen. En met les heb je een stok achter de deur.

En er zijn verschillende manieren van "dwingen". Het hoeft niet altijd met een pistool op je achterhoofd. ;)

Tho
26 april 2007, 10:08
En er zijn verschillende manieren van "dwingen". Het hoeft niet altijd met een pistool op je achterhoofd. ;)

ow... Dan moet ik binnenkort eens met mijn exgitaarleraar gaan praten. Ik dacht écht dat dat zo hoorde! :nervous:

Henkie spenkie
26 april 2007, 12:23
Ik kan toch erg sterk aanraden om in ieder geval iets van noten te leren. Of in ieder geval zorgen dat je weet wat je speelt. Als je het jezelf leert door tabs leer je dat toch minder goed en dat is in een band is dat echt fucked up voor de rest.
Een van de gitaristen van mijn band heeft het ook zichzelf aangeleerd. Hij kan nu niet zeggen wat voor akkoord hij speelt en dat is zwaar lastig voor bijvoorbeeld een bassist als die een baspartij wil verzinnen. Als je les neemt komt dat in ieder geval wel goed.

FruscianteFan
26 april 2007, 15:51
Met gitaarspelen is het niks anders dan alle andere dingen. Als je echt wil leren spelen, zul je daar voor moeten oefenen. En met les heb je een stok achter de deur.

En er zijn verschillende manieren van "dwingen". Het hoeft niet altijd met een pistool op je achterhoofd. ;)Ligt eraan hoe ver je wilt komen. Met school lijkt het me goed om er hard op te hameren dat je het voor jezelf doet. Met gitaarspelen is er iets mis als je er geen plezier aan beleeft en/of als je niet doorhebt dat je het voor jezelf doet (als beginner althans)

Ik zeg niet dat je niet zult moeten oefenen, integendeel. Ik vind alleen niet dat iemand ertoe gedwongen moet worden.

Kim Wilson
26 april 2007, 15:52
Ik denk dat je de term "dwingen" in de reply van Eko ook niet zo zwaar moet nemen. ;)

Blend
26 april 2007, 16:36
Met les móet je tenminste iets doen, een goede manier om ook werkelijk iets te gaan dóen :)

MarkS
26 april 2007, 22:34
Ik kan toch erg sterk aanraden om in ieder geval iets van noten te leren. Of in ieder geval zorgen dat je weet wat je speelt. Als je het jezelf leert door tabs leer je dat toch minder goed en dat is in een band is dat echt fucked up voor de rest.
Een van de gitaristen van mijn band heeft het ook zichzelf aangeleerd. Hij kan nu niet zeggen wat voor akkoord hij speelt en dat is zwaar lastig voor bijvoorbeeld een bassist als die een baspartij wil verzinnen. Als je les neemt komt dat in ieder geval wel goed.


Een beetje absolute gehoortraining kan ook geen kwaad hoor.

vulvasonic
28 april 2007, 02:30
Les nemen kan ook de doodsteek betekenen. Eigenlijk vind ik dat je pas les moet nemen op het moment dat je zeker weet dat gitaar spelen je passie is en dat je zeker weet dat je er het maximale uit wilt halen.


Ik begon met gitaarspelen omdat ik helemaal gek was van muziek en dat ik mezelf van kinds af aan al visualiseerde op een groot podium met veel licht, veel show en een gitaar in m'n klauwen.

Toen ik een gitaar kreeg wist ik nog helemaal niets en ik kende ook niemand die echt gitaar kon spelen. Maar wat ik gaaf vond (ik was 13) was het maken van een 'product'. Een fictief en zeer onvolwassen iets, maar hee, ik was pas 13!

Ik vond het een kick om nummers te schrijven, daar teksten bij te verzinnen en ik vond het heerlijk om na 9 of 10 nummers een hoes te verzinnen voor de LP waar die nummers allemaal op stonden. En ik maakte dan ook veel tekeningen van hoe het er allemaal uit moest gaan zien op het podium en noem maar op. Ik leefde in een droomwereld en ik deed vrijwel niets anders dan dat.

