PDA

View Full Version : Standaard instellingen voor rock



Gitarezzo
24 april 2007, 18:49
hee mensen,

Wat ik me nou afvraag is hoe je je amp nou precies moet instellen om lekker te rocken. Ik weet het, ik heb niet bepaald een rockgitaar (strat replica) en ook geen vette amp (15 watt), maar hoe stel je je amp af om te rocken? Op een strat moet je dan met de brug pickup spelen of niet?
en hoe moet je een amp van 15 watt instellen om te rocken? Overdrive aan ja en verder?

alvast bedankt,

Wibe

FooFoo
24 april 2007, 19:04
Net zolang aan die knoppen draaien tot het rockt! :blast:

Er zijn niet zoveel mogelijkheden dus als je zelf beetje aandraait krijg je vanzelf coole sound eruit

LaurentB
24 april 2007, 19:08
hee mensen,

Wat ik me nou afvraag is hoe je je amp nou precies moet instellen om lekker te rocken. Ik weet het, ik heb niet bepaald een rockgitaar (strat replica) en ook geen vette amp (15 watt), maar hoe stel je je amp af om te rocken? Op een strat moet je dan met de brug pickup spelen of niet?
en hoe moet je een amp van 15 watt instellen om te rocken? Overdrive aan ja en verder?

alvast bedankt,

Wibe

Op het brugelement klinkt een vervormd geluid in het algemeen wel het strakst, vind ik ja. Alhoewel het middenelement ook nog wel gaat, want als je brugelement enkelspoels is, is dat wel wat schel soms. Het nekelement leent zich beter voor bluesy geluiden, vind ik.

Tja, en dan de overdrive inderdaad aan. Hoeveel, dat hangt af van de soort muziek. Bij gewone rock een stevige 'rand' aan het geluid, maar bij hard rock/metal die overdrive helemaal open natuurlijk!

Lenweë Míriel
24 april 2007, 19:12
Wat dacht je van volume open draaien en daarna de gewenste hoeveelheid gain.

hendrix2
24 april 2007, 19:41
hee mensen,

Wat ik me nou afvraag is hoe je je amp nou precies moet instellen om lekker te rocken. Ik weet het, ik heb niet bepaald een rockgitaar (strat replica) en ook geen vette amp (15 watt), maar hoe stel je je amp af om te rocken? Op een strat moet je dan met de brug pickup spelen of niet?
en hoe moet je een amp van 15 watt instellen om te rocken? Overdrive aan ja en verder?

alvast bedankt,

Wibe
Een strat is heus wel een rockgitaar hoor ;) Kijk maar eens naar Rory Gallagher of wat extremer: iron maiden...
Je speelt inderdaad het best met de brug pickup van je strat.
Verder zou ik zover mogelijk de gain en het volume opendraaien op een 15watt versterkertje. Het zal wss wel nog niet klinken als je echte helden, maar zolang je er zelf maar plezier in hebt is het al goed!

bert k
24 april 2007, 20:05
Topic opgeschoond.

Bert K, mod

Tho
24 april 2007, 20:12
goed, ik 'rock' met de gain op 12 uur standaard. Verder kan je de treble, presence, bass en mid toevoegen. Zoek het ff lekker uit, je bent er vast zo achter

bert k
24 april 2007, 22:06
Trouwens, het hoort in Moderne versterkers. Ik verplaats het .Bert K, mod

a darker shade of grey
25 april 2007, 11:59
Met alle respect, dit is een nutteloos topic en ik vraag ook om een slotje.
Toonregeling en smaak qua klank is zoooo subjectief en persoonlijk. Wat ik lekker vind rocken vind jij misschien wel kattengejank. Ga es een uurtje met je gitaar voor je versterker zitten. Draai aan de knoppen, speel een paar open chords, palm mutes en losse noten. Draai weer aan de knoppen, luister goed wat er veranderd is aan je toon en ga net zo lang door totdat JIJ hebt gevonden wat JIJ lekker vindt rocken...

