PDA

View Full Version : kromme hals telecaster zelfbouw



cardinal
25 april 2007, 19:25
Hoi,

Ik heb een zelfbouwbody gekocht en een hals (van een zekere Meneer X (edit door Mods: we gaan niet meteen mensen zwart maken) uit limburg), maar die hals is krom. Nu heeft hij een andere beloofd, maar nooit meer iets laten horen op mijn emails etc. Kortom ben geript.

Hals zelf ziet er keurig uit, maar is krom, de buiging is richting de fret kant waardoor de snaren aanlopen en er niet op te spelen valt.

Hebben jullie wellicht tips en of oplossingen. De halspen aandraaien heeft geen resultaat en ik heb er al hele dikke snaren opgegooid en strak aangedraaid en dagen laten staan, maar geen resultaat.

cas121
25 april 2007, 19:30
ik neem aan dat je de halspen losser hebt gedraaid?

C

no 1 hops
25 april 2007, 21:12
vooral EERST losdraaien, luister naar krakende piepende geluiden.
daarna eens aandraaien, niet meer dan een kwart slag.
soms is het dat een moer al op het einde van de draad is en niet meer draaien kan.
dan helpen kleine extra weitjes.
zit hij gewoon op zijn strakst dan is er een truukje om hem terug te dwingen.
staat in het dan erlewine boek.
daarvoor heb je een sterke houten balk, wat houtblokje en een stevige lijmklem nodig.
mocht het nodig zijn dan kan ik je wel een tekening maken en opsturen.

maar dit is pas echt als laatste redmiddel

cardinal
4 mei 2007, 03:26
vooral EERST losdraaien, luister naar krakende piepende geluiden.
daarna eens aandraaien, niet meer dan een kwart slag.
soms is het dat een moer al op het einde van de draad is en niet meer draaien kan.




dan helpen kleine extra weitjes.
zit hij gewoon op zijn strakst dan is er een truukje om hem terug te dwingen.
staat in het dan erlewine boek.
daarvoor heb je een sterke houten balk, wat houtblokje en een stevige lijmklem nodig.
mocht het nodig zijn dan kan ik je wel een tekening maken en opsturen.

maar dit is pas echt als laatste redmiddel

Reactie; ik ga dit proberen, maar onderstaande begrijp ik niet. Wat is een weitje? en wat is het erlewine boek? Ik google ook wel even hoor.

Minda
4 mei 2007, 11:14
Een wat groffere oplossing, het wegnemen van de waarschijnlijke oorzaak: De fretten eruit. Een dunne hals wil wel eens krom gaan staan doordat de brede fret messing in een (te) dunne groef wordt gemept. Leuke klus!! Bij mij gebeurt dat ook wel eens, ik bouw op aanvraag 19mm halsjes en die kunnen niet veel hebben. Ik gebruik daarvoor een dubbelwerkende halspen. De snaarkracht heeft nauwelijks invloed op de bolling van de hals, de fretten wel en ik draai de halspen dus 'losser' (vaster de andere kant op) om de boel recht te krijgen. Wat voor halspen zit er in je Tele?

Succes...

no 1 hops
4 mei 2007, 20:20
Reactie; ik ga dit proberen, maar onderstaande begrijp ik niet. Wat is een weitje? en wat is het erlewine boek? Ik google ook wel even hoor.
weitje is een metalen ringetje.
stel je hebt een halspen die aan de boven kant een paar cm schroefdraad heeft.
soms kan het zijn dat het hout dermate ingedrukt is dat bij het aandraaien de moer al op het einde van de schroefdraad zit en niet verder kan maar verder zou moeten.
(is mij 1 keer overkomen)
een aantal weitjes tussen het hout en de moer kunnen net dat beetje extra ruimte creeren.
Dan Erlewin is een gitaar reparateur met een schitterend boek erover.
ook hoe je een gitaar intoneert en goed afsteld.
wel in het engels.