PDA

View Full Version : brug te schuin door tremelo



apekop
25 april 2007, 18:09
ik heb pas een mooie Fender USA strat gekocht via marktplaats, hij klinkt heel goed...

alleen de brug stond erg schuin (ik bedoel ver omhoog aan de achterzijde)waardoor de snaren vrij hoog staan, ik heb toen de snaren losgedraaid en de twee schroeven op de brug wat aangedraaid en dat was al wat beter....ik weet niet of dat zo moet...maar hoe strak moet je die twee schroeven nu aandraaien? en zijn die schroeven er om de gevoeligheid van je tremelo te kunnen regelen? ik heb geen ervaring met dit soort bruggen...

Nickname
25 april 2007, 18:12
Daar zijn die schroeven inderdaad voor.. een extra veer erbij wil ook wel eens helpen :)

G.G.
25 april 2007, 18:12
Haal het plastic plaatje van de achterkant van je gitaar. Draai wat spanning van je snaren, plaats een paar bankpasjes achter je tremelo zodat ie mooi vlak met de body ligt. Plaats extra veren, en/of verhoog de spanning op de veren door de klauw waar de veren aan hangen vaster te draaien (2 schroeven). Breng de gitaar op stemming (veren moeten zo strak zijn dat de bankpassjes klem blijven zitten.)

Dan langzaam de spanning van de veren halen tot het moment dat de pasjes net tussen de tremelo en body uitglijden.

Klaar is Kees

apekop
25 april 2007, 20:32
Dan langzaam de spanning van de veren halen tot het moment dat de pasjes net tussen de tremelo en body uitglijden.



bedankt voor de tips, dat laatste snap ik niet echt...hoe haal je de spanning van de veren als de gitaar al op stemming is?,

wat ik gedaan heb is de spanning van de snaren halen door ze losser te draaien, dan die 2 schroeven aandraaien (ik heb ze vrij strak aangedraaid) en dan weer de snaren stemmen, de brug komt dan toch nog wat omhoog bij het stemmen....maar het is al veel beter zo....ik zal eens overwegen om er een extra veer bij te zetten (er zitten er nu drie in, dat is standaard denk ik).

Eko
25 april 2007, 23:32
Wat bedoeld wordt zijn de twee schroeven die je ziet als je de achterkant van je gitaar openmaakt. Je ziet het blok van de brug en daaraan zit een gedeelte vast met 2 schroeven in de body. Als je die strakker draait ( verder het hout in ) dan gaat de brug vlakker staan.

apekop
26 april 2007, 10:10
schroeven aan de achterkant? die schroeven zitten toch gewoon op de bovenkant van de body?

wat doen jullie trouwens aan die noise (resonantie) van de veren....als ik zachtjes op de brug tik, hoor de resonantie van de veren vrij goed...bij bepaalde tonen/akkoorden hoor je dit ook...

is krimpplastic om de veren een oplossing?

DarknessAwaits
26 april 2007, 10:25
Ik denk dat je dan de bewegingsvrijheid van de veren beperkt, wat meestal wel goed werkt is een zakdoekje achter de veren plaatsen.

Johannes
26 april 2007, 10:37
schroeven aan de achterkant? die schroeven zitten toch gewoon op de bovenkant van de body?

wat doen jullie trouwens aan die noise (resonantie) van de veren....als ik zachtjes op de brug tik, hoor de resonantie van de veren vrij goed...bij bepaalde tonen/akkoorden hoor je dit ook...

is krimpplastic om de veren een oplossing?


Wat ik begrijp is, dat jij de studs waar de tremolo tegen schaniert verder in de body hebt gedraaid. Dat is geen goede oplossing voor een brug die te schuin staat. De brug staat namelijk te schuin doordat de snaarspanning hoger is dan de spanning van de veren aan de achterkant (die de brug in balans houden). Wat je moet doen is de studs weer terug schoeven naar de oorspronkelijke hoogte en de veren aan de achterkant van de body strakker draaien (of er eentje bij zetten)

Tekeningetje ter illustratie:

http://i19.photobucket.com/albums/b179/happo_no_giri/fender-trem-AS.jpg

Raffel
26 april 2007, 10:38
schroeven aan de achterkant? die schroeven zitten toch gewoon op de bovenkant van de body?

wat doen jullie trouwens aan die noise (resonantie) van de veren....als ik zachtjes op de brug tik, hoor de resonantie van de veren vrij goed...bij bepaalde tonen/akkoorden hoor je dit ook...

is krimpplastic om de veren een oplossing?

