PDA

View Full Version : Wanted: een octaaf er onder en er boven... en clean graag



onze_jef
24 april 2007, 18:28
ik ben op zoek naar een effect (of 2 verschillende) effecten dat een octaaf hoger en/of lager aan je signaal kan toevoegen.

Ik hecht veel belang aan volgende kenmerken:

-zeer accurate tracking, ook bij akkoorden voor upper octaaf, en doublestops moeten kunnen met lager octaaf
-geen digitale vervorming hoorbaar
-level oktaaf+ of octaaf- is liefst regelbaar
-dynamiek: ik speel veel met men volumeknop en aanslag om verschillende sounds te bekomen




het mogen 2 apparte pedalen zijn, als blijkt dat de ene beter geschikt is om een sub octaaf te leggen en een ander beter geschikt is om een hoge toe te voegen!

Ik heb reeds een Whammy II maar die doet heel vies bij het spelen van meer dan 2 noten en begint nogal grappig te klinken bij het uitsterven van een noot. Heel leuk wel en ik kan er lekker gortige sounds met maken, maar 'k wil dus ook een pedaal dat minder gortig doet.



EDIT:

heb eisen wat genuanceerd, ik vind dat double stops met een octaaf er onder zuiver moeten klinken... voor hele akkoorden zal dat misschien rap wat te veel rumble zijn

een upper octaaf moet wel over een heel akkoord kunnen

misschien dus toch best 2 apparte pedalen?

a darker shade of grey
24 april 2007, 18:29
Electro Harmonix Hog!

Fuhgawz
24 april 2007, 18:29
Tsjah ik denk dat het enige wat een beetje bij jouw wensen in de buurt komt de EHX Pog en Hog zijn. Wat precies de verschillen zijn weet ik niet meer, maar dat kun je vast zelf uitzoeken.. ;)

Speeddemon
24 april 2007, 18:48
Foxrox Octron doet dat toch ook?

http://www.foxroxelectronics.com/Resources/OCTNU.JPG

pol
24 april 2007, 18:54
ik dacht dat octave pedalen het nooit goed deden op akkoorden ?

vinni
24 april 2007, 18:55
Misschien dat je toch meer bij een pitchshifter uitkomt.
Als je nog ff geduld hebt....
Eventide gaat uitkomen met hun beroemde pitchtransposing technologie in pedaal vorm. Dat zal zondermeer goed zijn.

Wellicht dat je al wat goeds kan bereiken met een Boss PS-5?

Vinni

Mitch
24 april 2007, 18:59
Foxrox Octron doet dat toch ook?

http://www.foxroxelectronics.com/Resources/OCTNU.JPG

Juist, Octron is wat je zoekt.

pol
24 april 2007, 19:13
is toch niks voor akkoorden blijkbaar, volgens de manual.

Let only one note sound. The octave down circuit will warble, skip and drop out if you play multiple notes at once or let open strings sound. Palm muting will help you control your dynamics and will produce the best tracking. The more articulate your single note playing is, the better the tracking will be. You can even use the tracking as a way to improve your playing.

Mitch
24 april 2007, 19:19
Oh sorry, ook voor akkoorden. Als ik me niet vergis is 't in ieder geval uit een GT8 te toveren. Maar ja, je wil tegelijkertijd een enorme bewerking van je sound maar ook je dynamiek volledig behouden. Dat wordt sowieso lastig.

onze_jef
24 april 2007, 19:47
OK... ik zal men eisen misschien beter wat meer nuanceren:

ik vind dat double stops met een octaaf er onder zuiver moeten klinken... voor hele akkoorden zal dat misschien rap wat te veel rumble zijn

een upper octaaf moet wel over een heel akkoord kunnen

misschien dus toch best 2 apparte pedalen?




Die HOG en POG lijken me wel wat, maar een eenvoudiger pedaal dat hetzelfde kan is misschien beter? Ik zal ze alvast eens ergens zien te testen.

dunnoaname
24 april 2007, 19:56
Akkoorden zijn gewoon waanzinnig lastig te tracken. De Hog of Pog is het simpelste wat je kan krijgen wat akkoorden kan bij mijn weten. Je komt toch echt daarop uit of op een digitaal apparaat, misschien rack.

Speeddemon
24 april 2007, 20:00
Akkoorden zijn gewoon waanzinnig lastig te tracken. De Hog of Pog is het simpelste wat je kan krijgen wat akkoorden kan bij mijn weten. Je komt toch echt daarop uit of op een digitaal apparaat
De POG is al digitaal, is mij verteld op de Frankfurter Messe 2006 door EHX zelf.

