PDA

View Full Version : Vetta gebruikers ?



Dude
24 april 2007, 20:12
ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, en ja, ik heb info gezocht via google, maar de vraag waar ik niet helemaal uitkom is de volgende.

Ik ben al jaren bezig om uit te vinden wat het beste bij me past qua sound. Hoop geprobeert, van pedalen tot amps, verschillende gitaren verschillende bandjes en verschillende manieren van spelen. Ik blijf merk ik steeds ontvreden met de sound die ik heb, qua spel kan ik nog een hoop leren maar merk dat ik vaak een 'slecht' geluid heb en hierdoor tegen wordt gehouden in een bandsituatie.

Nou heb ik nog nooit live in bandsituatie moddeling geprobeert, op een boss effectenpedaal na zeg maar. Thuis in mn studio heb ik een line6 toneport en ben hier erg tevreden over, ik heb een tijdje in een band gespeeld waarbij de gitarist over een vetta2 top speelde met een standaard 1960 cabje en die had een wereldgeluid, vele malen voller en aanweziger dan mijn multitone over 4x12 greenbacks.

dus... conclusie is dan snel getrokken, ik denk dat ik neig naar een vetta, het enige wat me tegen houdt is de hoge aanschafprijs, en dat ik geen idee heb in hoeverre zon ding betrouwbaar is.

maar goed, nu mijn vraag, wie is er nog meer over gestapt van reguliere buizen amps met de bijbehorende voetstampdoosjes en kan hier wat ervaringen over vertellen. Wat vind je beter, wat vind je minder, gebruik je daadwerkelijk een groot deel van wat dat ding allemaal kan en doet of heb je van de 800 mogenlijkheden uiteindelijk 3 sounds en hangt de rest er naast...


laat dit topic alsjeblieft geen zinloze modeling bash discussie worden... mocht dat gebeuren mag die wmb meteen dicht

guitarguru
24 april 2007, 20:53
Tja Dude, heel herkenbaar verhaal natuurlijk, die eindeloze zoektocht naar het ware geluid. Dat vele switchen geeft natuurlijk ook geen rust. Heb je je setups wel genoeg tijd gegund zich te bewijzen? Heb je tijdens repetities jezelf veel gelegenheid gegeven om te experimenteren, met alleen al de toonregeling van je amp b.v. kun je al veel bereiken.
Was die Vetta gitarist niet veel verder qua speeltechniek, zeer belangrijk voor je toon! Heeft ie misschien veel meer tijd geinvesteerd in het vinden van zijn sounds en beperkte ie zich gewoon al een lange tijd tot de Vetta en nothing but the Vetta?
Heb je weleens over zijn Vetta gespeeld en zo ja, vond je het toen net zo goed klinken?
Toon maak je zelf met je vingers en je gevoel en eindeloos afstellen van je spullen, en door niet te snel gaan switchen.

En ja, modelling heb ik ook geprobeerd maar kon in mijn oren niet tippen aan een buizenversterker. Ik beperkte me inderdaad ook tot 3 sounds en die heb ik nu ook met een goede buizenamp en een paar pedalen, maar dan met veel meer dynamiek en ballen.

Uhmm, mijn Koch heb ik toen wel snel weggedaan, hou niet van die typische schrille Koch-vervorming, maar ja smaken verschillen.
Succes met je queeste naar de holy grale of tone 8-)

Dude
24 april 2007, 23:41
ja ik doe gemiddeld iets minder dan een jaar met een versterker en we spelen gemiddeld een keer of 1 a 2 per maand de laatste 3 amps.... ken de meeste instellingen van alles dat ik gehad heb wel. Maar toch blijf ik prutsen,

en idd, die vetta gitarist speelde al erg lang, van ver voor dat ik uberhaubt staand kon pissen ;) , maar goed, dat vlakt niet uit dat ik wel hoor en voel wat mijn setup wel of niet trok,

wat ik denk ik zoek heb is meer diversiteit, opties, makkelijk op te roepen verschillende sounds zonder nieuwe pedalen te hoeven kopen/lenen/ruilen, en daarnaast heb ik geen puf/tijd/zin meer om te blijven zoeken/proberen/kopen en steeds weer een bak geld weg te smijten als ik de zoveelste amp inruil.



ach...... wat is wijsheid....

