PDA

View Full Version : Zinderende dobro



shamehair
23 april 2007, 22:25
Hallo,

Wie weet een oplossing voor hetvolgende probleem?

Ik heb een Johnson dobro, een relatief goedkope gitaar, maar met een zeer toffe klank. Onlangs heb ik hem laten ombouwen tot lapslide gitaar (een hogere nut).

Ik merk tijdens het spelen dat hij soms begint te zinderen en niet echt zuiver meer klinkt. Dit is echter niet altijd het geval. Ik vermoed dat dit vanuit de cone afkomstig is, maar ben niet zeker.

Heeft iemand van jullie iets gelijkaardigs voor en zo ja, hoe zou ik dit kunnen vermijden / oplossen?

Bedankt!

Ron Houben
24 april 2007, 10:12
Beste Shamehair,

Waarschijnlijk maken de snaren nu een te flauwe hoek over het brugbeentje/houtje. Kijk eens vanaf de zijkant hoe de snaren over de brug gaan (midden op de conus dus, niet bij de kop, dat is de kam) de snaren moeten een duidelijke hoek maken. Door het verhogen van de nut/kam is die hoek veranderd. Voorheen was die hoek waarschijnlijk al niet al te groot, en nu is die helemaal te klein. De snaren rammelen dan over het beentje, en het gedeelte van brug naar staartstuk gaat meeresoneren, allemaal niet fijn, maar bekende "Dobro" problemen.
Je zou dan het beentje/houtje moeten laten vervangen door een hoger exemplaar, voor de bespeelbaarheid maakt dat niets meer uit, je hoeft de snaren toch niet in te drukken.

Ga naar een goede geitaarbouwer/reparateur. Als je er geen weet neem je even contact met mij op, ik ken door het hele land wel goede reparateurs.

Succes!

shamehair
24 april 2007, 19:14
Bedankt voor de reactie,

Het brugstuk is ook vervangen geweest door een hogere brug, om de aktie gelijk te houden tussen de nut en de brug (kwestie van de capo op elke positie te kunnen plaatsen).

De hoek is inderdaad niet zo groot, maar de spanning van de snaren is erg hoog (er steekt een 0.16 op), zodat het staartstuk muurvast zit tegen de plaat die over de cone zit.

Ik heb de indruk dat het vanuit de cone zelf komt. Zou het kunnen dat de cone misschien van een mindere kwaliteit en ik er beter een andere insteek?

Ron Houben
24 april 2007, 20:04
Onafhankelijk van hoe dik de snaren en hoe hoog de spanning: als er geen of een flauwe hoek is, krijg je gerammel.

Een totaal ander ding is de kwaliteit van de conus. Ik verwacht daar geen superkwaliteit bij een gitaar van dergelijke makelij. Een goede reparateur kan daar een Quartermann conus inzetten. Klinkt die gelijk 10 x zo goed. Maar ook hier met een superconus alweer: Geen goede hoek zorgt voor gerammel.

shamehair
2 juni 2007, 11:55
Het probleem was het staartstuk dat op de metalen cirkel drukt. Heb er een soort velcro tussengeplaatst en tot nu toe is het probleem opgelost.