PDA

View Full Version : Heey allemaal,



Dave1989
24 april 2007, 23:58
Heey mensen,

Ik zal me even voorstellen omdat, ik hier nieuw ben.
Mijn naam is Dave en ben 17 jaar.
Graag wil ik gitaar willen spelen, maar weet nog niet precies welke.
Ik twijfel tussen electrische,akoestisch en bass.
Ik hou ook wel van de manier van spelen van de volgende nummers:

foo fighters: everlong
nirvana: smells like teen spirit
en nog vele andere nummers.

Ik ben nu vooral naar iets opzoek, waar ik een beetje de soorten muziek kan bespelen als everlong van foo fighters enzo.
Ik ben niet een hardcore,ruige muziek gast, maar dat van mij zit tussen hard en de zachte manier.Vandaar ook het nummer everlong.
Ik wil info zoeken welke gitaren geschikt zouden kunnen zijn voor mij.
Ik denk dat ik beter eerst akoestisch beginnen, want dan kan ik wat meer ervaring opdoen.Electrische gitaren zijn behoorlijk prijzig en ook de spullen die je erbij moet kopen.komt veel extra's bij kijken.

ik hoop dat ik hier de info vandaan kan halen.

gegroet,

Dave :) :cooler:

Harry
25 april 2007, 10:41
hoi Dave,

waarom ga je niet bassen als je toch twijfelt. Bassisten zijn niet zo heel dik gezaaid, dusss....

En welkom hier!

Dave1989
25 april 2007, 14:43
heey, ja bedankt.

Ik weet nog niet wat ik ga halen.Ik hou eigenlijk ook weer beetje vanalles.Ligt eraan hoe het uiteindelijk klinkt.Ik zit vaak ook met de prijs te twijfelen, want graag wil ik iets van een electrische of bass, maar is toch best duur denk ik.vooral om mee te beginnen denk.plus je moet er nog heel wat spullen bijkopen.
Ik ga gewoon langs wat zaken en beetje vragen stellen op dit forum en dan zal het vast allemaal wel goedkomen :soul:

Damius
25 april 2007, 20:14
heey, ja bedankt.

Ik weet nog niet wat ik ga halen.Ik hou eigenlijk ook weer beetje vanalles.Ligt eraan hoe het uiteindelijk klinkt.Ik zit vaak ook met de prijs te twijfelen, want graag wil ik iets van een electrische of bass, maar is toch best duur denk ik.vooral om mee te beginnen denk.plus je moet er nog heel wat spullen bijkopen.
Ik ga gewoon langs wat zaken en beetje vragen stellen op dit forum en dan zal het vast allemaal wel goedkomen :soul:

Bassen, bassen!! :)

Dave1989
7 mei 2007, 18:58
heey ,

ik ben er bijna over uit dat ik eerst akoestisch ga beginnen.Ik vind dat ook lekker klinken en daar kan je wel beetje alles op spelen.wat vrienden van mij hebben er ook 1 en klinkt wel lekker.
ik wil eerst nog de klanken van een bass en electrische toch nog even een keer goed horen, dus ga nog keer naar muziekwinkel, maar ik begin denk ik met een akoestische.Eerst kijke hoe zo 1 bevalt. :cooler:

Blend
7 mei 2007, 19:12
Als je 't mij vraagt: ga akoestisch spelen, en blijf voorlopig bij akoestisch. Dat is toch de mooiste stijl die er is. Iederen wil al elektrisch spelen, akoestisch is eigenlijk veel leuker! :)

hendrix_appendix
9 mei 2007, 18:19
Acoustisch is leuk voor bijbelkamp, echte mannen spelen elektrisch!

Rocketman
9 mei 2007, 19:21
Of je koopt gewoon een vette hollow body....... dat is ook een beetje akousties :rockon:

Dave1989
9 mei 2007, 23:07
heey, met wat voor soort muziek kan ik dat vergelijken van die hollow body?
noem eens wat nummers (bekende nummers aub)

Rocketman
9 mei 2007, 23:37
Rock 'n roll mostly....... zoals de meeste rock 'n roll uit de jaren '50.... rock around the clock bijvoorbeeld....... De eerste paar jaren Beatles, waren ook hollow bodies..... zitten wel wat wereldhits tussen de beatle nummertjes.... Help bijvoorbeeld. 60 procent van de bands in de 60s speelde op hollow bodies....

Recenter, Straycats (Brian Setzer) nummers o.a. Rock this Town, Runaway Boys, Straycat Strut.

Chris Isaak (Wicked Game, Blue Hotel)

Faith, van George Michael, das met een hollow...

"Semi hollow" ("platte" hollow bodies; alles van REM, Birds, Oasis etc)

The Edge (U2) speelt vaak hollow body........ Bono van U2 heeft zijn eigen signature Gretsch (Green Falcon).

Alle electrische Jazz gitaristen spelen op een hollow body.

et cetera eigenlijk.

Hollow body varieert van akoestische gitaar met een elementje zodat ie toch electrisch is tot en met keihard scheurende electrische gitaar (met een hollow body).

repelsteeltje
10 mei 2007, 11:29
Leuk dat je ook wil beginnen met gitaar spelen.
Ik ben zlef begonnen met orgel,(sorry) keyboard en ben toen gaan bassen toen was ik 15 vond ik zo leuk dat ik een akoestische gitaar aangeschaft heb en toen was het hek van de dam.
Bas spelen is nog niet zo eenvoudig eerlijk gezegd ligt gitaar mij echt veel beter en heb ik sinds mijn 16e geen bas meer aangeraakt.
maar doe wat je leuk vindt dan komt de rest vanzelf, zo is het bij mij ook gegaan. Nou ja vanzelf wel veel oefenen en op gitaanet rondhangen natuurlijk!