Negative K3 fan
25 april 2007, 00:01
vetta is meteen wel een erg dure stap in die richting... misschien iets rustiger beginnen? wat denk je van een rig met podxt+floorboard+actieve amps zoals harrie beton?

armageddon
25 april 2007, 00:36
Ik ben altijd (wat heet, speel pas 4 jaar gitaar) fan geweest van modelling, maar heb nu een Powertone II. Dacht ook dat een Vetta wel de holy grail zou zijn, en heb op gegeven moment dus een complete set aangeschaft 2e hands.

Ik ben snel weer teruggevallen op m'n Koch stack, omdat ik dat i.c.m. mijn GT8 100x lekkerder vond klinken.

Het is zo 100% persoonlijk of je een Vetta lekker vind en of je zin heb er tijd in te investeren. Je krijgt namelijk niet 1,2,3 (zoals bij een Koch) een lekkere sound eruit.

Voor mij was het in ieder geval net niks.

Synx
25 april 2007, 00:36
Tuurlijk klopt het dat de meeste 'tone' in je vingers zit. Ik blijf altijd bij het zinnetje: een goede gitarist klinkt goed op n klote amp/setup en een slechte blijft slecht. Daarom, als je lekker speelt, koop iets wat makkelijk is. Iets van moddeling dus wat de PA in kan, of bijv. zon vetta ( wat weer meer slepen is).

En ja, een buizenbak is beter, niet alleen qua geluid maar ook voor je spel ,dat zijn afwegingen die je moet maken. Maar afstellen blijf je doen,met buizen of niet, je 'eigen' sound moet je telkens vinden en dat kost tijd. Als je een goed idee hebt van hoe je wilt klinken, welke voicing en de tijd neemt om het in de digitale wereld uit te zoeken kun je een heel eind komen.

Ik vind het in iedergeval een stuk gemakkelijker met zon line6 geval en krijg genoeg complimenten van mensen over mn sound en spel. Stel je eens voor als ik over n buizenset zou spelen ;)

Dude
25 april 2007, 08:56
Koch stack i.c.m. GT8


Ok die optie heb ik ook overwogen, een goed multipedaal. Maar stel je nou voor dat je met je powertone op kanaal 1 een cleane slagsound wil met wat effectjes op die GT8, en over wilt schakelen naar een scheur voor je solo (kanaal 3 bv) en daar weer andere effecten bij wilt hebben. Dan is dat dus op meerdere pedalen stampen en dus heel omslachtig toch ? of zie ik iets over het hoofd ?

Dude
25 april 2007, 08:58
podxt+floorboard+actieve amps zoals harrie beton?

die 2 peavey basamps toch ? maar ja... pod XT + floorboard is ook rond de 800 euro geloof ik, en dan nog wat goeie neutrale amps er bij..

ik zie alleen maar nadelen, bijna net zo duur, meer spullen sjouwen, en ws na een jaar weer in de verkoop omdat het het net niet is ?

qwertyuiop
25 april 2007, 08:59
ik heb een tijdje over een podxtlive met actieve floormonitor gespeeld (niet helemaal hetzelfde als een vetta, maar oke.) ik heb bijna anderhalf jaar ermee gespeeld, zo'n 40 - 50 optredens denk ik. de voordelen zijn duidelijk; klein, licht, oproepbare presets met 1 druk op de knop, altijd en overal zo'n beetje hetzelfde geluid, etc..
maar uiteindelijk ben ik begin dit jaar toch weer overgestapt op een buizencombo met een paar pedaaltjes. een Mesa DC5 met een maxon od808 en een MXR/CAE distortion om precies te zijn.

het belangrijkste probleem van de digitale set vond ik dat de dynamiek van die spullen niet hetzelfde is als bij buizen met pedalen; je gaat anders/slechter spelen. als ik drie gigs had gedaan met de digitale set en ik speelde dan weer eens een keer op mijn buizenspullen (had nog wel een buizenrack-setje achter de hand), dan kwam ik daar niet meer op weg; je speeltechniek wordt een soort "lui" van die digitale spullen. op die digitale spullen speelde ik dus wel lekker, had ook wel een oke-geluid, maar de buizen vind ik lekkerder klinken, alleen ik kwam daar dus niet meer op weg....

als je heel goed kunt spelen, een fabelachtige techniek hebt, kom je overal op weg en klink je overal goed op, maar dat geld voor mij niet.....

ik ben erg blij met mijn huidige setup (een dc5 voor 600,- en een paar pedaaltjes, alles bij elkaar nog geen 1000,-) ik speel weer lekker, en ik klink weer lekker... alleen een beetje tapdansen is het nadeel...

succes met de search for the holy grail! (het zal altijd wel zoeken blijven...)

