PDA

View Full Version : Soleren



The Mess
25 april 2007, 20:52
Hoi,

Ik ben speltechnisch op een niveau waarop ik wel een aardig solo'tje zou kunnen pingelen. Maar het zou met goed uitkomen als het theoretisch ook nog zou kloppen.

Ik ben daarom op zoek naar een paar scales die ik eigenlijk in alle toonsoorten (ongeveer) gelijk zijn.

Kunnen jullie me hier mee helpen?

Cheers.

The_syphon
25 april 2007, 22:49
majeur, mineur, pentatonisch. Kun je opschuiven over de hele hals, afhankelijk van de tonica waarin het nummer gespeeld wordt. De intervallen blijven hetzelfde, maar dat is natuurlijk bij elke scale.

Negative K3 fan
25 april 2007, 23:05
als een solo goed klinkt dan volgt de theorie vanzelf, theorie is slechts een verklarend model die onder andere communicatie vergemakkelijkt.

bert k
25 april 2007, 23:23
True, maar het wordt al een stuk makkelijker als je weet waar je je vingers moet neerzetten.

Rinze
26 april 2007, 09:24
Behalve in een scale soleren kun je ook akkoordtonen gebruiken en die verbinden, wordt/werd in de jazz ook veel gedaan. Klinkt heel anders dan de pentatonische solo's, en ik merk dat ik dan ook minder in bepaalde standaardriedels verval.

Butger
26 april 2007, 12:50
De meest makkelijke scale is volgens mij wel de Pentatonische.
Het zijn maar 5 vormpjes achter elkaar. Blijven zelfs hetzelfde in mineur/majeur, alleen een andere positie.

Maar je gaat als je alleen in de penta blijft zitten wel snel de standaard riedels spelen idd

-=JEROEN=-
26 april 2007, 13:16
Hoi,

Ik ben speltechnisch op een niveau waarop ik wel een aardig solo'tje zou kunnen pingelen. Maar het zou met goed uitkomen als het theoretisch ook nog zou kloppen.
heb je hier wat aan?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Negative K3 fan
26 april 2007, 13:18
True, maar het wordt al een stuk makkelijker als je weet waar je je vingers moet neerzetten.

je vingers moet je neerzetten op de plek waar er naar jouw mening een mooi geluid ontstaat ;)

sorry voor mijn bijdehandte opmerking bert

The Mess
1 mei 2007, 15:08
Bedankt voor de reacties! :)
De uitleg van Jeroen had ik al eens bekeken, maar ik zag door de bomen het bos niet meer...
Ik heb het aan mijn gitaarleraar gevraagd, en die heeft me ook redelijk geholpen.
Hij vertelde me ook dat als je vind dat het goed klinkt, dat je dan niet persé in het theoriemodel hoeft te passen.

Nog tips, of opmerkingen?

F-axe
1 mei 2007, 16:22
Backingtrack opzetten en veel meespelen.. Opnemen is ook goed, kun je horen wat wel klinkt en dat nog een paar keer spelen, waarbij je je "verkeerde" aanslagen niet meer speelt.

-=JEROEN=-
1 mei 2007, 22:28
De uitleg van Jeroen had ik al eens bekeken, maar ik zag door de bomen het bos niet meer...
en deze?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78418