PDA

View Full Version : gebruik van de mineurladders



The_syphon
24 april 2007, 17:29
Ik vroeg me af of er bepaalde "richtlijnen" zijn voor het gebruik van de 3 bekendste mineurladders: Natuurlijk, melodisch, harmonisch, (jazz minor). Zelf gebruik ik voornamelijk de natuurlijke mineur. Maar ik zou graag de andere ook meer toe willen passen.
- Wanneer maken jullie tijdens solo's gebruik van deze ladders?
- Zijn er progressies/akkoorden waarover ze over het algemeen goed klinken, bijvoorbeeld harmonisch over een Dm7b5 als II of over een G7 als V
- Hoe combineren jullie de verschillende 3 ladders tijdens solo's?

(mineur kerktoonladders buiten beschouwing gelaten)

-=JEROEN=-
24 april 2007, 23:19
dit heb ik zelf ooit in elkaar geknutselt:

Am (x0221x) - Bm7b5 (x0343x) - E7 (x2010x) - Am

soleer hierover in A harmonisch mineur

yanto
25 april 2007, 00:49
dit heb ik zelf ooit in elkaar geknutselt:

Am (x0221x) - Bm7b5 (x0343x) - E7 (x2010x) - Am



Dit lijkt mij een standaard II-V-I in Am !

-=JEROEN=-
25 april 2007, 11:44
schijn bedriegt hahaha

voor een deel heb je gelijk, je kan hier ook gewoon A min over spelen, alleen vind ik de gis in E7 behoorlijk uitnodigen tot het spelen van A harmonisch

The_syphon
25 april 2007, 13:28
schijn bedriegt hahaha

voor een deel heb je gelijk, je kan hier ook gewoon A min over spelen, alleen vind ik de gis in E7 behoorlijk uitnodigen tot het spelen van A harmonisch

Ja, inderdaad. Maar dan gaat het dus vooral om de V. Over de II is het ook nog mooi, maar over de I vind ik harmonisch mineur weer minder klinken, Vooral de G in Am7, waardoor A natuurlijk mineur beter klinkt.

-=JEROEN=-
25 april 2007, 14:18
wie heeft het over Am7?

en trouwens, als je iets beters weet, laat maar horen dan ;)

The_syphon
25 april 2007, 15:25
wie heeft het over Am7?

Jij noteerde inderdaad Am, overheen gekeken. Maar in jazz kom je meestal 4-klanken tegen, vandaar de Am7.



als je iets beters weet, laat maar horen dan
Vandaar stel ik de vraag! Ik weet het niet beter... Meestal gebruik ik de ladders dusdanig door elkaar dat het wat rommelig klinkt. En vaak pik ik wat akkoordnoten die dan toevallig ook in de harmonische mineur blijken te zitten, zoals bij de G# in E7. Maar wanneer ik tijden improv bewust harmonisch en melodisch wil gebruiken, dan weet ik het niet.

Dus vandaar dat ik me afvroeg wanneer forumleden deze ladders gebruiken, in wat voor situaties of bij wat voor akkoorden/progressies.

gorgasm
25 april 2007, 18:34
als ik alleen ff over de eolische mineur mag spreken. Das gewoon de 6de trap van de majeur. Dus als jij een bepaalde majeur cadens speelt, speel je ook eolisch.
Maakt t mss makkelijker?

De melodische mineur moet ik nog "onderzoeken"

yanto
25 april 2007, 18:54
schijn bedriegt hahaha

voor een deel heb je gelijk, je kan hier ook gewoon A min over spelen, alleen vind ik de gis in E7 behoorlijk uitnodigen tot het spelen van A harmonisch

Ja dat snap ik ook wel, maar het blijft een standaard progressie. Je deed het in je post erg lijken of dat je dat zelf had verzonnen.

-=JEROEN=-
26 april 2007, 13:14
ik heb het zelf verzonnen of misschien beter gezegd, ik heb het herontdekt ;)

harmonisch mineur doet mij denken aan spaans, ik speel die Am Bm7b5 E7 Am dan ook met een spaanse feel, en dat dan met een solo in A harmonisch mineur erover, smullen

kijk hier eens naar: http://www.petethomas.co.uk/jazz-minor-harmony.html

yanto
26 april 2007, 13:48
Herondekt is beter ja ;) Zeker in jazz is dit een standaard toepassing op een standaard II-V-I in mineur.

Die spaanse feel is eigenlijk frygisch dominant. Wat veel voorkomt in flamenco zoals de cadens E-F-G-(Am).