FNaRK
25 april 2007, 10:11
http://www.digitech.com/products/GSP1101/

http://www.digitech.com/products/GSP1101/images/GSP1101frontlg.jpg

The_Darkness
25 april 2007, 12:03
Ik zat laatst ook te denken aan het kopen van een POD xt live.
Alleen weet ik niet zeker of dat wel gaat klinken over een engl powerball.
En is het ook mogelijk zoals bij andere effecten processoren om een aantal effecten voor en andere effecten na je preamp te zetten?

Izegrim
25 april 2007, 12:16
Ik gebruik een XTL met een Fireball. Als je andere preamp-geluiden wilt en ermee wilt opnemen is het een fijn ding maar voor live situaties zou ik stiekem liever een GT-8 hebben vanwege de 4-kabel methode. En nee, je kunt niet je eigen preamp tussen de effecten van de XTL lussen. Daarom zou ik een liever een GT-8 hebben.

steph
25 april 2007, 13:09
Ik zit er ook erg aan te denken om een pod pro aan te schaffen. Niet om m'n TSL de deur uit te doen, maar voor er bij.
Voor de opnamens thuis zal het een verbetering worden, maar voor in live situaties twijfel ik nog...
Uiteindelijk hoor ik meer positieve verhalen dan negatieve!
Weet iemand b.t.w. of een of een Boss midi pedaal (fc50 geloof ik), de pod kan aansturen??? :chicken:
Alvast bedankt!

pol2711
25 april 2007, 13:49
Dude,
Je kunt 'm bij mij er in pluggen en op oorlogssterkte uitproberen. Oefenruimte staat in Montfoort (U).
Ik heb de Vetta II HD vs 2.5
Armin CAB modificatie (stukkie extra software die de Vetta een behoorlijk stuk beter laat klinken -> voor voorbeelden: www.soundside.de
4x12 CAB
Floorboard
Variax (Ongebouwde Ibanez)

Je kunt er miljoenen geluiden mee programmeren die je natuurlijk nooit zal gaan gebruiken. Het geeft me wel het gevoel dat ik 'm voorlopig nog niet zat zal worden. Ben ik een soort geluid zat of wil mijn band van rock naar iets mee funky rock dat kan dat ding gewoon mee. Hoef dan niet weer een geheel nieuwe rig te kopen. Maar in nadere topics heb ik dara het eea over geschreven. Ik kwam van een multitone buizenbak waarvan ik dacht dat dat mijn holy grail was.
Maar smaken verschillen gelukkig nu eenmaal.

Nu heb ik in mijn eerste bank de standaard pressets:
clean (fender)
crunch (tele)
crunch+ (Les P)
solo (les P)

dan verder patch met die variax akoesties voor een nummer zoals lost van anouk
patch 12 snarig voor give a litte bit
patch drop d stemming voor stones
en wat patches voor de rockabilly nummers zoals die van de stray cats

in feite heb ik aan 20 patches genoeg. je kunt er 200 kwijt.... had ook weer op een forum gelezen dat iemand aan die 200 niet genoeg had.
die reserveerde voor elk nummer een aparte bank met clean/cruch/solo/special. Ieder zo zijn meug zullen we maar zeggen.

Maar even back to basic: ik heb je geen antwoord op je vraag gegeven maar je kunt je antwoord komen halen. Bied je de gelegenheid dus laat maar weten.
groetz
Paul
drop d stemming

Dude
25 april 2007, 14:01
Maar even back to basic: ik heb je geen antwoord op je vraag gegeven maar je kunt je antwoord komen halen. Bied je de gelegenheid dus laat maar weten.
groetz
Paul
drop d stemming

yooo paul hartstikke bedankt !! tof om er eens over te spelen, maar dat het goed klinkt in een bandsituatie weet ik al, dus daar gaat het me niet zo heel erg om. Ook leuk om te lezen dat jij van multitone bent omgeschakeld, dat is mijn idee dus ook.

