PDA

View Full Version : 2 x 16 Ohm = 16 Ohm?



dr.distortion
25 april 2007, 16:31
Hei allemaal!

Ik wil mijn nu parallel bekabelde cab 2 x 12" V30 (speakers zijn allebei 16 Ohm) herbekabelen zodat ik 2 x 16 ohm =16 ohm gaat worden. Dit vanwege de Valveking 112 combo. Is serieel/parallel bekabelen de oplossing hiervoor of zit ik mis?

Graag jullie hulp.

Alvast bedankt!

Serge

Kim Wilson
25 april 2007, 16:33
Je zit mis. Als je beide speakers parallel bedraad, krijg je 8 ohm. Als je ze in serie zet, heb je 32 ohm.

Met twee 16 ohm speakers kom je nooit op 16 ohm uit.

bert k
25 april 2007, 16:37
Die Valveking kan toch wel 8 ohm aan?

dr.distortion
25 april 2007, 16:41
@ Bert K: Nee niet de 112 combo...minimaal 16 ohm staat op de achterkant en in de beschrijving.

Dus met een seriele bekabeling wordt deze 32 ohm, dat snap ik. Deze zou het dus in theorie moeten zijn (ik zal alvorens dit te doen even met peavey mailen)

Ik las namelijk op de site van celestion dat Serieel/Parallelle bekabeling bij een 4 x 12" cab zijn ohmage behoudt van 4 x 16 ohm = 16 ohm. Maar dit geldt blijkbaar alleen voor een 4 x 12"' en dus niet voor een 2 x 12"' ?? Of weten jullie misschien wel de truuk?

Kim Wilson
25 april 2007, 16:43
@ Bert K: Nee niet de 112 combo...minimaal 16 ohm staat op de achterkant en in de beschrijving.

Dus met een seriele bekabeling wordt deze 32 ohm, dat snap ik. Deze zou het dus in theorie moeten zijn (ik zal alvorens dit te doen even met peavey mailen)

Ik las namelijk op de site van celestion dat Serieel/Parallelle bekabeling bij een 4 x 12" cab zijn ohmage behoudt van 4 x 16 ohm = 16 ohm. Maar dit geldt blijkbaar alleen voor een 4 x 12"' en dus niet voor een 2 x 12"' ?? Of weten jullie misschien wel de truuk?
Nee, dat kan dus niet. 4 16 ohm speakers moet je aansluiten als 2 x 2 speakers parallel (is dus 2 x 8 ohm) en die twee setjes weer in serie aansluiten. Dan kom je weer op 16 ohm.

gvink
25 april 2007, 18:16
Als je combo meerdere speaker uitgangen heeft kan je allebei de speakers afzonderlijk aansluiten.. Dan heb je twee keer 16 ohm... :)

bert k
25 april 2007, 19:24
Nee, dan is het waarschijnlijk 8 ohm. Speakeruitgangen staan meestal parallel.

AART
25 april 2007, 20:54
Nee, dan is het waarschijnlijk 8 ohm. Speakeruitgangen staan meestal parallel.

Klopt. Iig bij mijn oude 5150, dus ik denk bij jouw valveking ook.

dr.distortion
26 april 2007, 10:02
Aan de externe cab aansluiting van de combo staat vermeld minimaal 16 ohm. Ik heb peavey gemaild met de vraag of de combo dus een 32 ohm cab kan verdragen zonder problemen, in dat geval zou ik de cab dus op 32 ohm kunnen bekabelen.

Het antwoord van Peavey zal ik sowieso even hier droppen, is mss handig voor toekomstige zoekers naar een zelfde probleem.

Mannen, alvast bedankt voor jullie input!

dr.distortion
8 mei 2007, 09:41
Helaas...32 ohm input is een no-go...dit zou de valveking beschadigen. Dus wat ik ook bedenk met de huidige speakers, jammer maar helaas. Ik ga op zoek naar 2 x 8 ohm speakers (inruilen of iets dergelijks).

Negative K3 fan
8 mei 2007, 11:14
als je een 32 ohm parallel aansluit op de interne speaker (van waarschijnlijk 8 ohm) dan kan dat technisch gezien helemaal, die externe cab krijgt dan alleen 4 keer minder vermogen dan de interne speaker en zal dus veel zachter gaan.

Kim Wilson
8 mei 2007, 11:17
als je een 32 ohm parallel aansluit op de interne speaker (van waarschijnlijk 8 ohm) dan kan dat technisch gezien helemaal, die externe cab krijgt dan alleen 4 keer minder vermogen dan de interne speaker en zal dus veel zachter gaan.
Nee, dit kan dus niet. De Valveking is een buizenamp, dat werkt heel anders dan een transistording.

bert k
8 mei 2007, 13:01
als je een 32 ohm parallel aansluit op de interne speaker (van waarschijnlijk 8 ohm) dan kan dat technisch gezien helemaal, die externe cab krijgt dan alleen 4 keer minder vermogen dan de interne speaker en zal dus veel zachter gaan.
Leg dat eens uit? Volgens mij krijgt de externe cab precies evenveel vermogen als de interne speaker. De twee 16 ohm speakers staan in dit geval natuurlijk parallel in de cab, dan is de cab ook 8 ohm.

pol
8 mei 2007, 15:07
klopt toch : 32 ohm parallel met 8 ohm komt uit op 6,4 ohm, alleen gaat die 32 ohm speakers dan nauwelijks vermogen binnenkrijgen, nl 4 keer minder als die van 32 ohm.

Negative K3 fan
8 mei 2007, 15:40
Leg dat eens uit? Volgens mij krijgt de externe cab precies evenveel vermogen als de interne speaker. De twee 16 ohm speakers staan in dit geval natuurlijk parallel in de cab, dan is de cab ook 8 ohm.

pol heeft het al uitgelegd, maar ik zal nog even mijn best doen.

Ik weet niet precies hoe die valveking in elkaar zit, maar ik neem aan dat het gaat om een combo met interne speaker(s) die 8 ohm leveren. Bij de external speaker output staat: minimaal 16 ohm. 16 ohm schakeling is niet mogelijk met 2 16 ohm speakers, 32 wel. Als je die 32 aansluit als externe speaker, is de totale belasting zoals pol zei 6,4 ohm (kleine afwijking tov 8 ohm, maar dat valt binnen de marges). Het probleem nu is dat je een belasting hebt van 8 ohm en één van 32 en dat terwijl de spanning voor beide gelijk is (parallele schakeling)...

dr.distortion
8 mei 2007, 16:17
Hoeveel Ohm de interne speaker levert weet ik nu even niet uit mijn hoofd, ga ik vanavond even nakijken. Het gaat om de VK 112, dus de combo met 1 speaker. Ben op zich wel erg benieuwd naar wat evt. mogelijkheden zijn, maar ik zal de speakers toch moeten inruilen (ja zie dat eerst maar eens te doen) om aan de 16 ohm te komen. Omdat bij de externe speaker uitgang MINIMAAL 16 ohm stond, ging ik er onterecht vanuit dat 32 ohm cab geen probleem hoeft te zijn. Onterecht dus (volgens peavey)

Negative K3 fan
8 mei 2007, 17:02
vreemd antwoord van peavey, vooral als ze erop zetten dat er minimaal 16 ohm in moet... Maarja, ik geloof het wel.