PDA

View Full Version : crack of lakschade?



ar250artist
23 april 2007, 20:48
Goed, ik post hem maar even hier, aangezien het een akoestische gitaar betreft. Op de foto zie je een Yamaha CPX-5 met een barst, in ieder geval in de lak, bij de hals/body aansluiting. Ik vroeg me af of dit alleen de lak is of dat er een breuk in het hout zit? Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto, maar de barst loopt ook door aan de achterkant, richting de draagbandknop.
Er is nooit iets met de gitaar gebeurd en toen ik hem kocht zat dit er niet. Helaas weet ik ook niet precies hoe lang dit er al zit. Aangezien ik de gitaar misschien wil verkopen is het wel goed om te weten wat er aan de hand is ivm een waardedaling. Alvast bedankt voor jullie reacties.

http://i17.photobucket.com/albums/b66/ar250artist/DSC09192.jpg

Tho
23 april 2007, 20:58
Enkel de lak als je het mij vraagt

Don Capo
23 april 2007, 21:13
Het komt mij ook voor als lakschade, al zou ik he liever ook van de andere kant bekijken, heb je nog meer foto's?

Blend
23 april 2007, 22:23
Het ziet er idd niet uit dat het 't hout is.

Liefhebber
24 april 2007, 22:32
Goed, ik post hem maar even hier, aangezien het een akoestische gitaar betreft. Op de foto zie je een Yamaha CPX-5 met een barst, in ieder geval in de lak, bij de hals/body aansluiting. Ik vroeg me af of dit alleen de lak is of dat er een breuk in het hout zit? Ik hoop dat het een beetje te zien is op de foto, maar de barst loopt ook door aan de achterkant, richting de draagbandknop.
Er is nooit iets met de gitaar gebeurd en toen ik hem kocht zat dit er niet. Helaas weet ik ook niet precies hoe lang dit er al zit. Aangezien ik de gitaar misschien wil verkopen is het wel goed om te weten wat er aan de hand is ivm een waardedaling. Alvast bedankt voor jullie reacties.

http://i17.photobucket.com/albums/b66/ar250artist/DSC09192.jpg
Goedeavond,

Vraag : zit er ook zo'n scheur aan de onderzijde? Ziet er uit als een vermoeidheidsbreuk tgv. de snaarspanning op de hals. Ook al is het alleen lakschade wat ik me bijna niet kan voorstellen dan is het nog een teken van onvoldoende weerstand tegen buigkrachten. Kan echter ook gekomen zijn door een eenmalige blootstelling aan geweld. Bijv . gitaar is achterover gevallen, of gitaar lag op de grond of op de bank en iemand ging per ongeluk op de hals staan of zitten. Ik noem maar wat. Heb jij deze gitaar nieuw gekocht? Dan ken je waarschijnlijk de geschiedenis!

Pais
25 april 2007, 01:22
Ook al is het alleen lakschade wat ik me bijna niet kan voorstellen

Maar is de hiel van de gitaar niet een massief onderdeel wat veel verder doorloopt tot in de klankkast? Deze schuur volgt de lijnen van de body tot over de achterkant.

Ik ben 100% leek als het gaat om anatomie van de gitaar :( maar ik zie bij mijn gitaren dat de scheur over een massief stuk hout zou gaan (ik bedoel de schuur die de binding volgt tot aan het bevestigingspunt voor een draagband). Ben heel benieuwd wat dit eigenlijk is.

Ik zit momenteel ook met een scheur in mn gitaar. Heb een tweedehands gitaar gekocht met een kleine scheur in het achterblad wat volgens de jongen van de muziekwinkel komt doordat de hals tov de body onder te hoge spanning heeft gestaand, bijvoorbeeld tijdens een beknelling bij vervoer. Hierdoor heeft de hiel tegen het achterblad geduwd. Vanuit de binnenkant van de gitaar was niets te zien, dus ik heb me er niet druk over gemaakt. Vanmiddag is de schuur verder gegaan (en zit nu zichtbaar door het hout) nadat ik mn gitaar nogal lomp heb gehanteerd en heb ik haar maar bij de muziekwinkel achter gelaten om het te fixen. Vandaar mn intresse.

ar250artist
25 april 2007, 08:32
Goedeavond,

Vraag : zit er ook zo'n scheur aan de onderzijde? Ziet er uit als een vermoeidheidsbreuk tgv. de snaarspanning op de hals. Ook al is het alleen lakschade wat ik me bijna niet kan voorstellen dan is het nog een teken van onvoldoende weerstand tegen buigkrachten. Kan echter ook gekomen zijn door een eenmalige blootstelling aan geweld. Bijv . gitaar is achterover gevallen, of gitaar lag op de grond of op de bank en iemand ging per ongeluk op de hals staan of zitten. Ik noem maar wat. Heb jij deze gitaar nieuw gekocht? Dan ken je waarschijnlijk de geschiedenis!

Als je met de onderzijde de andere kant van de hals bedoelt, nee, daar is niets te zien. Zoals gezegd, er is nooit iets met de gitaar gebeurd (nieuw gekocht). Niet gevallen of wat dan ook. Maar nu je het over snaarspanning hebt, ik heb wel ooit andere snaren er op gezet (is nu 010). Misschien dat het dat is?