Dave1989
10 mei 2007, 11:31
ja, ik ben ook aan het overwegen om een met een akoestische te beginnen en dan misschien als ik gitaar spelen echt zo leuk vind, kan ik altijd nog electrisch gaan.(electrische gitaar)

oorzaak
11 mei 2007, 14:26
Beste Dave, sommige mensen kunnen nooit kiezen, juist bij gitaristen zie je dan nogal eens. Welke zichzelf respecterende gitarist heeft er nu niet toch ook een basje bij want dat is ook wel leuk, en al heeft-ie de Strat van zijn dromen, er moet toch ook een Gibson-achtige gitaar in huis zijn voor als...

Je bent dus in goed gezelschap als je niet kunt kiezen. Ik speel zelf (goed gezelschap!) in een hobbyband op electrische gitaar, in een acoustisch duo op acoustische gitaar en in de homestudio op alles wat maar op een gitaar lijkt. O ja en in een project met middelbare scholieren heb ik onlangs fretloze bas gespeeld, ook heel mooi.

Maar als je nog begint lijkt mij de acoustische gitaar een goeie keuze. Je moet namelijk zelf werken op een acoust. Je ontwikkelt dus je spieren en je zult ook ontdekken dat je qua klank al enorm veel kunt doen op een acoust, gewoon door je manier van aanslaan te varieren. Alles wat je op die manier leert kun je later ook gebruiken als je electrisch en/of bas speelt. Als je meteen electrisch gaat spelen, ga je in je spel teveel 'leunen' op apparaatjes. Ik ben een groot apparaatjesfan maar het belangrijkste ben je nog altijd zelf!

Groeten, Frits

Dave1989
11 mei 2007, 14:30
bedankt voor alle info.

Nu ben ik aan het denken ook over het volgende:

Zou ik eerst ook muziekles moeten of kan ik alles ook gewoon op een andere manier leren.Via internet ofzo?
Ik heb nog nooit iets van muziekles gehad, waarbij je noten moest leren of iets dergelijks.
wat is aan te raden? :)

oorzaak
11 mei 2007, 15:06
Hoi Dave, les is altijd goed, noten kunnen lezen ook. Zei ik terwijl ik zelf nooit gitaarles heb gehad en een soort van noten-dyslectisch ben. Maar daar heb ik op een gegeven moment ook best last van gehad; als je alles jezelf aanleert kun je op een punt komen dat je niet meer verder komt. Ik heb toen een cursus algemene muziekleer gevolgd, dat verbreedde mijn blik weer enorm. Mijn gitaartechniek durf ik na zoveel jaar zelfstudie niet aan een pro te laten zien ;)

Maar ik denk dat het belangrijkste (en leukste) van muziek maken, samen spelen is. Zoek een paar maatjes om samen te pielen op de gitaar, nieuwe dingen uit te wisselen en samen de gitaarwinkel onveilig te maken.

En het gevaar van noten lezen vind ik dat veel mensen die geleerd hebben muziek te maken met bladmuziek, niks kunnen zonder een papiertje voor hun neus. Noten zijn wat mij betreft een handig hulpmiddel maar zeker niet heilig.

Groeten, Frits

Dave1989
11 mei 2007, 15:11
nog 3 anders vrienden van me hebben allemaal akoestische gitaar.Daar ga ik dan wat meer mee oefenen.
Hoe zit het met 'tabs' ofzoiets.Daar heb ik weleens van gehoord.Heeft dat niets met noten te maken of juist wel?want als je juist een nummer wilt spelen, dan kan moet je volgens andere een tab van internet halen.

oorzaak
11 mei 2007, 15:23
Tabs zijn een soort schema's die aangeven welke snaar je op welke positie op de hals moet spelen. Je weet daardoor wel de toonhoogte maar niet het ritme. Het idee daarachter is dat je het ritme zelf uitvist, bijvoorbeeld door naar een cd te luistern.

Een ander verschil met notenschrift is dat noten in principe onafhankelijk zijn van het instrument. Ik bedoel: als er een melodie genoteerd staat maakt het niet uit of je zingt of gitaar speelt of dwarsfluit, iedereen begrijpt hoe die melodie moet klinken (ik laat nu even buiten beschouwing dat een gitaar 6 tonen tegelijk kan laten klinken en een dwarsfluit maar 1). Tabs zijn gebonden aan 1 instrument, er zijn bijvoorbeeld ook bas-tabs. Sterker nog, het ook heel belangrijk om te weten of de gitaar in standaard stemming moet staan of in een alternatieve stemming.

Tabs zijn handig omdat je ze in tekst kunt weergeven (internet!), voor digitaal notenschrift heb je speciale programma's nodig.

Borus van den Brand
11 mei 2007, 16:02
Tabs zijn handig omdat je ze in tekst kunt weergeven (internet!), voor digitaal notenschrift heb je speciale programma's nodig.

Ze zijn sowieso handig, aangezien iedereen tabs kan "lezen". Noten niet. :)

oorzaak
11 mei 2007, 19:25
Klopt helemaal, Borus, maar dat stukje waar je op reageert is onderdeel van een langere correspondentie over (o.a.) notenlezen.

Groeten, Frits