Ik ben wel een beetje om geloof ik, die vetta moet er maar komen, hoe daar moet ik nog even over kleien, denk dat het de combo wordt omdat ik anders weer op zoek moet naar een bijbehorende speakerkast en het sjouwen zo afgezaagd is.

Wat ik zeker ga doen is even contact met je opnemen als het ding er daadwerkelijk is, ik ben een ontzettende nerd op het gebied van computers / aansluiten ed dus hulp zal dan wel welkom zijn.

pol2711
25 april 2007, 14:19
OK, hoor/lees het wel.
En met die PC/Midi/Vetta komt het ook wel goed. Ben er heel bevlogen in geworden maar je moet het even weten. Er gaat dan toch wel een hele wereld voor je open hoor!
Twee dingen moet je wel even goed realiseren:
De combo klinkt zonder die Armin Mod niet echt lekker 'buizen'achtig (punch, ballen et cetera). Maar dat vind ik, smaken verschillen!
En de presets die er fabrieksmatig inzitten zijn echt waardeloos. Begrijp niet dat die er in zitten. Het lijkt wel of ze er niet zo veel willen verkopen (o; Eerst was ik bang dat ik een waardeloos pies of digitale sjit had gekocht. Echt, dat had ik na een dag. Maar even alles op 0 zetten en langzaam opbouwen. Goh, kan me nog herinneren dat ik het toen heel koud over mijn rug kreeg. En weet je dat ik dat nog stees heb? Laatst deed ik per ongeluk wat en kwam terecht in iets wat ik in dat specifiek nummer heel lekker vet vond klinken. Ipv een effect aan te zetten zette ik een EQ instelling aan (o;
Ach de meeste ontdekkingen zijn gedaan per toeval of per ongeluk hahaha.

Kaboemba
25 april 2007, 14:23
die 2 peavey basamps toch ? maar ja... pod XT + floorboard is ook rond de 800 euro geloof ik, en dan nog wat goeie neutrale amps er bij..

ik zie alleen maar nadelen, bijna net zo duur, meer spullen sjouwen, en ws na een jaar weer in de verkoop omdat het het net niet is ?

euh podxt live met een rocktron eindtrap en 1 of speakercabs.

399 euro + 150 + afhankelijk van cabs. Je kan zelfs nog een cab zelfbouwen met de eindtrap erin. Neem 2 2x12 of 2 1x12 en het is best compact ook.
En het weegt iig een stuk minder.

Kaboemba
25 april 2007, 14:24
http://www.digitech.com/products/GSP1101/

http://www.digitech.com/products/GSP1101/images/GSP1101frontlg.jpg

Da's nu al de zoveelste keer Mario maar heb je dat ding eigenlijk al gehoord ?

Dude
25 april 2007, 14:47
euh podxt live met een rocktron eindtrap en 1 of speakercabs.

399 euro + 150 + afhankelijk van cabs. Je kan zelfs nog een cab zelfbouwen met de eindtrap erin. Neem 2 2x12 of 2 1x12 en het is best compact ook.
En het weegt iig een stuk minder.


is die podxt dan een preamp ? dat wist ik niet, dus eigenlijk heb je in combinatie met een degelijke eindtrap dan '' voldoende''

Negative K3 fan
25 april 2007, 15:25
ja tuurlijk is een podxt een preamp, hoe wou je hem anders gebruiken???

of maak je een grapje?

Dude
25 april 2007, 15:33
ik dacht dat het gewoon een effectenbak was, alsin het standaard multieffecten pedalen kastje.

We hebben het hierover toch ? (http://www.feedback.nl/?id=55&b=990600602)

steph
25 april 2007, 15:57
ik dacht dat het gewoon een effectenbak was, alsin het standaard multieffecten pedalen kastje.

We hebben het hierover toch ? (http://www.feedback.nl/?id=55&b=990600602)
Nope!

Het gaat om een vetta, een complete amp zeg maar.

Dude
25 april 2007, 16:00
opletten opa... even teruglezen

Fumi SG
25 april 2007, 16:09
Jah, het gaat daarover inderdaad. De XT Live is hetzelfde als de Pod Xt, alleen heeft de Live nog voetschakelmogelijkheden omdat alles in de vorm van een pedaal is gegoten. De Pod is inderdaad een preamp en je hebt dus in feite ook genoeg aan een Pod, eindtrap en speakers. Je kunt hem echter ook alleen voor effecten gebruiken en hem zo in je (buizen)amp steken, twee preamps achter elkaar (Pod en gewone amp) gaat niet zo lekker. Maar als je hem dus in combinatie met een actieve monitor gebruikt moet je wél je preamps uit de Pod gebruiken en dat gaat verrassend goed.