Picker
25 april 2007, 09:16
Waarschijnlijk was de passing van de nek niet helemaal perfect, waardoor hij niet alleen via de zwaluwstaartverbinding op zijn plek bleef, maar ook via de lijm. Of het hout is daar iets gekrompen. Is de actie toevallig ook hoger geworden? Dan zou het kunnen dat de hals langzaam loskomt. Maak je niet teveel zorgen - kijk gewoon of dit proces verder gaat, m.a.w. of de scheur langer wordt. Tien tegen één dat het niet gebeurt, en dan is dit gewoon een klein kosmetisch dingetje dat alleen jij weet. De hals zal er in elk geval niet zomaar afvliegen hoor, die zit goed vast met die zwaluwstaartverbinding.

shidan
25 april 2007, 09:33
:hippie:
Je kunt het plekje voor 90% weg retoucheren op de volgende manier (je kunt hier niet veel fout doen.)

Sate prikker met secondelijm de barst net genoeg vullen (halve dag minimaal laten drogen).

vlak schrapen met een los stanleymes.(haaks plaatsen)(omgeving afplakken met tape als je niet trefzeker bent of zelfs de pleisters klaarleggen.
Je kunt dit schraapen ook oefenen op een ander stukje hout (deze schraap techniek is tevens de belangrijkste techniek in verfijnde instrument bouw)

hele fijne staalwol of heel fijn schuurpapier(eventueel nat) uitwaaieren.

Commandant 4 polisch

eventueel nog fijnere polisch.

Niemand zal het plekje in principe nog kunnen traceren of ze moeten heel bewust op zoek gaan. :hippie:


P.S. Let je er tevens op dat je je gitaar niet op een 'foute' plaats zet. Want dit soort schade kan hierdoor ontstaan.

Laser
26 april 2007, 14:36
Ola compadre,

ik vrees/denk/vermeod dat het om een struktureel probleem gaat, niet alleen om een harsscheutje.
De scheur volgt mooi de hals/body verbinding, zowel aan zijkant als aan de onderzijde. Dat zou erop kunnen wijzen ( en ik ben heel voorzichtig met mijn woorden) dat de hals naar boven trekt, zoals sommigen als suggereerden. Wat daarvan de aanleiding is kan ik niets over zeggen.

Als fervent tweedehandsjager zou ik deze (overigens prima electro-acoustische) gitaar niet kopen. Ik zie al een neck reset opdoemen op termijn, en ik heb dat al laten doen en dat kost wat.

Is de gitaar nieuw gekocht, roep dan zeker de garantie in. En laat je niet afpoeieren met 'dat is niks'. Als en indien de verbinding daar gaat werken, dan is een goede bespeelbaarheid niet gegarandeerd.

Toegevoegd:
een 0.10 als snaren kan zeker de oorzaak niet zijn, ik bespeelde mijn APX-8 met 0.11 erop en dat gaf géén krimp. Zelfs 0.12 overleefde die, maar dat is te zwaar.

ar250artist
26 april 2007, 16:42
Ola compadre,

ik vrees/denk/vermeod dat het om een struktureel probleem gaat, niet alleen om een harsscheutje.
De scheur volgt mooi de hals/body verbinding, zowel aan zijkant als aan de onderzijde. Dat zou erop kunnen wijzen ( en ik ben heel voorzichtig met mijn woorden) dat de hals naar boven trekt, zoals sommigen als suggereerden. Wat daarvan de aanleiding is kan ik niets over zeggen.

Als fervent tweedehandsjager zou ik deze (overigens prima electro-acoustische) gitaar niet kopen. Ik zie al een neck reset opdoemen op termijn, en ik heb dat al laten doen en dat kost wat.

Is de gitaar nieuw gekocht, roep dan zeker de garantie in. En laat je niet afpoeieren met 'dat is niks'. Als en indien de verbinding daar gaat werken, dan is een goede bespeelbaarheid niet gegarandeerd.

Toegevoegd:
een 0.10 als snaren kan zeker de oorzaak niet zijn, ik bespeelde mijn APX-8 met 0.11 erop en dat gaf géén krimp. Zelfs 0.12 overleefde die, maar dat is te zwaar.

Dank voor je reactie (ook de anderen natuurlijk).
Aan de bespeelbaarheid van de gitaar is niet te merken dat er iets gebeurd, De snaarhoogte is bijv. nog steeds gelijk. En ja, de reden dat ik dit vraag heeft natuurlijk met een eventuele verkoop te maken. Ik heb geen zin iemand iets aan te smeren en klachten of problemen te krijgen. Dan houd ik hem liever
zelf. De reden van verkoop is dat ik hem nauwelijks aanraak, ben uiteindelijk toch meer van het elektrieke werk (oei, dat is vloeken op dit forum). De gitaar zelf heb ik geen hekel aan of zo.
Garantie lijkt me een lastig geval, ik heb hem al een jaar of 5. De winkel is inmiddels ook ter ziele (EMI).