PDA

View Full Version : verschil Resonatie gitaar v flattop met slide



bats-slide
24 april 2007, 14:42
Hoi,

Wat is het verschil tussen een resonatie gitaar (dobro) en een flat top met slide? Kan iemand me dat vertellen?

Rinze
24 april 2007, 15:50
Een resonatorgitaar heeft een metalen conus (of meerdere) in de klankkast, eventueel ook een metalen kast. Dit levert een andere klank en groter volume op. een resonator klinkt metaliger, doordringender. Op een flattop kun je trouwens ook uitstekend slide spelen.

Enra
24 april 2007, 16:36
Een resonatorgitaar heeft een metalen conus (of meerdere) in de klankkast, eventueel ook een metalen kast. Dit levert een andere klank en groter volume op. een resonator klinkt metaliger, doordringender. Op een flattop kun je trouwens ook uitstekend slide spelen.

Klopt bijna helemaal. Kan eigenlijk alleen wat specifieker : de resonator wordt gemaakt van gestanst of (de bij betere), van gesponnen aluminium. Deze worden in een houten, daarvoor aangepaste klankkast geplaatst of in een verchroomde messing klankkast. Twee beroemde merken daarin zijn "Dodro" met een houten klankkast en "National" met verchroomde messing klankkasten. Tegenwoordig worden deze twee merken veelvuldig gekopieerd.

Maar inderdaad, slide kan uitstekend op een gewone 'flattop'!

LaurentB
24 april 2007, 17:23
(...)
Twee beroemde merken daarin zijn "Dodro" met een houten klankkast en "National" met verchroomde messing klankkasten. Tegenwoordig worden deze twee merken veelvuldig gekopieerd.

Maar inderdaad, slide kan uitstekend op een gewone 'flattop'!

"Dobro" bedoel je denk ik, nietwaar? Voor het geval iemand wil gaan googelen...

Don Capo
24 april 2007, 17:24
De Dodro is namelijk een al eeuwenlang uitgestorven blikken vogelbekdier

Pais
24 april 2007, 18:00
En een gemeente in het spaanse Galicie. Altans - wikipedia vind van wel.

bats-slide
24 april 2007, 18:04
Een resonatiegitaar is dus wat scheller en heeft wat meer volume. Mag ik het zo samenvatten?

marter544
24 april 2007, 18:07
Als je in Hengelo woont, Huigens heeft wel wat resonaters staan, ga er heen, en kijk gewoon hoe het klinkt. Scheller zou ik het niet noemen, wel blikkeriger. Ik vind het wel mooi klinken.

shamehair
24 april 2007, 18:18
Ik vind het alletwee geweldig klinken: dobro voor de typische delta blues en je moet is zoeken naar de slidegitaar van Kelly Joe Phelps, die heeft een oude Gibson dreadnougt omgebouwd tot lapslide (hogere nut en hogere brug). Klinkt gewoon geweldig!

jaap50
24 april 2007, 19:00
Misschien een beetje off-topic maar wel goed voor de algemene ontwikkeling.
Don Capo bedoelde misschien een Dodo?

Enra
24 april 2007, 19:09
"Dobro" bedoel je denk ik, nietwaar? Voor het geval iemand wil gaan googelen...

Jaja, sorry... "Dobro", niet "Dodro", of "Dodo", of iets dergelijks. Dodo's zijn trouwens door toedoen van onze vaderlandse voorvaderen uitgestorven. Kun je dus niet meer mee spelen.

Enra
24 april 2007, 19:12
Als je in Hengelo woont, Huigens heeft wel wat resonaters staan, ga er heen, en kijk gewoon hoe het klinkt. Scheller zou ik het niet noemen, wel blikkeriger. Ik vind het wel mooi klinken.

Hallo, hallo, je wilt die man toch geen triplex laten uitproberen??? Lion Guitars zit ook in Hengelo en daar hebben ze wel 'Dobro's' (geen dodro's en dodo's) en zeker niet van triplex!!!

LaurentB
24 april 2007, 19:30
De Dodro is namelijk een al eeuwenlang uitgestorven blikken vogelbekdier

Het vogelbekdier is nog niet uitgestorven, trouwens.

Don Capo
24 april 2007, 19:36
Toch grappig hoe een flauwe opmerking zoveel reacties uitokt :D

Ik weet dat een Dodo een uitgestorven loopvogel is maar verwees hier naar de 'blikken' gitaar. (vogelbekdier was ook niet het goede woord)

jplm
24 april 2007, 19:42
Kan eigenlijk alleen wat specifieker : de resonator wordt gemaakt van gestanst of (de bij betere), van gesponnen aluminium.