Negative K3 fan
25 april 2007, 17:15
ik dacht dat het gewoon een effectenbak was, alsin het standaard multieffecten pedalen kastje.

We hebben het hierover toch ? (http://www.feedback.nl/?id=55&b=990600602)

een pod is een complete modeler, dat wil zeggen dat er complete amps, speakerkasten en zelfs microfoon modellen in zitten verwerkt, je kunt hem rechtstreeks in een mengtafel of computer drukken om mee op te nemen.

hiermee kun je dus kiezen voor bijvoorbeeld een fender twin -> 4x12 met v30s -> shure sm57 on axis

maar ook een mesa rectifier -> 2x10 fender cab -> md421

Als je hem gebruikt icm een power amp en gitaar cab dan schakel je de cab en microfoon simulaties uit.

dit zit trouwens ook allemaal in de vetta, het verschil met de vetta is dat hij redelijk neutraal klinkende speakers gebruikt en geen normale gitaarspeakers zodat je daarbij nog steeds de speakercab simulaties kunt gebruiken. Waarschijnlijk zitten de mic simulaties op bijvoorbeeld de line out, die naar het mengpaneel, een computer of een ander opname aparaat gaat.

gorgasm
30 april 2007, 13:15
ben maar wat blij dat armageddon de head wou versjassen.
ik heb de boel lekker allemaal in eens mee. Met 1 druk op de pedaal zit er n stompbox op je geluid, of stem je hem, of n delaytje, reverbje... enz enz..
tgrote voordeel is dat ik geen koffer met extra pedalen moet meezeulen, gewoon mn head en de pedaal en ik heb alles mee.

armageddon
30 april 2007, 14:18
jup, jij hebt er meer aan dan ik. Geef mij maar gewoon 1 amp met een lekkere sound en eventueel een TS9 ervoor en een delaytje en voila.

pol2711
2 mei 2007, 22:50
hé Dude: wat is het nou geworden? Inmiddels een Vetta combo of de POD XTL?

Dude
3 mei 2007, 09:05
Nou het is uiteraard sparen geblazen geworden...

en dan maar eens uitgebreid alles gaan proberen want ik ben het goed zat, weer een gig gehad met een geluid waar ik niet tevreden over was en dat wordt je goed zat.

Heb de optie van verschillende pedalen ook maar eens zitten overdenken,





ach.... irritant.. op zn hoogst.

jaywalker
10 december 2007, 14:28
Ik heb een vox ac 30. Ik ben der best tevreden over, maar nu zit er weer zo'n "elke 2 jaar opknapbeurt" aan te komen, en dan heb ik het toch weer erg moeilijk.

Zou het een optie zijn om zo'n vetta 2 voor die ac30 te gooien. Om toch al die vette opties te hebben maar nog steeds je buizen geluid met ballen?

Lexvandoef
10 december 2007, 15:07
De vetta 2 is een amp op zich, je kan dan beter een podxt ofzo gaan kopen.

Psssst: dit topic is wel een beetje oud ;)

Baker
10 december 2007, 17:33
weer een gig gehad met een geluid waar ik niet tevreden over was en dat wordt je goed zat.


Eh dude,
een maand geleden was je nog zo mega enthousiast over je geluid.
Wat bevalt er niet aan de JVM?

Lexvandoef
10 december 2007, 17:35
Eh dude,
een maand geleden was je nog zo mega enthousiast over je geluid.
Wat bevalt er niet aan de JVM?

Dat was denk ik niet met zijn JVM.

TheGoliath
10 december 2007, 17:39
eh, gaat deze topic nu over jvm, dagt t dus ff niet....

Lexvandoef
10 december 2007, 17:40
eh, gaat deze topic nu over jvm, dagt t dus ff niet....

Nope DIT topic gaat over de Vetta van Line6, maar tis nogal een oud topic dat ineens weer omhoog komt, vandaar de verwarring.

Baker
10 december 2007, 17:58
aha oh sorry dan.