Dirk_Hendrik
24 april 2007, 20:35
Digitaal mocht van de TS... als het maar niet te horen was.

Ik heb best een aantal fijne pitchshifters gepriobeert maar met grotere intervallen blijft het getransposede signaal altijd duidelijk "digitaal bewerkt" klinken... (en bij een monofone analoge octaver kil en doods) gewoon omdat pitch shifting, met medeneming van een correcte behandeling van de hogere harmonischen in het signaal, zo gruwelijk moeilijk is.

Speeddemon
24 april 2007, 21:22
Digitaal mocht van de TS... als het maar niet te horen was.
Daar was mijn opmerking ook niet over bedoeld. Maar de zin "dan kom je uit bij de POG OF iets digitaals". Daar leidde ik aan af dat dunnoaname misschien in de veronderstelling was dat de POG analoog was.

onze_jef
27 april 2007, 16:50
t is voor een nogal gek project met enkel gitaar/zang en drum:

!!!RAKETKANON!!!

en inderdaad, ik gebruik nu al men Whammy voor suboctaven en enkel voor bepaalde stukken hoor... een riff of 3, 4 die echt diep mag klinken.

Tristan
27 april 2007, 18:05
Zvex heeft de Jonny Octave of zoiets, is ook clean een octave up en een octave down, maar werkt denk ik niet met akkoorden...
Je zou ook de Zvex Ringtone kunnen proberen, dat is een Ringmodulator maar die kan je tweaken op octaven of welke andere intervallen je wil hebben en deze werkt volgens mij wel met akkoorden...

Kan je datgene wat je wil dan niet met je Whammy?

Die nieuwe Eventide pedalenlijn zou ik ook maar in de gaten houden als ik jou was...

Voor de rest de EHX Pog en Hog, de Hog heb ik getest en vond ik niet echt super klinken, behoorlijk duur ook, de Pog is in principe voldoende voor wat je wil en misschien klinkt die ook beter...

Dat is alles wat ik op het moment zo even kan verzinnen... :D

onze_jef
28 april 2007, 14:32
Mja... ik kan dat inderdaad redelijk met men Whammy, maar gebruik die liever voor andere functies.

En er is zo 'n geluid dat ik in men hoofd hoor dat niet uit die Whammy kan komen... akkoorden tokkelen met een upper octaaf zodat het een 12string effect heeft... als ik dat met die Whammy doe klinkt dat echt verschrikkelijk.

Die POG lijkt me wel wat

rjong999
28 april 2007, 19:12
Als je 1 oktaaf clean gaat shiften klinkt het niet natuurlijk. Dat komt omdat een gitaar geluid van 1 oktaaf hoger niet alleen maar de dubbele frequentie van alle tonen uit die toon is. Je hebt bijvoorbeeld resonantie-effecten, die altijd dezelfde toonhoogte hebben, hoe hoog je ook speelt. Ga je dat shiften dan shift je ook de resonantie-frequenties, en dat klinkt dus onnatuurlijk, daarom klinkt donald duck als donald duck en niet gewoon als een mannetje met een hoge stem.

De enige goede oplossing zou zijn te werken met een midi-getriggerde sampler. Niet fijn dus.

Het shiften van precies 1 oktaaf is overigens wel veel gemakkelijke snel en clean te doen dan het shiften van een ander interval. De meeste shifter werken met een tracker, die de frequentie van het ingangssignaal bepaalt, en vervolgens een schakeling die uitrekent in welke verhouding de bitjes er dan uit moeten komen. Bij een oktaaf is dat echter altijd 1 op 2 en dus hoef je niet te tracken. Dat maakt de schakeling veel simpeler, sneller en vrij van tracking-fouten. Bovendien kun je er ook polyfone geluiden mee shiften, omdat je geen basisfrequentie hoeft te vinden. Het bezwaar van het onnatuurlijke geluid blijft overigens wel aanwezig.

Dus een gewone 'octaver' gebruiken.

Goose
28 april 2007, 21:18
Even een correctie over de Zvex Jonny Octave. Het is een cleane octave up alleen, maar wel met 1 octaaf up en 2 octaven up. Er zit dus geen octave down op. Die octaven bereikt hij doormiddel van ringmodulatie (vraag me niet hoe) en is analoog.
Check even de demo: http://media.zvex.com/jonnyoctave.mov

rjong999
29 april 2007, 01:50
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, met een ringmodulator kun je geen octaver maken.
Wil je goed clean kunnen octaven dan zal het echt digitaal moeten.