En dan breekt op een gegeven moment de dag aan dat je iets verzonnen hebt wat je helemaal niet kan spelen!
Een betere drijfveer om dat deuntje er dan TOCH in te krijgen is er niet. En op die manier leerde ik in heel korte tijd heel veel.
Binnen een jaar was ik al zo ver dat ik andere gitaristen nogal frustreerde, omdat ik ineens verder bleek te zijn dan zij zelf, terwijl die vaak al jaren speelden. Maar vergis je niet. Het gaat ook om UREN maken. Ik speelde soms 7 uur aan 1 stuk achter elkaar. Ik denk dat ik destijds gemiddeld 5 uur per dag gitaar zat te spelen.

Zie het zo; je hebt nog nooit tegen een voetbal geschopt, maar je wilt graag een keer die bal in het net jagen. Als je dat 3 keer doet, dan zal dat je weinig opleveren. Trap je echter 300 keer tegen die bal aan en je ontwikkelt er vanzelf een bepaald gevoel voor. Als je dat gevoel hebt, ga dan op zoek naar iemand die je verder kan helpen. Daar zijn docenten voor.

Samengevat:
- Zoek de juiste drijfveer voor JEZELF (hou het dus leuk).
- En MAAK UREN!!!!

drap
28 april 2007, 03:02
Ik kan toch erg sterk aanraden om in ieder geval iets van noten te leren. Of in ieder geval zorgen dat je weet wat je speelt. Als je het jezelf leert door tabs leer je dat toch minder goed en dat is in een band is dat echt fucked up voor de rest.
Een van de gitaristen van mijn band heeft het ook zichzelf aangeleerd. Hij kan nu niet zeggen wat voor akkoord hij speelt en dat is zwaar lastig voor bijvoorbeeld een bassist als die een baspartij wil verzinnen. Als je les neemt komt dat in ieder geval wel goed.

Hé, niet zeiken pisnicht! Ik zeg altijd vakje die en die! :sneaky: En anders leer je ook maar op gehoor spelen lamme hond! :sneaky: Ik speel gewoon akkoorden die jij niet kent, zeg het maar eerlijk! En daar komt bij, linkshandige gitaristen behoeven helemaal geen theorie te kennen, daar hebben ze doorgaans veel te veel talent voor *kuch*.

Wordt weer leuk zondag :D

Effe on topic dan, zolang je maar lol hebt en telkens weer die drang als je je gitaar ook maar ff ziet 'm toch even vast te pakken. En ja, ik weet het... het is eigenlijk beter les te nemen, maar dan was ik in ieder geval snel afgehaakt en had ik nu een andere hobby waarschijnlijk...

Blend
28 april 2007, 17:56
@drap:
Jij post ook echt op onmogelijke tijden zeg! Meestal slaap ik zo rond 03.00 uur............

drap
28 april 2007, 23:07
@drap:
Jij post ook echt op onmogelijke tijden zeg! Meestal slaap ik zo rond 03.00 uur............

Slaap is voor mietjes.

Speci
1 mei 2007, 00:21
Ik probeer alles zelf te leren via boeken en websites, als ik na een tijdje merk dat ik niet meer vooruit ga zal ik wel lessen overwegen.

Ik moet helemaal van nul beginnen dus ik ben hier zeer realistisch in en besef dat het een werkje van enkele jaren zal zijn. :cooler:

Guitarmania
10 mei 2007, 22:10
Eerst ga je gitaarspelen omdat je Clapton hebt horen spelen. Daarna hoor je over Hendrix, en wil je die spelen. Daarna Eddy van Halen en Vai waardoor je zwaar aan de slag gaat met je techniek, en ten slotte Allan Holdsworth die je doet beseffen dat je op je 80e nog niet bent uitgeleerd. In elk stadium hoort een andere leraar. In het Claptonstadium is het goed om een leraar te hebben. In het Vai-stadium struin je vnl. het internet af naar TAB's en in het Holdsworthstadium ga je boeken over jazz(fusion) lezen. Maar ik zou beginnen met een leraar. Al was het maar omdat ie je vanalles kan vertellen over zijn optredens, zijn helden en zijn manier van oefenen toen ie net begon.

