PDA

View Full Version : Pickup schema, graag nakijken door de experts



G.G.
25 april 2007, 19:22
Heb gemerkt dat de Werkbank de enige plek is waar de echter soldeerders zitten, kunnen jullie dit schemaatje nakijken dat ik inelkaar geknutseld heb.

Strat met 3 singlecoils (hoge output +/-10k), middelste is nonRWRP. Dummiecoil is RWRP (waarom een dummie? gewoon omdat ik het een keer wil proberen.

Nou heb ik in Paint lopen knippen en plakken en kwam ik hierop uit:

Master Volume (moet nog een treble bleed op komen, staat nog niet op plaatje)
Master Tone (TBX)
Pushpull: *Volume voor neckelement op erbij te draaien, *schakelaar om dummie in serie te zetten met de andere elementen of geheel uit het schema te halen.

Zie ik iets over het hoofd? Discussies over of een dummie wel meerwaarde toevoegt etc... zijn niet nodig. Ik kan hem volledig uitzetten volgens mij (als mijn tekening klopt.)

http://img365.imageshack.us/img365/2531/nonrwrpdummietbxsl6.jpg

Als ik bevestiging heb van de juistheid kan ik eindelijk (pus/pull en balllance) potmeters gaan halen.

Geronimo
25 april 2007, 23:03
Wat is dat, een dummie?

(sorry hoor, ik pruts aan versterkers, niet aan gitaren)

G.G.
26 april 2007, 05:35
Wat is dat, een dummie?

(sorry hoor, ik pruts aan versterkers, niet aan gitaren)

Maakt de boel humcancelling. Maar ziet het schema er logisch uit?

bert k
26 april 2007, 10:04
Maar waar zit die dummie dan? Als hij moet humbucken, moet ie wel onder de snaren zitten, anders werkt het niet. Gewoon een pickup in tegenfase cancelt zo'n beetje alles.

Chris Winsemius
26 april 2007, 10:15
Ik heb niet alles kunnen checken maar volgens mij zal de dummie-regelaar in 'n aantal pu-standen alrijd werken en dus het volume en sound beïnvloeden.

G.G.
26 april 2007, 16:51
Ik heb niet alles kunnen checken maar volgens mij zal de dummie-regelaar in 'n aantal pu-standen alrijd werken en dus het volume en sound beïnvloeden.

De dummieregelaar is het schakelgedeelte van de pushpullpotmeter en volgens mij is die dus 100% aan/uit. Het potmetergedeelte doet alleen het hals element in stand 1, 1&2 en 2 bijdraaien.

aad
26 april 2007, 21:57
Het schema is logisch en zal wel werken (althans, ik ken de schakelaar niet die je toepast om je elementen te selecteren) en ik kan dus niet beredeneren hoe je signaal daarin loopt. Maar omdat ik vermoed dat je dit schema niet onvoorbereid hier neerkwakt (getuige het schema) denk ik dat jij dat wel kunt. Voor de rest ziet het er wel goed uit.

Ik zou zeggen.....gaan.

Chris Winsemius
27 april 2007, 02:48
De dummieregelaar is het schakelgedeelte van de pushpullpotmeter en volgens mij is die dus 100% aan/uit. Het potmetergedeelte doet alleen het hals element in stand 1, 1&2 en 2 bijdraaien.

Volgens de tekening kan ie altijd de wiper naar aarde draaien....

Gewoon proberen!

G.G.
27 april 2007, 05:42
Maar waar zit die dummie dan? Als hij moet humbucken, moet ie wel onder de snaren zitten, anders werkt het niet. Gewoon een pickup in tegenfase cancelt zo'n beetje alles.

Bert, de dummie zit naast de 5standsschakelaar verstopt onder de slagplaat en heeft geen magneet en geen polen meer.

De volume en de tonepot (TBX) hangen op de normale manier aan de 5 standsschakelaar.

De puspull is een normale blender geworden voor het toevoegen van de halspup. Het schakelgedeelte zet de dummie in serie voor het hele verhaal.

Zou moeten werken, ik ga maar eens solderen,

bert k
27 april 2007, 10:06
Dus in wezen zit er, als je hem inschakelt, een spoel voor je aarde? Een spoel werkt als een hoog-af filter. Wat zou dat dan voor effect hebben?

G.G.
27 april 2007, 15:34
Dus in wezen zit er, als je hem inschakelt, een spoel voor je aarde? Een spoel werkt als een hoog-af filter. Wat zou dat dan voor effect hebben?

Zou de bijgeluiden (hum) moeten verminderen zoals stand 2 en 4 bij een strat met een normaal setje elementen.

Een setje zonder RWRP middenelement heeft een lekkerder geluid in stand 2 en 4. Zo kan ik kiezen of ik genoegen neem met ruis, of ietsjes qua sound inlever om minder ruis te hebben.

EDIT: zie link:

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=19843&hl=dummy

Geronimo
28 april 2007, 15:57
Oke ik snap het idee, maar je zegt dat de spoel geen magneet heeft, dat betekent dus dat ie geen toon opwekt en dan werkt het dus niet zoals in die link staat beschreven. Het werkt zoals bert ook zegt als een gewone spoel.

G.G.
28 april 2007, 16:23
Heb een goed schema van de Fender Powerhouse strat gevonden (misschien wordt het zo iets duidelijker:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/stratocaster/0139500_02A/SD0139500_02APg2.pdf

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/stratocaster/0139500_02A/SD0139500_02APg2.pdf

Heeft ook een dummie in serie staan (3 pupdraden gaan naar switch, dan door de dummie heen neer de rest toe) (via een preamp, maar die zal niet noodzakelijk zijn in mijn geval met 10k pickups)

Het enige wat ik anders doe is de dummie aan de andere kant van de pickups zetten.