PDA

View Full Version : Intonatieprobleem LP, hoge e-snaar



-Blizzard_Lizzard-
24 april 2007, 22:37
Hallo,

Ik heb op mijn les paul custom een probleempje met de hoge e-snaar. Alle snaren liggen lekker op de toets (niet te laag, niet te hoog), waardoor string bending, pull offs en hammer ons lekker makkelijk gaan.
De spanning van de snaren lijkt helemaal correct te zijn. De hoge-e snaar is niet zo soepel in vergelijking; lijkt strakker gespannen te zijn (dan de B-snaar) en als ik naar de topkam kijk, dan lijkt de hoge E-snaar een hele kleine microscopische fractie lager te zitten dan de rest. Tijdens het unplugged soleren merk je dat de hoge e-snaar dus strakker gespannen is en dat er niet makkelijk mee valt te spelen. Gauw de neiging om iets scherper te klinken.
Ik zou graag willen dat deze snaar wat losser op de toets lag, zodat ie fatsoenlijker kan 'ademen'.

Nu is mijn vraag of ik direct de topkam moet vervangen of dat er andere mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen.

Dank je wel.

LP_CL
24 april 2007, 22:40
Haal je snaar eruit, doe wat superglue in de gleuf in je topkam en veil wat bij.

Tankman
24 april 2007, 23:38
Hoe ademt een snaar nou precies....

MesaMaY
25 april 2007, 08:42
Hoe ademt een snaar nou precies....
in en uit :p

Ontopic:
Is er met de brug niets bij te stellen? Alvorens de topkam bij te stellen?

-Blizzard_Lizzard-
25 april 2007, 08:45
Hoe ademt een snaar nou precies....

Met 'ademen' bedoel ik uiteraard de ruimte die een snaar heeft om te trillen; die is nu minimaal bij de hoge e-snaar.

glacius
25 april 2007, 08:57
weet je zeker dat die hoge e snaar uit het zelfde pakje snaren komt ?
met een 011 e snaar in combinatie met een 010 set kan je dit gevoel hebben..

zoniet doe je er gewoon een dunnere e snaar op ... heb je een 010 set dan vervang je de 010 snaar voor een 009

gvink
25 april 2007, 18:04
Haal je snaar eruit, doe wat superglue in de gleuf in je topkam en veil wat bij.

+1

Let wel op dat je de lijm eerst goed laat drogen en dat je een juist vijltje gebruikt.. Mag ongeveer drie tiende millimeter dikker zijn dan de snaar waar het gleufje voor gevijld wordt. Het beste is om even langs je lokale gitaarboer te gaan. Die heeft het in no time gefikst...

Luigi
25 april 2007, 18:51
of probeer eerst eens een andere e-snaar.

lcvanderhelm
25 april 2007, 19:38
Ik denk dat het probleem ergens anders in zit.Als je de hoge e snaar wilt opduwen,moet je eerst je vinger het verst buigen[t.o.v. de andere snaren]op dat moment heb je de minste kracht in je vingers. verhogen van de topkam heeft echt geen zin.Desnaarspanning zal dan hetzelfde blijven.Om te checken of de topkam niet te laag is,moet eerst kijken wat de hoogte is op de eerste fret bij een oningedrukte snaar en dan bij de eerste fret indrukken enkijken of de hoogte bij de tweede fret niet hoger is.

lcvanderhelm
25 april 2007, 21:25
Sorry maar dat was dus onzin,de e snaar is op al mijn gitaren de zwaarst te benden snaar,ook met de gitaar op schoot op de jeff healey manier.

Eko
25 april 2007, 23:39
Topkam bij/afvijlen verandert niets aan de trekkracht die op de snaar staat. Zie er dus niet echt de voordelen van in. Als je problemen hebt met het benden van de E-snaar zou je kunnen proberen met 2 vingers tegelijk te benden. Ik denk eerder dat het aan de techniek ligt of aan de hoeveelheid kracht in de vingers.