de schroeven op de bovenkant van de body zijn voor het afstellen van de hoogte van de brug en dus de snaren. De schroeven aan de binnenkant/achterkant zijn voor de spanning van de veren. In principe zijn de snaren en de veren constant aan het touwtje-trekken en de brug is het middelpunt. Als de brug dus de te hoog staat, moeten de veren wat harder trekken en moet je de schroeven dus dieper in de body draaien. Ik gebruik zelf verpakkingsmateriaal om de resonantie van de veren tegen te gaan. (niet te grof, geen ) Ik stop deze achter de veren, dus tussen de body en de veren in.

rocker_71
26 april 2007, 12:44
Duidlijk plaatje Johannes! Dank.

Ik heb bij mijn weten geen last van noise van mijn veren (nooit op gelet eigenlijk), maar zal vanavond eens een inspectie houden.

In het Engels is het mooier uit te leggen. Dan gaat het om het evenwicht tussen de 'strings' en 'springs'.

bert k
26 april 2007, 13:05
Ja, en het plaatsen van een extra veer heeft geen invloed op de hoogte. De totale trekkracht van de veren, of het er nou twee of vijf zijn, moet gelijk zijn aan de trekkracht van de snaren. Als je een extra veer plaatst zal de brug mooi rechttrekken, maar de gitaar staat veel te hoog gestemd. Dan stem je hem goed, en dan staat de brug weer scheef... De enige manier is het draaien aan de twee schroeven die de veren op hun plaats houden.

apekop
26 april 2007, 13:53
Wat ik begrijp is, dat jij de studs waar de tremolo tegen schaniert verder in de body hebt gedraaid. Dat is geen goede oplossing voor een brug die te schuin staat.
http://i19.photobucket.com/albums/b179/happo_no_giri/fender-trem-AS.jpg

geweldig plaatje, ik had dus inderdaad die schroeven op de body aangedraaid en niet bij de veren....nu weet ik het dankzij dat plaatje...

aangezien de veren mee trillen (resoneren), zullen de veren wel te los staan....dus gewoon wat verpakkingsschuim tussen de veren en de body zou dit moeten oplossen, ga ik eens proberen....

G.G.
26 april 2007, 17:06
Ff de tekening aangepast om uit te leggen wat ik eerder bedoelde:

http://img260.imageshack.us/img260/4623/fendertremas2te1.jpg

Met de twee schroeven bovenop de body zet je de brug op de juiste hoogte. Dan plaatst je bankpasjes (die gekleurde dingen op de tekening) onder je brug en zet je de veren lekker strak (2 schroeven achterkant van de gitaar). Breng je gitaar op stemming en zorg dat de veren zo strak blijven dat de pasjes blijven zitten.

Gitaar is op stemming, nu gitaar rechtop zetten, en heel langzaam de twee schroeven aan de achterkant losser draaien. Op een gegeven moment vallen de pasjes achter de brug vandaan. Dit is het moment dat de brug kaarsrecht met de body staat en helemaal in balans en op stemming is.

Johannes
26 april 2007, 18:16
Dat is een hele slimme en makkelijke truc!!! (Helaas heb ik geen strat :P)

Je zal wel de zadeltjes ietsje lager zetten om dezelfde actie/ bespeelbaarheid te houden.

apekop
27 april 2007, 00:57
Heee G.G.

bedankt voor de tips jongen...het heeft me echt geholpen!

rocker_71
1 mei 2007, 10:37
Ik heb wel wat anders opgemerkt.

Als ik de G-snaar echt een goede bend geef (1-2 tonen) dan zie ik dat de brug wat omhoog komt. Is dat een normaal verschijnsel bij een Strat?

Bij mijn Squier is dat nl niet zo, maar daar zit de brug echt plat op de body. Daar zijn de veren dus veel strakker.

bert k
1 mei 2007, 12:04
Ja, dat is normaal. Als je bend, dan trek je in feite wat harder aan de veren, net alsof je je tremoloarm iets indrukt. Lastig verschijnsel, maar normaal bij een zwevende trem.

rocker_71
1 mei 2007, 12:19
Bedankt Bert. Dat dacht ik al. Ik wist wel dat bij een bend de andere snaren wat ontstemmen, maar hier had ik nog niet op gelet.

Ik heb maar even de Fender Stratocaster Manual (Paul Balmer) besteld, anders blijf ik jullie de oren van je hoofd vragen.
Is wel 27 euro, maar dan heb je wel een goed handboek juist voor dit soort zaken.