Dit laatste vind ik zeer interessant; wat is (volgens jou) "gesponnen" aluminium?

Groet, Jan.

marter544
24 april 2007, 20:42
Hallo, hallo, je wilt die man toch geen triplex laten uitproberen??? Lion Guitars zit ook in Hengelo en daar hebben ze wel 'Dobro's' (geen dodro's en dodo's) en zeker niet van triplex!!!

Wist ik niet joh, ik heb nooit op die dobro's daar gespeeld. Heb ze alleen zien staan. Ik kom er als ik een snoertje ofzo nodig heb.

Enra
24 april 2007, 20:48
Dit laatste vind ik zeer interessant; wat is (volgens jou) "gesponnen" aluminium?

Groet, Jan.

Ja, wat zal ik zeggen, zo noemen ze dat. Er zijn merken in de VS voor Cone resonators o.a. 'Quartermain', waar de cone's 'gesponnen' worden. Ik heb me laten vertellen dat ze die cone's maken op een manier die te vergelijken is met pottenbakken. 'Spinning', draaien; en daarmee vormen. Op de een of andere manier praat men binnen 'ingewijde' kringen in Nederland over gesponnen cone's. het exacte procédé ken ik niet.

De andere manier is stansen, nouja, dat lijkt me bekend. Onder de pers, druk op de knop en ... KLATSSS!!!

jplm
24 april 2007, 21:44
Ja, wat zal ik zeggen, zo noemen ze dat. Er zijn merken in de VS voor Cone resonators o.a. 'Quartermain', waar de cone's 'gesponnen' worden. Ik heb me laten vertellen dat ze die cone's maken op een manier die te vergelijken is met pottenbakken. 'Spinning', draaien; en daarmee vormen. Op de een of andere manier praat men binnen 'ingewijde' kringen in Nederland over gesponnen cone's. het exacte procédé ken ik niet.

De andere manier is stansen, nouja, dat lijkt me bekend. Onder de pers, druk op de knop en ... KLATSSS!!!

Hallo.

Kijk hier maar eens naar, ik heb er lang over gedaan voor ik de zaken op een rijtje had, maar op deze pagina wordt het volgens mij redelijk uitgelegd (vooral door de foto's). Je had het dus wel bij het rechte eind.

http://www.nationalguitars.com/resonators.html

Groet, Jan.

bert k
24 april 2007, 22:13
Ja, wat zal ik zeggen, zo noemen ze dat. Er zijn merken in de VS voor Cone resonators o.a. 'Quartermain', waar de cone's 'gesponnen' worden. Ik heb me laten vertellen dat ze die cone's maken op een manier die te vergelijken is met pottenbakken. 'Spinning', draaien; en daarmee vormen. Op de een of andere manier praat men binnen 'ingewijde' kringen in Nederland over gesponnen cone's. het exacte procédé ken ik niet.

De andere manier is stansen, nouja, dat lijkt me bekend. Onder de pers, druk op de knop en ... KLATSSS!!!
Wie wel eens kijkt naar 'How it's made' op Discovery heeft het voorbij zien komen. Spinning/draaien van een aluminium pan. Dat werkt net zo bij de cone van een resonator. Hij wordt gevormd uit een vlakke plaat alu, die op een draaibank geklemd zit. Met de hand (en een stalen staaf) wordt hij vervormd tot de juist vorm. Al sla je me dood waarom dat beter is dan stansen, maar men zegt het...

bats-slide
25 april 2007, 08:47
Ja ik kom uit Hengelo. Ga niet zo snel naar Huigens om daar gitaren te proberen. En Lions Guitars ken ik helaas niet!

Enra
25 april 2007, 09:03
Ja ik kom uit Hengelo. Ga niet zo snel naar Huigens om daar gitaren te proberen. En Lions Guitars ken ik helaas niet!

Google en dan Lion Guitars!

Picker
25 april 2007, 09:09
De Dodro is namelijk een al eeuwenlang uitgestorven blikken vogelbekdier "Dodo" bedoel je zeker? Voor het geval iemand wil gaan Googlen. Dodro is een stadje in Spanje. :)

Picker
25 april 2007, 09:11
Dit laatste vind ik zeer interessant; wat is (volgens jou) "gesponnen" aluminium?