AgileGhost
25 april 2007, 14:52
Met alle respect, dit is een nutteloos topic en ik vraag ook om een slotje.
Toonregeling en smaak qua klank is zoooo subjectief en persoonlijk. Wat ik lekker vind rocken vind jij misschien wel kattengejank. Ga es een uurtje met je gitaar voor je versterker zitten. Draai aan de knoppen, speel een paar open chords, palm mutes en losse noten. Draai weer aan de knoppen, luister goed wat er veranderd is aan je toon en ga net zo lang door totdat JIJ hebt gevonden wat JIJ lekker vindt rocken...

Miep niet zo en help die gast gewoon.

-Brugelement selecteren
-Volume/toon op je gitaar op 10

Versterker:
-Gain/overdrive/distortion helemaal open
-Volume naar wens
-Bass op 2/3
-Mid op 1/3
-Treble helemaal open

Ragguh!

TMKXL
25 april 2007, 14:57
Miep niet zo en help die gast gewoon.

-Brugelement selecteren
-Volume/toon op je gitaar op 10

Versterker:
-Gain/overdrive/distortion helemaal open
-Volume naar wens
-Bass op 2/3
-Mid op 1/3
-Treble helemaal open

Ragguh!

Treble + gain helemaal open + brugelement strat is pijn aan de oren man.

Mijn tip is gebruik is niet teveel treble, gewoon genoeg zodat het helder klinkt (een strat element snijdt makkelijk door mix), ik zou wat meer mid nemen en ook niet teveel gain, anders wordt het waarschijnlijk te modderig. Wat voor amp heb je?

Kim Wilson
25 april 2007, 14:59
Miep niet zo en help die gast gewoon.

-Brugelement selecteren
-Volume/toon op je gitaar op 10

Versterker:
-Gain/overdrive/distortion helemaal open
-Volume naar wens
-Bass op 2/3
-Mid op 1/3
-Treble helemaal open

Ragguh!
Ja, dit helpt zeker. :roll:

Hoe kom je erbij dat de gain en treble voluit moeten? Brugelement ben ik het wel mee eens, en dat de volumeknop van de gitaar voluit "moet" staan, geloof ik ook. Maar de instellingen op de versterker zul je naar wens in moeten stellen. Gain zou ik ZEKER niet voluit draaien, maar opdraaien tot je je ideale afstelling hebt. EQ zelfde verhaal.

Harry
25 april 2007, 15:05
en gewoon van alles uitproberen. Trap inderdaad niet in de 'volle gain' val, heb teveel beginners (en gevorderden) op het podium zien staan met een zwerm nijdige bijen in hun versterker.

Lekker aan de knoppen draaien tot je een goed geluid hebt.

Kim Wilson
25 april 2007, 15:17
Mijn ervaring is om voor je gevoel te weinig gain en te veel mids te gebruiken. Dan komt je geluid in de band het mooist tot zijn recht.

Voor thuis moet je alles wel gewoon naar je gevoel instellen. Maar dus niet met de treble en drive op 11. Dat is echt een waardeloze tip.

ColourofFire
25 april 2007, 15:24
Gain voluit is echt het domste wat je kunt doen...

Zet gewoon al je knoppen in het midden, en gaat vanaf daar een beetje zoeken naar wat je zelf fijn vind. Niet alleen knoppen hoger zetten, maar ook naar beneden draaien. Ik speel zelf meestal met men tele --> engl thunder met de bass rond de helft, mids klein beetje hoger, en treble op drie kwart. De gain staat meestal ergens tussen de helft en de drie kwart op het drive kanaal. Op het lead kanaal zet ik de gain sowieso nooit verder dan een half. Succes :)

rocker_71
26 april 2007, 13:01
Kortom: zoveel mensen, zoveel meningen. :satisfie:

Je zult toch echt op zoek gaan naar je eigen voorkeur. Dat is ook een belangrijk deel van de kunst van het gitaar spelen: welke sound heb je? Goed kunnen spelen is één ding (wel belangrijk natuurlijk), maar hoe je klinkt is iets anders.

Er is iig géén universele instelling waarmee iedereen op elke amp kan rocken. Anders had ik daar wel patent op aangevraagd en hoefde ik nu niet meer te werken. :seriousf:

caliban
27 april 2007, 20:37
Het oefenversterkertje dat ik op kot heb staan klinkt op het overdrivekanaal beter met veel gain en veel overdrive level.