Goose
29 april 2007, 09:37
Heb het zelf van Zvex te lezen (horen) gekregen. Zowiezo maakt hij niks digitaal. Luister maar eens naar de demo, dan hoor je ook een beetje ringmod. geluiden.

Qubit
29 april 2007, 10:55
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, met een ringmodulator kun je geen octaver maken.
Wil je goed clean kunnen octaven dan zal het echt digitaal moeten.

In mijn LoveTone Ring Stinger zit toch ook wel een octave up fuzz hoor die werkt op basis van ring modulatie!

Als ik het goed heb, werkt het als volgt:

- een ring modulator geeft altijd de som en het verschil van de frequenties van de input en de modulator weer. Stel je modulator is een oscillator op 1000 HZ en je speelt een toon op 1500Hz... Het resultaat van de ring modulator zal een signaal van 500 Hz en een signaal van 2500 Hz zijn (1500Hz - 1000Hz en 1500Hz + 1000 Hz).

- als je je input signaal splitst en ook als modulator gebruikt dan krijg je het volgende scenario: input = n, output ringmodulator = 0 en 2n (n-n=0 en n+n=2n) en aangezien 2n een octaaf hoger is dan n, heb je je ringmodulator gebruikt als octaver.

De enige voorwaarde is dan natuurlijk dat je zelf je modulator signaal kan kiezen, wat bijvoorbeeld bij een EHX frequency analyzer niet kan.

;)

rjong999
29 april 2007, 18:21
In mijn LoveTone Ring Stinger zit toch ook wel een octave up fuzz hoor die werkt op basis van ring modulatie!

Als ik het goed heb, werkt het als volgt:

- een ring modulator geeft altijd de som en het verschil van de frequenties van de input en de modulator weer. Stel je modulator is een oscillator op 1000 HZ en je speelt een toon op 1500Hz... Het resultaat van de ring modulator zal een signaal van 500 Hz en een signaal van 2500 Hz zijn (1500Hz - 1000Hz en 1500Hz + 1000 Hz).

- als je je input signaal splitst en ook als modulator gebruikt dan krijg je het volgende scenario: input = n, output ringmodulator = 0 en 2n (n-n=0 en n+n=2n) en aangezien 2n een octaaf hoger is dan n, heb je je ringmodulator gebruikt als octaver.

De enige voorwaarde is dan natuurlijk dat je zelf je modulator signaal kan kiezen, wat bijvoorbeeld bij een EHX frequency analyzer niet kan.

;)Hmmm...ja...als je gitaarsignaal idd uit maar 1 frequentie zou bestaan zou dat in theorie kloppen...zo ken ik dan dan nog wel eentje...neem een simplele delay en zet je delaytijd op de helft van je input frequentie...krijg je ook 2n terug...
Het nadeel van al deze methoden is dat ze eerst de ingangsfrequentie moeten meten om het verhaal goed te laten werken. En voor het meten van de ingangsfrequentie is altijd tijd nodig - ten minste 1/f. Bij lage noten wordt dat dus hinderlijk.
Analoge methoden om de frequentie te meten zijn daarnaast vaak erg foutgevoelig, je krijgt dan een nogal bibberig geluid.
Een goede cleane octaver zou aan de hand van het inkomende signaal kunnen proberen de boventonen te scheiden van de resonanties, dan de boventonen en de grondttoon verdubbelen en vervolgens de resonanties weer ongewijzigd toevoegen. Lastig verhaal.
Miet een midi-elementje lukt het wel vrij aardig, maar dan ben je wel weer afhankelijk van een goede sampler en sample. Maar gemengd met je orginele gitaarsignaal klinkt het niet heel slecht, en in ieder geval beter dan een puur 'geoctaved' geluid..

Dirk_Hendrik
29 april 2007, 19:10
Wil je goed clean kunnen octaven dan zal het echt digitaal moeten.

En niet anders. Basta.


Maar betreffende de johnny octave,
Da's een dubbele octave fuzz die bestaat uit hetzelfde principe als alle octaverende fuzzen zoals de octavia. De reden dat het "ring mod" achtig klinkt is omdat de fuzz vrij zuinig is afgesteld en het oktaaf effect dus sterker is dan het fuzz effect.. maar clean?? No sir.
Lees de .pdf manual ook. Staat het prima in uitgelegd.