Groet, Jan.Ze wikkelen aluminium draad om een pinnetje tot een soort poffertje, op een vlakke plaat, en slaan het daarna plat tot een pannekoek.

Kim Wilson
25 april 2007, 09:16
Ze wikkelen aluminium draad om een pinnetje tot een soort poffertje, op een vlakke plaat, en slaan het daarna plat tot een pannekoek.
Een pannenkoek is rond, hoor. Net als de aarde.

Don Capo
25 april 2007, 09:19
"Dodo" bedoel je zeker? Voor het geval iemand wil gaan Googlen. Dodro is een stadje in Spanje. :)
Lees de vorige pagina nog maar eens een keertje door......en nu helemaal!!!:D

bats-slide
25 april 2007, 09:44
hahaha

Lions guitars zit net 1 km bij me vandaan!!!!

Kende het echt niet

chris c
25 april 2007, 13:03
Er zijn ook twee manieren om die cone te plaatsen.

- met het smalle gat naar boven en een "biscuit bridge". Dat is dan "National"-stijl. Kunnen een metalen of een houten body hebben. Soms zijn er drie cones (tricone) :
http://www.provide.net/~cfh/natcones.jpg
Die Nationals zijn geweldig luid, vooral gespeeld met fingerpicks ! Ze worden veel voor blues gebruikt.

- met de brede kant naar boven en een "spider bridge", dat is dan een dobro. Die hebben een houten body (weet niet of er ook in metaal bestaan). Vooral populair bij bluegrass-spelers.
http://vleblues.free.fr/images/ConeSpider_transp.gif

Enra
25 april 2007, 13:19
Er zijn ook twee manieren om die cone te plaatsen.

- met het smalle gat naar boven en een "biscuit bridge". Dat is dan "National"-stijl. Kunnen een metalen of een houten body hebben. Soms zijn er drie cones (tricone) :

Die Nationals zijn geweldig luid, vooral gespeeld met fingerpicks ! Ze worden veel voor blues gebruikt.

- met de brede kant naar boven en een "spider bridge", dat is dan een dobro. Die hebben een houten body (weet niet of er ook in metaal bestaan). Vooral populair bij bluegrass-spelers.

Dat is niet helemaal juist. National gebruikt een - in zij aanzicht - omgekeerde V-shaped cone met een "biscuit"; Dobro - in zij aanzicht - een W-shaped cone en een "spider bridge". Ze zijn niet omkeerbaar of uitwisselbaar; het zijn echt twee verschillende benaderingen van hetzelfde principe.

En er zijn in een ver verleden - pre war - inderdaad Dobro's gemaakt van messing.

Harald
25 april 2007, 13:35
Wat is het verschil tussen de tricones en de enkele cones?

Enra
25 april 2007, 13:39
Wat is het verschil tussen de tricones en de enkele cones?

Beide zijn uitvindingen van National. tricones zijn drie kleine cone resonators in een gitaar die via de brug met elkaar verbonden zijn. Geluid is anders, kan dat eigenlijk niet goed beschrijven...

chris c
25 april 2007, 13:54
Bob Brozman ("Mr. National") geeft op zijn website ergens een beschrijving van de klank van de tricone tov de single cone.
Een geweldige cd van hem om het geluid van een National te horen is "Blues Reflex".

@ Enra : ik bedoelde ook niet dat de cones van een National en een Dobro onderling inwisselbaar zijn, alleen dat het er in grote lijnen op neerkomt dat ze andersom geplaatst worden...

Enra
25 april 2007, 17:01
Bob Brozman ("Mr. National") geeft op zijn website ergens een beschrijving van de klank van de tricone tov de single cone.
Een geweldige cd van hem om het geluid van een National te horen is "Blues Reflex".

@ Enra : ik bedoelde ook niet dat de cones van een National en een Dobro onderling inwisselbaar zijn, alleen dat het er in grote lijnen op neerkomt dat ze andersom geplaatst worden...

Bob Brozman is ook te vinden op youtube!!! Is geniaal! En lollig!

@ chris c : Had ik ook niet echt verwacht, maar wilde het verschil wel even noemen.

jplm
25 april 2007, 19:36
Dat is niet helemaal juist. National gebruikt een - in zij aanzicht - omgekeerde V-shaped cone met een "biscuit"; Dobro - in zij aanzicht - een W-shaped cone en een "spider bridge". Ze zijn niet omkeerbaar of uitwisselbaar; het zijn echt twee verschillende benaderingen van hetzelfde principe.

