PDA

View Full Version : wat is het verschil?



Dave1989
25 april 2007, 14:48
heey ,

Wat zijn de verschillen tussen bass of electrische gitaar?
wat de voor en of nadelen van beide?
Ik ben nu nog wat aan het orienteren voor de aanschaf van een gitaar, maar weet nog niet wat voor 1.

AriaProII
25 april 2007, 16:41
hmmm, verschil tussen bass en normaal gitaar...

Er zijn legio verschillen, maar dit lijstje is een start.

- Een (electrische) gitaar heeft meestal 6, en heels soms 7 snaren. een bass heeft er meestal 4 en heel soms 5 (en heeeeeeel soms 6)
- een bass heeft een veel langere hals dan een normale gitaar, en meestal ook een grotere body, wat resulteert in een veel lagere klank (en een groter gewicht)
- Bass speelt meestal ter begeleiding van de gitaar,eigenlijk om de accoorden van een extra lage toon te voorzien.
- dit betekent echter niet dat een bassist meestal alleen maar de grondtoon van het accoord speelt. meestal is het een loopje, een lick, en soms zelfs een riff...
- de gitaar doet in 99 procent van de gevallen de solo's.
- de aanslagtechnieken (hoe je je snaar in beweging brengt) verschillen tussen bass en gitaar. 1 uitzondering: met een plectrum is het bijna hetzelfde.

Dave1989
25 april 2007, 21:06
hey, bedankt voor je antwoord.
IK ben nu opzoek naar een leuk gitaar om mee te beginnen.Ik wil niet gelijk duur beginnen, dus eerst even hier wat informatie inwinnen voordat ik iets koop.Ik kan alleen niet wachten met kopen, kwil zo snel mogelijk een gitaar :strat: .
Als ik eventueel redelijk goed kan spelen, dan zou ik best in een bandje willen spelen, maarja dat is pas later :cooler:

ik hou een beetje van alle soorte stijlen, maar de stijl in bv, nirvana, foo fighters(everlong), etc vind ik wel lekkere klank.

Blend
25 april 2007, 21:30
Er is een legio info te vinden op deze site! Gebruik de zoekfunctie, en je vind vast wel welke gitaar voor jouw geschikt is. Anders vraag je maar raak....

Butger
26 april 2007, 12:40
Wat zijn de verschillen tussen bass of electrische gitaar?
wat de voor en of nadelen van beide?


Een bass en elektrische gitaar zijn totaal verschillend in klank en vorm, er zijn geen voor en nadelen voor beide ofzo, je ziet ze beide in elke rockband.

Je zegt dat je b.v. het geluid van Nirvana lekker vind, maar wat vind je lekker.
De scheurende gitaar of de basloopjes?

Dan is het niet zo moeilijk kiezen verder..