PDA

View Full Version : Nummer om tokkelen te oefenen (fingerpicking)



Lossesnaar
25 april 2007, 11:30
Dag muziekanten, ik wilde binnenkort mn kunnen gaan uitbreiden middels het tokkelen (of heet het fingerpicking?) met mn vingers, tot op heden deed ik alles met mn plectrum.
Mijn vraag is wie er wat nummers kunnen noemen waarbij je dat als starter mooi kan oefenen, btje hedendaags als t kan, denk aan racoon ofzo (lijkt me wat hoog gegrepen iig)
of mooie klassiekers natuurlijk, ik hoor t graag, bvd.

gr Marco

Don Capo
25 april 2007, 11:36
Je kan eigenlijk alles fingerpicken wat je wilt. Elk beginnersnummer.

Je speelt gewoon de akkoorden die jhe normaal ook speelt allen speel je ze met een arpegio (g,b,e,b,g snaar) met je wijs-, middel- en ringvinger en de bas met je duim

gorgasm
25 april 2007, 19:28
als t niet bekend moet zijn wat je speelt en je kan bladmuziek spelen heb ik wel iets liggen

Maar tmeeste zijn boeken ..

The_syphon
26 april 2007, 19:41
Begin gewoon met simpele nummers, kun jezelf uitkiezen. In plaats van dat je ze "strijkend" speelt/begeleidt, tokkel je ze nu: p-i-m-a.
Simpel voorbeeldje: C - G - Am - E - F - G

open C akkoord: Duim(p) met C snaar 5, wijsvinger(i) snaar 3, middel(m) snaar 2, ring(a) snaar 1.
Open G: Duim snaar 6, wijs snaar 3, middel snaar 2, ring snaar 1
idem voor de rest van de akkoorden.

Wanneer dit beter gaat, kun je variaties aanbrengen. Dus bijvoorbeeld: P-i-m-a-m-i, p-m-i-a, p-a-m-i, etc, etc.

Nummers als Texas: Dust in the wind, Police: Every breath you take, RHCP: Road trippin'. Deze nummers zijn wanneer je de basis onder de knie hebt, erg leuk om te spelen!

Succes

Lossesnaar
1 mei 2007, 12:49
Dat oefenen met akkoorden heb ik al btje gedaan, amar t gaat bij mij altijd beter als ik echt een nummertje kan oefenen, dan heb ik er nog wat aan ook.
Dust in wind ff geluisterd, das wel n mooi nummer idd

en ik zoek idd naar een typisch nummer met die techniek, niet een ander nummer omgebouwd.

Bâh
1 mei 2007, 14:07
Led Zeppelin - Stairway to Heaven

appyhaan
1 mei 2007, 18:35
Misschien wat dingen uit het klassieke repertoire. Ene Mauro Guiliani(ofzo) heeft een hele zooi oefeningen geschreven waarin haast alle mogelijke tokkels voorkomen. Als je wat verder bent zijn dingen van Harry Sacksioni ook leuk.