En er zijn in een ver verleden - pre war - inderdaad Dobro's gemaakt van messing.

Om de zaak nog maar wat ingewikkelder te maken: Dobro maakte tot voor kort de DM-33. Dit was een messing gitaar (je weet wel, van die blinkende verchroomde gitaren) met een biscuit-bridge. Om de zaak nog ingewikkelder te maken; je kon dit type af fabriek ook bestellen met een spiderbridge. En weer wat ingewikkelder; National, in grote lijnen bekend om hun metalen gitaren, met biscuit bridge, maakt ook gitaren met een houten kast, en een biscuit bridge, en sinds een paar jaar ook een gitaar met een houten kast en een spider bridge, de National Model-D.
Kortom, het grappige van het hele Dobro -National verhaal is dat mensen graag bepaalde kenmerken (metaal - biscuit - National) aan het ene merk toeschrijven, en andere kenmerken (hout - spider - Dobro) aan het andere merk, terwijl beide merken, zo lang als ze al bestaan (grofweg vanaf 1923) elk ook de andere types hebben gebouwd :).

Groet, Jan.

jplm
25 april 2007, 19:44
Dat werkt net zo bij de cone van een resonator. Hij wordt gevormd uit een vlakke plaat alu, die op een draaibank geklemd zit. Met de hand (en een stalen staaf) wordt hij vervormd tot de juist vorm. Al sla je me dood waarom dat beter is dan stansen, maar men zegt het...

Dat is nogal makkelijk: bij stansen heb je ten eerste altijd dikker materiaal (ze noemen gestanste cones in Amerika niet voor niets VW Kever wieldoppen :)) wat ze stukken minder geschikt maakt als resonator cone en natuurlijk veel goedkoper om te maken, maar vooral heb je bij gedraaid-gevormde cones veel meer controle over het proces; je kunt in bepaalde gebieden van de cone, dus waar je maar wilt, de wanddikte wat dunner of dikker laten worden. Wat ook van belang is, is het materiaal zelf, dus het soort aluminium. Je hebt daar natuurlijk talloze soorten in, National heeft onlangs weer een nieuw type aluminium in gebruik genomen waarvan ze zeggen dat het nu heel dicht bij de samenstelling zit van de cones van de oude originele Nationals en Dobros. Verder zegt men dat de moderne cones van National nu zo dun zijn dat het bijna aluminiumfolie wordt als ze ze nog dunner zouden maken.

Groet, Jan.

Enra
25 april 2007, 19:58
Om de zaak nog maar wat ingewikkelder te maken: Dobro maakte tot voor kort de DM-33. Dit was een messing gitaar (je weet wel, van die blinkende verchroomde gitaren) met een biscuit-bridge. Om de zaak nog ingewikkelder te maken; je kon dit type af fabriek ook bestellen met een spiderbridge. En weer wat ingewikkelder; National, in grote lijnen bekend om hun metalen gitaren, met biscuit bridge, maakt ook gitaren met een houten kast, en een biscuit bridge, en sinds een paar jaar ook een gitaar met een houten kast en een spider bridge, de National Model-D.
Kortom, het grappige van het hele Dobro -National verhaal is dat mensen graag bepaalde kenmerken (metaal - biscuit - National) aan het ene merk toeschrijven, en andere kenmerken (hout - spider - Dobro) aan het andere merk, terwijl beide merken, zo lang als ze al bestaan (grofweg vanaf 1923) elk ook de andere types hebben gebouwd :).

Groet, Jan.

Hé Jan, Leuke kennis van zaken!!

jplm
25 april 2007, 21:41
Hé Jan, Leuke kennis van zaken!!