Lambird
15 mei 2007, 22:48
koop een boekje met akkoorden en tips.
Mocht het daarna nog niet lukken zou ik voor de leraar gaan.

The_W85
16 mei 2007, 09:48
Als je een pc hebt, gebruik dan Guitar Pro of Powertab (of iets anders in die geest). Heb ik ook gedaan, beetje simpele nummers gaan proberen te spelen, je moest eens weten hoe blij ik was toen ik Come As You are kon spelen na wat oefenen :dance:

AriaProII
16 mei 2007, 10:08
Bepaalde technieken, zoals bv alternerend picken, kunnen naar mijn mening alleen worden geleerd door eindeloos herhalen. Tip:
1. kijk op internet even hoe dat favoriete riff of loopje gaat,
2. neem je gitaar, zonder versterking of wat dan ook, en ga op de bank zitten,
3. zet de tv aan en ga naar het nieuws, lingo, temptation island, of iets anders geestdodends kijken, onderwijl eindeloos dat riffje herhalend.

Na een tijdje (paar weken/maanden) gaan die technieken, die in het begin zo moeilijk leken, steeds makkelijker. Je handen beginnen te 'herrineren' hoe het moet. Deze 'muscle memory' is het voornaamste wat een gitarist moet hebben (naast een gitaar...)

CrudeSapphire
16 mei 2007, 20:57
Van m'n eigen geleerd :)

Men maat heeft me wel wat geholpen met tremolo enzo de benamingen duz :D


Maar voor de rest alles zelf geleerd [internet ftw :D]

oorzaak
16 mei 2007, 23:00
Andere mensen zijn heel belangrijk geweest voor mij bij het leren gitaarspelen. Ik heb veel geleerd van mijn vader, van vrienden. En het belangrijkste misschien: ik was erg jaloers op een neef van mij die heel goed kon spelen. Man, ik deed mijn best om 'm in te halen en het is me na bijna 30 jaar spelen nog steeds niet gelukt! Maar dat komt doordat hij zich ook nog steeds ontwikkelt ;)

Ik denk dat het belangrijk is dat je je handen goed zet zodat je je spieren niet verkeerd belast. Daar kan een leraar mee helpen of iemand anders die gevorderd is. Ik denk niet dat je zoiets zelf kunt zien, of dat je het kunt leren van internet.

Verder denk ik dat het goed is om iets van theorie te kennen. Hoeveel je nodig hebt hangt van je ambities en je smaak af (de ene muziekstijl vraagt wat meer muzikale bagage dan de andere). Ik heb zelf pas de moeite genomen om echt iets van algemene muziektheorie te leren toen ik al tien jaar speelde. Maar het hielp me enorm verder. Als je niet veel weet, kun je erg blijven hangen in dezelfde trucjes en patroontjes. Misschien vinden sommige mensen dat geen probleem, maar ik wil steeds verder.

Dus ik heb nooit echt gitaarles gehad, maar wel geprobeerd om langs allerlei wegen iets van anderen te leren. Voor mij was dat de truc!

Groeten, Frits

niensama
20 mei 2007, 13:41
Kennen jullie een Gitarist waarvan je veel tabs op het indernet kan vinden?
en die ook niet te moeilijke liedjes speelt..
Ik speel al een tijdje klassieke gitaar, ik zou graag electrische gitaar leren spelen, maar ik vind helemaal geen makkelijke tabs van mijn favoriete bands (geen wonder als je van Japanse muziek houdt^_^v)
dus als jullie een idee hebben, zeg het me (het mag Westers zijn)

Pais
20 mei 2007, 13:44
Als je een klassieke achtergrond hebt, vind je Harry Sacksioni misschien wel leuk. Er zijn veel tabs van op internet maar hij heeft ook boeken uitgebracht met zowel tab als notenschrift.

niensama
20 mei 2007, 13:51
Als je een klassieke achtergrond hebt, vind je Harry Sacksioni misschien wel leuk. Er zijn veel tabs van op internet maar hij heeft ook boeken uitgebracht met zowel tab als notenschrift.

Mn broer heeft een boek van hem denk ik..
maar ik wist niet dat hij electrische gitaar speelt..
Ik zal het eens proberen^^