Nou, om eerlijk te zijn, dit is nog niks. Om de volgende reden: Ik heb al erg lang belangstelling voor dit soort gitaren, het begon ooit eens met het zien van zo'n "blinkende gitaar" in een etalage. Door de jaren heen heb ik er nogal wat van gelezen, maar er nooit echt een gekocht (ja, een Fender FR-50, een tijdje gehad). Welnu, een paar maanden geleden besloten dat het er dan toch maar eens van moest komen, en is dus de zoektocht gestart. Ik heb daarbij geen enkel merk uitgesloten, dus duur of goedkoop, maar als het effe kon wilde ik toch liever een "echte" Dobro hebben, ze heten per slot van rekening niet voor niets zo :). Een van de dingen die mij opviel was dat de nogal veel gehoorde uitspraak "een reso van 300 euro klinkt net zo goed als een dure", of, nog mooier "koop een goedkoop merk, zet er een quarterman cone in en je hebt hetzelfde als een echte Dobro of National" in de praktijk nogal tegenviel. Wat voor mij echter een vereiste was was de breedte van de topkam, en als het effe kon van de brugspacing. Ik speel namelijk fingerpicking (ten minste, dat probeer ik) en heb momenteel een OM, een namaak van een jaren '30 gitaar, dus 45 mm topkam, en 60 mm brug stringspacing. Nou, dan wordt het al meteen een stuk moeilijker. Enfin, het wordt teveel als ik hier mijn omzwervingen ga beschrijven, maar ik heb bijvoorbeeld tweemaal een autoritje gemaak van 6 uren elk, wat allebei de keren op niets uitliep. Je weet dan echter wel nog beter waar je op moet letten. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een paar weken geleden een national Model-D gekocht, spider-bridge, een dijk van een geluid (een aangeslagen akkoord van zes snaren klinkt als een twaalfsnaar), en exact de stringspacing bij brug en topkam die ik zocht. Eind goed, al goed. Maar, waar het hier om ging; als gevolg van die zoektocht heb ik momenteel alle specs nog zo'n beetje in m'n hoofd zitten, dat krijg je ervan :). Neem bijvoorbeeld alleen al de verschillen tussen een Dobro D60, een F60 van toen ze nog door OMI gemaakt werden, en een F60 van het Gibson-tijdperk. Je mot 't effe weten, maar dan heb je ook wat :).

Enra
26 april 2007, 06:54
Nou, om eerlijk te zijn, dit is nog niks...... Je mot 't effe weten, maar dan heb je ook wat :).

Ik ben onder de indruk!! Ik bouw resonator gitaren en repareer ze. Ik dacht dat mijn kennis aardig op niveau was. Maar jij weet een ietsie pietsie verschrikkelijk veel meer; in ieder geval over de geschiedenis en de diverse modellen. Boeiende research!!

jplm
26 april 2007, 13:39
Ik ben onder de indruk!! Ik bouw resonator gitaren en repareer ze. Ik dacht dat mijn kennis aardig op niveau was. Maar jij weet een ietsie pietsie verschrikkelijk veel meer; in ieder geval over de geschiedenis en de diverse modellen. Boeiende research!!

Ach, het mag geen naam hebben. Het grootste gedeelte van wat ik er over weet komt simpelweg van een beetje zoeken op Internet. De grootste moeilijkheid is bij het Dobro - National onderwerp volgens mij dat je heel vaak "waarheden" uit elkaar moet halen, of ontrafelen. Vaak liggen de werkelijke dingen en de sterke verhalen zo dicht bij elkaar dat je heel goed moet opletten voor je weet wat realiteit is.
Ook iets simpels als bijvoorbeeld het verschil tussen de 60 en de 90 Dobro's; op plaatjes lijken ze als roundneck allebei geschikt voor fingerpicking, maar de 90 word steeds als zijnde geschikter voor slidegitaar aangemerkt. Heel vreemd, totdat je er achter komt dat de 90 een vlak fretboard heeft, en de 60 een radius, dan wordt de zaak ineens een stuk duidelijker. Enzovoort.
Trouwens, doe je dat bouwen en repareren voor jezelf, of heb je een werkplaats (ik bedoel dus waar je als klant naar toe kunt gaan)?

Groet, Jan.

Enra
26 april 2007, 15:37
Trouwens, doe je dat bouwen en repareren voor jezelf, of heb je een werkplaats (ik bedoel dus waar je als klant naar toe kunt gaan)?

Groet, Jan.

Werkplaats, atelier, geef het een naam... Wat denk je van... Lion Guitars?

jplm
26 april 2007, 19:51
Ze wikkelen aluminium draad om een pinnetje tot een soort poffertje, op een vlakke plaat, en slaan het daarna plat tot een pannekoek.

Ik kan het nog sterker vertellen, maar dan moet ik gaan liegen :p.

Groet, Jan.

jplm
26 april 2007, 19:51
Werkplaats, atelier, geef het een naam... Wat denk je van... Lion Guitars?

Ik vrees dat we elkaar dan op de laatste bouwersbeurs (weer in Duiven) hebben gesproken.

Groet, Jan.

Enra
26 april 2007, 20:29
Zou zomaar kunnen. In Raalte was ik ook! En op het DGBM in Utrecht.